obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wil je meer apparatuur aansluiten op je internetverbinding dan heb je een router nodig. Ziggo levert nu de Ubee EVW3200 en de Cisco EPC3925, daarin zit al een router met wifi.
 Onderwerp afdrukken
twee routers
reem1999
Dag,
Graag jullie hulp bij het volgende:
Wij hebben kabelaansluiting (Ziggo), die via WAN is aangesloten op een router (Asus WL520GC) -wifi- voor in ons huis.
Vanuit deze router 2 LAN verbindingen: 1 naar TV decoder en 1 naar netwerkcontactdoos in computerkamer achterin huis.
De PC (OS: Windows XP / Firewall+virusscanner: AVG Internet Security 2011) is bekabeld aangesloten op deze contactdoos.
Graag wil ik in de computerkamer een 2e router (Linksys WRT54G) installeren om het wifibereik in en om het huis te vergroten.
De 2e router wil ik bekabeld aansluiten op de netwerkcontactdoos.
De PC blijft gewoon staan en wil ik bekabeld aansluiten op de 2e router met behoud van de bestaande internettoegang.
't Zou mooi zijn als de 2e router dezelfde faciliteiten (netwerktoegang, internettoegang, beveiliging, ...) krijgt als de 1e.
De situatie voorin het huis blijft verder ongewijzigd.

Welke handelingen moet ik uitvoeren om deze situatie veilig werkend te krijgen? Graag stapsgewijs voor beide types routers.
Als jullie tips hebben voor deze situatie (bijv. omdraaien vd routers), dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt, ik ben ieuwd!
 
briolet
Als je die tweede router alleen wilt gebruiken om er een extra wifi zender bij te krijgen, moet je in die 2e router gewoon de router functie uitzetten. Heet brugmode in veel handleidingen. Het wifi deel zal gewoon werken en qua internet toegang heeft die tweede router nu gewoon een functie als een switch waar je weer nieuwe apparaten op kunt aansluiten.

Twee actieve routers op een netwerk is vragen om problemen.
 
Black Tiger
Mocht je tweede router geen bridge (brug) funktie of instelling hebben dan kun je hem zelf ook instellen zodat hij alleen als switch werkt en niet als router, dat is relatief eenvoudig.
En kunnen we je wel uitleggen indien nodig.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Was ik nog vergeten: Twee routers op één netwerk is vragen om ellende. Lukt alleen goed als ze beide speciaal geconfigureerd zijn. Dus om die tweede router in te stellen kun je heb niet direct aan het netwerk hangen maar zul je je computer van het netwerk moeten loskoppelen en de tweede router direct aan die computer moeten hangen met een van de lan poorten.

Als het ingesteld is met router-functie uit, kun je hem wel weer terug in het netwerk plaatsen.
 
reem1999

Quote

Black Tiger schreef:

Mocht je tweede router geen bridge (brug) funktie of instelling hebben dan kun je hem zelf ook instellen zodat hij alleen als switch werkt en niet als router, dat is relatief eenvoudig.
En kunnen we je wel uitleggen indien nodig.



Volgens mij mij beschikt de Linksys router niet over een bridge functie. Wil je me uitleggen hoe ik instel, dat hij alleen als switch werkt?
Alvast dank!
 
Black Tiger
Natuurlijk. Dan ontkom je niet aan het feit wat Briolet net noemde, dat je de tweede router even los moet laten van het netwerk en aan je pc moet koppelen.

Ik heb al vaker deze methode beschreven, dus steeds opnieuw doen lijkt me geen goed plan.

Ik zou zeggen lees dit eens:
http://www.satellitefun.org/bbs/showp...ostcount=4

Dat is een eenvoudige en vrij korte uitleg. Kom je er niet uit of begrijp je iets niet, vraag het hier gerust!
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Ik heb de manual even doorgebladerd en zag dat hij inderdaad geen brug mode heeft. Bij mijn modem in brugmode wordt de (nu overbodige) internet ingang gewoon een extra lan poort en kan ik blijven gebruiken. In jou geval moet je die internet ingang niet meer gebruiken. (jouw gelabelde 'internet ingang' heet bij de meeste andere routers 'wan-poort'Wink

De handleiding van Black Tiger is duidelijk. Er zijn echter meerdere oplossingen maar ik denk dat deze de meest simpel uit te leggen is.Smile

Ik zal dan ook maar geen alternatieven geven om geen verwarring te stichten. De instelling van het draadloze deel kun je het best identiek maken aan de eerste router. (welfde netwerk naam, zelfde wachtwoord, zelfde versleuteling) Dan zien je clienten het als een en het zelfde netwerk en kunnen makkelijk switchen. Kies alleen de kanalen verschillend. Niet perse nodig, maar maakt het wel mogelijk dat beide zenders onafhankelijk met verschillende clienten kunnen communiceren zonder bandbreedte te delen.

Als je routers van één merk hebt kunnen die onderling soms instellingen overdragen. Ik heb b.v. twee wifi zenders met whitelists van clienten die mogen inloggen. (op basis van mac adressen, zodat een wachtwoord alleen nog niet genoeg is) Ik kan zelfs tijdstippen opgeven waarop die clienten mogen inloggen. Gelukking hoef ik dat maar op één router in te stellen. Die lijst gaat vanzelf naar de tweede wifi.
 
reem1999
't Lukt me niet ... Niet op de manier van de link en ook niet incl. de tips van Briolet.

Ik breng de wijzigingen aan en sluit de PC vervolgens aan op een LAN verbinding van de 2e router (moet dat wel!?)
Ik slaag er dan niet in om internetverbinding te krijgen op de PC. De 2e router is wel zichtbaar voor wifi apparaten, maar ik kan niet verbinden en/of heb geen internetverbinding.

Is 't een idee als ik een figuur teken met de opstelling en benodigde gegevens?
In m'n oorspronkelijke vraag heb ik 't zo goed mogelijk proberen te beschrijven ...

Nogmaals dank!
 
Black Tiger

Quote

De instelling van het draadloze deel kun je het best identiek maken aan de eerste router. (welfde netwerk naam, zelfde wachtwoord, zelfde versleuteling) Dan zien je clienten het als een en het zelfde netwerk en kunnen makkelijk switchen.

Als beide routers draadloos zijn en ze staan kort bij elkaar, kun je er beter voor kiezen om op een van de routers de wifi uit te schakelen.
Als je ze verder van elkaar af hebt staan, dan kun je wel met door jou genoemde methode het bereik vergroten. Het kan dan wel handig zijn het kanaalnummer te wijzigen bij een van de routers. Daarin is ook voorzien in de link die ik gaf.

Het is inderdaad verstandig bij zoiets om niet door elkaar te werken.

@Reem1999.
Het ligt er aan hoe je het gedaan hebt. Belangrijk is dat je eerst van je eerste router weet welke ip adressen die gebruikt en vanaf welk ip adres de dhcp begint.
Als je me het LAN ip adres van router 1 en van router 2 kunt geven en de dhcp range van router 1, dan kan ik het vermoedelijk nog makkelijker uitleggen.

Als alles goed aangesloten is, mag het geen verschil maken of je jouw pc nu aansluit op router 1 of op router 2, omdat router 2 feitelijk dan als een switch werkt dus geen routerfunkties meer heeft.

De internet kabel komt in elk geval in de WAN/Internet poort van router 1.
En van een van de 4 LAN poorten van router 1, gaat er een netwerkkabel naar een van de 4 LAN poorten van router 2.
Dus de WAN poort van router 2 wordt niet gebruikt. Evt. kun je van router 2 ook de NAT en firewall uitschakelen voor zover aanwezig.

Staat DHCP uit op router 2?
Als je de zaken weer gaat aansluiten, is dit de goede volgorde.
1.) PC los koppelen
2.) routers aansluiten
3.) PC weer aansluiten en evt. pc even herstarten.

Router 2 moet dan al het LAN ip gewijzigd hebben zoals in stap 2 in de link genoemd is anders krijg je een ip conflict met router 1 en dus geen internet.

Zoals je het nu hebt aangesloten, kun je wel router 1 en 2 bereiken?
Wat is het merk en type van router 1? Dan kan ik wellicht een op jouw toegesneden handleiding maken.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

reem1999 schreef:
Is 't een idee als ik een figuur teken met de opstelling en benodigde gegevens?
In m'n oorspronkelijke vraag heb ik 't zo goed mogelijk proberen te beschrijven ...

Beschrijving is duidelijk bij mij. Je probeert iets aan te leggen dat op deze opstelling lijkt. Alleen bij deze apparaten veranderd de wan poort in een extra lan poort als je hem in brugmode zet. In jouw geval moet de wan poort op de 2e router niet meer gebruikt worden. Het hele verdelen van IP adressen gebeurd via de eerste router. Dat werkt al goed voor jou.

Ik heb voor de aardigheid de handleiding van de 1e router gedownload bij de fabrikant. Geen wonder dat je problemen hebt. De tekst wordt ondersteund met wazige, onleesbare screenshots. Als ik zoek op 'DHCP' staat het 3 keer in de tekst. 2e in de index en 1 x in te tekst zelf. Maar met die wazige screenshots heb ik geen idee of het uberhaubt mogelijk is IP adressen te reserveren of een range te definieren.

Echter, als je die 2e router een nieuw statisch IP adres hebt gegeven zoals Black Tiger beschrijft en je kunt er daarmee weer bij in de settings met dat nieuwe adres, dan zou het ook moeten werken als alles weer aan het netwerk hangt.

Bij deze de complimenten aan ziggo voor de duidelijke handleiding bij de Ubee en Apple voor hun handleiding bij hun airport.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'twee routers', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Hilversum klaar voor Gigabit-internet, twee derde van Nederland zsm Ziggo nieuws : 1 12-11-2019
kan wifispots al ruim twee weken niet activeren. Klacht over Ziggo : 4 26-04-2016
2 routers / Ubee modem/router gescheiden netwerk Eigen netwerk : 36 12-07-2014
2 Routers achter EVW3200 WiFi, draadloos netwerk : 5 24-01-2014
WiFi erg instabiel, graag experttips om mijn routers in te stellen Storing : 7 17-04-2013
Advertentie