obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
Extra router achter modemrouter: DMZ of eigen DHCP?
tjeb
Hi,

Ik heb een modemrouter in de kelder, maar het wifisignaal komt niet goed door de muren. Ik heb een cat6 kabel naar boven lopen, wil daar graag een wifi-router op aansluiten.

Maar ik heb volgens mij twee opties: (komend van de fabrieksinstellingen)
-In de modemrouter instellen dat de router in de DMZ komt, aan de router niets veranderen. (router blijft DHCP draaien)
-In de router instellen dat hij geen DHCP server hoeft te draaien, in de modem alleen vast intern ip voor de router instellen.

Welke optie zou stabieler moeten zijn? En kan het kwaad om twee wifi-routers op de modemrouter aan te sluiten?

mvg
tjeb
 
MisterSenseo
Optie 1 is in mijn optiek de beste, je hebt alleen dan 2 aparte netwerken, maar alles heeft internetverbinding.
Wil je alle aangesloten apparaten ongeacht op welk netwerk ze zitten met elkaar laten communiceren dan moet je de CAT6 kabel niet in de WAN maar in één van de LAN poorten van de losse router doen en de DHCP van de losse router uitzetten.
In allebei de gevallen zou het goed moeten werken.

Succes,
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
briolet
Bij optie 1 komen alle computers die op het eerste modem aangesloten, in het netwerk achter de tweede router alsof ze vanaf buiten komen. Dat kan lastig zijn, maar omdat je over kelder spreekt, denk ik dat je daar geen computers hebt. Ik zou dan voor die optie gaan.

Voor optie 2 heb je eigenlijk een router nodig die ook NAT kan uitzetten, en niet alleen dhcp, hoewel daar door anders aan te sluiten wel een mouw aan te passen is.

off topic: Ik bemerkte bij de ubee dat de firewall instellingen en de port filtering instellingen ook van toepassing zijn op de DMZ. Ik dacht dat alle verkeer naar die dmz ongefilterd moest zijn. Dat is de hele functie van een echte dmz. Hier worden blijkbaar alleen de niet gespecificeerde poorten naar de dmz gestuurd.
Gewijzigd door briolet op 20-10-2012 11:33
 
tjeb
Verbazingwekkend is het signaal uit de kelder best sterk, alleen boven en in de tuin is het sterk genoeg.
Ik zou graag gaan voor de optie waarbij er niet meerdere routers dhcp adressen staan uit te geven. Zodat de wifi-printer aangesloten kan zijn op de router boven, maar ook vanaf computers die op de router beneden aangesloten zijn gebruikt kan worden.


Met NAT uitzetten kan niet, ik heb de keuze tussen Endpoint filtering: ' Endpoint Independent', ' Address Restricted' of ' Port And Address Restricted'.
 
Black Tiger
Beide opties zijn mogelijk en het maakt eigenlijk geen verschil.
Optie 1: Als je het WAN ip van de router in het modem vast zet of een statisch ip geeft en DMZ gebruikt in het modem, is er niets aan de hand.

Een NAT uitzetten optie is helemaal niet nodig als je de zaak aansluit zoals MrSenseo al aangaf, in een van de LAN poorten (dus niet in WAN van de router), dat is dus voor optie 2.

Het makkelijkst is gewoon optie 1. Als je niet wilt dat 2 machines dhcp draaien, dan zet je gewoon in het modem dhcp uit. Je geeft in dat geval je router een statisch ip adres in de range van je modem.
Voor Ziggo zou dit dan in de router als volgt moeten uit zien (voorbeeld):
Ip adres: 192.168.178.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
Naamserver 1: 192.168.178.1
Naamserver2: 212.54.40.25

Je kunt ook de beide naamservers van Ziggo ingeven. En niet vergeten in je Ziggo modem alle firewalling uit te schakelen en de DMZ naar 192.168.1.2 te zetten.

Optie 2 is iets anders, maar het werkt ongeveer hetzelfde.

Er is ook nog een optie 3. Je kunt ook door Ziggo je modem/router naar modem-only mode laten zetten, dat is nog simpeler. Dan krijg je op je router het externe ip adres op je WAN poort en hoef je nergens meer over na te denken.
Greetings, Black Tiger
 
tjeb
Maar ik wil juist de router als aanvulling gebruiken om mijn bereik te vergroten.
DHCP in de modemrouter uitzetten lijkt mij onhandiger dan in de extra router, ik wil immers ook met de modemrouter kunnen verbinden. Anders kan je toch geen intern ip adres toegewezen krijgen als je met de modemrouter probeert te verbinden?


Dus mij lijkt me beste optie:
Modemrouter intact laten
In de extra router ander intern ip toewijzen
en veel dingen uitzetten (wordt toch al door de modemrouter gefilterd): dhcp, QoS, upnp, SPI, udp/tcp endpoint filtering

Nog een vraagje: moet ik in de extra router (die eigenlijk als access point fungeert) hetzelfde subnet masker gebruiken als de modemrouter?
Gewijzigd door tjeb op 20-10-2012 18:48
 
Black Tiger

Quote

Maar ik wil juist de router als aanvulling gebruiken om mijn bereik te vergroten.

In dat geval kun je optie 1 niet gebruiken omdat je dan met 2 verschillende netwerken zit. Nja.. theoretisch wel maar dan wordt het echt lastig.

Dan moet je voor optie 2 kiezen en de kabel aan de LAN poort van je extra router aansluiten.

Mocht je de extra router dan in bridgemode of repeatermode kunnen zetten, dan zou dat het makkelijkst zijn en kun je wel de WAN poort gebruiken.

Als je router die optie niet heeft dan het volgende.
Schakel DHCP op de extra router uit.
Laat het WAN/Internet ip laag, of om te voorkomen dat hij blijft zoeken, het het WAN/Internet ip (statisch) op een ander intern net bijv. 10.0.0.1 met subnetmasker 255.0.0.0 en gateway 10.0.0.2 ofzo, dat maakt niet zoveel uit.

Zet dan het LAN (lokaal netwerk) ip van de extra router op bijv. 192.168.178.2 want dat werkt wel maar ligt buiten de dhcp range van de modem/router, dus da's prima.
Dan ben je feitelijk klaar. Je kunt dan via DMZ in je modem/router ook nog verwijzen naar 192.168.178.2.
Nu krijgen je pc's zowel draadloos alsook bekabeld een ip adres van je modem/router in de kelder.

Verder is via het netwerk je modem/router te bereiken op 192.168.178.1 en je extra router op 192.168.178.2 om bijv. de draadloze instellingen daarvan aan te kunnen passen etc.
Greetings, Black Tiger
 
MisterSenseo
Er is nog een 3e optie :

Koop een D-Link DIR505 repeater, stel hem in als repeater en je bent van het hele gezeik af.
Werkt perfect, ik heb hem zelf ook, en zeker als je geen echte snelheid nodig hebt ( hij is 150 Mbit en geeft als repeater de helft, logischerwijs ) is het een pracht van een apparaat.
Bijvoorbeeld voor printer en voor smartphones en tablets is het een uitkomst.......Wink
Ding kost 54,99 bij bijvoorbeeld Conrad.nl
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
Black Tiger
Da's dan de 4de mogelijkheid want we hadden al een 3de.Pfft

Maar misschien kan zijn tweede router ook in bridge of repeatermode, ik heb dat wel geopperd, maar ik weet niet of hij daar al naar gekeken heeft of die router die mogelijkheid heeft.
Scheelt toch weer een kleine 55 euro.Smile

Quote

Nog een vraagje: moet ik in de extra router (die eigenlijk als access point fungeert) hetzelfde subnet masker gebruiken als de modemrouter?

Had ik niet beantwoord zag ik net.... ja zelfde subnetmasker als je hem als accespoint gebruikt (dus met kabel in de LAN poort), maar volgens mij hoef je dat niet zelf in te vullen, maar doet de router dat automatisch als je het LAN ip wijzigt.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Een repeater kost altijd snelheid. Een vaste draad is altijd beter. Soms is die lastig te leggen, maar hier ligt al een draad dus is repeater taboe. Zoals geopperd de wan ongebruikt laten en alles via lan verbinden. Dan beide wifi's de zelfde naam en wachtwoord geven maar wel een verschillend kanaal. Je hebt nu twee toegangspunten voor één netwerk.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Extra router achter modemrouter: DMZ of eigen DHCP?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ASUS Router RT-AC66U_B1 IPv6 activeren Hardware instellingen : 2 25-11-2021
Voeg je eigen plaatje met snelheidsresultaten toe! Snelheid : 927 17-04-2021
Fritzbox 7581 achter Connectbox - geen guest wifi Eigen netwerk : 9 20-09-2020
Router aanschaffen?? WiFi, draadloos netwerk : 3 01-02-2018
Kan extra mediabox niet installeren Hardware instellingen : 10 05-11-2017
Advertentie