obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je vragen stellen over allerhande problemen met je pc, laptop, netbook, ipad, Imac, enz. Bijvoorbeeld hoe optimaliseer ik de internetsnelheid. Ook voor programma en software vragen.
 Onderwerp afdrukken
Welke HDD ?
Hikmet24
Dag, ik heb een 3 TB of een grotere Harddisk nodig. Maar welke merk HDD is goed , betrouwbaar en gaat lang mee?
Ik heb in me computertijdperk verschillende HDD's gehad. Ik begon met een Maxtor harddisk. na 2 jaar ging die kapot. Toen had ik een Segate die ging binnen 1 jaar kapot. Daarna had ik een WD die ging bijna 3 jaar mee. En nu heb ik Samsung Harddisk al een ruime 2 jaar en nog steeds gaat het goed. En als ik die hdd test dan zijn er geen fouten. (nog niet!) maar ik kan wel zeggen de snelste hdd die ik ooit heb en nog steeds heb is een Samsung hdd. Hierbij haal ik op een SATA 2 poort minimaal 50 MB/s aan schrijfsnelheid als ik bestanden verplaats of kopieer van 1 gb of meer dan merk ik de snelheid pas goed. ik zit altijd tussen 50 en 65 MB/s. en dat haalde nooit bij andere hardeschijven... Maar goed, ik heb vrij wel elke goede merk HDD in handen gehad dus ik kan geen keuze maken welke HDD opdit moment goed scoort. Wie kan mij verder helpen..... IK zoek een goede betrouwbare stabiele HDD van 3 TB of meer ,die ook lang mee gaat. Wie helpt me verder ??


MVG,
 
Black Tiger
Maxtor is rommel. Seagate was vroeger slecht, daarna goed tot zeer goed, maar sinds ze Maxtor hebben overgenomen gaat het weer hard bergafwaarts.
Western Digital heeft altijd al goed aan de weg getimmerd en een WD die na een relatief korte periode van 3 jaar stuk gaat is over het algemeen een maandagmodel of er is iets mee gebeurt.

De Samsungs zijn tegenwoordig ook erg goed en het voordeel van deze harddisk is dat ze ook nog eens lekker stil zijn. Dat is handig voor in een ontvanger als je niet van lawaai houdt.

Ook Hitachi schijven doen het erg goed, alleen hoor je die wel beter, net zoals dat ook het geval is met de WD schijven.

Fujitsu doen het ook goed, alleen zie je die over het algemeen weer wat minder op de markt dan WD, Hitachi en Samsung.
Ik zou dus kiezen voor een van de 3 laatstgenoemden en wil je een stille, dan is Samsung de aangewezen keuze.

Wil je er echt geld aan uitgeven, kun je natuurlijk ook voor SSD schijven kiezen.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

Black Tiger schreef: alleen hoor je die wel beter, net zoals dat ook het geval is met de WD schijven.


Ik denk echter niet dat je alle schijven van één fabrikant over één kam mag scheren. WD heeft b.v. een black line voor hoge betrouwbaarheid, een green line voor milieu vriendelijke disks, een blue line voor laptops en een red line voor ultra stille schijven in raid systemen.

De red heeft b.v. een auto balancing systeem wat de schijven nog stiller maakt. De red mag je echter alleen in een raid configuratie gebruiken omdat ze bij leesfouten geen moeite doen om dit alsnog van de schijf te kunnen lezen, maar de opdracht terug geven aan de raid controller om de data maar van de andere schijf te halen.
 
Black Tiger
Ja ik weet dat WD diverse series heeft tegenwoordig.
Ik heb zelf bijv. de Red Line omdat schijven hier over het algemeen vrijwel 24/7 gebruikt worden. Maar ik heb er hier 2 stuks van in mijn NAS zitten en kan niet bepaald zeggen dat die stil zijn. Ja, klopt, ze zijn wat stiller dan sommige andere WD series misschien, maar ze halen het toch niet bij de stilte van een Samsung mijns inziens.
Het gaat mij echter eerder om kwaliteit dan om geluid. Vroeger was dit nog niet en ook toen verkoos ik WD boven Seagate omdat de kwaliteit en ook de garantie van WD gewoonweg beter was, ook al waren ze toen wat lawaaierig.Smile

Maar over de hele linie zijn al deze series van WD prima schijven te noemen, geluid boeit me niet zo, ik noemde dat erbij ter info omdat die Samsungs echt stil zijn en sommige mensen willen dat in hun ontvangers.
Wat jij zegt over Red en alleen raid i.v.m. dat geen moeite doen om opnieuw te lezen, was mij niet bekend. Staat ook niet bij de info van bijv. Paradigit en Mycom. Dat zouden ze dan wel mogen doen.
Eentje zit er overigens in een pc van me, niet in raid (in de NAS wel).

Ik vind wel dat ik alle schijven van een fabrikant over 1 kam mag scheren v.w.b. Maxtor. Seagate heeft die niet voor niets kunnen overnemen en heeft daarmee in hun particuliere segment eigenlijk nadeel berokkend door die technologie te gebruiken.
Natuurlijk heeft ook Seagate een zakelijke lijn die erg goed is, maar dat zijn normaliter niet de harddisks die men voor thuis gaat kopen.
Het lagere segment van Seagate is ook weer aan het verbeteren. Maar ik ben blij dat Maxtor niet meer op de markt is.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

Black Tiger schreef:Wat jij zegt over Red en alleen raid i.v.m. dat geen moeite doen om opnieuw te lezen, was mij niet bekend. Staat ook niet bij de info van bijv. Paradigit en Mycom. Dat zouden ze dan wel mogen doen.

Ik zie hier op hardware info ook niets over bij de bespreking van deze wd red. Maar de fabrikant zelf schrijft bij zijn specificaties dat hij gebruik maakt van TLER (Time Limited Error Recovery). Dus een heel beperkte error recovery. In een raid systeem is er gewoon een tweede schijf waarop de data ook staat dus voorkom je een lange pauze in data overdracht om die data er toch af te krijgen.

Verder heeft WD ook een speciale harddisks voor multimedia toepassing. Een beetje kort door de bocht gezegd laat die fouten toe bij het uitlezen. Bij video is het minder storend dat er een pixel verkeerd staat dan dat de film hapert om toch die pixel goed van de disk te krijgen.

Over de hoorbaarheid:
In mijn iMac zit een ST3500418ASQ van Seagate en die is inderdaad fluisterstil. In mijn 2 jaar oudere iMac zit een WD blue en die hoor je net iets beter, maar is nog steeds behoorlijk stil.
 
Hikmet24
=== Ik wil graag 1 nette antwoorden van jullie: Werkt een HDD van 3 TB of meer onder Windows 7 32 Bit(s) ? ===


Stilte is voor mij niet belangrijk. sterker nog afentoe horen dat dat ding ratelt is wel fijn, want dan weet ik dat de hdd met iets bezig is... gelukkig kan ik aan de lampjes van me pc-kast goed zien of me hdd bezig is met iets of niet.. maar er zijn natuurlijk ook pc-kasten waar het niet duidelijk te zien is. En dan is het wel fijn als je een hdd kan horen. En natuurlijk zijn er mensen die het gewoon stil willen hebben. ieders zijn smaak. Zoals ik al zij na toch wel aardig wat hdd's hebben gebruikt , vindt ik het persoonlijk lastig om te zeggen welke hdd nou goed is. Wat voor mij belangrijk is: Presentatie en Duurzaamheid en betrouwbaarheid. Dat is me eis aan een HDD van tegenwoordig. Hopelijk komen er mensen op dit topic reageren zodat ik ook hun mening kan lezen over de HDD's van tegenwoordig ! Grin
Gewijzigd door Hikmet24 op 10-09-2013 21:42
 
Black Tiger
Kort antwoord. Ja die moet daar gewoon onder werken, vermits de bios de schijf herkent.

Het kan wel verstandig zijn hem onder windows met GPT te formatteren i.p.v. MBR tijdens de initialisatie.
Het schijnt dat met GPT wel de volledige 3 TB wordt weergegeven en met MBR niet.

Maar ik moet er eerlijk bij zeggen zelf nog geen ervaringen te hebben opgedaan met schijven > 2 TB.
Greetings, Black Tiger
 
Black Tiger
Dit las ik nog ergens op internet, misschien dat Briolet daar ervaring mee heeft of er meer over weet:

Quote

Zodra je in Windows Vista of 7 je 3 TB schijf wilt benaderen via Schijfbeheer, krijg je de melding dat je de schijf moet initialiseren. Je kunt dan kiezen tussen gpt (guid partition table) en mbr (master boot record). Gpt is een verstandige keuze, want met mbr krijg je niet de volle schijfcapaciteit te zien. De partitietabel van de mbr beperkt de grootte van een schijf(partitie) namelijk tot 232 sectoren, oftewel 2,2 TB (2 TiB). Gpt daarentegen laat een maximale schijf- en partitiegrootte toe van maar liefst 9,4 ZB (zettabyte).

Greetings, Black Tiger
 
briolet
Nee, ik heb geen ervaring hoe het met windows moet maar ik denk wel dat je de kern raakt. Bij de mac heb je ook de nieuwere types formatering nodig om > 2 TB te kunnen gebruiken.

Ik kreeg toevallig gisteren de nieuwe MacWelt in de bus. Daar stond een kort stukje in hoe de 20 grote HDD fabrikanten intussen gefuseerd/opgekocht zijn tot maar 3 grote nu. Dat zal in elk geval betekenen dat de bedrijven de disken over heel veel locaties verdeeld maken. En daar zullen nieuwe en minder nieuwe productielocaties tussen zitten wat ook tot kwaliteitsverschil binnen één merk kan leiden.

Dat maakt dus uitspraken over betrouwbaarheid lastig. 1 tot 3 TB schijven zijn relatief nieuw, zodat er geen langdurige ervaring mee is. En vanwege de nieuwere technieken mag je ervaring van oudere modellen niet op nieuwe toepassen. Ook tests laten dit vaak liggen omdat het heel lastig meten is. In mijn eerdere link boven staat b.v. dat de betrouwbaarheids tests van de WD red met opzet niet uitgevoerd zijn. Zo'n test moet al gauw 3 jaar duren en als je dan een uitspraak hebt, is dat model al lang weer van de markt en door een 'verbeterd' model vervangen.

Als je betrouwbaarheid wilt, moet je twee disken kopen en in een raid1 (of hoger zetten). Dan staat je data altijd op twee disken opgeslagen en mag er een kapot gaan zonder dat je dataverlies hebt.
 
Hikmet24

Quote

Black Tiger schreef:

Dit las ik nog ergens op internet, misschien dat Briolet daar ervaring mee heeft of er meer over weet:

Quote

Zodra je in Windows Vista of 7 je 3 TB schijf wilt benaderen via Schijfbeheer, krijg je de melding dat je de schijf moet initialiseren. Je kunt dan kiezen tussen gpt (guid partition table) en mbr (master boot record). Gpt is een verstandige keuze, want met mbr krijg je niet de volle schijfcapaciteit te zien. De partitietabel van de mbr beperkt de grootte van een schijf(partitie) namelijk tot 232 sectoren, oftewel 2,2 TB (2 TiCool. Gpt daarentegen laat een maximale schijf- en partitiegrootte toe van maar liefst 9,4 ZB (zettabyte).


@ook briolet , Alleen wat als ik de schijf op GBT zet en ik zet er bestanden erop en ik plaats het in een Mediaspeler of in een NAS? Wat gebeurd er dan?? , even een doordenkertje ... als in een mediaspeler harddisk in kan en hij beschikt over netwerkmogelijkheden wat is het dan? Een mediaspeler of een volwaardige NAS? En kan je met een NAS net als een mediaplayer je media uitgebreid afspelen?
Gewijzigd door Hikmet24 op 11-09-2013 20:42
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Welke HDD ?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
welke dect-telefoons hebben voicemail-indicatie? Eigen telefoon netwerk : 4 02-09-2015
Welke router achter UBEE EVW3210 Eigen netwerk : 2 29-01-2014
Welke nieuwe decoder? Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 4 28-11-2013
Welke Interactieve HD ontvanger Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 7 12-10-2013
welke DVB-C kaart in een media-server? Digitale radio en televisie problemen, tips & truuks : 5 03-06-2012
Advertentie