obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ziggo Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Abonnementen, acties en voorwaarden » Abonnementen
Voordelen en nadelen. Alles-in-1 Basis, Alles-in-1 Plus, Alles-in-1 Extra, Extra diensten. TV Standaard, TV Plus, TV Extra. Internet Z1, Internet Z2, Internet Z3.
 Onderwerp afdrukken
alles in 1 plus
briolet
De onzinnige vergelijkingen van glasvezel beginnen al bij de aanbieders van glasvezel. Bij ons is b.v. glas door Regefiber aangelegd. Hun nr 1 verkoopargument is dat het transport met lichtsnelheid gaat.

Als dat hun belangrijkste argument is, houdt het bij mij op. In koper gaat het transport maar een paar procent trager. Bovendien is de lichtsnelheid in glas, langzamer dan lucht. Dus als ik de argumenten van de glasboeren moet geloven, zijn de rooksignalen van de indianen nog beter wan daar gaat het signaal nog sneller van a naar b dan via glas.
.....

Uit hun folders bleek niet dat ze snapten dat de snelheid niet het belangrijkste is, maar de hoeveel data per seconde. En als je doorvroeg, bleken ook de verkopers aan de deur helemaal geen vertand te hebben van het product dat ze wilden verkopen. Zoveel onkunde belooft dan weinig voor de service en kunde om kinderziektes op te lossen.
 
Black Tiger

Quote

Bovendien is de lichtsnelheid in glas, langzamer dan lucht.

Dat kan niet.Smile Je bedoelt vermoedelijk dat het in glas meer energie/vermogen kost om die snelheid te behalen.
Lichtsnelheid is namelijk een vaststaande snelheid, die verandert echt niet, of je het nu door glas, hout of lucht doet, dat maakt niet uit.Cool
Volgens mij is lichtsnelheid 300.000 km/s, en de hoogste haalbare snelheid in glas iets van 200.000 km/s (heb ik ergens gelezen) da's wel een heel stuk langzamer dan snelheid van licht.Smile

Je vergelijking met rooksignalen is onjuist, want doorvoer van rooksignalen is afhankelijk van zichtbaarheid van de ontvanger en dus beperkte afstand. Daar zit behoorlijke vertraging in vanwege het waarnemen en het maken van nieuwe rooksignalen om het aan de volgende waarnemer door te geven.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit verhaal totaal niet interessant is. Voor de gebruiker gaat het om doorvoersnelheid, dus net wat jij al aangeeft, hoeveel data per seconde!
De klant wil niet weten of iets met lichtsnelheid werkt, die wil weten hoeveel gigabit/sec zijn verbinding straks is.Smile

Hoe dan ook, glas en kabel zijn wel gedegen concurrenten van elkaar en het is beiden interessant en nog lang niet afgelopen.
Er is veel onkunde maar dat is omdat er beperkt krachten zijn die wel deskundig zijn op dat gebied. Heb je mensen die deskundig zijn, zet je die bij de technische dienst want die hun loon is daar ook naar, die ga je niet langs de deuren laten lopen.
Maar de "deurpersonen" mogen best eens een wat betere training krijgen v.w.b. het leveren van info aan de klanten.
Greetings, Black Tiger
 
Black Tiger

Quote

Bovendien is de lichtsnelheid in glas, langzamer dan lucht.

Dat kan niet.Smile Je bedoelt vermoedelijk dat het in glas meer energie/vermogen kost om die snelheid te behalen.
Lichtsnelheid is namelijk een vaststaande snelheid, die verandert echt niet, of je het nu door glas, hout of lucht doet, dat maakt niet uit.Cool
Volgens mij is lichtsnelheid 300.000 km/s, en de hoogste haalbare snelheid in glas iets van 200.000 km/s (heb ik ergens gelezen) da's wel een heel stuk langzamer dan snelheid van licht.Smile

Je vergelijking met rooksignalen is onjuist, want doorvoer van rooksignalen is afhankelijk van zichtbaarheid van de ontvanger en dus beperkte afstand. Daar zit behoorlijke vertraging in vanwege het waarnemen en het maken van nieuwe rooksignalen om het aan de volgende waarnemer door te geven. Even los van dat het ook nog gelezen en begrepen moet worden. vond hem echter wel grappig.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit verhaal totaal niet interessant is. Voor de gebruiker gaat het om doorvoersnelheid, dus net wat jij al aangeeft, hoeveel data per seconde!
De klant wil niet weten of iets met lichtsnelheid werkt, die wil weten hoeveel gigabit/sec zijn verbinding straks is.Smile

Hoe dan ook, glas en kabel zijn wel gedegen concurrenten van elkaar en het is beiden interessant en nog lang niet afgelopen.
Er is veel onkunde maar dat is omdat er beperkt krachten zijn die wel deskundig zijn op dat gebied. Heb je mensen die deskundig zijn, zet je die bij de technische dienst want die hun loon is daar ook naar, die ga je niet langs de deuren laten lopen.
Maar de "deurpersonen" mogen best eens een wat betere training krijgen v.w.b. het leveren van info aan de klanten.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Ik ben er zeker van overtuigd dat glas het meest superieure materiaal is. Anders bestond de backbone van alle huidige koper netwerken ook niet uit glas. Bij koper is de investering in de bekabeling echter al gedaan en grotendeels terugverdiend en daarom zijn de abonnementen nog steeds iets goedkoper dan glas, als ik naar de zaken kijk die voor mij tellen.

Ik had echter verwacht dat glas echt op de toekomst voorbereid was, maar als ik bij de verkopers vroeg hoe ze IPv6 gaan implementeren, kreeg ik de indruk dat met niet eens wist wat IPv6 inhield. En ook geen van de folders noemde dit onderwerp. En als ze dit wel op de rij hadden, zouden ze IPv6 zeker als verkoopargument gebruikt hebben.

Quote

Lichtsnelheid is namelijk een vaststaande snelheid

Dat moet ik als technoloog toch echt tegenspreken. Alleen de snelheid in vacuüm is vaststaand#. Het verschil in snelheid in lucht en glas is zelfs de reden dat licht van richting verandert als het in een ander medium verder gaat. Dus het is een essentieel onderdeel waarop de lichtbuiging in lenzen berust. Wink
Zelfs het transport in glasvezel berust hierop. De dichtheid van de vezel is in de kern net iets anders dan aan de buitenzone, waardoor het licht , door verschil in snelheid, nog meer de neiging heeft in het centrum van de vezel te blijven en je nog grotere afstanden kunt overbruggen voordat je te veel verlies hebt.

En verschillende frequenties vertragen verschillend, dus buigen verschillend, waardoor je de mooie kleurschifting in regenbogen krijgt.
In mijn herinnering was dat middelbare school stof bij natuurkunde. Maar het kan ook zijn dat ik deze details toch pas bij mijn vervolgstudie geleerd heb. (dat is ook al zo lang geleden. Smile )

# zelfs dat klopt niet omdat Einstein beweerd dat de lichtsnelheid in vacuüm ook door zwaartekracht velden beïnvloed wordt.
Gewijzigd door briolet op 20-05-2013 21:37
 
Black Tiger

Quote

Dat moet ik als technoloog toch echt tegenspreken.

Dan zullen we het wel oneens blijven want voor lichtsnelheid wordt toch overal een snelheid van 300.000 km/sec genoemd. Als dat niet vast ligt kan dat ook niet zo gesteld worden.

Er bestaat dus de stelling dat de lichtsnelheid 300.000 km/sec. is (om het makkelijk te maken). Als deze snelheid beinvloed wordt en dus langzamer wordt, is er geen sprake meer van lichtsnelheid want die is immers 300.000 km/sec (op een paar tiendes na of zoiets).
Krijg je door ombuiging of wat dan ook 290.000 km/sec is er geen sprake meer van lichtsnelheid die ligt immers 10.000 km/sec hoger. Dus bij tegenwerking zal er meer energie/doorvoer nodig zijn om die 300.000 te kunnen halen en dan pas is er weer sprake van lichtsnelheid.

Dat is de gewone wiskundige vorm. Als je er weer natuurkundig tegenaan gaat kijken zul je andere waardes en normen krijgen, maar dat gaat me een beetje te ver voor de gewone man.Smile
Dan zou je ook vrijwel alles wat vast ligt kunnen wijzigen. De stelling 1 kilo blijft 1 kilo gaat dan ook niet meer kloppen. Dus op die wijze bekijken gaat te ver in een normale situatie.

V.w.b. dat verhaal van ipv6 verbaast me dat ook ten zeerste. Ik heb niet het idee dat de klant hierop ligt te wachten, sterker nog, ik schakel dat zoveel mogelijk uit.
Maar het is wel iets wat al bezig is, dus realistisch en waar je inderdaad van zou verwachten dat hier al de nodige kennis en info over aanwezig zou zijn, zeker bij glasvezelproviders.
Greetings, Black Tiger
 
Puma
@briolet:

Je moet natuurlijk diensten met infrastructuur niet verwarren. Het is prima mogelijk om IPv6 aan te bieden op ISDN, ADSL, VDSL, Kabel en FTTH netwerken. Echter is het de vraag of dat nodig is en of de mensen daar ook behoefte aan hebben. Feit blijft, via FTTH is het gemakkelijker te implementeren omdat het een digitaal netwerk betreft, even zwart wit gezegd. Dat laatste geeft ook de kracht van FTTH aan. Het is ontworpen om een enorm hoeveelheid aan data te versturen. Wat voor data zal dat kabeltje een zorg wezen.

ADSL: van oorsprong ontworpen voor telefonie. Knap dat er nu meer mee kan
Kabel: van oorsprong ontworpen voor TV. Knap dat er nu meer mee kan.
Het verhaal omtrent lichtsnelheid is een marketingterm. Bel UPC of Ziggo op in een gebied waar ook FTTH ligt en de medewerkster aan de lijn zal aangeven dat zij ook glasvezel aanbieden, maar liefst 98% zelfs. Nou, wat moet je dan met dat laatste 2%, zeggen ze dan!

Tot slot. Kies XS4ALL en je kunt zoveel IPv6en als je wilt. haha
 
kezeltje
Black Tiger en briolet zijn het niet met elkaar eens,
dat mag natuurlijk, maar ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.
lichtsnelheid is de snelheid van het licht. 300Mm/sec.
de lichtbundel in een glasvezel wordt iedere kaar van richting verandert.
en daardoor is de voortplantingssnelheid per definitie altijd lager.
waarbij ik de voortplantingssnelheid bepaal als de tijd die het signaal erover doet om van het begin naar het einde van de vezel te reizen.
en natuurlijk kan je veel of geen data met het signaal meegeven.
de hoeveelheid data wordt bepaald door de bandbreedte.

mvg,
Jan.
Make a daily backup of your obsolete files. Clap
 
Black Tiger

Quote

dat mag natuurlijk, maar ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.

Nee wij volgen alleen beiden een ander gezichtspunt.Smile
Briolet volgt meer de natuurkundige snelheid en ik meer de abstracte of wiskundige snelheid.
Zoals je ook zegt, lichtsnelheid is 300.000 km/sec.
En daar beginnen ons beider definities.
Maar ik bekijk het wat meer abstract of zwart/wit, zo je wilt.

Quote

waarbij ik de voortplantingssnelheid bepaal als de tijd die het signaal erover doet om van het begin naar het einde van de vezel te reizen.

Dan is het eerder een gemiddelde snelheid lijkt me.
Afstand gedeeld door tijd over de hele afstand.

En iedereen mag dat natuurlijk bekijken zoals hij wilt, maar ik doe dat het liefst wiskundig omdat dit ook voor iedereen begrijpelijk blijft.
Een ton is een vast gegeven, dat is 1000 kg. En een ton blijft een ton.
Als ik dus een vrachtwagen met 1 ton zand heb, en hier en daar valt er wat zand af omdat er snel door bochten gegaan wordt, dan heb ik geen ton zand meer.
Dus wiskundig gezien... als de lichtsnelheid geen 300.000 km/sec meer is, door genoemde oorzaken (o.a. bochten), dan is het geen lichtsnelheid meer.

Dus niet langs elkaar heen maar gebruik maken van andere gezichtspunten om te bezien wat lichtsnelheid is of dat je dat nog wel lichtsnelheid mag noemen, als het minder wordt.

Maakt verder ook helemaal niet uit hoor. We trekken elkaar niet aan de oren. Briolet en ik kunnen het volgens mij prima oneens met elkaar zijn over iets, moet kunnen.Wink

Toch bedankt voor je uitleg!
Greetings, Black Tiger
 
mesa57
Kunnen we het eens worden over deze definitie ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsne...htsnelheid
 
Black Tiger
Hoezo? Ik dacht dat we het allemaal er over eens was dat lichtsnelheid een 300.000 km/u is dus over die definitie zijn we het eens lijkt me.
Het gaat er om dat als het langzamer wordt, je dan nog wel van lichtsnelheid mag spreken, omdat je dan die snelheid niet meer hebt, met sneller mag dat immers ook niet meer.Wink
Die wikipedia had ik ook al lang gezien. Maar daar wordt weer teveel ingegaan op het natuurkundige deel met vacuüm etc.. Da's niets voor de eenvoudige leek.Smile
We hoeven er wat mij betreft ook niet over te discussieren, ieder mag zjin eigen (natuurkundige danwel wiskundige of evt. nog eenvoudiger als die er is) er op nahouden lijkt me.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'alles in 1 plus', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eerste 4 maanden 50% korting (i.c.m. Alles-in-1 of Internet & Online TV). Ziggo nieuws : 1 01-08-2019
Alles in 1 per 1 juli 1 a 2 Euro duurder voor ex-UPC klanten Ziggo nieuws : 4 27-05-2015
Ziggo schroeft internetsnelheden op voor Alles-in-1 Plus en Extra Ziggo nieuws : 61 06-03-2015
Ziggo komt met nieuwe Alles-in-1 bundel, Bundelkiezer Ziggo nieuws : 1 15-10-2014
Ziggo Alles-in-1 Extra met Fritz!box 7340/7360 voor telefonie Eigen telefoon netwerk : 8 06-10-2014
Advertentie