obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ziggo verbindingsproblemen. Geen verbinding met internet? Meld hier je ervaringen met storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
WiFi erg instabiel, graag experttips om mijn routers in te stellen
nicoverbaan
Sinds enkele maanden heb ik Ziggo, en het is dagelijks nodig het modem te resetten omdat de WiFi verbindingen slecht zijn. Dit kan natuurlijk te maken hebben met de rest van mijn netwerk. Hieronder een schets van mijn situatie en enkele vragen. Wellicht is er deskundige die mij met de juiste instellingen kan helpen, waardoor draadloos netwerk stabieler wordt.

Ik heb een Cisco modem/router van Ziggo en bedraad zijn daarop aangesloten 3 TP Link WR1043ND (op elke etage 1). Voor modem en 3 TP Links heb ik zelfde SSID gekozen en zelfde beveiliging + password. Wel vier verschillende kanalen.

Het Ziggo modem staat op Mixed, de 3 routers op 11n. Voor alles gebruik ik subnetmask 255.255.255.0, ook voor mijn NAS Server en Mediaplayer (Raspberry Pi). Ik zie ook wel ergens 255.255.248.0 staan, is dit soms beter?

Qua IP heb ik alles op 192.168.1.* staan met vaste IP adressen voor routers en NAS. Als gateway heb ik 192.168.1.1

De router instellingen zijn o.a.
DHCP uit
Channel width automatic
Max Tx rate 300 Mbps
WDS disabled
SSID Broadcast enabled
Short GI disabled
AP isolation disabled
WMM enabled


MAC adres voor LAN en WAN zijn anders (is dit erg? Moet ik ze juist allemaal clonen?)

Klachten zijn dus dat netwerk in loop van de dag trager wordt en soms zelfs wegvalt. Erg vervelend omdat we Spotify gebruiken en soms dus ook de muziek uitvalt. Wat ik ook vreemd vind is dat ik de afzonderlijke routers niet kan benaderen via browser, terwijl ze toch allemaal een ander vast ipnummer hebben. Misschien geeft dit ook wel iets aan.

Ben erg geholpen met instellingstips die passen bij mijn situatie. Vast hartelijk bedankt.
Nico
 
kobus1960
Gateway zou het IP adres van de Cisco moeten zijn.
Klopt dit nu?
 
nicoverbaan
Ja, klopt. Mijn CISCO router benader ik met 192.168.1.1 en dit gebruik ik ook als gateway.

Inmiddels heb ik van allevier de routers (Cisco modem/router en de drie TP Links) het channel op automatisch gezet. Ik kan nu iig weer alle routers afzonderlijk benaderen met hun interne ip adres.

Geloof niet dat WiFi uiteindelijk verbeterd is, want vanmorgen moest ik weer reset van Cisco modem doen omdat draadloze verbinding zeer traag was. Blijf dus openstaan voor nieuwe oplossingen/instellingen.

Thx so far,
Nico
 
kobus1960
Je hebt dus 4 accespoints in 1 woning, probeer er eens
1 of 2 tussenuit te laten, kijk of dat soelaas biedt.
Is wel heel erg druk op die manier.
 
briolet
Kanalen overlappen elkaar. Om ze onderling niet te laten storen moeten er minimaal 3 ongebruikte kanalen tussen zitten. Bij 4 zenders heb je dan alleen 1-5-9-13. Maar dan moeten ook je buren meewerken en niets uitzenden.

Als een van die kanalen helemaal niet vrij is, kan het helpen om twee zenders op hetzelfde kanaal in te stellen. Dit kost zeker snelheid, maar kan best nog beter zijn dan een gestoord kanaal.

De beste optie voor storingsvrije wifi is om een boerderijtje in de polder te kopen.Music

EDIT: En misschien helpt het om het vermogen per zender te reduceren. Bij 4 stuks hoeft het bereik per zender niet zo groot te zijn. Ik heb ze ook nooit op 100% staan.
 
Monteur_kees
@briolet,

Ik wil je theorie niet direct onderuithalen maar,

2 kanalen boven elkaar werkt beter dan overlappend
zie het pdf bestand over optimaliseren van wifi netwerken

hier een leuk PDFje

http://www.metageek.net/wp-content/up...s_2012.pdf
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senior Engineer bij ziggo regio south


cisco 8485
samsung ue40cXXXXXXXXXXXX
golden media tripleX 7162 ( hobbydoos ) + enigm
 
briolet

Quote

Ik wil je theorie niet direct onderuithalen maar,

2 kanalen boven elkaar werkt beter dan overlappend

Weet ik, en als je goed gelezen had wat ik schreef dan stond dat er ook: "Bij sterke zenders beter alles op één kanaal instellen dan overlappende kanalen gebruiken".
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'WiFi erg instabiel, graag experttips om mijn routers in te stellen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Waar is de 2,4 WiFi Algemeen : 6 17-12-2023
zonnepanelen verbinden met wifi Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 05-09-2023
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Wifi punt Zyxel Wap6807 Algemene computer en software vragen. : 8 16-01-2022
Wifi netwerk niet te zien op Samsung S7 WiFi, draadloos netwerk : 12 15-02-2021
Advertentie