obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
nostalgie. ZX81, C64, BBS en nog veel meer oude herinneringen.
kobus1960
Schitterend, Norton Speedisk over het HD'tje heen om dit paar Mb weer te pakken.
Eigenlijk was je daar blijer mee dan wat we nu hebben, gaat allemaal vanzelf.
Install Windows 7 hier een half uur, compleet zoals ik m wil.
Vroegah was je daar een dag of langer mee bezig.
 
Nicholas

Quote

Handig voor games.
Bijv. Met himem.sys maar zonder emm386.exe of met qemm of helemaal zonder geheugenmodules etc


In mijn herinnering heb ik dat toen ook moeten aanpassen/configureren i.v.m. het spelen van bepaalde games. Had je toen ook al de Soudblaster? Volgens mij wel. Ik heb het spel "Pscycho Pinball" (1994) toen helemaal gaar gespeeld. De SHIFT toetsen hebben het toen zwaar te verduren gehad. Grin Het leuke aan dat spel was dat je verschillende flipperkasten had en je ging soms van de ene naar de andere. En ook goede muziek, geluidseffecten en stemmen.

En dan maar bellen naar mensen die het ook speelden om de Highscores door te geven. En die konden dan niet geloven dat je het record had gebroken. En dan belden ze een uur of twee later weer op met een score die onmogelijk nog leek nog te verbeteren. Angry
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Black Tiger
Ja de Soundblaster was al voor dos 6 uit, volgens mij had ik die al toen we dos 5 hadden. Bij de HCC dagen gekocht in Utrecht, samen met 3 vrienden en omdat we er 3 tegelijk kochten toen nog een echter interessante korting gehad. Ook nog een nieuwer type, ik weet nog precies hoe hij heette.
Soundblaster 2.0 Opl 3. LoL... maar het geluid van Tombraider was wel echt gaaf!

En toen was er ook nog... jaaaaah... een nieuwe echte 3D shooter waar je jezelf kapot mee lachte en die je ook nog over het netwerk kon spelen. Dju wat heb ik daar uren aan besteed, ook nog zelf mappen gemaakt.
Duke Nukem 3D... we gonna rip'm their heads off....Wink

Die pinball trouwens ook nog gespeed, wat was dat toch mooi grafisch na al dat monochroom van voor die tijd.
Greetings, Black Tiger
 
Nicholas
Die 3d games waren in die tijd volgens mij allemaal afgeleid van Wolfenstein. Dat spel heb ik ook nog veel gespeeld "Mein Leben!" Grin Toen was het echt revolutionair die First person shooters. Daarna kwam "Doom" volgens mij, maarja, dat was weer met monsters enzo, toch even anders.....

Die HCC dagen ben ik ook wel eens geweest. Daar kon je soms leuke aanbiedingen krijgen. Naast de sounblaster had je ook nog "ADLIB" kaarten geloof ik. In ieder geval ondersteunden de meeste spelletjes zowel Adlib als Soundblaster.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Black Tiger
Mein Leben heb ik volgens mij niet gekend. Natuurlijk waren al die dingen afgeleid van Wolfenstein 3d. Er is wel nog een opvolger geweest, ook a la Wolfenstein 3d maar iets beter weer.
Doom inderdaad ook, maar zoals je zegt, met die monsters was het toch weer net even anders, Duke was leuker met z'n schelden. Alhoewel je Doom ook via netwerk kon spelen.
Dat was in die tijd allemaal heel revolutioneel nog.

Adlib was er ook nog maar heeft het heel snel afgelegd tegen de kwaliteit die Soundblaster kon bieden.
Na de Soundblaster die standaard was (alles games moesten soundblaster of soundblaster compatible zijn), kwam er nog de Gravis Ultrasound. Die had weer geheugenbanken voor extra geluiden ofzo. Als antwoord daarop kwam Soundblaster toen weer met de AWE32 ASP enzo.
Als je nog eens terugdenkt wat er in die paar jaar voor enorme technische sprongen zijn gemaakt, niet alleen op computergebied maar ook randapparatuur etc. dat is echt ongelooflijk.
Greetings, Black Tiger
 
Nicholas

Quote

Mein Leben heb ik volgens mij niet gekend


Grin Nee, dat was een uitspraak die je dan hoorde als je de vijand om zeep had geholpen. Er zaten nog meer van die uitspraken in.

Ja inderdaad. Die ontwikkelingen waren niet bij te houden. De harde schijf die steeds maar sneller werd met steeds grotere capaciteiten. De processoren die elkaar in rap tempo opvolgden. (286,386,DX,pentium, etc.) Om het geheugen maar niet te vergeten.

Afijn, tegenwoordig gaat het ook in rap tempo. Zeker met die kwantum technieken van tegenwoordig Grin
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Nicholas
@wandelaar: Ja, de manier van informatievoorziening is inderdaad totaal anders. Vroeger moest je wel naar zo'n beurs en clubs, etc. om aan de nodige kennis te komen of prijsvoordeel te behalen. En je had dan ook het spul in je handen (en het stond leuk uitgestald.) Het was een meer Fysiek gebeuren, zeg maar. Met de trein/auto naar Utrecht en dan op de terugweg al het foldermateriaal lezen en de evt. handleidingen van het produkt al bekijken.

Nu moet je het met een foto doen en de reviews van een bepaald produkt. Daar zitten natuurlijk vele voordelen aan maar het haalt wat van het "magische" eraf ja. Eens in de zoveel jaar bouw ik een nieuwe computer en dan kan ik er gewoon van genieten om al die onderdelen te zien liggen. Lekker dat moederbord eens goed bestuderen. En zo'n vette zware videokaart aan een onderzoek onderwerpen.

Dat hele creatieve proces is vaak leuker dan het eindresultaat zelf.

Jaaaa ! norton Commander ! Inderdaad onmisbaar toen..... Tegenswoordigs heb je Total Commander.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Black Tiger
Raar he, Norton Commander heb ik zelf nooit veel gebruikt in Dos, was er niet zo kapot van ondanks dat het zeer populair was.
Die paar bestanden die toen verplaatst moesten worden deed ik sneller met copy of xcopy dan dat ik NC opgestart had, geselecteerd en het juiste knopje geduwd.
Terwijl tegenwoordig.... Total Commander niet weg te denken is van m'n systeem, hoe een mens kan veranderen he.Smile
Ook weer zoiets aso's van Microsoft, want dat heette eerst Windows Commander omdat het voor Windows was, maarja... die naam mocht weer niet gebruikt worden.
En op de pc hier draaide DOS met Quickmenu 3.0 (hacked uiteraard), gezien de grote hekel aan windows.Smile
Het meest gebruikte commando bleek achteraf toch Quickmenu sluiten en met Dos verder.Grin

Van de ene kant is het wel jammer dat die pc beurzen weg zijn, behalve de HCC misschien maar dat is ook al lang niet meer wat het geweest is.
Wat je al zegt Wandelaar, rondhangen blijven en de prijzen in de gaten houden. Vlak voor sluitingstijd begonnen ze soms nog dingen gratis te gooien. Kleinigheden maar wel leuk, muisje, joystick, muismatten en de laatste printers aan dumpprijzen, dan hoefden ze die niet meer mee te slepen.
De laatste jaren waren de prijzen op de beurzen niet meer echt interessant vergeleken met de internet prijzen.

Weten jullie nog de eerste browser? Zo rond 1994 ergens? Toen moest je wel windows (3.x) geinstalleerd hebben om op internet te kunnen want toen had je Mosaic en dat was -de- browser voor internet.
Daarna Netscape en met Windows 95 kwam Internet Explorer erbij.

En al die vele verschillende inpakkers. Rar kwam pas op het eind. Het begon met lha,lzh, arc, arj etc.etc..... arj werd heel populair samen met zip. Daarna wedstrijdje tussen pkzip (nu winzip) en rar (nu winrar).
Het mooiste was nog alles in commandline.

Dat vele commandline werken is voor ondergetekende wel heel handig geweest gezien dat nu met de Linux hosting servers ook allemaal commandline gedaan wordt. En ook dat is leuk!
Greetings, Black Tiger
 
kobus1960
@Nicholas, voor mij is Tweakers onmisbaar geworden, wat daar aan productinfo
staat. Onnoemelijk veel, niet alleen PC spul, ook HiFi (nog een hobby) en dat
soort zaken. Bestellen doe ik lang niet alleen in nederland, toetsenbordjes of
accu's voor laptops gaan via Ebay, belachelijke prijzen, Denemarken of China.
Die beurzen waren gaaf, maar ook dat zoeken via sites naar spul is wel leuk.

@Tiger, commandline werken doe ik alleen al om de skills bij te houden, al
maken de diverse progjes het je wel erg makkelijk. Heb nog een DOS 6.0 op
een P2 laptopje (toshiba). Quickmenu voor de fun en oude games, zoals
Sokoban en "Mein Leben" Leuk om te relaxen, ff hoofd leeg maken. ROFL
 
Black Tiger
Sokoban... jaaah... dju... het gevoel komt weer bij me terug. En jouw idee is niet slecht, heb ook nog een oude windows 95 laptop op zolder liggen. Geen slecht plan om dat apparaat weer tevoorschijn te halen en er nog eens wat leuke DOS dingen op te doen.Smile
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'nostalgie. ZX81, C64, BBS en nog veel meer oude herinneringen.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Aansluiten oude tv op mediabox next Algemeen : 3 27-09-2022
helemaal niets meer Storing : 2 18-05-2021
tv complete is niet meer Klacht over Ziggo : 17 26-10-2020
Meer data en korting bij nieuwe Vodafone-abonnementen Ziggo nieuws : 7 25-05-2019
Port forwarding werkt niet meer Algemeen : 14 31-07-2018
Advertentie