obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
UVW3200 haperingen
etaoin
Mijn UVW3200 heeft last van haperingen op z'n ethernet. Dit is een probleem dat al langer bestaat (in ieder geval sinds begin van het jaar), en waarvoor ik toen al een vervangend modem (met oudere firmware) gekregen heb. Dat heeft het probleem toen verminderd (maar niet helemaal verholpen). Sinds het uitrollen van de hotspot firmware een paar weken geleden is het echter in alle hevigheid terug. Omdat ik nu ook wat andere threads zie met soortgelijke problemen die de afgelopen maand begonnen zijn, besloot ik er toch maar weer een bericht aan te wagen.

Wat er gebeurt is dat hij 1 of 2 keer per minuut de pakketjes op de ethernet vertraagt (tot wel 3 seconden) of zelfs helemaal kwijtraakt. Dat gebeurt ook vanaf een machine die rechtstreeks, bekabeld op de Ubee aangesloten zit. Voor dagelijks internetgebruik is dat nog niet eens zo'n drama, maar ik werk vanuit huis en heb daarvoor een VoIP toestel. En het SIP protocol is niet blij met die haperingen (of eigenlijk meer de mensen aan de andere kant van de lijn, want die verstaan je dan niet meer).

Tests in februari hebben al uitgewezen dat het erger wordt naar mate de Ubee langer aan staat. Ik reset hem nu om de paar dagen, maar het gaat nooit helemaal weg.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die iets dergelijks zien en of iemand misschien al een work-around gevonden hebben?

Wat betreft ping ziet het eruit als onderstaand. Dit is rechtstreeks bekabeld op de router (die heeft inderdaad een ander IP-adres dan standaard). Packet loss komt ook voor. Ping is uiteraard maar een voorbeeld. Ik merk het op alle verbindingen, maar met name bij protocollen die niet bufferen zoals SIP, en ook op ssh is het storend.

Ik ben zelf systeembeheerder bij een internetbedrijf dus ben wel wat gewend qua netwerkproblemen oplossen, maar het totale gebrek aan logging of inzicht in de Ubee is frustrerend. Dan is een Cisco switch met IOS toch fijner :)

64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=5 ttl=64 time=0.566 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=6 ttl=64 time=0.549 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=7 ttl=64 time=0.530 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=8 ttl=64 time=3422 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=9 ttl=64 time=2414 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=10 ttl=64 time=1406 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=11 ttl=64 time=398 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=12 ttl=64 time=0.621 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=13 ttl=64 time=0.586 ms
64 bytes from 192.168.1.254: icmp_req=14 ttl=64 time=0.561 ms

Verdere info: Ubee firmware 9.9.5011. DHCP uit, wifi uit (ook de hotspot). Firewall aan of uit is om het even, evenals de VPN.

In februari heb ik dit probleem hier al een keer aangekaart: http://ziggo.gebruikers.eu/forum/showthread.php?t=42301 en is er door de Webcare gereageerd. Een paar uur nadat ik postcode en huisnummer aan Webcare had doorgegeven ging toen mijn modem uit de lucht en kwam niet meer online, en moest daarna vervangen worden (wat een niet zo vrolijke monteur opleverde die mompelde dat ze "zeker remote weer wat hebben geprobeerd"). Ik weet niet meer welke firmware dat modem (het huidige) toen had, ik meen ergens in de 2000-3000. Die is uiteraard inmiddels overschreven door de hotspot firmware, waarmee ik weer helemaal terug bij af ben.
 
kobus1960

Quote

Tests in februari hebben al uitgewezen dat het erger wordt naar mate de Ubee langer aan staat. Ik reset hem nu om de paar dagen, maar het gaat nooit helemaal weg.


Ik weet dat het geen normale weg is, maar dit is wat velen van ons doen.
Tijdklokje (Hema € 3,95), per nacht minuutje uit/aan, probleem weg. Dit
weet Ziggo (geeft het uiteraard niet aan als oplossing). Ik doe het met de
EVM ook, deze gaf af en toe probleem met telefonie.
 
etaoin
Ja dat was inderdaad ook al op het andere forum gesuggereerd. Maar de mijne heeft het gelijk na herstart al. Het is nooit helemaal weg. Alleen loopt de vertraging over een aantal dagen steeds verder op.
 
kobus1960
Heb je zelf een eigen router in het netwerk hangen?
Dan is het misschien wel te proberen middels Ziggo de EVW alleen
als modem te laten fungeren. Dan heb je alles in eigen hand en wie
weet is dan de telefoonstoring verholpen. Dat kan middels 1200.
 
briolet

Quote

maar het totale gebrek aan logging of inzicht in de Ubee is frustrerend

een beetje logging is wel mogelijk. Daarvoor moet je een syslog server in je netwerk zetten. Dan kun je zelfs elke geopende verbinding laten loggen.
Het enige probleem wat ik met deze logging heb, is dat alles op "Alert" niveau gelogd wordt, ook de reguliere logs. Dus moet je je syslog server weer aanpassen dat hij niet op alle Alerts reageert. :|

Ik heb een vergelijkbare setup met ook dhcp uit op de Ubee (Wordt door mijn airport verzorgd). Een ping naar mijn publieke IP geeft:


64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=578 ttl=64 time=0.678 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=579 ttl=64 time=0.838 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=580 ttl=64 time=0.792 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=581 ttl=64 time=0.793 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=582 ttl=64 time=1.005 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=583 ttl=64 time=0.764 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=584 ttl=64 time=0.753 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=585 ttl=64 time=0.838 ms
64 bytes from 217.121.xxx.xxx: icmp_seq=586 ttl=64 time=0.678 ms
^C
--- 217.121.xxx.xxx ping statistics ---
587 packets transmitted, 587 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 0.644/0.821/8.248/0.353 ms

Ook bij een paar minuten laten lopen zitten er geen uitschieters naar boven tussen. Alleen de eerste ping was 8 ms, de rest bleef onder de 1.1 ms
Gewijzigd door briolet op 31-07-2013 13:43
 
etaoin
Ja ik laat de logs hier al op een linux doos binnenkomen, maar vooralsnog kreeg ik het idee dat hij alleen firewall-events logt en geen system events. Maar misschien heb ik daar overheen gekeken.
 
briolet
Op de pagina met remote logging staan 4 checkboxes. De firewall loggings zijn dezelfde die je op het lokale log ziet. De andere 3 instellingen zijn extra loggings die je niet in de Ubee zelf kunt zien.

De configuration logging, loggen b.v. elke reset van het modem. Het probleem wat ik ermee heb om de logging permanent aan te hebben, is dat als ik even de setting pagina van de Ubee open, er direct een tiental loggings komen, allen op Alert niveau. Dit resulteert in het versturen van een mailtje naar de Sysop door mijn server. Dus elke keer als ik de Ubee settings open of van pagina wissel, zie ik een paar seconden later een mailtje binnenkomen.
Dat is een Ubee bug dat reguliere events als 'Alert' gelogd worden. En die bug zit al in alle firmware versies die ik gehad heb.
 
etaoin
Ik heb daar in mijn versie alleen drie firewall loggings (permitted/blocked/attacks) plus het loggen van wijzigingen in de configuratie (wat in de praktijk firewall config is, en niet config van het modem).

Niet iets waar ik kan zien of er ethernet interface errors optreden o.i.d.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'UVW3200 haperingen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Haperingen op HD kanalen Storing : 4 11-06-2011
Advertentie