obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
Ubee modem gebruiken als router
Black Tiger
Kabelmodems zijn niet als router te gebruiken, hooguit als switch.
Greetings, Black Tiger
 
Quentin
Voor een switch heb je toch ook een gateway nodig??
 
Black Tiger
Nee hoor, hoezo denk je dat?
Een switch is een eenvoudig doorgeefluik, denkt verder niet na.
Enige uitzondering daarop zijn misschien de manageble switches van het duurdere professionele segment.
Als je een switch in de winkel koopt valt er ook geen gateway in te stellen.

Het enige wat je bij een kabelmodem hoeft te doen is dhcp uitschakelen en evt. zorgen dat de bestaande ip range niet conflicteerd met die van je andere router en/of modem.
Een switch heeft feitelijk geen ip, gateway, subnetmasker of dns nodig.
http://www.satellitefun.org/forum/ind...pic=8377.0
Greetings, Black Tiger
 
Quentin
Dank voor de link, verhelderend...

Ik heb de Ubee EVW321B kabelmodem (met DHCP uitgeschakeld) tussen de nieuwe Technicolor TC7210 kabelmodem en een pc gezet maar de pc komt niet voorbij de ubee modem en kan de rest van het netwerk en internet niet bereiken.

Ik snap je stuk over bestaande ip range niet... de Ubee geeft zelf geen ip's uit (want DHCP staat uit) en krijgt zijn eigen ip toch gewoon van de Technicolor router?
 
Black Tiger
Graag gedaan. Op dat forum staat ook nog een cursus netwerken als je geinteresseerd bent, in eenvoudige uitleg.
Nog wat verdere uitleg om te proberen het probleem te tackelen.

Aangezien de Ubee feitelijk een modem/router is, heeft deze ook zijn eigen ip adres en krijgt alleen een ip adres van Ziggo op zijn WAN poort.
In tegenstelling tot een "normale" router, is de WAN poort op de Ubee geen UTP poort maar de kabel aansluiting. Dat is dus ook de enige plek waar hij van een extern device een ip zou kunnen krijgen (je Ziggo internet ip dus).
De Technicolor zal en kan dus geen ip uitdelen aan de Ubee al zou hij willen.

Verder heeft de Ubee een eigen intern ip adres, net als de andere Ubee, Cisco en Technicolor modems, omdat het ook een router is om de instellingen te kunnen wijzigen van bijv. dhcp en evt. wifi.
Bij veel Ziggo modems is dat ip adres 192.168.178.1 en dat is wat ik bedoel met de ip range.
Ik weet niet precies wat de EVW321B gebruikt, misschien zit dit wel in de 192.168.0.x ip range dan is het geen probleem, maar nadeel is dat je hem dan ook niet meer bereiken kunt om iets te wijzigen indien nodig.

Wat je in elk geval moet voorkomen is als de Technicolor 192.168.178.1 heeft, dat je EVW321B een conflict gaat genereren met de Technicolor doordat deze ook 192.168.178.1 als ip heeft, of een ip adres binnen het dhcp bereik van de Technicolor (192.168.178.10-192.168.178.254 vermoedelijk).
Er is echter een prima methode om dat in te stellen.
Als het goed is start de dhcp range van de Technicolor op bijv. 192.168.178.10.
Dat wil zeggen dat ip 192.168.178.2 t/m 192.168.178.9 vrij zijn.
Dan kun je het beste handmatig de Ubee instellen op 192.168.178.2 zodat je deze nog kunt bereiken om bijv. wifi instellingen te wijzigen.
De rest staat automatisch goed maar anders is het subnetmasker 255.255.255.0, dns/naamserver 192.168.178.1 en gateway 192.168.178.1 maar normaliter maakt dat niet uit omdat het switch deel niet gaat routen.

Mocht de Technicolor in de 192.168.0.x ip range werken, zet je de Ubee (als dat kan) op 192.168.0.2, als het maar buiten het dhcp bereik van de Technicolor is.
Hopelijk is dit deel daarmee duidelijker.

Dan het probleem dat de pc niet voorbij de Ubee komt, dat kan aan een paar oorzaken liggen.

Allereerst is het belangrijk de bekabeling goed aan te sluiten.
Zowel de netwerk kabel afkomstig van de Technicolor alsook de kabel afkomstig van de pc moeten in een van de 4 LAN aansluitingen van de Ubee gedaan worden.

De Ubee moet in router modus staan. In bridge modus gaat het niet werken want dan werkt maar 1 LAN aansluiting!!!
Dit is dus heel belangrijk.

Verder is het van belang om -alle- beveiliging in de Ubee uit te schakelen, want elk stukje beveiliging wat nog actief is kan hem deels als router laten werken en verkeer laten tegen houden.

Hopelijk gaat het hiermee wel lukken om de boel aan de praat te krijgen.
Zo niet hoor ik graag hoe alles ingesteld is en welk ip de Technicolor heeft. En welk ip de pc krijgt.
Greetings, Black Tiger
 
Quentin
Euhm....
Ik had de zaken die je zei al de vorige keer uitgevoerd, modem ubee heeft als vast ip 192.168.178.3 en dhcp was uitgezet.
Ik kwam alleen maar niet op internet...

Na je lange post met diverse tips de ubee weer uit de kast gehaald, kabeltje erin, stroom erop, klaar om de gevraagde gegevens te verzamelen... alleen huh... ik kan op internet.
Dus alles stond toch goed.

Rarapolitiepet.... misschien dat software reboots niet goed werken en nu de stroom er fysiek afgeweest is dat een setting ergens wel actief geworden is?

Bedankt voor alle hulp!
 
Black Tiger
Soms hebben die dingen kuren en dan wil een herstart wel eens kuren. Zou me niet verbazen als er na een herstart een instelling definitief omgezet is.Smile
Fijn te horen dat het nu wel gelukt is!Thumbs Up
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ubee modem gebruiken als router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
ASUS Router RT-AC66U_B1 IPv6 activeren Hardware instellingen : 2 25-11-2021
Niet te stoppen procces retournering oud modem. Helpdesk : 4 15-03-2019
Bin-file van compal-modem wijzigen Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 25-12-2018
settop box modem Klacht over Ziggo : 3 09-05-2018
Advertentie