obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Een ieder mag hier "Nieuws van en over Ziggo" posten.
 Onderwerp afdrukken
Ziggo start met uitgifte ipv6-adressen
Henk
logo-topZiggo is begonnen met de uitrol van de ipv6-adressen. Tot op heden was XS4ALL de enige Nederlandse provider die ipv6 ondersteunde. Ziggo is begonnen met een kleine groep klanten maar gedurende het jaar moeten dat er steeds meer worden.

De eerste 6000 klanten hebben een ipv6-adres gekregen. Het nieuwe internetprotocol komt niet ter vervanging van het oude internetprotocol maar beide protocollen werken naast elkaar. Dat moet ook wel want veel websites en diensten zijn nog niet bereikbaar via ipv6 maar alleen via ipv4, het oude protocol.

Er is al enige jaren sprake van een schaarste in ipv4-adressen. Daarom is er een nieuw internetprotocol is ontwikkeld. Ziggo-klanten met een Cisco 3925, Cisco 3928, Ubee EVW 320 en een Ubee EVW 321b-router zijn als eerste aan de beurt. De uitrol is afhankelijk van het type router en de regio waarin de klant woont. UPC-klanten komen vooralsnog niet in aanmerking voor een ipv6-adres.

Ziggo schakelt automatisch de firewall in voor het ipv6-verkeer omdat alle apparaten op het interne netwerk van de klant ook een publiekelijk ipv6-adres krijgt. Daarmee zijn deze apparaten direct van het internet benaderbaar en is een firewall noodzakelijk.
 
Black Tiger
Gatver. Tja het moest er eens van komen, maar voor mij hoeft het niet.
Laat ik nu juist een Cisco 3925 hebben. Maar ik kan geen ipv6 gebruiken. De nodige servers waar ik support op doe werken met ipv4 zoals aangegeven en ondersteunen geen ipv6.
Moet er natuurlijk wel bij kunnen komen. Dus wat mij betreft mogen ze mijn ipv6 aan anderen geven. Heb meer dan genoeg aan m'n oude ipv4'tje. Grin
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Ik zou toch aannemen dat die servers via software updates toch ook IPv6 zullen gaan ondersteunen? Of zijn ze zo oud dat er geen software-updates voor uitkomen.

Zelf heb ik een Synology nas. Daar is het laatste jaar heel veel IPv6 ondersteuning bijgekomen. Wat dat betreft is het goed dat Ziggo IPv6 niet al vorig jaar geïntroduceerd heeft.

Ik heb een paar keer gemerkt dat ik via het IPv6 van mijn mac ingelogd was op de nas. Maar dat is alles op de LAN. Ik ben benieuwd hoe alles vanaf het internet gaat werken. Ik ben bang dat ik er dan het nodige aan 'versleutelen' moet.
 
Black Tiger
Die servers kunnen zeker ipv6 aan, maar zoals je kon lezen werken gewoon veel servers en webdiensten er nog niet mee.
Het is gewoon veel eenvoudiger werken met ipv4. En aangezien die niet zullen verdwijnen, zullen ipv6 ook moeten kunnen inloggen op ipv4 adressen. Er is dus geen noodzaak om die servers met ipv6 te voorzien.

Vanaf het internet zou het theoretisch gezien goed moeten werken. Dus ik zou me daar geen zorgen over maken. Maar ik heb 't liever niet. Smile
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ziggo start met uitgifte ipv6-adressen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
IPv6 Algemeen : 7 09-12-2021
Advertentie