obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Single port forwarding in Ubee EVW3200
EDAman
De router van de Ubee EVW3200 biedt de mogelijkheid van port range forwarding.

Wat ik alleen mis is de mogelijkheid om een extern port nummer te kunnen opgeven dat naar een ander portnummer op het interne netwerk wordt geforward.

Dat heeft twee voordelen:
- minder last van hack aanvallen die meestal op standaard ports plaatsvinden (ik heb in het verleden geconstateerd dat de pogingen om binnen te komen via SSH onmiddelijk stopten toen ik op mijn oude LinkSys WRT160N (die deze mogelijkheid wel had) een niet-standaard extern portnummer ging forwarden naar een interne port 22)
- de mogelijkheid om verschillende externe ports te forwarden naar een standaard port op verschillende interne machines. Als je bijvoorbeeld meerdere apparaten hebt met een web-interface kun je er nu niet meer dan 1 extern benaderen omdat je maar 1 keer de externe port 80 kunt forwarden (tenzij natuurlijk het interne apparaat de mogelijkheid biedt om een andere dan port 80 te gebruiken).

Als iemand een mogelijkheid ziet om dit met de huidige firmware toch voor elkaar te krijgen hoor ik het graag, en anders zou het een welkome uitbreiding zijn in een toekomstige firmware release.
 
briolet
Hernummeren tijdens het forwarden kan jammer genoeg niet op de EVW3200, daar was ik ook al tegenop gelopen. Overigens is de mogelijkheid van slechts 10 forwarding regels ook aan de magere kant. Daarom gebruik ik dit deel van de EVW3200 niet en zit er een tweede router achter.

Ik heb b.v. 5 cameras die allen op poort 80 lopen. Nu hebben ze allen een verschillend extern poortnummer die intern op 80 uitkomen. De cameras hebben overigens wel de optie zelf poort 80 in een ander om te zetten.
Daarnaast heb ik nog een server draaien (Synology nas). Die alleen heeft ook nog eens meer dan 5 poort forward regels nodig.
De 10 in de EVW3200 is dan ook jammerlijk te weinig en alleen genoeg voor echt simpel gebruik (vast wel > 99% van de gebruikers)

Als je echt meer nodig hebt moet je er zelf een eigen router achter zetten en de EVW3200 omzeilen. Dat kan op 3 manieren:
- Klantenservice de router functies laten uitzetten. (Je mist dan alle toekomstige controle over het modem)
- De tweede router als DMZ client van de EVW3200 selecteren. Dan staan alle poorten daarnaartoe open.
- De tweede router als mac-passthrough definieren. Dan ziet de tweede router de eerste ook niet en krijgt zelfs een eigen publiek IP adres alsof hij rechtsteeks op het internet aangesloten is. (semi bridge mode)

Ik zelf gebruik nu al enige tijd methode 3. De EVW3200 laat alle poorten door en de 2e router doet al de forwarding en DHCP voor mij. De web content firewal werkt echter nog steeds en ook de parental control is nog steeds actief. (Is waarschijnlijk bij de DMZ optie ook zo)
Gewijzigd door briolet op 13-08-2012 13:56
 
EDAman
Bedankt voor de tips, optie 1 had ik in eerste instantie, met het genoemde nadeel.
Aan opties 2 en 3 had ik niet gedacht, optie 3 klinkt interessant, dus daar ga ik eens mee aan de slag.
 
briolet

Quote

EDAman schreef:

optie 3 klinkt interessant, dus daar ga ik eens mee aan de slag.

Wel het modem even uitzetten na instellen zodat hij ook het tweede externe IP adres ophaalt tijdens het opnieuw starten. Althans, dat was bij mij nodig.
 
DJFE
Hallo Briolet,

Ik heb een 2e router (Linksys WRT610N) achter het Ziggo modem en gebruik het Ziggo modem verder niet. Om mijn NAS die aan de Linksys hangt te kunnen bereiken vanaf het Internet kan ik denk ik het best de door jou voorgestelde 3e optie gebruiken. Moet daarvoor nog een setting gewijzigd worden op het Ubee modem? Welke gegevens heb ik van het Ubee modem nodig om de 2e router als MAC passthrough in te stellen?

Alvast bedankt.

Edwin.
 
briolet
Op de Linksys hoef je niets in te stellen, hooguit even inloggen om zijn mac adres te kunnen zien.

Dan in de Ubee settings bij Gateway -> options, onderaan het mac adres invullen. Uitloggen en dan het modem opnieuw opstarten door het stroomloos te maken. Bij het opstarten moet hij nu een nieuw extern IP adres erbij krijgen en als je nu op Linksys inlogt zie je dat adres nu als zijn externe IP adres.

Overigens werken dingen als firewal in de Ubee nog steeds op die nieuwe lijn en ik denk ook dat je basis adres van je beide modems in een verschillende range moet instellen. (Heb ik in elk geval)

Zelf heb ik de DHCP op de Ubee nooit uitgezet, maar volgens mij heb je die niet meer nodig als je nooit rechtstreeks inlogt. Zelf heb ik hem wel aangelaten omdat ik toch soms van die wifi gebruik maak.
 
DJFE
Hoi Briolet,

Vandaag eindelijk tijd gevonden om de door jou voorgestelde instellingen doorgevoerd en dat werkt super. Eigenlijk heel simpel.

Bedankt.

Edwin.
 
MisterSenseo
Ook ik heb die passthrough methode uitgeprobeerd bij mijn schoonvader, werkt voortreffelijk, zonder enige aanpassingen, zelfs zonder de LAN sticker te verwijderen, heb ik een 2e router aangesloten welke een eigen WAN IP kreeg en werkt nu al enige weken helemaal feilloos........Wink
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
briolet
Elders las ik wel dat een tweede mac adres toevoegen als pass-trough, niet werkt. Blijkbaar gunt ziggo ons 2 publieke IP adressen. Maar dat is voor de meeste mensen al meer dan genoeg. Normaal moet je voor een extra publiek IP adres gewoon extra betalen.
 
briolet
Deze pass-trough optie is afgelopen oktober vervallen met de firmware update naar 9.9.5005. In de handleiding staat hij nog steeds, maar in de menus zul je er niets meer over kunnen vinden.

Het beste alternatief is om iets geheel in de dmz te zetten. Dit heeft een vergelijkbaar effect en werkt goed om een eigen router achter de Ubee te zetten.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Single port forwarding in Ubee EVW3200', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc Hardware instellingen : 55 26-06-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
Port forwarding werkt niet meer Algemeen : 14 31-07-2018
Ubee EV|M3200 of 3226 wifi? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 2 19-10-2017
Camera op internet WAN IP-forwarding? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 10 08-09-2017
Advertentie