obey-robots.txt
09 December 2016, 18:28
Navigatie
Ledenenquête
Fox Sports prijs p/m.

Elders 10 Euro minder, bye bye Ziggo
Ledenenquête: Fox Sports prijs p/m. Elders 10 Euro minder, bye bye Ziggo 50% [5 stemmen]
50% [5 stemmen]

Ik blijf bij Ziggo.
Ledenenquête: Fox Sports prijs p/m. Ik blijf bij Ziggo. 50% [5 stemmen]
50% [5 stemmen]

Stemmen: 10
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 21-08-2016

Enquête-archief
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Ziggo Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Wil je meer apparatuur aansluiten op je internetverbinding dan heb je een router nodig. Ziggo levert nu de Ubee EVW3200 en de Cisco EPC3925, daarin zit al een router met wifi.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Ubee met Fritz!Box 7340

Schansie
Hoi,

Ik schrijf dit bericht aan omdat ik de Wifi op de Ubee bedroevend vindt.
Ben overgestapt naar Ziggo vanwege de hogere snelheid :-)

Gisterenavond de stap genomen om mijn Fritz!Box 7340 achter de Ubee te plaatsen.
Nu heb ik 'wat' info wel kunnen vinden hoe de 7340 te configureren maar mis enkele stappen.
En voordat ik het verkloot en mijn thuisgebruikers gaan klagen een paar vragen.

Heb inmiddels de Fritz!Box 7340 gekoppeld staan en wat een verschil op de wifi!
Ongelofelijk dit verschil met de Ubee Wifi.

Nu blijven er een paar vragen over (voor mijn eigen gemoedrust):
1. Is het wenselijk de Ubee te laten bridgen door Ziggo of is dit niet nodig?

2. Welke specifieke settings moet ik op de Fritz bij Account information/Change connection settings invullen.
Nu staat daar Obtain the IP address automatically (DHCP) aangevinkt en het MAC address ingevuld.

3. Welke specifieke settings moet ik aanpassen op het Ubee modem?
Stel mij zo voor dat de wifi uitgeschakeld kan worden, maar wat nog meer?

4. Er staat op de website de 'Stappenplan router-achter-router Ubee'.
https://lt45.net/c/?wi=220550&si=7424&li=1346552&ws=Ziggo-foins&dl=#klantenservice/internet/hulp-bij-draadloos-internet/stappenplannen/stappenplan-router-achter-router-ubee

Ik heb deze stappen niet gedaan, wel de Wifi op de Ubee uitgezet.

Alles lijkt prima te werken, dus: wat zijn de gevolgen als het stappenplan uitvoer?
Krijgen de (nu) aangesloten wifi apparaten (PC, Latop, printer etc.) alleen een nieuw adres?

Mocht ik een vraag niet hebben gesteld maar wel belangrijk om te weten, graag je feedback.

In afwachting van uw reactie, gegroet Lucas Schansman

kobus1960
Wifi op Ubee uit.
DHCP op de Fritz aan. Dan is de Fritz de baas in het netwerk.
Dat moet gewoon werken, en zo te lezen doet dat het ook.
Niets aan doen dus.

Black Tiger
Hoi Schansie, welkom op het forum.
Zoals je weet heb ik hier thuis ook een Fritzbox achter het Ziggo modem hangen, alleen heb ik dan een Cisco, maar in feite mag dat de pret niet drukken.
De Fritzbox is kwalitatief een veel beter apparaat, zeker ook qua bereik van de wifi.

Dan naar je vragen die ik puntsgewijs zal beantwoorden om het ook voor jou overzichtelijk te houden.

1.) Ubee in bridgemode laten zetten is in principe niet nodig. De routermode kan handig zijn als je nog LAN poorten van de Ubee wilt gebruiken.
Is dat niet het geval, dan zou ik hem in bridgemode zetten, dat is toch handiger v.w.b. poort forwarding etc.

2.) A.) Als je de Ubee in bridgemode laat zetten, moet die instelling sowiezo staan zoals je het nu hebt. Het Mac adres van de pc zou ik daar weghalen, dat is niet mee rnodig tegenwoordig. Beter is om daar het mac adres van de Fritzbox aanwezig te laten.
Kijk ook even onderaan bij connection settings. Het kan handig zijn om daar de upstream en downstream snelheid van je abonnement in te zetten. In elk geval is dat het eerste om naar te kijken als de snelheid niet is wat het zou moeten zijn.
B.) Laat je de Ubee in routermode werken, zou ik de Fritzbox een vast ip geven, dit in verband met eventuele forwarding etc.
De benodigde instellingen hiervoor kan ik je dan wel geven.

3.) Ik zou Wifi uitschakelen inderdaad. Verder zou ik naar de portfowardings gaan kijken en daar de DMZ instellen naar het ip van je Fritzbox.
Daarom dat het handig is om de Fritzbox een vast ip te geven of anders middels het macadres van de Fritzbox het ip voor hem te reserveren in de dhcp server van de Ubee.

4.) Dat stappenplan zou ik bij de Fritzbox niet volgen aangezien de Fritz toch wat aparte instellingen heeft.
Het belangrijkste is dat je de keuze maakt of je wel of niet de LAN poorten van je Ubee gaat gebruiken en dus de Ubee wel of niet in bridgemode gaat laten zetten.
Wil je tevens gebruik gaan maken van Voip telefonie zoals Voipbuster zou ik zeker adviseren bridgemode te gebruiken.
Om Ziggo telefonie op de Fritz te kunnen gebruiken heb je de bij de Fritz bijgeleverde Y kabel nodig met het zwarte utp/rj11 plugje.

Als je de Ubee in bridgemode gaat laten zetten, maakt dat niet uit voor de aangesloten apparatuur. Die moet dan wel op de Fritzbox aangesloten zijn.

Wat ook belangrijk is, is het volgende. Voor zover mij bekend heeft de Fritzbox als LAN ip adres ook 192.168.178.x ip adressen. Dit kan een conflict opwerpen aangezien de Ubee dat ook heeft.
Mocht jouw Fritz ook in de 192.168.178.x range zitten zou ik zeker aanbevelen de LAN ip range van de ofwel de Fritzbox ofwel de Ubee te wijzigen naar iets anders (bijv. 192.168.1.x ofzo).

Mocht ik iets vergeten zijn of je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Greetings, Black Tiger

briolet
Als je geen affiniteit met computers hebt, kun je de Ubee het beste door Ziggo in Bridge mode laten zetten.

Wil je iets meer moeite doen, dan zou ik dat stappenplan uitvoeren. Hoewel dat volgens mij alleen echt nodig is als je vanaf internet een verbinding met een netwerk apparaat wilt opbouwen.

Bij dat stappenplan, en ook zoals je het nu hebt, is het netwerk achter de fritzbox niet bereikbaar vanaf de Ubee zonder iets te configureren. Dat is dus heel mooi omdat een inlogger van de Ubee wifi niet op je interne netwerk kan komen. Mooi om er naast te hebben als een gastnetwerk. Wink Ik heb hen doorgaans uit staan, maar als kennissen met hun smartphone willen internetten, zet ik hem aan. Mijn privé netwerk blijft zo taboe voor hen.

EDIT: Ik had bij het schrijven nog niet de veel betere, vorige reactie, gelezen. Wink

Schansie
Bedankt voor jullie reacties.
Ik volg met mijn reactie naar Black Tiger dit omdat hij een gelijkwaardig netwerk heeft.

Re 1. Bridgemode dus dan maar ff niet. Wifi staat uitgeschakeld en kan de Ubee met kabel benaderen.

Re 2a. MAC Address is reeds Fritz, dus dat is dus ok.
Re 2b. Verneem graag de stappen tot het geven van een vast ip adres aan de Fritz!box.

Re 3. DMZ heb ik nog niet aan gesnuffeld of naar gekeken. Wat bedoel je met poortforwarding, hoewel redelijk thuis op pc gebied is dit voor een nieuw fenomeen.

Re 4. Duidelijk. Laat telefonie (voornu) op de Ubee ;-)

Volgens mij werkt de Fritz in/met dezelfde range. Vooralsnog geen issue is de werking.
Wellicht wel verstandig de Ubee hierop aan te passen. Zolang ik ze gescheiden benader is het geen probleem, toch?

Voor zover best tevreden met deze 'overstap', snelheden op Wifi zijn opmerkelijk verbeterd.
Vraag die overblijft is waarom Ziggo met zo'n groot marktaandeel geen beter modem aanbiedt. Desnoods bieden ze een betere aan met bijbetaling (zoals de recorder). Wie weet lezen met ons mee..

Gegroet, Lucas

Black Tiger
1.) Dus geen bridgemode? Ook prima, dat is je eigen keuze.

2B.) Ik heb er zelf gescheiden netwerken van gemaakt, daarom die DMZ. Als jij dat niet gedaan hebt, en alles werkt nu en je gebruikt geen voip telefonie voorlopig, dan heb je geen vast ip adres nodig.
Een en ander is afhankelijk van welke ip adressen de pc's en andere apparatuur nu krijgen. Als dat allemaal binnen de 192.178.1.x range is, dan is er niets aan de hand en kun je dat het beste zo laten, de Fritzbox werkt dan immers als een soort switch alleen dan met sterkere wifi.
Als de Fritzbox en de Ubee in dezelfde range zitten (ook op LAN) dan is het wel zaak om op te letten dat de beide dhcp servers elkaar niet gaan bijten (conflicteren). En dan kan het verstandig zijn de dhcp server op de Fritzbox uit te zetten.

Heeft de aan de Fritzbox aangesloten apparatuur andere ip adressen zou ik eerst graag weten in welke range dat deze zich bevinden.
Dat maakt het ook eenvoudiger om inzicht te krijgen in de instelling van de Dreambox en om uit te leggen hoe het te wijzigen.

3.) Portforwarding kun je het beste even opzoeken op internet om daar een goed begrip over te krijgen.
Het is een methode om bepaalde poorten die vanaf internet komen door te lussen naar bijv. je pc. Stel je hebt een ip camera en je wilt die van buitenshuis kunnen bekijken, dan heb je bepaalde forwards nodig.
http://nl.wikiped...forwarding
Greetings, Black Tiger

Schansie
Intussen heb ik het IP van de Ubee aangepast naar 192.178.1.1 (makkelijk te onthouden).
Dus bijten de dhcp server elkaar niet.

Moest hierna de hele boel netjes laten herstarten want de Fritz lag er vervolgens even uit ;-)

Volgende stap is nu het juiste (beste) wifi kanaal te vinden,het is druk in de buurt.
Het tooltje lan analyzer (android) is leuk maar na het advies te hebben opgevolgt is de plek waar je vandaan kwam beter.

Laat nu de Fritz het kanaal zelf maar laten kiezen!

Zal het onderwerp Port forwarding bekijken zodra de sitatie speelt. Learning by doing.

Black Tiger
Intussen heb ik het IP van de Ubee aangepast naar 192.178.1.1 (makkelijk te onthouden).
Dus bijten de dhcp server elkaar niet.

Ik zou dan weer heel vlug dat ip veranderen. Want 192.178.1.1 zit niet in de private ip range, die mag je dus helemaal niet gebruiken op je LAN netwerk.

Wat wel mag is 192.168.178.1 maar dat zegt verder niets over de dhcp range van beide routers die kunnen zich dan nog altijd overlappen en dus bijten.
Greetings, Black Tiger

Schansie
Nou dan zal ik dat maar doen!

DHCP op de Ubee uitgezet (Gateway/DHCP Server [no]).
Op Fritz aan! (Home Network/Network/Network Settings/IPv4 Addresses [enable dhcp])

De DHCP range start op de Ubee 192.168.1.x en Fritz! 192.168.178.20.
Dan bijten ze elkaar toch niet!?

Gegroet en bedankt voor de waarschuwing // Lucas

Black Tiger
Nee nu bijten ze elkaar niet, maar ik zie nu dat de Ubee en de Fritzbox niet (of niet meer??) in dezelfde ip range zitten, dat kan weer andere problemen met zich mee brengen. O.a. apparaten die nu op de Ubee worden aangesloten krijgen niet meer automatisch een ip adres.

Als ze in dezelfde ip range zaten, was het gewoon veel gemakkelijker om dat zo te laten en alleen de dhcp server op de Fritzbox uit te schakelen.
Op de Fritzbox aangesloten apparaten krijgen dan een ip adres van de Ubee.

Tenzij voorheen ook al verschillende ip ranges gebruikt worden.

Om je goed van dienst te kunnen zijn zou ik dat graag weten hoe het eerst was. Zaten zowel de Ubee alsook de Fritzbox (lan) in de 192.168.178.x range? Zoja, dan kun je dat beter zo terug zetten en dan de DHCP op de Ubee AAN en op de Fritzbox UIT.

Is dit niet het geval, dan moet ik een andere oplossing aanbieden om het alsnog zo te krijgen, of om de configuratie te verbeteren.
Greetings, Black Tiger

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ubee met Fritz!Box 7340', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Ziggo ubee 3200 Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. 5 22-10-2016 22:23
Automatische reset van Ubee EVW321B Klacht over Ziggo 8 01-10-2016 10:06
Ubee modem gebruiken als router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. 17 03-06-2016 20:32
Fritzbox 7390 op Ubee, trage doorvoer Eigen netwerk 10 17-04-2016 02:19
Ubee EVW3200 Mixed 2,4-5GHZ Wifi ? Firmware 10 24-02-2016 00:32
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| MisterSenseo< 5 mins
| ArieBuu00:27:59
| Zippo01:23:49
| Desmark04:34:35
| Tomar05:59:51
| Black Tiger06:07:46
| knilleske06:24:10
| gerrelle07:47:38
| Gilex07:52:51
| kezeltje08:56:57
Laatste Artikelen
| Verhoog je privacy e...
| PHP-Fusion
| Nieuwe regels voor v...
| Ziggo Mail / Email i...
| Ubee Stappenplan rou...
Klets Café
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

24-08-2016 14:06
FTP

06-08-2016 00:41
2/2 dan wel retourgeschikt zijn ivm Replay en Myprime

06-08-2016 00:41
@kezeltje: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
is je account nog niet omgezet naar Replay, als gevolg daarvan blijft de HB in de installatie hangen. Versterker mag ( hoeft niet ) maar moet

05-08-2016 13:01
mag of moet er een versterker tussen AOP en HB geplaatst worden? En moet deze dan retourgeschikt zijn???

05-08-2016 11:05
HB staat al een uur op "Een ogenblik geduld" en display geeft aan : Installatie. Wat te doen? Jan