obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
default router wachtwoord
kobus1960
De EVW staat alweer in de stelling hoor.
Paar overwachte resets, net op het moment
dat ik online (werk) bezig ben met een database.
Maak me ergens pissig mee.........Angry
De EVM hang weer op z'n plekkie!!
 
briolet
Ik heb net even de uitzending van KRO Reporter op Uitzending Gemist bekeken. Toch verbazend om te zien hoe slordig mensen met hun data omspringen. En ook fabrikanten treft blaam omdat ze dingen lekker makkelijk willen maken voor de gebruiker zodat alles direct werkt als je de stekker in het stopcontact steekt. En standaard staat dan alles op het internet gepubliceerd.

Vooral het stuk over de iOmega netwerkschijven was beangstigend. Mensen kopen zo'n ding om thuis op het lokale netwerk vanaf elke computer en tablet bij hun data te komen. In de default instelling blijkt hij echter de router via UpNP op het internet te publiceren zonder wachtwoord. Opvallend is dat medewerkers data van hun bedrijf mee naar huis nemen en dan thuis op zo'n schijf zetten.
Het meest schokkend was dat een directeur van het IT bedrijf Orange, dat in bedrijf beveiliging doet, zelf gevoelige data mee naar huis neemt en daar op een open netwerk zet. Dat komt gewoon omdat ze iemand directeur maken die helemaal geen feeling met IT heeft. Dan vraag je je af of zo iemand ook goede IT beslissingen kan nemen.
Ook schokkend dat twee medici patienten gegevens op zo'n open toegankelijk netwerk zetten zonder wachtwoord en versleuteling zodat iedereen er bij kan. En bij wet mogen medici patientendata niet eens onversleuteld opslaan.

Zelf heb ik mijn netwerkschijf ook op het internet gepubliceerd. Maar het eerste wat je doet is de default gebruiker (meestal "admin" of "administrator" ) uitschakelen. Mijn nas logt aanmeldings pogingen en bij 5 foute blokkeert hij het IP van de zender en stuurt mij een mailtje. En ik krijg wekelijks van dat soort mailtjes. Het zijn altijd pogingen op een standaard administrator account en ze gebruiken default wachtwoorden. Gewoon in de hoop dat zo'n systeem nog in de fabrieksinstellingen staat.

Het zijn pogingen van over de gehele wereld (meestal uit Aziƫ) die gewoon random IP adressen kiezen om te kijken wat er achter hangt. Bij mij komen ze er nooit in, maar als je helemaal geen wachtwoord hebt betekent dat gewoon dat er gemiddeld elke week wel iemand toegang tot je netwerkschijf krijgt.
Gewijzigd door briolet op 08-12-2012 11:25
 
Nicholas
@Briolet: Ik heb begrepen dat het niet de directeur van Orange was maar een medewerker. Ik denk dat ie intussen zijn ontslagbrief wel heeft gehad. Terecht dan in mijn optiek. Gegevens moet je niet opslaan en mee naar huis nemen. Veel te link. Gevallen genoeg bekend waarbij dit mis is gegaan.

De waarschuwingsdienst heeft overigens gisteren overdag voor de uitzending nog een waarschuwing doen uitgaan. http://www.waarschuwingsdienst.nl/ID/...D-2012-109 Waarschijnlijk om kritiek te voorkomen "Waarom hebben jullie geen waarschuwing gegeven ?"

Producenten willen hun produkten gebruikersvriendelijk maken. Maar zeker met een NAS kun je het niet maken om deze onbeveiligd aan het internet te hangen. Met zoekmachines zijn die dingen gewoon te vinden! In de uitzending noemde een van de producenten de klant gewoon Dom. Dat kun je toch niet maken als fabrikant.....
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Monteur_kees
Aardig stukje research,
heb pas ook een iomXXX aangeschaft en idd staat er standaard geen ww in
heb het zelf natuurlijk wel ingevuld Smile

maar zoals er ook al aangegeven wordt, soms staat het gebruiksgemak hoger dan het veiligheids- aspect
nog even en de koffieautomaten hebben de koffie al klaar staan als je het kantoor binnenloopt
even met de APP een berichtje sturen als je pand binnenloopt SmileSmileSmile
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senior Engineer bij ziggo regio south


cisco 8485
samsung ue40cXXXXXXXXXXXX
golden media tripleX 7162 ( hobbydoos ) + enigm
 
Zippo

Quote

Monteur_kees schreef:

nog even en de koffieautomaten hebben de koffie al klaar staan als je het kantoor binnenloopt
even met de APP een berichtje sturen als je pand binnenloopt SmileSmileSmile


RF id chip in je arm en zodra je het gebouw binnenloopt staat de koffie op smaak klaar.

Laten we hopen dat het zover niet komt.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Monteur_kees
dat met de rfid wordt al jaren gebruikt bij de koeien ( zo`n geel labeltje in hun oren )
heeft te maken met het voeder systeem whaha ROFL
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senior Engineer bij ziggo regio south


cisco 8485
samsung ue40cXXXXXXXXXXXX
golden media tripleX 7162 ( hobbydoos ) + enigm
 
briolet
Ik heb sinds twee jaar een netwerkprinter van Xerox. Gewoon verbazend hoe ver het daar al gaat. Nog niet met een app, maar met mailtjes naar de systeem beheerder en mailtjes naar de onderhoudsman.

Mailtjes voor papier en toner zijn handig, maar zelfs beide kleppen hebben een schakelaar en sturen een mailtje als die open blijven staan.

En ook bij die printer staat het wachtwoord standaard uit zodat iedereen op het netwerk met de settings kan knoeien als je dat niet direct instelt. Echter geen enkele vermelding hierover in de installatie handleiding. Je komt het pas tegen als je stuk voor stuk alle settings doorloopt.

Maar een netwerk disk vind ik een andere grootte orde. Als die zich standaard op het internet publiceert, had daar standaard een goed wachtwoord op moeten zitten. De iomega medewerker zij in het interview dat de mensen dom zijn. Had hij niet mogen zeggen, maar het is wel zo. Niet zozeer dom in de zin van imbeciel, maar wel dom in de zin van onwetend.
Zo'n arts heeft echt wel kennis, aar gewoon niet op IT gebied. Het verbaast me meer dat zo'n medewerker van Orange zo'n fout maakt. Het was i.d.d niet de directeur, maar een IT medewerker. En als een IT medewerker niet eens goed op de hoogte is van zulke veiligheid risico's, hoe zit dat dan met de doorsnee consument.

Overigens zou ik me als klant van Orange eens flink achter de oren krabben. Blijkbaar heeft Orange veiligheid 'experts' in dienst die duidelijk niet deskundig zijn op hun gebied. Dus ook het door hun aangelegde systeem, dat een veel complexere veiligheid zal hebben, wordt nu dubieus.
 
Nicholas

Quote

Monteur_kees schreef:
Aardig stukje research...


Ik heb zelf wat research gedaan maar het is dus echt schrikbarend gesteld met die Iomega's. Ik ga hier verder geen nadere info geven maar die documentaire is zeker niet overdreven.
Privezaken liggen zo voor het oprapen. Paradijs voor criminelen. Wat mij betreft wordt er in de wet verankerd dat netwerk producten standaard voorzien worden van een beveiliging.
Of een soort principe-akkoord tussen de fabrikanten (standaard beveiliging aan.) Dan spelen concurrentie-overwegingen ook geen rol meer.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
BMP

Quote

maar zoals er ook al aangegeven wordt, soms staat het gebruiksgemak hoger dan het veiligheids- aspect
nog even en de koffieautomaten hebben de koffie al klaar staan als je het kantoor binnenloopt
even met de APP een berichtje sturen als je pand binnenloopt SmileSmileSmile


Kees, man dat heb ik allang, Grin ik stuur mijn vrouw een berichtje en als ik thuis komt dan staat het eten klaar PC
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
Monteur_kees
Haha geweldig Smile
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senior Engineer bij ziggo regio south


cisco 8485
samsung ue40cXXXXXXXXXXXX
golden media tripleX 7162 ( hobbydoos ) + enigm
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'default router wachtwoord', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ASUS Router RT-AC66U_B1 IPv6 activeren Hardware instellingen : 2 25-11-2021
wijzigen wachtwoord email adres Algemeen : 6 11-01-2020
Router aanschaffen?? WiFi, draadloos netwerk : 3 01-02-2018
Website(s) blokkeren op Cisco router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 07-07-2016
Ubee modem gebruiken als router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 17 03-06-2016
Advertentie