obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je vragen stellen over allerhande problemen met je pc, laptop, netbook, ipad, Imac, enz. Bijvoorbeeld hoe optimaliseer ik de internetsnelheid. Ook voor programma en software vragen.
 Onderwerp afdrukken
traag bekabeld internet
Phave
Goedenavond,

Recent heb ik mijn nieuwe woning door een elektricien laten bekabelen. Prijzig grapje, maar voor mij de moeite waard vanwege onder meer gamende kinderen. Vanuit de meterkast zijn cat 5e kabels getrokken naar de woonkamer, slaapkamers en zolder. Als eerste heb ik de aansluitingen in de woonkamer en één van de slaapkamers in gebruik genomen. Daarbij valt me op dat ik in de woonkamer netjes de door Ziggo beloofde 180 Mb/s haal, terwijl de snelheid in de slaapkamer niet hoger komt dan 90 tot 100 Mb/s. Dat is zomaar de helft...

Ziggo helpdesk bevestigde dat de snelheid bij binnenkomst van het huis goed is, kan ik zelf ook constateren door de pc direct aan het modem te hangen. Vermoeden is dus dat het aan de bekabeling ligt. Ik heb de elektricien weer laten komen, die stelde met een eigen meetapparaat vast 'dat er signaal is' en dat het 'goed genoeg is'. En ging weg met achterlaten van een rekening van nog eens 40 euro...

Ik wil de snelheid graag ok hebben. Kan iemand me misschien helpen te ontdekken waar het probleem kan zitten? Snelheidsverlies over grote afstanden kan ik me voorstellen, maar zoveel over een stukje van een meter of 6, dat is toch wel erg veel.

Alvast dank!
Phave
 
kobus1960
Indien elke kamer z'n eigen kabel heeft op de Cisco moet
dat idd geen enkel probleem zijn. Test de snelheid per PC.
Dus elke andere PC uit. Als er nog andere apparatuur tussen
zit, bv. nog een router, kan dat wel een probleem opleveren.
Als dat zo is, laat even weten wat er nog tussen zit.
 
BMP
Mooi stukje gevonden op netwerkwinkel.com https://www.netwerkwinkel.com/Kabelwe...rdigheden/

Stiekem even een c/p Blush

Kabelwetenswaardigheden

Hieronder een uitleg over datakabels.

In normale situaties is koperen UTP kabel CAT5E en CAT6 aan te bevelen. De lengte van UTP volledig koperen bekabeling mag volgens de standaard niet langer dan 90 meter zijn + twee patchkabels van 5 meter.

De verschillen tussen Cat.5e en Cat.6 kabel zijn grofweg|:
CAT5E kan snelheden aan tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit verkeer tot 100mhz
CAT6 kan snelheden aan tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit verkeer maar kan meer data tegelijkertijd verwerken tot 250mhz.

De snelheid is voor beide kabels gelijk, echter de bandbreedte verschilt. Vergelijk het met een snelweg Cat.5e is een tweebaansweg en Cat.6 heeft 4 rijbanen. De snelheid die je mag rijden is hetzelfde op beide soorten wegen maar op de 4 baans weg kunnen meer auto's tegelijk van A naar B rijden.

Wat is het verschil tussen UTP, FTP / STP en SFTP kabel?
Naast UTP-kabel (Unshielded Twisted Pair) bestaat er ook STP-kabel (Shielded Twisted Pair)
De aanduidingen voor kabels zijn “Wereldwijd” vastgesteld en de belangrijkste staan hieronder:
• U/UTP – onafgeschermde twisted pair kabel
• FTP – twisted pair kabel met folie om alle paren (onder de buitenmantel)
• SFTP – twisted pair kabel met folie om elk afzonderlijk paar en om alle paren (onder de buitenmantel)
• SF/FTP – twisted pair kabel met folie om elk afzonderlijk paar, folie en een vertind kopervlechtwerk om alle paren (onder de mantel). Wordt ook wel PiMF-kabel genoemd (Pair in Metal Foil)

Kabels met een “gevlochten afscherming” schermen ook hoogfrequente signalen af.
Echter is dat met de huidige stand van techniek (sterk verbeterde apparatuur) bijna nooit meer echt nodig en kan men zich de hoge kosten voor de gevlochten kopervlechtwerk besparen.

Waarschuwing!
Een goede kwalitatief hoogwaardige netwerkkabel is gemaakt van 100% koper. Er zijn nu op de markt ook goedkopere alternatieven zoals bijv. CCA en CCS kabel. Kwalitatief zijn deze kabels echter sterk af te raden t.o.v. echte koperen netwerkkabels.
Let hier goed op! Een lage prijsstelling kan betekenen, dat de kabel niet (geheel) uit koperen kernen bestaat. Goedkoop wordt dan duurkoop!

Copper Clad Aluminium (CCA) aders bestaan uit een aluminium geleider die is bekleed met een dunne laag koper. De kabels die ervan gemaakt zijn zien er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels. Daarom is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

Nadelen van CCA UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 40% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 40% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Copper Clad Steel (CCS) aders bestaan uit een stalen geleider die is bekleed met een dunne laag koper. Ook hier zien de kabels er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels en is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

De grootste nadelen van CCS UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 60% tot wel 75% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 60% tot 75% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Bij CCA en CCS kabels kunnen (zullen meestal) problemen in het datatransport ontstaan.
Tip:
In een enkel geval kan het probleem van een slechte bekabeling ook worden opgelost door de eigenschappen van de netwerkkaart in te stellen op 10 Mb i.p.v. 100 Mb en op Half Duplex i.p.v. Full Duplex. Dit stelt minder hoge eisen aan de kwaliteit van de kabel, maar de maximum snelheid van de verbinding is ook natuurlijk ook een stuk lager. Dit is niet wat u zal willen en absoluut niet toekomst vast.

Wat is een stranded kabel?
Stranded UTP kabel is meer flexibel, doordat de kern bestaat uit zeven koperdraadjes en hiervan worden voornamelijk patchkabels gemaakt. Echter soms worden ze ook voor het gemak, als installatiekabel in woningen toegepast. Bij een gelijke aderdiameter kan men grofweg kabels toepassen tot 50m. Echter veelal zijn de aderdiameters dunner. Massieve kabel is doorgaans minimaal AWG24 ofwel 0.14 mmq
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
kobus1960
Mooi, topicstarter weet nu dat Cat5E prima is.
 
Phave
Dank voor de reacties,

Kabel zou qua type goed moeten zijn inderdaad. Ik zal nog even de volledige merk/type-aanduiding posten.

De situatie is als volgt: achter de cisco hangt een ASUS RT-AC66U router, omdat die multicast pakketjes kan versturen voor mijn sonos systeem.
Alle kabels gaan in deze router. De elektricien heeft de kabels netjes in een siemon patchdoosje laten eindigen, zodat ze makkelijk om te pluggen zijn.

Om te testen heb ik alles eraf gehaald, behalve één pc, die ik van kamer naar kamer verplaats om zeker te zijn van gelijke condities.
(ok, dat is ook omdat de andere pc's er nog niet staan..) Sonos is eraf op het moment dat ik test, net als alle andere apparaten.

Geeft deze configuratie aanleiding tot problemen?
 
Phave
Kabel is 4pr, utp, 24 awg solid E191086-12, als solid voor de kern staat, dan lijkt me dat ook niet het probleem
 
kobus1960
Nee, lijkt perfect, echter, zoals je in de post van BMP kunt lezen
worden alles kabeltjes in zo'n UTP kabel gebruikt, 1 foutje in de
extra verbindingen die gemaakt zijn om die patchkastjes aan te
sluiten geeft jouw effect. Kan de aannemer wel roepen dat je
verbinding hebt. Maar heeft ie alles doorgemeten? Dat is te
checken door bij het te trage punt even de eigenschappen van
het netwerk aan te klikken. Dan zie je of het 100Mb of een Gb
verbinding is.
 
Phave
Volgens de pc is het wel een Gb verbinding. Betekent dat dat alle verbindingen ok zijn? Ik zie bijvoorbeeld wel in dat kastje, dat juist de kabel die de problemen geeft, bij de verbinding met de stekker een beetje in de verdrukking zit. Dus een slecht contact zou ik niet zo'n gekke suggestie vinden.
 
kobus1960
Dat laatste kan zomaar het gevel zijn.
Elke net niet/wel verbinding geeft problemen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'traag bekabeld internet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PS4 wakker maken via internet? Eigen netwerk : 2 09-01-2022
Alecto ws-4500 wel ip geen internet? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 3 06-12-2021
Ziggo biedt heel Amsterdam gigabit-internet Ziggo nieuws : 1 13-10-2020
Ziggo herstart landelijke uitrol gigabit-internet in Hoogvliet Rotterdam Ziggo nieuws : 1 28-07-2020
Ziggo biedt heel Rotterdam gigabit-internet Ziggo nieuws : 1 10-03-2020
Advertentie