obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld hier storingen in uw digitale 'ontvangst'.
 Onderwerp afdrukken
Zwak signaal 436mhz band
upp3rd0g
Ik zou graag het volgende probleem willen voorleggen.

Ik woon sinds 3 jaar in Utrecht Terwijde en heb ziggo-alles-in-1-basis abonnement. Sinds ik me kan herinneren heb ik digitale storing op het Net 5 HD kanaal, dit uit zich in het bekende probleem met het blokkerige beeld.

Recentelijk heb ik een Ziggo monteur op bezoek gehad voor terugkerend internet-signaal-wegval-problemen. Ik heb op dat moment ook mijn Net 5 problemen aanhangig gemaakt. Deze behulpzame monteur heeft dit probleem onderzocht en oa de wandcontactdoos in de meterkast vervangen door een verbeterde versie. Ook heeft hij de hoofdkabel gecheckt en opnieuw aangesloten op de nieuwe wandcontactdoos. Daarna heeft hij het signaal doorgemeten bij de tv en geconstateerd dat het probleem veroorzaakt wordt door slechte bekabeling. Aangezien ik een eenvoudige coax-kabel in gebruik had was dit een plausibel verhaal.

Ik heb vervolgens een Hirschmann coaxkabel (5M, koka799, met kabelkeur) gekocht en na montage geconstateerd dat het probleem nog steeds aanwezig was. Daarom ben ik verder gaan zoeken en oa achter gekomen dat ik met mijn Samsung DCB-H380R decoder signaalstatus kan opvragen, inclusief Bit Error Rate (BER). Via deze informatie-pagina van de decoder werd me duidelijk gemaakt dat ik dag&nacht een signaalsterkte van 5 - 20% heb, met een BER van 300 - 450. Dit ontvangstprobleem heb ik dus alleen op de 436Mhz band, dus bijvoorbeeld ook op kanaal 502 (Politiek24), terwijl alle andere kanalen 100% signaalsterkte met BER=0 hebben.

Hierna heb ik het volgende gedaan:

1) decoder kanalen opnieuw laten scannen
2) decoder rechtstreeks op signaalverdeler in meterkast aangesloten (schakelaar binnenkant signaalverdeler aangepast voor rechtstreekse aansluiting)
3) alle stekkers in mijn huis uit stopcontact verwijderd (behalve keuken inbouwapparatuur), dus inclusief computers/versterkers/vrieskist/wasmachine/etc.)
4) alle wireless apparaten batterijen verwijderd of in de schuur gezet (weerstation, wifi-router, ant+ sportapparatuur, afstandbedienbare zonneluifel, oplaadstation electrische tandenborstel)
5) wifi uitgeschakeld op telefoon & tablet

Door al deze acties weet ik zeker dat ik alle storingsbronnen in mijn huis weggenomen heb. Ik heb vervolgens getest met 3 verschillende coax-kabels (inclusief nieuwe Hirschmann), rechtstreeks aangesloten op signaalverdeler in de meterkast.

Al deze acties hebben geen enkele verbetering opgeleverd, de signaalsterkte + BER zijn vergelijkbaar als hierboven genoemd.

Wat kan ik nog meer doen?
upp3rd0g voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
kobus1960
De signaal verdeler, is dat de UMU01, zoals geleverd door Ziggo?
Das is al vaker gebleken een bron van ellende te zijn.
Is die draaidoos, die op de hoofdaansluiting gedraaid wordt.
Zelfs al zodanig door Ziggo erkend.

Dan zou ik adviseren een Tratec FRA752/N retour geschikte versterker te monteren.
Ziggo heeft ze, (duur), diverse winkels, maar ook veel op marktplaats te vinden
Mensen die m geleverd hebben gekregen en er niets mee doen.
Dat zou de problemen prima kunnen verhelpen.
Gewijzigd door kobus1960 op 22-11-2013 14:00
 
upp3rd0g
Dank voor je antwoord kobus1960.

Ik heb inderdaad de UMU01 signaalverdeler.

Kan ik Ziggo vragen om een vervangende signaalverdeler? Kun je me iets aanraden om dit probleem samen met Ziggo opgelost te krijgen? Ben je het met me eens dat ik als gebruiker alles geprobeerd heb om het probleem van mijn kant uit te sluiten?
 
kobus1960
Om met je laatste vraag te beginnen, JA.
Of Ziggo bereid is om alsnog een versterker te leveren, dan
wel andere maatregelen te nemen, dat weet ik niet.
Dat hangt een beetje af van de dag, wie, wat, waar, wisselvallig.
Ik zet dit topic door naar Ziggo-Webcare, misschien..............
 
Ziggo-WebCare_Jesse
Hallo upp3rd0g,

Gezien je rechtstreeks op de hoofdaansluiting met een goed afgeschermde kabel van 5 meter hebt getest, lijkt de oorzaak in je binnenhuisinstallatie volledig uitgesloten. Ook moet een versterker niet nodig zijn gezien het hier maar om 5 meter bekabeling gaat.

Opvallend is ook dat het probleem zich op een enkele transportstroom (436Mhz) voordoet wat doet vermoeden dat de oorzaak bij ons in het netwerk ligt.

Hierom wil ik je toch vriendelijk verzoeken om nogmaals een monteursafspraak via onze telefonische klantenservice te maken. Blijkbaar is dit probleem nog niet voldoende onderzocht waarvoor onze excuses.

Als je via een privébericht je adres zou willen doorgeven dan zorg ik ervoor dat er een notitie in het systeem klaarstaat. Mijn collega zal dan direct een afspraak met je inplannen.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Jesse
 
Monteur_kees
Het lijkt er op dat er toch ergens nog een stoorsignaal aanwezig is
deze frequentie wordt voor kortstondige communicatie gebruikt,

te denken aan weerstations
Klik aan /uit systemen
draadloze telefoon / speaker systemen
Alarmsystemen

deze stoorsignalen kunnen ook direkt op de decoder instralen

dus kijk ook eens even of er geen draadlose apparaten in de buurt van de decoder staan
of in de buurt van de hoofaansluiting

mvg, Kees
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senior Engineer bij ziggo regio south


cisco 8485
samsung ue40cXXXXXXXXXXXX
golden media tripleX 7162 ( hobbydoos ) + enigm
 
Henk
430-440 is een primaire amateurband, de overige toepassingen zijn secundair. Mocht je last hebben van een zend amateur dan heb je pech.
 
upp3rd0g
Monteur_kees: dank voor je input. Zoals ik in mijn openingsfase heb benoemd heb ik al de door jou genoemde storingsbronnen uitgesloten. Daar komt bij dat ik continu 24/7 een zwak signaal heb (5 - 20% signaal sterkte, BER 300 - 450). Ik meen daaruit af te leiden dat storingsbronnen die kortstondig een signaal genereren niet de oorzaak kunnen zijn. Mocht deze aanname niet correct zijn dan hoor ik dat graag.
Gewijzigd door upp3rd0g op 23-11-2013 10:14
 
upp3rd0g
Indien er een zendamateur actief in, of andere externe continue storingsbron aanwezig is, dan zou het probleem zich ook moeten voordoen bij mijn buren toch?
 
Henk
Niet per se. Het kan rechtstreekse in straling op je coax kabel zijn.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Zwak signaal 436mhz band', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Humax IHDR 5500C Geen signaal Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 4 14-07-2020
Afschakelen analoog signaal, gevolgen voor radio-ontvangst? Ziggo nieuws : 2 18-10-2018
Ziggo schakelt analoog TV signaal uit vanaf april. Ziggo nieuws : 1 09-03-2018
Horizon mediabox ‘geen signaal, controleer antenne aansluitingen’ Decoders van Ziggo voor ontvangst digitale radio en tv. : 3 18-11-2017
Geen TV signaal meer Klacht over Ziggo : 2 26-12-2016
Advertentie