obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen en configuratie van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
SSD installeren.
Nicholas
Ik ga zeer binnenkort een nieuwe computer bouwen (weer lekker snel, flinke grafische kaart, etc.) Nu ga ik voor het eerst een SSD installeren (schone installatie van windows 7 erop.)
Het is een Crucial M4 128gig. Daarnaast zal er een natuurlijk nog een harde schijf inkomen (Samsung Spinpoint F3 1 TCool

Het volgende heb ik al in mijn hoofd:
* In bios AHCI instellen voor de SSD

Nu is mijn vraag: Welke programma's kan ik het beste op de SSD zetten? Of maakt dat allemaal niet uit ? Virusscanner bijvoorbeeld, firewall, etc.
en moet de Pagefile op de SSD staan of kan ik die beter op een partitie op de harde schijf zetten ?

Verdere tips m.b.t. SSD zijn natuurlijk welkom .
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Zippo
Alles wat snel moet zijn moet je op de SSD zetten.
- besturingssysteem
- firewall/virusscanner
- alles wat je vaak gebruikt b.v. het office pakket, je favoriete file handler (Total commander).
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Nicholas
Ja, ik vermoedde al zoiets. Maar het schijnt dat die SSD's naar verloop van tijd minder snel kunnen worden (bij veel schrijfacties.) Dus vandaar dat ik ook dacht om evt. de pagefile op de vaste schijf te zetten i.p.v. op de SSD. Heb dat net nog even uitgezocht en daar verschillen de meningen ook weer sterk over.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Zippo
SSD is eigenlijk niets anders dan geheugenchips ipv een magnetische drager zoals een harde schijf.

Het lijkt mij dat fragmentatie de belangrijkste veroorzaker van slechtere prestaties is.

Wat je e.v. nog kunt uitzoeken is de levensduur van een SSD en een HD in relatie tot het aantal schrijfbewerkingen. Hoe zich dat verhoudt weet ik niet, maar ik zou gaan voor zoveel mogelijk prestatie gerichte files op de SSD. Daar hoort ook de pagefile bij.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
BMP
Het defragmenteren van een SSD heeft weinig zin, en schijnt ook niet goed te zijn, je gaat je gegevens er echt niet sneller vanaf halen. Een Solid State Drive werkt heel anders dan een draaiende hdd. In het gebruik gaat een SSD zeer langzaam achteruit in prestaties. Wink
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
Nicholas
@bmp: ja, wist ik van dat defragmenteren. Heeft geen zin en is zelfs slecht voor de SSD.

Ik ben benieuwd straks naar de prestaties wanneer windows 7 erop is geinstalleerd. Grin Ook altijd leuk trouwens om weer een totaal nieuw systeem in mekaar te knutselen. Kost een paar cent maarja, dan kan ik er weer een tijd tegen. Doe meestal zo'n vijf a zes jaar met een systeem. Natuurlijk kun je er ook tien jaar mee doen maarja.... doe wel eens wat gamen en dan wil je toch wat snelheid.

En ik kan wel genieten van die nieuwe techniek. Mooie kast, krachtige voeding, glanzend moederbord mee allemaal mooi spul erop... Beest van een videokaart.... Cool
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Puma
Sowieso ga je qua prestaties enorm op vooruit. Ik ben circa 5 maanden geleden overgestapt op een SSD (M4 128) en ik heb daar al mijn programma's erop staan. Foto's, video's etc heb ik op mijn tweede schijf, 2TB Seagate.

Met de eerste generatie SSD's was het oppassen geblazen. Maar je leest tegenwoordig dat de veel besproken "tweaks" niet echt nodig zijn. Sommige dingen zijn simpelweg niet nodig, dus handig om die uit te zetten.

Mijn instellingen:
TRIM aangezet (doet Win7 automatisch) < zorgt voor optimale prestaties.
Defragmentatie uitgezet (overbodig bij SSD's)
Indexing uitgezet (overbodig bij SSD's gezien hun snelheid. Zoeken werkt nog)
Systeemherstel uitgezet (gebruik het nooit en scheelt veel ruimte)

Applicatie waarmee je al deze settings kunt instellen ipv handmatig één voor één zelf doen:
[url]http://www.ocztechnologyforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=19690&d=1305441275
[/url]

Handleiding voor instellingen instellen:
https://www.pixwebdesign.nl/windows-7...ndleiding/

Klik op de 2. Configuratie om de handelingen te bekijken.

Ik kwam een tijdelijke actie tegen bij Alternate.nl 3 weken terug en kocht dezelfde M4 voor slechts 71 euro voor mijn Macbook Pro. Dat kreng kostte mij de eerste keer bijna 200 euro. Angry

Mijn advies:
Blijf ver weg bij SSD's met zogenaamde Sandforce controllers. Drama alom. We hebben op werk 12 werkstations voor engineers (AutoCAD, Microstation etc) en allen geleverd met SSD's van OCZ (Sandforce) en ze zijn allemaal gesneuveld de afgelopen tijd. Op Internet lees je ook weinig positiefs als het gaat om betrouwbaarheid.
Gewijzigd door Puma op 07-08-2012 00:33
 
kobus1960
Indien SSD gebruik, kijk even in de schema instellingen van het Windows 7
defragmentatie progje. Die staat standaard op elke woensdag. Haal daar
de SSD schijf uit. Het zou idd niet goed zijn voor zo'n ding.
Defragmentatie gebeurd automatisch in Windows 7. Bij normaal gebruik
zonder SSD is een extra defrag progje ook niet nodig, vanwege dat schema.

Edit; Puma maakt ook een opmerking over defragmentatie.
 
Nicholas
@Puma: Thanx voor deze uitstekende tips!

Heb jij de firmware van de M4 nog moeten updaten? Ik las op de site van Crucial dat de laatste versie 000F is (van april dit jaar geloof ik.) Nu weet ik niet of die er straks bij mij al op staat (SSD is nog in bestelling) maar het lijkt me dat als dit niet het geval is dat ik dit gelijk als ik hem installeer maar doe.

Ik las overigens op het forum van Crucial dat de meningen nogal uiteen liepen m.b.t. die laatste firmware. Sommigen ervaarden zelfs allerlei Freezes van het systeem.
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
Puma
Ik heb de firmware van de SSD die in deze PC zit 2x geüpdatet sinds aanschaf. Ik draai nu 000F sinds het uit is en ik merk geen rare dingen. PC staat niet dag en nacht aan, maar toch grotendeels van de dag.

Via Windows wou het niet lukken bij mij. Ik heb het op een USB stick gezet met behulp van Universal USB Installer (gratis). Voer deze handelingen uit en laat je PC opstarten vanaf de USB stick.

01. Run the downloaded .exe
02. Step 1: Select "Try Unlisted Linux ISO (New Syslinux)
03. Browse to your Crucial SSD .ISO-file
04. Select your USB drive
05. If your USB drive is not formatted (Fat32) check the box
06. Click "Create"
07. Click "Ok"
08. Reboot
09. Start from USB drive
10. Follow instructions

Je kunt de snelheid, firmware en meer controleren met HD-Tune.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'SSD installeren.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
tv zenders installeren Algemeen : 7 20-12-2020
Kan extra mediabox niet installeren Hardware instellingen : 10 05-11-2017
Horizon mediabox installeren Algemeen : 28 21-11-2016
VOIP installeren met Cisco EPC3928 Eigen telefoon netwerk : 11 14-08-2013
voip installeren Eigen telefoon netwerk : 11 20-01-2013
Advertentie