obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Eerste ervaringen
schimmel
Ongeveer drie weken geleden overgestapt van Tele2 naar Ziggo alles-in-1 plus (inclusief gratis monteur), vanwege het verhaal dat de beloofde downloadsnelheid beter wordt waargemaakt dan bij Tele2 (daar was "tot 20 Mb" in werkelijkheid maximaal 6 Mb - maar overigens altijd tevreden geweest over de betrouwbaarheid van de Tele2-verbinding). Hier volgt een beknopte beschrijving van de gang van zaken tot nu toe.

De monteur arriveert bijtijds op het afgesproken dagdeel. Hij monteert een nieuw kabelaansluitpunt en vervangt mijn eigen tv-signaalversterker door een "retourgeschikte" versterker van Ziggo. Dan plaatst hij een Ubee modem/router en sluit de door Ziggo geleverde Cisco hdtv-decoder/recorder aan. Hij controleert de werking van tv en draadloos internet, geeft netjes uitleg over het interactieve tv-gebeuren en vertrekt.

Eerste indrukken:

Lastig dat de kabel tussen aansluitpunt en modem maar 1 meter lang is. De modem kan daardoor niet op een kast staan maar alleen dicht bij de grond. Niet bevorderlijk voor de draadloze verbindingen.
Het tv-signaal in de woonkamer is prima, haarscherp beeld. Jammer dat de geluidskwaliteit van de Cisco een stuk minder is dan die van de Humax die ik daarvoor gebruikte (het geluid klinkt vlak en soms wat blikkerig), maar ik heb ook maar klakkeloos aangenomen dat iedere hd-decoder ook een goed geluid levert dus daar had ik me vantevoren dan maar beter in moeten verdiepen. Ziggo heeft mij tenslotte niet verplicht deze decoder te kopen.
De tv's op de bovenverdieping blijken onvoldoende signaal te krijgen. Dit is opgelost door de oude signaalversterker te plaatsen tussen de versterker van Ziggo en de kabel naar boven. Signaal boven nu weer goed als voorheen, maar er staan nu wel twee versterkers naast elkaar continu stroom te verbruiken. Zou dat niet beter kunnen?

Waar ik me wel over verbaas is dat de Cisco zichzelf bij herhaling opnieuw gaat opstarten, ook als je gewoon tv zit te kijken en ook tijdens een opname. De opname is dan natuurlijk naar de knoppen. Als een opname slaagt is de kwaliteit wel goed. Het vervelende van het opnieuw opstarten is ook dat de geluidsinstellingen daarna weer zijn gewijzigd.

De telefoon blijkt tijdens een gesprek soms helemaal uit te vallen. Soms is er geen kiestoon.

Internet werkt traag en soms helemaal niet. De kinderen worden boos omdat ze niet kunnen Hyven. Mijn vrouw schakelt al snel over op haar KPN-dongel, want die werkt een stuk sneller. Terwijl ik vroeger de hele avond zat te internetten, lees ik dankzij Ziggo weer eens een boek.

De volgende dag ga ik de modem maar resetten door de stroom eraf te halen, maar dit lost de problemen niet op, dus bel ik de klantenservice van Ziggo gratis op 1200. Men vertelt mij na het aanhoren van de klachten dat ik de modem maar eens moet resetten. Ik zeg dat ik de stroom er al een paar keer heb afgehaald, maar volgens de andere kant moet resetten gebeuren door een scherp voorwerp in een miniem gaatje in de modem te stoppen en dat 20 seconden ingedrukt te houden; de modem gaat dan terug naar de fabrieksinstellingen. Ik zeg dat ik niets aan die fabrieksinstellingen heb veranderd, maar ik moet het toch maar proberen en terugbellen als het niets oplost. Geduldig zit ik twintig seconden lang een gaatje te beroeren, me afvragend waarom Ziggo zelf niet een rechtgebogen paperclip meeleverd in hun pakket als dat kennelijk benodigd is om hun product aan de praat te krijgen.

Na deze actie klagen de kinderen dat ze hun huiswerk niet kunnen maken, omdat de websites die ze daarvoor nodig hebben onbereikbaar zijn. Heel vaak verschijnt de melding "There seems to be a problem with the DNS-lookup." Streamen van muziek naar de stereo lukt niet meer omdat de Airport Express uit het netwerk wordt gegooid. Mijn vrouw blijft 's avonds op kantoor werken omdat het thuis niet meer kan.

Na een paar dagen aanmodderen bel ik weer de gratis klantenservice van Ziggo. Daar is nu in het keuzemenu al de optie "Heeft u problemen met uw nieuwe Ziggo-modem? Kies 2!" opgenomen. De meneer van de klantenservice hoort mijn verhaal aan en zegt dat hij de modem op afstand gaat resetten. Waarom dat tot een ander resultaat zou moeten leiden dan wanneer ik het zelf doe, legt hij niet uit. "En als dit niet helpt, moet u de service-plus maar bellen." "Wat kost dat?" "65 cent per minuut. Maar als het probleem aan Ziggo blijkt te liggen, krijgt u die kosten vergoed."

Hierna gaat internetten vlot als het werkt. Maar het werkt soms niet. Het downloaden van een bestand gaat aanvankelijk snel - totdat de snelheid opeens terugloopt naar 0, en dan na 15 tot 30 seconden weer in snelheid aantrekt. Ik begin een idee te krijgen waar het probleem in zit: ik heb last van dropouts in de verbinding.
Intussen verbruikt een dochter tientallen euro's omdat ze thuis op haar Blackberry gaat zitten internetten via prepay; wifi is haar te sloom. De buurvrouw komt langs omdat we telefonisch onbereikbaar schijnen te zijn; hartstikke gezellig.

Dus dan maar stevig in de bus blazen en de service-plus bellen. Men vraagt mij eerst een snelheidstest uit te voeren via www.ziggo.speedtest.nl. Helaas blijkt die pagina via internet onbereikbaar. Dan moet ik een programmaatje downloaden, dat alleen geschikt is voor Windows en dus op mijn Mac niet draait. Tsja, met zoiets geks als een Mac-gebruiker was geen rekening gehouden. Kostbare minuten verstrijken. Dan moet ik naar de website www.ikwilgoedeservice.nl en daar wat dingen invullen. Opeens wordt de besturing van mijn computer door de technische dienst van Ziggo overgenomen. Ook kan men mijn bureaublad zien - gelukkig staan er geen onvertogen plaatjes op. Via mijn laptop wordt ingelogd op de modem en worden de instellingen doorlopen en, waar kennelijk nodig, gewijzigd. Ook moet ik met mijn laptop naar boven om te kijken of het signaal daar zwak is. Nee, het ligt echt niet aan het draadloze signaal maar aan de internetverbinding, dat zeg ik toch! De technicus aan de andere kant constateert herhaaldelijk zelf de onderbrekingen in de verbinding. Hij besluit dat de modem waarschijnlijk defect is en zegt dat ik de klantenservice maar moet bellen om een monteur te laten komen (bel ik niet juist met de servicedienst?). Na een half uurtje bezig zijn kan hij verder niets meer doen. Ik reken snel uit dat ik al veel geld kwijt ben en wijs hem op de toezegging van de klantenservice dat de gesprekskosten niet voor mij zijn als de fout bij Ziggo ligt. Hij verbindt me door met de administratie.

"Mevrouw, zus en zo is het geval en ik ben doorverbonden om te regelen dat die gesprekskosten niet in rekening worden gebracht of worden gerestitueerd"
"Hoe lang duurde het gesprek?"
"Zeker een half uur - kunt u dat niet zien?!"
"Nee, wij kunnen niets zien in ons systeem - een half uur zegt u? Ik kan zorgen dat er 10 euro in mindering wordt gebracht op uw volgende factuur."
"Ik weet niet of dat bedrag klopt - ik wil eigenlijk dat de volledige gesprekskosten etc. etc."
"Dat begrijp ik, maar ik weet niet hoeveel die gesprekskosten zijn dus die kan ik ook niet bij voorbaat restitueren."
"Natuurlijk, maar als u nu los van het feitelijke bedrag zorgt dat de kosten van dit ene gesprek niet op de rekening komen - het echte bedrag doet er dan toch niet zoveel toe?"
"Jawel, want ik weet de kosten van het gesprek niet dus kan ik niet het precieze bedrag restitueren. Ik kan u 10 euro geven, dat is de standaard."
"Nou, er is een gesprek geweest en ik wil graag de werkelijke kosten van dat gesprek niet hoeven te betalen. Snapt U dat?"
"Ja, en daarom wil ik 10 euro restitueren op uw rekening."

Dit gesprek duurde, in allerlei varianten en met allerlei loops, zeker ook wel weer een halfuurtje. Ik werd een heel klein beetje gek van deze juffrouw van Ziggo.

Daarna nog even bellen met de klantenservice. Na opgeven van postcode, geboortedatum, girorekeningnummer en schoenmaat wordt er voor twee dagen later een monteur ingepland. "U moet wel thuis zijn, anders worden voorrijkosten in rekening gebracht." Ik prijs me gelukkig omdat de telefoon het tenminste doet.

Na deze ietwat frustrerende ervaringen als beloning maar even wat muziek luisteren. Via de stereo werkt nog steeds niet - de Airport Express wordt niet eens meer gezien door de Mac, dus opnieuw configureren kan ook niet. Terwijl hij altijd feilloos gewerkt heeft. Dan maar even internetradio via de iPad. Die meldt als de muziek na 6 minuten stopt: "There seems to be no internet connection."

De monteur verscheen twee dagen later keurig op het afgesproken dagdeel. Daar hoef je tegenwoordig maar een halve dag voor thuis te blijven gelukkig. Zijn eerste vraag was of de aangetroffen situatie door een monteur van Ziggo was aangelegd; kennelijk houdt Ziggo daar geen administratie van bij. Vervolgens ging hij metingen op de lijn verrichten. De kabel verklaarde hij "schoon", maar er was wel een verontrustend lage TX-waarde! In het wijkkastje heeft hij die waarde opgeschroefd tot de gewenste, want er was een situatie gaande met een kantelpunt en "soms wel en soms niet." Ja, dat klinkt niet zo best.
Toen ik meende dat indien het internetsignaal wordt onderbroken, de router toch zou moeten blijven werken (zodat het streamen van muziek door zou moeten gaan) kreeg ik te horen: "Ik snap uw gedachte. Maar het zou kunnen dat zonder internet ook de router er mee ophoudt. Eigenlijk weten wij weinig van deze apparaten af; ze zijn net nieuw. Het is pas de derde keer dat ik er een zie. De klant vraagt er om, dus levert Ziggo ze onder druk van de concurrentie (KPN). Maar we hebben er niet echt verstand van. En we geven ook geen garantie op het router-deel."

Tenslotte heeft hij "preventief" de modem vervangen voor een exemplaar van hetzelfde (nieuwe, kennelijk ongeteste) type, "want er is niets meetbaar mis met dit modem". "Ik meet nog even de snelheid. Die is helemaal goed". Resetten (door de stroom eraf te halen!), even weer e.e.a. configureren, "dit is je nieuwe WPAcode", "en als je met een draadje inlogt op de modem kun je alles weer zelf instellen" "ja er is een internetverbinding", "draadloos moet je even zelf instellen want dat doen wij dus niet, we zouden liever modems los van de routers verkopen", "maar gelukkig heeft u er een beetje verstand van want we komen heel wat mensen tegen die er echt niks van snappen". En weg was hij.

Vijf minuten na het vertrek van de monteur werd de internet-verbinding onderbroken. Ik probeerde de klantenservice van Ziggo te bellen. De telefoon deed het niet.
 
McBeukie
Sjonge jonge dit is een heel verhaal zeg en zeker niet leuk.. Ik hoop dat Webcare hier snel op reargeerd.

Succes
Met Vriendelijke Groet

McBeukie

Smile
 
MaXMhZ
Voor de zekerheid: de speedtest van ziggo is http://speedtest.ziggo.nl

DNS problemen kunnen veroorzaakt worden omdat de DNS server niet kan worden bereikt.

Probeer de Google servers eens in te stellen in TCP/IP eigenschappen van de netwerkkaart op de computer; 8.8.8.8 en 8.8.4.4
http://opendns.com (gratis) is ook een optie.

Als er apparaten van het LAN geknikkert worden, hebben deze waarschijnlijk een verkeerd lokaal IP adres. ALLE lokale IP adressen moeten in dezelfde "range" liggen als het Ziggo modem/router. (Alleen het laatste getal in de IP adressen verschilt dan).
 
mailpim

Quote

MaXMhZ schreef:

Voor de zekerheid: de speedtest van ziggo is http://speedtest.ziggo.nl

DNS problemen kunnen veroorzaakt worden omdat de DNS server niet kan worden bereikt.

Probeer de Google servers eens in te stellen in TCP/IP eigenschappen van de netwerkkaart op de computer; 8.8.8.8 en 8.8.4.4
http://opendns.com (gratis) is ook een optie.

Als er apparaten van het LAN geknikkert worden, hebben deze waarschijnlijk een verkeerd lokaal IP adres. ALLE lokale IP adressen moeten in dezelfde "range" liggen als het Ziggo modem/router. (Alleen het laatste getal in de IP adressen verschilt dan).


Maar dit zou geen invloed mogen hebben op de telefonie! Er is dus ergens anders wel wat mis.
Als ik een nieuw modem zou krijgen wil ik hem ook niet draadloos hebben. Die keuze zou bij de klant moeten liggen toch?

Ik hoop voor je op succes.
 
MaXMhZ
Daar heb je wel gelijk in mailpim. Ik heb de problemen met telefonie niet genoemd. Het telefonie probleem kan (net als de andere klachten) meerdere oorzaken hebben. Zo kan het tot 2 uur na een modem-reset duren voor de telefoon het weer doet bij Ziggo is mijn ervaring. Ook worden er zeer veel fouten gemaakt bij doorgifte nieuwe/veranderde of geporteerde telefoonnummers. Waar die fouten worden gemaakt is mij onduidelijk. Gevolg is wel dat nummers foutief vermeld worden in de telefoon gids en door de klant dus op geen enkele wijze kunnen worden verbeterd. Mijn (niet meer bestaande) telefonnummer dat ik had in 2008 via Ziggo telefoon staat nog steeds vermeld in de telefoon gids, ondanks een poging of 5 om Ziggo dit te laten corrigeren. Er is mij meerdere keren bevestigd dat het was gecorrigeerd door Ziggo medewerkers, maar dat het tot 8 weken kon duren voor dit zichtbaar werd in de online gids(en). 3 jaar later is het nog steeds fout.

Ook ik zou geen WiFi modem willen.
Op de Ziggo site wordt zelfs vermeld dat de gebruiker het WiFi gedeelte niet zou kunnen aan/uit zetten (??) Knettergek.

Bij mij in de omgeving zijn zo veel WiFi kanalen overbelast dat WiFi (en ZEKER de N variant) totaal onbruikbaar zijn. Ook zal geen enkele WiFi de volle 120M/10M snelheid kunnen leveren. Om over beveiliging maar helemaal te zwijgen. iedere WiFi ongeacht de gebruikte beveiliging, is binnen 2 uur te kraken.

Ik heb dan ook altijd cat.6 bekabeld gewerkt met alle componenten op Gigabit netwerk.

Er is hier zoveel mis, dat ik ook wel denk dat er iets ernstig mis is. Ziggo zal hier echt naar moeten kijken. Het lijkt mij dat de monteur die de boel heeft aangesloten niet erg goed werk heeft afgeleverd. Ik zou de originele poster dan ook willen aanraden op een response hier van een Ziggo WebCare medewerker te wachten, of 1200 te blijven bellen totdat er doorverwezen wordt naar een technisch onderlegd medewerker.

Desnoods terug naar de ADSL lijn (zoals ikzelf gedaan heb) - Je kunt tegelijk een ADSL internet abo en Ziggo internet abo hebben. Met een eigen router is het dan simpel een kwestie van het omzetten van het WAN kabeltje en alles opnieuw opstarten.

Alleen al daarom zou ik geen Ziggo WiFi modem/router willen. 100x liever een kabel modem (zelfs tigste-hands).

*DSL lijnen zijn erg afhankelijk van afstand tot de telefoon centrale/wijkcentrale.
zie wikipedia

Ik haal met mijn anno.nu sneller abo een snelheid van 18Mb down 1.5 Mb up of beter op 300m van de centrale. Geen email adres, geen webspace, alleen een ADSL plus lijn voor ca. 18€ /maand. Webspace huur ik bij http://mediafire.com, voor email gebruik ik gmail. Beiden bevallen mij zeer goed. Telefoon is voor een appel en een ei te regelen via https://shop.budgetphone.nl/ - Ik heb budgetphone (prepaid) jaren gebruikt en was zeer tevreden. Dat kostte 10€/maand en 40€ voor een VOIP kastje dat op een LAN aansluiting van mijn router (DLink DIR-655) ging.
Gewijzigd door MaXMhZ op 18-06-2011 12:58
 
kobus1960
Even wat misverstanden uit de wereld helpen v.w.b. het Ubee WiFi modem.
Ik heb zo'n ding even onder handen, dus wat mee "gerommeld" Wink

Wireless kan aan of uit.
SSID en Beveiliging WiFi volledig de configureren.
WPS kan aan of uit (met pincode verbinding maken)
MAC restriction kan aan of uit, volledig te configureren.
WMM (wireless multimedia) volledig te configureren.
RIP protocol, hiermee kan je Subnet wel degelijk zelf instellen.
ADULT settings, te blokkeren sites, tijden enz per IP adres.
Login naam en wachtwoord zelf in te stellen.
De interface wijkt wat af van bv. Linksys of TP-Link, maar even
goed het scherm lezende kan er net zoveel mee.
Het standaard IP adres (standard gateway) is 192.168.178.1 maar
ook weer te configureren.

|Ziggo komt gewoon binnen middels een Dynamic IP setting.
Voorts kan je met dezelfde inlogcode als de gewone Ubee activeren.
Hierbij moet wel het mac-adres van de nieuwe modem/router aangemeld
zijn, die moet (als het goed is) gebeuren door Ziggo na verzending.

Kortom hij kan net zoveel als een andere router. Cool
 
MaXMhZ
Dank je wel Kobus.

De ziggo.nl site is op het moment down, maar in de "meer informatie over WiFi modem" staat toch echt extra vermeld dat het WiFi gedeelte niet aan/uit kan worden gezet door de gebruiker, en dat de modem geactiveerd geleverd wordt.

Nog wel een paar vraagjes;

Hoeveel (RJ45) LAN aansluitingen en
(RJ11) telefoon aansluitingen heeft het ding, zijn er afneembare/vervangbare externe antennes, of is het intern geregeld?
(foto/plaatje?)

Ziggo zou wel eens wat betere en meer informatie op zijn site kunnen zetten.

Dat bouwpakket dat ze site noemen is een RAMP.
 
schimmel
Even een aanvulling op mijn verhaal ("eerste ervaringen").

Gisteren (vrijdag) is er weer een monteur van Ziggo geweest. Deze constateerde dat er niets meetbaar mis was en was binnen 5 minuten weer vertrokken.

Gisteravond was draadloos internetten onmogelijk, daarom een kabeltje door de kamer getrokken. Maar ook bedraad werd de verbinding om de paar minuten verbroken, soms gedurende 10 seconden, soms langer dan een minuut. Ik kon vaststellen dat wanneer de verbinding wegviel, tevens de wifi er mee ophield. Het vermoeden van de monteur dat de werking van de wifi dus afhankelijk is van de aanwezigheid van een internetverbinding, lijkt dus te kloppen. Afgezien hiervan, denk ik niet dat er iets mis is met de router. De router deelt zelf de IP-adressen uit, en die liggen binnen de vereiste range. Aangezien er gisteravond niet veel boeiends op de tv was en het internetten na zo'n 24.00 uur goed ging, begin ik langzamerhand te vermoeden dat het eigenlijk simpelweg een capaciteitsprobleem van Ziggo betreft. Ook vandaag (zaterdag, terwijl de meeste mensen iets beters te doen hebben) nog geen problemen gehad.
Het lijkt me logisch dat de onderbrekingen in de internetverbinding ook de storingen in de telefoon kunnen verklaren, die immers over VOIP loopt.

Wanneer de tendens die ik nu denk waar te nemen aanhoudt en Ziggo dat niet oplost, ben ik uiteraard snel weer terug bij ADSL, zoals MaXMhZ ook aangeeft. Liever minder snel maar wel stabiel.

Overigens ben ik door Ziggo gebeld met het aanbod tot restitutie van een deel van het abonnementsgeld. Iemand hat "toevallig" een notitie gevonden inzake het beschreven telefoongesprek over de restitutie van de gesprekskosten met de service-afdeling en besloten daarop actie te ondernemen. Aangeboden werd het
tv-abonnement van drie maanden te restitueren. Ik heb natuurlijk gezegd dat ik alleen de werkelijke gesprekskosten terug hoef en dat ik lever een stabiele verbinding heb dan financiele compensatie van alle ellende, maar men bleef aanhouden omdat men had gezien dat er "vele contacten" waren geweest. Hoewel het verband tussen mijn tv-abonnement en de gesprekskosten inzake internet mij geheel ontgaat, heb ik uiteindelijk ingestemd omdat die gesprekskosten hiermee in ieder geval ruimschoots zijn gecompenseerd.
 
MaXMhZ
Dat is een heel mooi aanbod van Ziggo. Erg netjes. Mooi dat er nog medewerkers zijn die Ziggo na aan het hart ligt. Niet veel providers zouden zo reageren.
Nogmaals, je kunt tegelijk een ADSL abo en het Ziggo abo hebben omdat ADSL over de telefoonlijn loopt en Ziggo over de (TV) kabel. Je zou dan bij voorbeeld de ADSL voor backup/internet kunnen gebruiken en Ziggo voor TV/telefoon en het wat "zwaardere" werk (als het eenmaal goed werkt). De telefoon kan maar over 1 provider lopen in verband met het telefonnummer-registratie gebeuren, maar dit kan ofwel over ADSL ofwel over Ziggo lopen.
 
schimmel
Dat begrijp ik best MaXMhZ, ik kan zelfs internetten via een satellietverbinding als ik dat zou willen, maar ik heb slechts behoefte aan 1 (stabiele en betrouwbare) internetverbinding en 1 abonnement.

De modem heeft 4 LAN aansluitingen, 2 telefoonaansluitingen en geen antenne buiten het kastje.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Eerste ervaringen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eerste 4 maanden 50% korting (i.c.m. Alles-in-1 of Internet & Online TV). Ziggo nieuws : 1 01-08-2019
UPC ’s eerste 120.000 WiFi hotspots online WiFi, draadloos netwerk : 5 01-03-2014
eerste post Algemeen : 4 20-01-2014
Onderzoek ervaringen afstandsbedieningen. Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 10 11-10-2013
Humax iHDR-5050C (HDTV): jullie ervaringen? Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 11 27-09-2012
Advertentie