obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van Ziggo of een externe VOIP aanbieder. Hoe sluit ik een eigen thuiscentrale, alarmcentrale of personenalarmering aan. Kan ik een Siemens Gigaset, Profoon of ander merk gebruiken.
 Onderwerp afdrukken
Voip icm Ziggo Z1
bbos72
Hallo,
Ik ben nieuw hier. Wellicht is deze vraag al eerder beantwoord maar ik kan op zoeken in het forum nog geen passend antwoord vinden.

Ik ga 1 juli 2014 over naar Ziggo Internet Z1. Nu heb ik Telfort adsl waarbij het mogelijk is om zelf de sip accounts voor je telefonie in te stellen. Ik ben dus te bereiken op een Budgetphone nummer en ik kan naar buiten bellen via een Poivy account (Voipbuster kloon) met daaraan het Budgetphone nummer gekoppeld als nummerweergave.

Nu is mijn vraag: Wat is de goedkoopste optie om deze configuratie via Ziggo te laten verlopen? Moet ik dan de router van de Ubee modem fysiek laten deactiveren en zelf een router aanschaffen met voip functionaliteit? En welke router zou dit dan moeten zijn? Of werkt een Linksys Sipura bv ook met het Ubee modem met de router daarvan ingeschakeld?

Alvast bedankt voor eventuele reacties
 
Black Tiger

Quote

maar ik kan op zoeken in het forum nog geen passend antwoord vinden.

Misschien dat je de zoekfunctie dan niet helemaal correct gebruikt of net niet de juiste zoekwoorden gebruikt hebt.
Voip is namelijk toch al een aantal keren ter sprake gekomen, maar da's niet zo erg.Wink

Je bent in elk geval voor aparte sip accounts wel aangewezen op eigen apparatuur met voip functionaliteit, als je jouw tel. nr. niet door Ziggo wilt laten overnemen.

De Ubee of Cisco is in modem only mode te zetten maar dat is normaliter niet nodig.
Ik heb zelf geen ervaring met de Linksys Sipura maar wel met de Fritzbox en dat werkt hier perfect, daarmee is het zelfs mogelijk de Ziggo telefonie via de Fritz te laten verlopen.
Greetings, Black Tiger
 
bbos72
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dat de Fritzbox alleen met adsl werkte? Ik heb nog een oude modem/router van zyXel waar ik de sipaccounts in kan zetten. Zou het dan mogelijk zijn om het Ubee modem via Lan1 naar Lan1 van ZyXel te leiden en dan op die de telefoons weer aan te sluiten?
 
Black Tiger
Nee hoor. Dat lijkt inderdaad zo. De Fritzbox is in feite een adsl modem, maar het is een veelzijdig apparaat.
Zo kun je hem dus ook via de LAN1 poort als router achter een kabel modem hangen of achter een andere router.

Met de Zyxel gaat het trouwens ook maar dan moet je even een truukje toepassen om dat voor elkaar te krijgen.
Wil je de Zyxel met voip laten werken moet hij als switch werken, maar de Zyxel is een ander modem/router type. Deze zal voor goede werking daarom in bridgemode moeten.
Heb ik er hier ook eentje van uit mijn tijd bij Telfort.

Zorg dan dat je eerst het Zyxel LAN ip adres op een vast ip adres zet binnen de range van je netwerk.
Als een Ubee hebt is dat het 192.168.178.x netwerk. Dhcp begint op .10 dus stel de Zyxel dan eerst in op 192.168.178.2 met subnetmasker 255.255.255.0. Dan zit hij op een vast ip buiten de dhcp range.
Ga daarna naar de WAN setup en zet hem in LLC-Bridge mode (bridgemode dus).
Daarna kun je hem tenminste nog via 192.168.178.2 toch bereiken, ondanks dat hij in bridgemode staat.
Via dat ip kun je dan je sip accounts instellen en van de voip poorten van je Zyxel gebruik maken.

Aangezien voip wat poorten nodig heeft, zou ik dan wel in de Ubee 192.168.178.2 als DMZ ip adres instellen
Greetings, Black Tiger
 
bbos72
Dank je! Hier heb ik wat aan! Ga ik tzt even uittesten!Thumbs Up
 
bbos72
Hallo, hier ben ik weer. Ik heb inmiddels Ziggo Z1 internet. Vandaag wordt mijn Telfort adsl verbinding beëindigd dus ik moet mijn telefonie overschakelen op Ziggo. De situatie is als volgt:

Cisco EPC3928 modemrouter
ZyXel P-2601HN-F1adsl-modemrouter met voipfunctionaliteit.

Kan ik nu het bovenstaande advies exact overnemen om voip weer werkend te krijgen? Aangezien het een Cisco modem is dat ik gekregen heb en géén Ubee modem...

Ik heb nu de ZyXel via Lan1 aan de Cisco hangen maar nog niets veranderd aan de settings. Dat werkt iig dus niet. Zelf heb ik niet zoveel technische kennis met wat ik dus moet veranderen in de instellingen en waar die te vinden. Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank!

Mvg Ben
 
Black Tiger
Het maakt niets uit of het een Cisco een Ubee of ander modem is wat je gekregen hebt.
De methode is precies hetzelfde.

Even denken... moet ik even zien of ik nog mijn ip van de Zyxel weet. Smile
Er is wel een volgorde. Het best kun je denkelijk de Fritz eerst even alleen op een pc aansluiten om hem goed in te stellen.

1.) Eerst moet je naar het LAN gedeelte, wijzig daar het ip adres naar 192.168.178.2 en ip subnet mask 255.255.255.0 en klik op apply.
Je hebt kans dat je dan je netwerk van de pc even moet herstarten om weer verbinding te krijgen.
2.) Blijf in die sectie en neem het tabblad DHCP setup en zet daar dhcp op None en klik weer op Apply.
3.) Heb je een Zyxel met wifi dan schakel ook de wifi uit.
4.) Ga nu links naar de sectie NAT en zorg dat daar alle vinkjes uit staan.
Neem daarna in deze sectie het tabblad VOIP en zorg dat "enable SIP ALG" aangevinkt staat en klik weer op apply.
5.) Ga nu naar de optie WAN, zet de mode van routing naar bridge en klik op Apply.

De Zyxel gaat nu opnieuw starten als het goed is. Je kunt hem nu ook via de LAN poort met de Ubee verbinden.
Je Ubee is nu bereikbaar via 192.168.178.1 en de Zyxel via 192.168.178.2 en je kunt ook via dat IP nu je voip instellingen in de Zyxel doen.

Laat gerust weten als er ergens problemen mee zijn of als iets niet duidelijk is.
Greetings, Black Tiger
 
bbos72
Hoi Black Tiger,

Bedankt voor je reactie weer! Ik kom er echter nog niet uit. Wanneer ik het LAN adres verander naar 192.168.178.2 verschijnt er een pop up met de melding dat dit ip niet in de huidige ip pool range valt. Kan jij hier wat mee?
 
Black Tiger
Ja, ik denk dat dit komt omdat DHCP nog aan staat. Probeer het eens andersom. Eerst dhcp uitschakelen en dan het lan ip wijzigen?
Greetings, Black Tiger
 
Black Tiger
Ohja, ik was nog niets vergeten zag ik in de Zyxel.

Bij Security en dan Firewall, vinkje weghalen bij Active Firewall.
Vinkje staan laten bij Bypass triangle route.

Daarna nog onder Advanced en Remote MGMT even poort 80, access status LAN en Secured client ip op All zetten.

Volgens mij staat dat standaard al zo (behalve de Firewall), maar het is toch beter om het even te controleren.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Voip icm Ziggo Z1', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
Ziggo Snelheidsprobleem Algemene computer en software vragen. : 8 09-05-2021
Advertentie