obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld hier storingen in uw digitale 'ontvangst'.
 Onderwerp afdrukken
Blokkerig beeld bij ZDF
briolet
Sinds een paar mand is het beeld bij ZDF soms even blokkerig. Te kort om storend te zijn, maar sinds gisteren is het totaal mis en kun je het geen beeld en geluid meer noemen. Toen ik net keek verscheen af en toe zelfs de melding "Kan geen signaal vinden"

Alle andere zenders zijn goed. We hebben een Cisco HD recorder. Ik heb al gepoogd alle zenders opnieuw te laten zoeken. De recorder heeft wel altijd aangegeven dat het retour signaal slecht is. Dit blijft met de meegeleverde antenne versterker, ook in de hoogste versterking stand. De coax van de recorder rechtstreeks in de wand contactdoos geeft hetzelfde resultaat.

In de Cisco kun je wel per zender info opvragen. Daar zie ik dat de signaal sterkte maar ca 35% is. Het vreemde is dat ik zowel 35% aflees als hij op de versterker zit, als rechtstreeks op de contactdoos.
Verder geeft hij ook signaal kwaliteit aan. Voor Nederland1 is dat 100%, maar voor ZDF is dat ca 25%. Ik dacht dat bij digitaal alle zenders gelijk moesten zijn. Het is toch geen antenne waar je verre en nabije zenders hebt?

Heeft iemand een idee of het bij mij kan zitten? Ik zal in elk geval maandag eens Ziggo bellen. als het probleem maar bij één zender zit? De overburen hebben wel goed beeld, maar die kunnen op een andere wijkcentrale zitten.

Toevoeging:
In een van de menus wordt naar een handleiding verwezen die ik nooit gehad heb. Maar ik heb hem nu dgitaal bij Ziggo gedownload. Daarin lees ik:

Quote

Maakt u gebruik van 2 tuners (ontvangers?) dan wordt de signaalsterkte van beide tuners/ontvangers getoond. Heeft u 1 tuner/ontvanger dan wordt de signaalsterkte van Tuner 2 niet gebruikt.

Ik zie twee tuners in beeld en de tweede heeft een signaal sterkte van 85 tot 100% met een kwaliteit van ook 100%. Maar een blokkerig beeld is bij mij geen 100%. Angry Maar als die tweede tuner wel goede ontvangst heeft, hoe kan ik die dan gebruiken? Absoluut geen vermelding hierover in de handleidingen hoe ik de tuner kan kiezen, of moet instellen dat hij de beste pakt.

En waarom schrijft Ziggo een vraagteken achter "2 tuners (ontvangers?)" in hun handleiding. Weten ze zelf niet zeker of het een ontvanger is? Maar dan ga je dat toch eerst checken voordat je een handleiding schrijft.

Zal morgen een gemotiveerd gesprek worden met die helpdesk. Wink
Gewijzigd door briolet op 24-02-2013 11:13
 
veloci
Hey, het is goed mogelijk dat 1 of enkele zenders niet werken, terwijl andere zenders het wel goed doen, Dat is afhankelijk van op welke frequentie de storing ontstaat.
Ik heb even voor je opgezocht via je PC, ZDF zit op de zelfde frequentieband (ook wel transportstroom genoemd) als bijv. BBC1 en canvas HD. Deze zitten op transportstroom 27.
(volledige lijst: http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/tvhome.shtml)
Als het goed is moeten al deze zenders die op transportstroom 27(welicht de hd zenders meer) ook verstoord/verminderd signaal moeten geven (helaas Wink ).
In de cisco zitten 2 tuners. 1 tuner om direct naar je scherm te sturen, en 1 tuner om opnames te maken voor je hardeschijf. Er valt hier dus niks te kiezen, maar...
Als je alleen tv kijkt en geen opname kijkt moet de signaal stertke van tuner 2 blanco zijn. Als je opneemt kun je bij de signaal status wel wat aflezen.
Controle: Als je iets opneemt van ZDF, en je leest de signaal waarde af van tuner 2 moet deze ook op het zelfde niveau zitten als tuner 1 als je ZDF heb ingeschakelt op je tv-scherm.
Zoals je aangaf, hebben je overburen wel goed beeld, In ieder geval zitten die op een andere straatversterker. Bij je naasten buren kun je vragen of die storing hebben op de (zelfde!) digitale zenders, om uit te sluiten of de storing van de straatversterker komt.
Ik zou voor de zekerheid de reguliere kabel controle uitvoeren, om zeker te zijn dat de storing niet binnenshuis onstaat.
Handleiding: Ik heb wel een handleiding van de cisco, maar inmiddels is na verschillende software updates en menu veranderingen niet echt behulpzaam meer, ik ben ook op de pdfjes aangewezen Wink
Tuner is een ontvanger, maar dat wist je vast wel Wink Ik denk dat dat een redactie fout is.
 
briolet
Bedankt Veloci. ZDF is inderdaad de enige Duitse zender in die stream 27. Alle BBC zenders zitten daar ook in en zijn i.d.d. net zo slecht.

Quote

Ik zou voor de zekerheid de reguliere kabel controle uitvoeren, om zeker te zijn dat de storing niet binnenshuis ontstaat.
Dat heb ik me al voorgenomen. Ik heb alle stekkers al los gehad zonder resultaat. Ik denk dat ik maandag eerst maar eens een nieuwe 10 meter kabel ga kopen om dat rechtstreeks te testen.
Mijn modem geeft mnl. +9 tot +11 dBmV als signaal niveau. Dat is aan de bovenkant van de range. Het is dan vreemd dat de recorder maar 30% signaal krijgt. (70% is blijkbaar gemiddeld). Dat suggereert in elk geval dat het verlies na de versterker komt.

Dat van die vraagteken achter ontvanger had ik ook wel door. Net alsof de schrijver van de handleiding zich niet zeker was en er even een ? neergezet heeft. Maar dan is het slechte proofreading dat hij er nog steeds in staat.

In het handboek Installatie hoofdaansluiting (versie 1.3, aug 2010) staat een afbeelding met de Tratec antenne versterker. Verwarrend is alleen dat in de tekst andere aansluit lengtes staan dan op het kastje zelf. b.v. bij uitgang 2 staat op het kastje: > 5 meter (dus groter dan 5 meter), terwijl in de tekst staat "tot 5 meter". Wie moet je nu geloven, of is dit ook weer een fout in het boekje dat blijkbaar door alpha mensen geschreven is. Als dat een bewuste afwijking was, dan zou je toch verwachten dat ze dat ook nadrukkelijk in de tekst vermelden.
Een hogere of lagere versterking geeft bij mij echter gen verbetering.Frown

Automatisch samengevoegd met vorige post op: februari 25 2013 00:00:21:

Quote

veloci schreef: Als je alleen tv kijkt en geen opname kijkt moet de signaal stertke van tuner 2 blanco zijn. Als je opneemt kun je bij de signaal status wel wat aflezen.
Controle: Als je iets opneemt van ZDF, en je leest de signaal waarde af van tuner 2 moet deze ook op het zelfde niveau zitten als tuner 1 als je ZDF heb ingeschakelt op je tv-scherm.

Die tuner 2 is bij mij niet blanco als ik gewoon TV kijk. Ik heb net een opname van die ZDF gestart. Ook nu geeft die tuner 2 geen slechte signalen.

Maar heel interessant: Als ik nu die opname afspeel is de kwaliteit perfect scherp. Ga ik weer naar live dan is het beeld blokkerig, en weer verder kijken naar de opname en het beeld is daar perfect. Voelt gewoon vreemd aan dat de opname beter is dan het origineel. Wink
Het zijn dus duidelijk verschillende ontvangers. Blijkbaar heeft de andere net een iets andere drempelwaarde waar de problemen beginnen. Of anders kan het probleem dus ook nog in de Cisco zitten.
Gewijzigd door briolet op 25-02-2013 00:00
 
Ziggo-WebCare_Jelle
In dit geval lijkt het er op dat je ontvanger defect is. Je kan het beste contact met de klantenservice opnemen zodat hij opgestuurd kan worden.
Ziggo WebCare Jelle
 
briolet
Die conclusie heb ik inmiddels ook getrokken. Rechtstreeks verbinden van een hoogwaardige coax tussen AOP en recorder gaf geen verbetering. (Ik had gehoopt net dat beetje verbetering te krijgen om toch beeld te hebben).

Nu ik het verschil tussen recorder 1 en 2 begrijp, en zie dat nr 2 100% signaal en 100% beeldkwaliteit aangeeft tijdens opnames, kan ik alleen maar concluderen dat het door ziggo aangeleverde signaal goed moet zijn.

Ik heb de recorder nog niet geopend, maar door de ventilatie gaten zag ik dat hij volkomen schoon was van binnen. Dus geen stof die de boel kan verzieken. Ook zitten de ontvangers in een volledig gesloten kastje. Nu ben ik iemand die zelf eerst alles open wil halen. b.v. om te zien of de soldeer verbindingen nog intact zijn. Maar als dit een defect is, dan zal het vaker voorkomen en zal kantenservice wel een voorstel kunnen doen en dan wordt zelfwerkzaamheid vaak niet gewaardeerd.
 
Gilex
Heb de laatate weken een beetje vergelijkbaar probleem met mijn cisco.
Ook een van de twee tuners die een slecht signaal heeft en blokkerig beeld geeft bij verschillende zenders. opname's zijn wel perfect.
Maar daarbij doet het interactieve gedeelte(ondemand o.a.) hier ook nogal eens moeilijk. dwz geen films kunnen starten o.a.
Eerst nog maar eens kijken naar de bekabeling hier voor ik aan de bel trek bij de klantenservice
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
 
briolet
Ik heb de Cisco recorder nog niet opgestuurd. Ik kijk wel een paar keer per week ZDF, maar doe het nu gewoon door de record button te drukken en dan de film via de recorder te bekijken. (ZDf was uit het analoge pakket gegooid)

Echter, net vanavond lag mijn internet eruit. Er was geen WAN adres. Bij het gelijktijdig zappen op de tv bleek dat ZDF het voor het eerst sinds eind februari weer werkt bij rechtstreeks kijken via ontvanger 1. Bij het kijken in de settings bleek de signaalsterkte nu 49% te zijn (waar het voor die tijd 30-35% was).

Vooral omdat internet er een klein uur uit lag, doet dat vermoeden dat er buiten toch iets gebeurd is. Dat kan betekenen dat de Cisco nooit slechter geworden is, maar van de fabriek af al een slechte ontvanger had die net genoeg deed om beeld te geven.
Cheer
 
briolet
Even een update:

De problemen met ZDF bestaan nog steeds, maar ik heb me al aangewend om een opname te starten en dan direct de opname te bekijken als ik iets op ZDF wil bekijken. (BBC 1 en 2 zitten in dezelfde transport-stream en hadden hetzelfde probleem, maar daar keek ik zelden naar)

Een paar week geleden viel me echter op dat ook de signaal waardes voor Ned-1 slecht begonnen te worden bij tuner 1. Aan het beeld was echter nog niets te zien. Maar Discovery en nog een paar zenders begonnen wel steeds slechter te worden.

Gisteren was het dan zover: Ook Ned-1 stopte ermee. Blijkbaar is de tuner 1 nog steeds langzaam aan het verslechteren. En alles via de opname tuner bekijken is ook geen handige optie. Dus vandaag de helpdesk gebeld voor een nieuwe decoder/recorder. Het aanbod was € 49.- + het contract één jaar vast zetten, dus voor dat bedrag probeer je de oude niet te repareren en wisselen van provider lag ook niet in de planning. Het gaat een Humax of Samsung worden. Ik ben benieuwd.

Er zal een dongle bij zitten voor een WLAN verbinding is mij verteld. In geen van beide handleidingen kon ik echter vinden of zo'n dongle ook werkt met een wpa2-enterprice netwerk. Bij de Humax stond zelfs dat hij alleen met WEP werkt. ???? Dan kan die dongle direct de container in. Maar we zullen afwachten totdat ik weet welke het gaat worden. Ik ben alleen bang dat ik nog een utp kabeltje moet trekken om alles werkend te krijgen. Frown
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Blokkerig beeld bij ZDF', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
dubbel tv beeld Digitale radio of televisie storing : 8 30-07-2018
Beeld en geluid synchronisatie Algemeen : 1 20-08-2017
fout Ziggo betekent 72 uur wachten op beeld Klacht over Ziggo : 10 08-02-2016
groen beeld Philips tv Algemeen : 4 24-12-2015
Horizon mediabox beeld loopt vast. Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 2 20-09-2015
Advertentie