obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen en configuratie van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
SSD installeren.
Nicholas
Da's een handig progje. Kende ik nog niet. Ik gebruikte in het verleden nog wel eens zo'n util van HP om een opstartbare USB-stick te maken met windows 98 erop. Om zo mijn moederbord te kunnen flashen (moederbord herkende ineens geen SATA poorten meer... herkende dus geen enkele harde schijf.)

Eind van de week hoop ik ermee aan de slag te gaan. Zal nog wel even laten weten wat mijn ervaringen zijn.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Bitfreak
Hier ook sinds een jaar een Crucial M4 128GB in de nieuw gebouwde pc,en ik ben er erg tevreden over.

Grappig dat bijna iedereen hier een Crucial SSD gebruikt.Thumbs Up

Windows 7 herkend een SSD als zodanig en schakelt defragmentatie automatisch uit.

Verder heb ik wel een aantal bekende tweaks uitgevoerd.
 
Nicholas

Quote

Bitfreak schreef:
Grappig dat bijna iedereen hier een Crucial SSD gebruikt.Thumbs Up


Ja, ik heb wat vooronderzoek bij diverse sites gedaan (vooral hardwareinfo en tweakers) en daarop mijn keuze gebaseerd. Deze kwam veruit als beste uit de bus
en is prijstechnisch gezien ook best interessant. Op deze wijze heb ik ook alle overige hardware stuk voor stuk bekeken. Ben daar soms wel weken mee bezig om alle reviews, testen en ervaringen van anderen te lezen. Dat is ook het leuke van zelf je computer bouwen. Je kunt het allemaal zelf uitkiezen. Maar ook wel opletten. Heb er echt een studie van gemaakt zodat ik zeker wist dat mijn nieuwe videokaart ook in de kast ging passen.
(is nogal een brede kaart. Radeon HD 6950.)

Automatisch samengevoegd met vorige post op: augustus 10 2012 14:20:57:
Eventjes een update. Heb gisteren en vandaag het hele spul in elkaar gezet. Leuk karwei, vooral alle bedrading netjes wegwerken. Dat kan ook mooi in een moderne behuizing.

Als eerste bios van moederbord geupdate. Gaat mooi bij een gigabyte moederbord via Q-flash. Gewoon firmware op stick zetten. Rest gaat vanzelf. Je hoeft niks bootable te maken, etc. En mocht het mis gaan dan zit er nog een backup bios in (Dual bios.) Daarna SSD geinstalleerd. Werd allemaal netjes herkend. Het is mij gelukkig ook gelukt om een Upgrade versie van W7 op een lege SSD te zetten (legaal want ik had nog een versie uit een family pack liggen) Dat kan via een aantal workarounds. Activeerde uiteindelijk prima. Cheer

Daarna alle drivers moederbord erop, windows geupdate, etc.

Werkt wel lekker snel trouwens met die SSD !!!! Totale prestatiescore 7.5
Mag niet klagen dus.
Gewijzigd door Nicholas op 10-08-2012 14:20
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
MaXMhZ
De Crucial M4 SSD2 is op dit moment veruit de beste keus.

De Swap/Pagefile kan gewoon op de SSD. (is zelfs ideaal volgens M$).
Ik zou de Temp folder wel op een conventionele HD of snelle USB stick zetten i.v.m. alle troep die windows programma's updates en installers daar dumpen.


ca. 20% van de capaciteit ongebruikt laten (niet eens partitioneren) om te helpen bij wear levelling - Dit zorgt ervoor dat de SSD in optimale conditie blijft en niet na verloop van tijd snelheid verliest.

Als goede security zou ik ESET Smart Security of NOD32 AV met een goede firewall aanraden. Als simpele firewall gebruik ik zelf Net Peeker, (met NOD32 en PeerGuardian2).

Superfetch, Prefetch, en indexering uitschakelen onder Win7 (run services.msc).

In 4 stappen: http://blog.tune-up.com/tips-and-tric...-your-ssd/

Crucial Firmware Updater:

Zet de SSD in IDE mode voordat je de firmware probeert the upgraden. Anders herkent dat domme update programma je SSD niet. M$ heeft een utility die je naar AHCI laat schakelen zonder opnieuw te hoeven installeren mocht je in IDE of RAID mode Win7 geïnstalleerd hebben. Ook een uitleg hoe dit handmatig te doen; http://support.microsoft.com/kb/922976

Dus; Eerst Windows onder IDE installeren, Firmware upgrade, M$ FixIt opstarten, REBOOT, AHCI instellen in BIOS, optimalisaties voor SSD instellen, REBOOT. Klaar.



Ik draai al jaren vanaf SSD. Op dit moment (helaas) een OCZ Petrol 128GB onder SATA II die dual boot Win7 - Ubuntu 10.04 draait. (99% van de tijd Ubuntu 24/7) Win7 gebruik ik vrijwel nooit. Ik heb nog geen SATA III, vandaar dat mijn keus op de OCZ Petrol 128 viel (Alternate.nl aanbieding 69 euro).

Er zit 1 HEEL groot nadeel aan SSDs. Je wilt van zijn levensdagen niet meer terug naar een normale HD.
Gewijzigd door MaXMhZ op 11-08-2012 04:17
 
Nicholas
@Max: ik heb SSD tweaker nog gedraaid. Enige wat ik nog niet heb gedaan is de Tempfolder verplaatsen naar de harde schijf.

Ben het met je eens dat als je eenmaal zo'n SSD hebt je niet terug wil naar Windows op je harde schijf. Spul start gewoon bijna onmiddellijk op (internet explorer, mail, configuratieschermen, etc.) Windows zelf zo'n 20 seconden of zoiets.

Die grafische kaart die ik er nu in heb (Radeon 6950) presteert trouwens ook lekker ! Eindelijk weer een game spelen met fatsoenlijke framerates.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
MaXMhZ
Een Radeon met 2e cijfer 8 of 9 is in feite de snelste variant (High Performance). Het 1e cijfer geeft de serie / generatie aan. Zeer goede hardware. Helaas laten de drivers nogal eens te wensen over voor oudere games en applicaties. Zo hebben ze vaak problemen bij hardware ondersteuning van Ubuntu. Vaak biedt dan KUbuntu (KDE in plaats van Gnome) een uitkomst. Heeft te maken met OpenGL (versie 3 en later is niet backward-compatible). Wat opstarten betreft, Zelfs mijn ASRock ION 330 start Ubuntu 10.04 binnen enkele seconden op. Ondanks SATA II en een trage OCZ Petrol SSD.
 
briolet

Quote

Zippo schreef:
Het lijkt mij dat fragmentatie de belangrijkste veroorzaker van slechtere prestaties is.

Wat je e.v. nog kunt uitzoeken is de levensduur van een SSD en een HD in relatie tot het aantal schrijfbewerkingen. Hoe zich dat verhoudt weet ik niet, maar ik zou gaan voor zoveel mogelijk prestatie gerichte files op de SSD. Daar hoort ook de pagefile bij.

Een SSD kan heel wat minder beschreven worden dan een gewone harde schijf. Ik dacht dat het rond de 1 miljoen maal per bitje lag. Klinkt nog steeds veel maar bij intensief schrijven kan het toch funest voor de levensduur worden. Veel lezen is echter geen probleem.

Ik denk dat defragmenteren om die reden afgeraden wordt. Ook het gebruik voor cache files en andere schrijf intensieve bewerkingen kun je beter niet op de SSD doen, voor zover je de keus hebt.
 
MaXMhZ
Hoe minder schrijf handelingen, hoe beter.

De Crucial M4 SSD2 heeft een MTBF (Mean Time Between Failures) van 12 miljoen uur...
Daar wil je echt niet op wachten Smile


Zo'n ding zou dus veel langer mee moeten gaan dan enig ander onderdeel van een computer. En die computer wordt toch binnen een paar jaar vervangen. Tegen die tijd zijn er weer veel betere opties.

Voor moderne SSDs is het onwaarschijnlijk dat de snelheid achteruit gaat doordat ze allemaal gebruik maken van veel betere garbage-collection en wear-levelling. Bij de eerste generaties SSD was dit nog niet zo.

Ik heb hier een Kingston SSDNow v100 64GB die 4 jaar continue gedraaid heeft, en nog net zo snel is als toen hij nieuw was. (20% ruimte niet gepartitioneerd=vrij).

De response-winst bij gebruik van een SSD is hoofdzakelijk te danken aan de lage access-tijd. De hoge Lees/schrijfsnelheid helpt ook wel natuurlijk. Bij mij heeft in 10 jaar nog nooit een SSD het begeven. Iets wat ik van conventionele mechanische HDs niet kan zeggen. Ze mogen dan wel niet het loodje leggen doordat er niet meer geschreven kan worden, maar in principe doet de oorzaak van overlijden er niet veel toe, en mechanismes gaan nu eenmaal niet lang mee. Een SSD is veel betrouwbaarder dan een normale HD. Zelfs als je zo snel mogelijk continue gaat schrijven naar een SSD duurt het tientallen jaren voordat een geheugencel het begeeft. Ieder OS markeert dit dan, verplaatst de oude inhoud naar een anderre locatie, en gebruikt die cel gewoon niet meer. Niets aan de hand dus, en vooral, niets verloren.
Gewijzigd door MaXMhZ op 13-08-2012 14:14
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'SSD installeren.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
tv zenders installeren Algemeen : 7 20-12-2020
Kan extra mediabox niet installeren Hardware instellingen : 10 05-11-2017
Horizon mediabox installeren Algemeen : 28 21-11-2016
VOIP installeren met Cisco EPC3928 Eigen telefoon netwerk : 11 14-08-2013
voip installeren Eigen telefoon netwerk : 11 20-01-2013
Advertentie