obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Een ieder mag hier "Nieuws van en over Ziggo" posten.
 Onderwerp afdrukken
Ziggo Hotspots. Technische info
Nicholas
Op deze site staat een interessante artikel over de werking van Ziggo Hotspots. Het gaat met name over de proef in Groningen.

http://www.technischweekblad.nl/hotsp...7341.lynkx

Quote

Ziggo heeft de modems zo ingesteld, dat het dataverkeer van de thuisgebruiker (de persoon die de modem bij het afsluiten van een internetabonnement in huis heeft gekregen) en de externe inloggers (de mensen die de modem als wifi-hotspot gebruiken) gescheiden blijft. Weerman: ‘De datastromen van de externe gebruikers lopen door een zogenoemde Laag2 VPN over GRE tunnel, ook wel ‘soft-GRE tunnel’, genoemd.’ Een VPN is een virtueel particulier netwerk; GRE staat voor Generic Routing Encapsulation. ‘Bovendien krijgen externe gebruikers een IP-adres toegewezen uit de reeks 10.x.x.x, terwijl privégebruikers een IP-adres krijgen toegewezen uit de reeks 83.x.x.x. De privégebruiker hoeft dus nooit bang te zijn dat wanneer een externe gebruiker bijvoorbeeld een illegale website bezoekt, de thuisgebruiker hierdoor in moeilijkheden komt.’


Bron: Technisch Weekblad
Expert, Coach en Trainer in No-Nonsense gerelateerde alsmede Nonsense gerelateerde zaken waarbij expertise op het gebied van voorgenoemde (en niet genoemde) onderwerpen gewenst danwel noodzakelijk is. Hierbij aantekenend dat menig individu in het algemee
 
briolet

Quote

Bron: Technisch Weekblad

Ik voel me hier gepakt Wink, want ik ben betalend abonnee van het Technisch Weekblad. Dat artikel lag zaterdag bij mij op de mat, maar leek in de verste verte niet op die digitale versie van hun in deze link. Om het artikel op de voorpagina te krijgen hebben ze zoveel weggesneden dat alle interessante stukken in de papieren versie missen, inclusief de afbeelding.Mad
 
MisterSenseo
Dat kan ik me goed voorstellen zeg, je betaalt niet voor niks..........blijkbaar in dit geval wel.
Over het onderwerp........het lijkt er wel op dat alle angsten die we hadden dat die ongegrond zijn en gaan die hotspots geen invloed op je eigen netwerk hebben, ook niet qua snelheid.
Dat maakt de EVW3200 ineens een stuk aantrekkelijker........Wink
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
mrbrendel

Quote

briolet schreef:

Quote

Bron: Technisch Weekblad

Ik voel me hier gepakt Wink, want ik ben betalend abonnee van het Technisch Weekblad. Dat artikel lag zaterdag bij mij op de mat, maar leek in de verste verte niet op die digitale versie van hun in deze link. Om het artikel op de voorpagina te krijgen hebben ze zoveel weggesneden dat alle interessante stukken in de papieren versie missen, inclusief de afbeelding.Mad


Beste briolet,



Het klopt dat het artikel inderdaad in een verkorte versie in de krant stond (ik heb het artikel geschreven). Normaal gesproken verschijnen de artikelen uit onze krant in dezelfde vorm later op onze website, maar in dit geval heb ik ervoor gekozen om op de website een uitgebreidere versie te plaatsen. Zoals je zelf al zegt, vielen er een aantal interessante delen uit het artikel weg, omdat ik in de papieren krant aan een vast aantal woorden was gebonden, terwijl dit op een website niet het geval is. Ik heb daarom de keuze gemaakt om het artikel op de website uitgebreider te maken, dat leek mij beter dan het alternatief.
 
kobus1960
@Hangt de EVW weer op. Comfort
 
briolet

Quote

Normaal gesproken verschijnen de artikelen uit onze krant in dezelfde vorm later op onze website,

Tot nu toe was me eigenlijk ook nooit een verschil opgevallen. Uit commercieel oogpunt is het echter gebruikelijker dat de gratis on-line versie een beknopte weergave is van de gedrukte (of betalende digitale) versie.

Maar terug naar het artikel. Ik maak er dus uit op dat de hotspot gebruikers een IP uit de range 10.x.x.x krijgen. Het lijkt er dan op dat dit volledig anoniem surfen toelaat. Anderzijds heeft deze reeks ruimte voor ruim 16 miljoen adressen, dus ze kunnen aan ieder ziggo lid of Mac adres een eigen IP toekennen. Ben dus benieuwd hoe anoniem dit zal zijn.

Bij ons in de gemeente is een paar jaar geleden een burgermeester de laan uitgestuurd door de gemeenteraad omdat van zijn IP adres een paar anonieme berichten naar de krant gestuurd zijn. Ik begreep dat hij nog steeds werkloos is en zijn tijd nog steeds besteed aan rechtszaken over zijn ontslag. Hij heeft er dit jaar weer een verloren. Een echt anoniem IP adres had hem heel wat ellende bespaard.Smile Of hij had zijn kritiek op de gemeenteraad gewoon openlijk moeten uitten. Zo'n eerlijkheid was vast beter geweest voor zijn baan. Een achterbakse burgermeester wordt nergens gewaardeerd. Pfft
 
Zippo
De Ubee zelf werkt ook in de range 10.x.x.x, dan is het eigenlijk ook wel logisch dat hotspot gebruikers ook een ip in die range krijgen. Maar dat betekent volgens mij ook dat er "slechts" 8 miljoen ip adressen voor wifi gebruikt kunnen worden, die andere 8 zijn immers voor de Ubee (of ander kabel modem).

Met zo'n 7,3 miljoen huishoudens kan Ziggo dan heel Nederland bedienen.

Overigens heeft het artikel van mrbrendel me er wel geruster op gemaakt dat het met de beveiliging wel goed zit. Maar de praktijk leert dat geen enkel systeem onfeilbaar is. Bedankt trouwens voor de toelichting op het verschil van de gedrukte en digitale versie.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
mrbrendel
Wat betreft het anonieme surfen liet Ziggo mij tijdens het interview weten dat het in principe mogelijk is om de identiteit van iedereen die inlogt (je moet inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord) te achterhalen, dus zo ook te kunnen zien wie welke sites bezoekt. Dit in verband met het eventueel bezoeken van illegale sites. In de praktijk echter is Ziggo ook gebonden aan de wet bescherming persoonsgegevens en mogen ze zelf niet eens bij die data; alleen een gerechterlijk bevel kan hen ertoe dwingen deze gegevens vrij te geven.
 
briolet

Quote

In de praktijk echter is Ziggo ook gebonden aan de wet bescherming persoonsgegevens en mogen ze zelf niet eens bij die data;
En anderzijds verplicht de overheid de providers om die verbindingsdata een langere periode te bewaren terwijl providers daar doorgaans niet eens op zitten te wachten. Dit leek me al tegenstrijdig met echt anoniem surfen.

Als ik het goed begrijp: In principe is het dus anoniem, tenzij de overheid die data opvraagt i.v.m verdenking van criminele activiteiten.
 
mrbrendel
Dat klopt. De situatie is in die zin vergelijkbaar met die van de OV-chipkaart.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ziggo Hotspots. Technische info', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
Ziggo Snelheidsprobleem Algemene computer en software vragen. : 8 09-05-2021
Advertentie