obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
Ubee EVW 3200 icm fritz7390
dolphs
Hallo, graag zou ik de fritz7390 achter dit ubee wireless modem hangen, zodat ik de LAN ports kan gebruiken.
Een basis staat hier uitgelegd wbt DMZ.
Echter volgens mij zijn er nuttige aanbevelingen, waar ook Black Tiger in een topic over sprak.
Helaas kan ik dat door het vele goochelen ( en google-en ) niet meer vinden...

Mijn idee is om de Ubee zo min mogelijk te gebruiken: dus geen WLAN, geen DHCP, wel telefonie en wel VPN en in de twee laatst genoemden zit 'm de kneep denk ik...

Op het ziggo modem zou ik dan 3 of 4 LAN porten in gebruik kunnen nemen en TEL1 voor de DECT telefoon ( via fritzbox aangemeld ).
Voorts zou ik op de fritz ook maximaal 4 LAN ports kunnen gebruiken, met daarbij:
- dhcp
- dect
- VoIP ( VoIPRaider )
- wifi
- ( vpn )


Ik zet de VPN bij de fritz even tussen haakjes, omdat ik enigszins bekend ben de VPN en deze zou willen blijven gebruiken ipv die van het Ubee modem.
Er zijn meldingen bekend dat een fritz prima met ubee kan connecten over VPN en ik vermoed verder dat de vpn tool van shrewsoft ook wel werkt...

Tot slot stel ik mij de vraag of ik de DMZ ( ubee modem ) in een aparte range zal plaatsen, bijvoorbeeld 192.168.10.x en voorts alles wat op de fritz zit in range 192.168.11.x.
Misschien haal ik mij teveel problemen op de hals en moet ik alles gewoon in een range zetten: 192.168.10.x ( zowel ubee als fritz ) omdat ik in de toekomst ineens vanaf een vpn toch naar een anders apparaat wil dan dat in de DMZ is aangesloten ...

Ik hoop dat mijn vraag helder is en dat ik straks met een goed werkende oplossing zit, wellicht kan ik dan ook de wifi hotspot functionaliteit gebruiken, omdat mijn modem niet meer in bridge mode staat ...

Alvast dank voor het meedenken!
 
Black Tiger
Ik heb het zelf hier thuis ook aangesloten met een Fritzbox 7340 (voorheen een 7270). Ongeveer op dezelfde wijze als jij hebt aangezien ik ook alle poorten wenste te gebruiken van beide modems/routers.

Wat ik het eerste zou doen, is dan op de Ubee de Wifi uitschakelen. Die wordt door Ziggo toch weer automatisch aangezet i.v.m. hotspots.Smile
De Fritzbox kan de wifi echter prima aan verder, die heeft genoeg bereik en sterkte.

Je kunt ook dhcp aanlaten, wifi uitzetten en dan het ip adres voor de Fritzbox vast zetten in dhcp d.m.v. het macadres.
Voordeel van DHCP aan laten is dat dan ook de pc's aangesloten op de Ubee automatisch een ip toegekend krijgen, anders moet je dat allemaal vast gaan instellen.

Dan het ip van de Fritzbox vastzetten in dhcp van de Ubee dus.
Daarna DMZ nemen en daar het ip van de Fritzbox ingeven, geen aparte range gebruiken.
Reden hiervoor is dat je voip wilt gebruiken op je Fritz en dan sowieso een aantal poorten geforward moet hebben, dan kun je beter DMZ nemen.

De fritzbox heeft namelijk aan de LAN kant toch een ander netwerk want je moet hem instellen als "external modem or router".
Bij operating mode Make own connection to the Internet.

Dan zou alles fijn moeten werken, alleen loop je dan tegen 1 probleem op.
Je kunt via apparaten aangesloten op de Fritzbox wel je modem op 192.168.10.1 bereiken, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of je dan ook wel je andere apparaten bereiken kunt die op de Ubee hangen om bijv. bestanden te delen.
Je zit namelijk in een ander netwerk. Soms lukt dat toch wel eens vanwege het subnetmasker. Daar moet je rekening mee houden.

Wil je dit probleem vermijden, moet je de Fritzbox instellen bij opering mode:
Share existing Internet connection in the network (IP client mode).

En misschien zelfs connect to cable modem, dan bljift alles in dezelfde range maar dan zal dhcp op de Fritz uit moeten.
Op die wijze heb ik dat nog niet getest met voip dus weet ik niet zeker of dan ook alles naar wens gaat werken.

Bij mij thuis hangt de Fritz nu met 1 kabel op de Ziggo. De tweede fritz hangt reserve op poort 2 van de modem.
DMZ gaat naar de Fritzbox en aan de Fritz hangt nog een switch waar alle andere apparaten op hangen die nodig zijn.
Dat is dus ook nog een mogelijkheid.
Greetings, Black Tiger
 
dolphs
OK bedankt - ik mis alleen in het verhaal nog de VPN Maar ik zal in ieder geval voor dezelfde range gaan, 192.168.178.x of 192.168.1.x dat doet er niet zoveel toe. Laat ik bij het begin beginnen en eerst ziggo eens bellen om de bridge mode er vanaf te halen en langzaam gaan opbouwen adhv de "dmz gids", waarnaar ik heb gelinkt in mijn eerste posting. Wellicht doe ik dat vandaag, zoniet morgen ... Ook nog andere taken helaas ...
 
Black Tiger
Ja dat klopt. Het verhaal met de VPN heb ik er bewust uit gelaten. Ik schrijf namelijk niet graag over zaken waar ik geen verstand van heb en met VPN heb ik nauwelijks gewerkt.
Dat had ik er nog bij willen vermelden maar was ik in de gauwigheid vergeten.

Bij de methode hoe het hier thuis staat ingesteld heb ik wel gewerkt met een VPN maar dat was met Comodo Unite, een tooltje wat daarvoor ook een virtuele netwerk adapter aan maakt (heeft ook nadelen overigens bij het bezoeken van sommige sites). Werkt verder best aardig.

En je schreef ook dat je zelf enigszins bekend was met VPN dus vermoedelijk weet je over VPN meer dan mij.Wink
Ik heb me altijd beperkt tot gewoon netwerk, ranges, forwarding, en andere zaken (email, routers, hosting, computers, etc. etc.).
Greetings, Black Tiger
 
dolphs
ik heb de ubee in de standaard modus laten zetten en warempel na het volgen van de DMZ gids en de fritz ingesteld te hebben zoals hieronder is terug te vinden kan ik beide modems benaderen op 192.168.10.1 en 192.168.10.10.
Ik overweeg de DHCP range 192.168.10.2-9 op de ubee en ook dhcp aan op de fritz en wlan uit ( aangezien dat toch niet full blown hoeft te zijn en ook met het oog op wifi hotspots)

- line: External Modem or Router
- opering mode: Share existing Internet connection in the network (IP client mode).
- Connection settings: Configure the IP address manually
IP Adress: 192.168.10.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.10.1
Primary DNS: 212.54.40.25
Secondary DNS: 212.54.35.25

Echter waar ik al bang voor was de VPN niet werken nie vooralsnog ...
Overigens is adres 169.254.1.1 al paar keer mijn vriend geweest bij een foute instelling ;-)
Gewijzigd door dolphs op 20-06-2013 07:43
 
briolet

Quote

Echter waar ik al bang voor was de VPN niet werken nie vooralsnog ...


Er is een probleem met VPN en Ubee volgens mij. Oorspronkelijk had ik VPN via mijn nas en alleen de Airport als router (pptp vpn). Alleen mijn zus was client via haar mobiel. Toen ik begin 2012 de Ubee er tussen kreeg, heb ik hem er via DMZ tussen gezet. Mijn zus beweerde dat VPN nog steeds werkte.

Nu werkt het niet meer, zodat het lijkt of er een probleem met de huidige Ubee firmware is.

Mijn resultaten tot nu toe met Ubee -> DMZ -> Airport -> LAN -> Nas

- Verbind ik mijn laptop via de Ubee en zet een VPN op naar de WAN kant van de airport, dan werkt alles zoals het moet. Dus de vpn zelf is goed ingesteld.

- Verbind ik mijn laptop via de Ubee en zet VPN op via de WAN kant van de Ubee (mijn public IP) dan krijg ik een foutmelding.

- Verbind ik mijn laptop extern en open de VPN verbinding, dan verbind hij weliswaar, maar kan ik verder niets. (De nas logt ook dat de client verbonden is)

Ik ben echter te onervaren in de materie om te zeggen of ik iets fout doe, of dat de Ubee een probleem geeft. En testen is lastig omdat ik dit niet vanuit mijn huidige netwerk kan testen omdat de Ubee dat niet toelaat.

Ik heb recentelijk mijn netwerkje omgegooid tot één geheel, maar heb nog geen tijd gehad hier VPN te testen omdat dit extern moet gebeuren. Ik was van plan te wachten totdat de Hotspots werken en dan daarmee een externe inlog te simuleren. Dan kan ik tenminste met de settngs van de Ubee spelen om te zien of dat effect heeft.
Gewijzigd door briolet op 20-06-2013 09:30
 
dolphs
Ik wil eventueel nog eens hiernaar kijken ( fritz icm ubee ) maar liever gewoon zoals het was met de fritz idd - mocht iemand weten hoe dat in elkaar steekt dan gaarne!

Automatisch samengevoegd met vorige post op: 20 juni 2013, 15:55:48:
van de avm experts vernomen:

"Er is wel een openbaar IP-Adres nodig voor een succesvolle VPN-verbinding,
dus als uw Ziggo-modem het dichtste / eerste is bij uw internet verbinding,
gaat dat niet lukken omdat Ziggo geen openbare IP-adressen verstrekt"
Gewijzigd door dolphs op 20-06-2013 15:55
 
briolet
De avm experts hebben hier in zijn algemeenheid geen gelijk.
Ten eerste heeft Ziggo effectief een vast IP adres, alleen willen ze dat niet garanderen.
Ten tweede kun je in de meeste cliënten ook een domain name (url) invullen en dan maakt een vast IP adres helemaal niet uit. Ook bij de VPN die in Ziggo's Ubee zit kun je kiezen tussen IP adres of domain name.
 
Black Tiger
Het is logisch dat Ziggo dat niet veranderen wil want het is nog steeds een dynamisch ip adres wat kan wijzigen.
Wijzigt je modem van bijv. router naar modem mode, heb je een ander ip en verander je weer terug naar router mode krijg je ook niet meer je eerste ip maar een ander. Ook kan dat gebeuren bij werkzaamheden, al is dat de laatste jaren vrij zelden.
Als je niets verandert dan wijzigt in principe je ip adres ook niet, dus als je het zo bekijkt kun je enigszins spreken van een relatief vast ip.

Dat is hetzelfde voor de domeinnaam, dan kun je beter kiezen voor een alternatief als no-ip.org wat je ook nog bij de meeste modems en routers (in elkgeval bij de Fritzbox) zo kunt instellen dat bij een evt. ip wijziging de hostnaam automatisch mee wijzigt.

Wat ik nog wilde aangeven is dat je de telefonie via Ziggo ook nog vanaf de Fritz kunt aansturen.
Je moet dan wel de Phone 1 line van het Ziggo modem verbinden met de DSL aansluiting van de Fritzbox. Hiervoor heb je de Y kabel nodig en het bijgeleverde zwarte plugje voor telefonie.
Op die wijze kun je dan je hele telefonie via de Fritzbox instellen en gebruiken.
Je dect toestel wat je nu op phone 1 van je Ziggo modem hebt hangen kun je dan op Fon 1 of 2 (hetgeen vrij is) van je Fritz hangen.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ubee EVW 3200 icm fritz7390', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ubee EV|M3200 of 3226 wifi? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 2 19-10-2017
Ubee modem icm ip camera probleem Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 23 30-08-2017
Ziggo ubee 3200 Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 22-10-2016
Automatische reset van Ubee EVW321B Klacht over Ziggo : 8 01-10-2016
Ubee modem gebruiken als router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 17 03-06-2016
Advertentie