obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Goedkope Mini server
BMP
Ik ben van plan een mini server te bouwen, of een kant en klare kopen is ook een mogelijkheid.

Waar ga ik hem voornamelijk voor gebruiken:


1: Om als usenet/ bittorent client te fungeren, voornamelijk om de gewone pc te ontlasten van parenr en rarren.
2: Als mediatank om via het netwerk te streamen naar de mediaplayer.
3: Backups van belangrijke documenten voor alle computers in het huisnetwerk.

Mijn eisen:

1: Moet stil zijn
2: lage stroom kosten
3: onafhankelijk besturingsysteem
4: Klein om mooi te verstoppen in de meterkast. edit: na overleg met Max vervalt dit Grin
5: Lage kosten
6: Gigabit lan

Inmiddels besteld: Asus AT5NM10-I http://www.asus.com/product.aspx?P_ID...M0xDkhj7v0 met een reepje ddr2 2GB en een 2 TB green sata schijf 5400 omw/m
3947416-756
en als behuizing : Spire SPM210B-300W-PFC http://www.spirecoolers.com/main/prod...ProdID=826 3596487-8686

Een raid opstelling kan niet in deze case ivm de ruimte, vind ik ook niet nodig.

Wie kan mij wat vertellen over de besturingsystemen,............... windows homeserver, free nas, Ubuntu, Apache, Debian,?? genoeg te krijgen iig, Smile
Tips en ervaringen zijn welkom

GrinCool
Gewijzigd door BMP op 05-03-2011 17:48
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MaXMhZ
Goede zet BMP!

Ik gebruik al een paar jaar iets dergelijks.

ASRock Atom 330 ION. 4GB DDR2-800.

Dual-boot WinXP SP3 - Ubuntu 10.4LTS (Lucid Lynx) Desktop 64bit.

Dit systeempje verbruikt ca. 20W idle, 30W stressed.

Als "geluidskaart" een NuForce uDAC (1e generatie) om muziek af te spelen in audiofiel kwaliteit.

Er hangt in totaal iets van 10TB aan USB schijven aan (via een 10 port powered USB 2.0 hub).
Gebruik:
99% van de tijd 24/7 onder Ubuntu:

Bittorrent box (Vuze in classic view ofwel tabelvorm)
Internet (Namoroka = 64 bit Firefox)

Media players:

film:
MPlayer . hardware accelerated .h264 video in SD resolutie)
muziek:
Rhytmbox MP3,WAV, FLAC en nog veel meer codecs.

Onder Ubuntu heb ik Samba lopen, zodat het systeem rechtstreeks aangesproken kan worden door mijn EMTEC N200 Full HD media streamer. Die heeft maar een 100Mb ethernet, maar dat is voldoende voor fullHD afspelen. HDMI uit gaat naar een HDMI 2 naar 1 switch om te schakelen tussen mijn N200 en EMTEC S800 (die kan alleen SD aan, maar zet wel het video uitgangssignaal van de Ziggo tuner om naar HDMI, en kan ook van de Ziggo tuner opnemen/weergeven (inclusief time shift).

De uitgang van de video switch gaat via HDMI naar DVI kabel naar mijn "TV" - Een Samsung 2343BW 23"LCD monitor. 2048x1152 resolutie
Het Adio gedeelte is ook op een dergelijke manier geregeld.
Mijn prioriteit is beste kwaliteit stereo. Ik heb een hekel aan surround.

IN op de HQ 3 naar 1 audio switch:
Computer (NuForce uDAC)
EMTEC N200 Streamer
EMTEC S800 Media center (geeft ook Ziggo tuner geluid door).

UIT van de audio switch gaat naar een Little Dot Q tube buffer amp, en door naar mijn SMSL Amp03 T-Class Amplifier die mijn matched pair KEF 303 series 2 aanstuurd.

resultaat: super geluid met zeer grote "sound stage" met "tube sound" (diepe bas, zeer gedetailleerd midden-frequent, en zijdezacht hoog. beter dan audiofiel, en dat komt ook in films tot zijn recht.

Het vermogen van de versterker is niet groot (ca. 9W schat ik bij mijn 8 ohm boxen), maar dat is zat en genoeg voor mij. Het dak hoeft er niet afgeblazen te worden. De T-class amp heeft een TA2020 digitale versterkerchip, blijft koel, (efficientie is meer dan 85%). Het ding produceerd geluid, geen warmte. 2x 20W RMS in 4 ohm.
De Little Dot Q, SMSL Amp 3 en de HQ audio switch heb ik op ebay gekocht. LDQ ca. 100 euro SMSL Amp 3 $31, HQ Audio switch 20 euro Alles inclusief verzendkosten. Als je niet per sé Tube-sound wilt, zou je goed met de T-Class SMSL Amp03 zonder Little Dot Q uit de voeten kunnen. Dan wordt het geluid wel iets minder (details, soundstage, bas, hoog, en minder geluidsdruk).


Het zou misschien een beter idee zijn een Zotac HD-ID31DVD of Zotac HD-ID33BR (resp. met DVD/BluRay combo) aan te schaffen als server. Deze modellen beschikken over de Atom 525D Dual-core +HT processor en ION2 chips. Die zijn als team veel sneller dan wat Asus biedt. Ook beschikken ze over USB 3.0.

Mijn systeempje in actie (Vuze draait). Als ik gelijktijdig een FullHD film via de N200 stream ligt de upload ca. 45 Mb/s hoger.

Onder WinXP is het via Media Player Classic Home Cinema geen probleem om full-HD af te spelen. Onder Ubuntu heb ik dit nog niet voor elkaar door allerlei DRM/copyright beperkingen.

Het systeem draait vanaf een Kingston SSDNow 64 GB SSD.
Ubuntu is in 6 seconden opgestart (ook WakeOnLAN).



7ec3d770c6f099f29b9a1d45203b39602863862d96523fdddd02ac163b9f48e76g

klik om te vergroten.
Gewijzigd door MaXMhZ op 05-03-2011 14:09
 
MisterSenseo
@BMP : Ik heb precies hetzelfde moederbord als jij.............tip !!!!!!!! koop er een GB LAN Intel Pro1000 low profile netwerkkaart bij,de onboard LAN kaart gaat na een aantal keer rebooten weigeren en zelfs stoppen!
Het probleem is bij meerdere mensen bekend en Asus geeft niet thuis.
De enige oplossing is die extra LAN kaart erin en dan werkt ie bij mij feilloos op Win7 Starter.
>>>>>>>>>>>ATOM SERVER<<<<<<<<<<
De HDD's zijn verdeeld over 1 maal 1,5 TB onboard met een partitie van 15 GB voor Windows en de rest opslag en de andere HDD's zitten in USB 3.0 behuizingen,via een USB 3.0 hub naar een USB 2.0 poort in de Atom,werkt stukken sneller dan alles USB 2.0 maar door het probleem met de LAN kaart die ik heb moeten vervangen kon ik geen USB 3.0 kaartje inbouwen omdat het bord maar 1 extra PCI slot heeft helaas.
Dan heb ik als Mediaplayer de Emtec MediaCube N200 met de nieuwste firmware,die op zijn beurt via HDMI verbonden is met mijn Full HD LG Flattron M227WD.Speelt feilloos alles formaten,tot en met BD iso.
Voorheen had ik een Atom 330 zoals Max maar die overleed na 3 jaar trouwe dienst,die D510 is veel sterker,draait ook feilloos op Win7 Starter maar heeft het probleem met die LAN kaart onboard.
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
BMP
@max,

Kijk dat is nu leuke info, ik heb hier met een echte audiofiel te maken Grin mooi systeem zo, met heel wat mogelijkheden.

Ben ooit eens bij iemand geweest die betonnen luidsprekers had, met een heel eenvoudige versterker met een aantal dikke condensators oid er aan gekoppeld, de versterker mocht ook niet uit dat was niet goed Smile

@Senseo

Ik ga er ven uit dat de lan werkt zoniet dan gaat hij retour Smile mischien heeft asus het opgelost dmv een board revisie ik kon er verder weinig over vinden igg, welk board rev zit er bij jou in?

Hmm welke software is nu geschikt, over Windows home server is men aardig positief vooral de nieuwe 2011 RC vail versie (inmiddels gedownload bij microsoft connect) Smile
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MaXMhZ
Een betonnen behuizing voor een speaker is erg goed. Grote materiaaldichtheid zorgt voor weinig resonantie van de kast. Die dikke condensatoren zijn waarschijnlijk gebruikt voor buffer van de eindtrap/versterker voeding en zorgen ervoor dat er voldoende "punch" capaciteit op voorraad is. Een batterij accu' s kan hier ook voor dienen. Een versterker die aan moet blijven staan wijst waarschijnlijk op een buizen versterker. Echt audiofiel zou ik mijzelf niet durven noemen, hoewel ik al wel een paar decennia met audio knoei.

Die T-class amps zijn een wonder. $31 inclusief verzending vanuit China, en klinkt als een installate die duizend keer meer kost. Zo groot als een pakje sigaretten, en wordt niet warm. Prachtig spul.

Dat Asus mini pc-tje heeft trouwens wel een hele goede onboard geluid chip. 24 bit zag ik (normaal 16 bit). Eigenlijk zonde om in een meterkast weg te stoppen. Die Intel GMA is in vergelijking veel minder. Die spelen niet veel meer klaar dan browsen. 3D versnelling is iets waar intel geen verstand van heeft. Dan is een ION stukken beter. Dat probleem met de LAN is niet echt lekker voor een server.
Als OS bevalt Ubuntu 10.4 me heel goed, alhoewel het even moeite gekost heeft om Samba te installeren zodat het ding kon streamen naar mijn netwerk (N200/S800). De EMTEC N200 bevalt mij heel goed. Helemaal als je naar de prijs van net iets meer dan 100 euro kijkt. Het ding is zelfs in staat om zelf als file server te werken met drives (op 2x USB 2.0) en Memory card. Werkt ook tijdens kijken naar films etc.
Je moet bij de N200 wel een aantal malen de firmware upgraden. stap voor stap zeg maar. Daar krijg je dan wel extra functionaliteit voor. (YouTube, Internet radio, Picasa, Flickr, Nieuws, Weer).
Jammer dat er nog geen DTS downmix op zit. Ik denk dat dat nog komt. De Ryan Playon kan het al wel aan. Die dingen werken allemaal op dezelfde 2 chips (audio/video).
Gewijzigd door MaXMhZ op 05-03-2011 17:04
 
BMP

Quote

Eigenlijk zonde om in een meterkast weg te stoppen.


Haha ja je hebt ook wel gelijk, het kastje staat ook mooi bij mijn bureau, dan moet ik wel even een cat6 kabeltje nog trekken Smile

En de bereikbaarheid is ook veel beter, hoef ik eerst niet de strijkplank er uit te halen Grin
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MisterSenseo
BMP...........annulleer dan je order meteen maar......Pfft........het probleem zit hem in de netwerkkaart zelf,ze hebben de goed-werkende Intel vervangen voor een Realtek kaart die vrijwel niet ondersteund wordt.
Met de bijgeleverde driver roept ie wel dat hij goed geïnstalleerd is maar na een aantal keer rebooten kun je hem alleen nog maar op 100 Mbit goed werkend krijgen.
Geloof me maar,ik ben er 2 volle weken mee aan het vechten geweest samen met mijn vrouw als zoekmachine.
Met een extra low profile kaartje los je het op,alleen heb je dan geen USB 3.0 mogelijkheden,maar ik ben erachter dat snelheid en kracht van het machientje toch niet voldoende is om USB 3.0 snelheden te halen,dusse............
Doe ermee wat je wilt,ik ben voorlopig tevreden met de D510.............Wink
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
BMP
Als jij er tevreden mee bent, dan laat ik hem gewoon komen, ben altijd asus fan geweest en eigenlijk nooit een probleem mee gehad, en mocht het al gebeuren dan maar een intel kaartje er in Smile en idd usb 3 is als een vliegtuig, en ook niet echt nuttig voor mijn situatie, hoofdzaak is downloaden usenet, streamen naar de playonhd en enige back-up functie, vooral als server gebruiken.

Vooral het verzamelen van nzbees het parren en rarren vind ik ideaal, om daarna te kunnen streamen naar de playonhd Smile
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MisterSenseo
Dan lekker laten komen hihihihihi
Ik werk er nu erg tevreden mee op Win7 Starter en ik ga van de week testen met SP1 die ik alle 8 stiekum heb binnengeslurpt.......moeten de echte versies van MS zijn dus we gaan het zien.......Wink
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
BMP
De Ryan Playon kan het al wel aan

Quote



AC Ryan heeft veel ondersteuning/ontwikkeling met firmwares,...... in mijn playon HD zit exact het zelfde mainboard als de medi8ter ook dezelfde RC zit er bij, ik heb de grote maar met de home server er bij heb je genoeg aan de mini playon.

Precies hetzelfde als de grote alleen er kan geen hdd in gebouwd worden maar wel usb en network. 10/100

Achteraf had ik daar genoeg aan gehad, maar de grote zat bittorent op, en ook een aangepaste FW kon usenet aan.

Maar het apparaatje is dan niet meer normaal te benaderen word veels te traag, het chipje kan het dan niet goed aan, ook de download snelheid is beperkt tot een 6 mbit/s. (door chip beperking)

Vandaar deze aanschaf Smile

Ben toch benieuwd hoelang de lan het uithoud Grin
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Goedkope Mini server', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
dns server Ip4 Klacht over Ziggo : 9 06-12-2016
Andere DNS server Snelheid : 5 19-08-2015
Email wordt van server verwijderd Algemeen : 6 05-06-2015
Transport Tycoon Eigen Server hoe?: Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 23-05-2015
DNS server reageert niet Algemeen : 13 18-05-2015
Advertentie