obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wil je meer apparatuur aansluiten op je internetverbinding dan heb je een router nodig. Ziggo levert nu de Ubee EVW3200 en de Cisco EPC3925, daarin zit al een router met wifi.
 Onderwerp afdrukken
2 routers / Ubee modem/router gescheiden netwerk
surfertje
Ik wil met deze post eigenlijk opnieuw beginnen:

Als je gaat zoeken op router acnhter router Ubee modem dan zie veel dezelfde dingen waarbij altijd Ubee als DHCP fungeert. Aangezien ik altijd D-link DIR 655 als DHCP server had en dit moet omdat anders het gast wifi netwerk niet meer werkt: is het mogelijk om 2 routers achter het Ubee modem aan te sluiten maar DHCP op de Ubee uit te zetten? WIFI ook uit op Ubee maar Hotspots van Ziggo aan laten? Bridge mode is dus geen optie...

Router 1 LAN naar LAN Ubee
Router 2 LAN naar LAN D-link
Ubee WIFI uit geen DHCP
Router1 DHCP server en WIFI aan alsook gast wifi
 
Black Tiger

Quote

is het mogelijk om 2 routers achter het Ubee modem aan te sluiten maar DHCP op de Ubee uit te zetten?

Dat is mogelijk, maar dan kun je geen apparaten meer op de Ubee aansluiten of je moet ze een vast ip adres geven als je de dhcp op de Ubee uit gaat zetten.
Wifi spots blijft altijd actief zolang de Ubee niet in bridgemode staat.
Volgens mij heeft de Ubee met nieuwe firmware ook gast wifi netwerk mogelijkheid, weet ik echter niet zeker.

Quote

Router 1 LAN naar LAN Ubee

Ik zou wel in de omschrijving de goede volgorde aanhouden.
De Ubee staat altijd als eerste.
Dus als ik het goed begrijp wil je van Ubee LAN naar router 1 LAN.

Feitelijk als ik het uit de omschrijving bekijk, wil je allebeide routers als switch gaan gebruiken?
Is het niet makkelijker als je de Ubee toch niet wilt gebruiken, behalve voor wifispots, om dan de kabel van de Ubee LAN naar je router 1 WAN te doen? Heb je gelijk een apart netwerk.
Je kunt dan het mac adres van router 1 in de dhcp van de Ubee reserveren zodat deze steeds hetzelfde ip krijgt, en dat ip adres in de DMZ van de Ubee opnemen.
Dan wordt alles altijd naar router 1 geforward zodat ook evt. portforwards alleen in router 1 gedaan hoeven worden.
Greetings, Black Tiger
 
surfertje

Quote

Black Tiger schreef:

Quote

is het mogelijk om 2 routers achter het Ubee modem aan te sluiten maar DHCP op de Ubee uit te zetten?

Dat is mogelijk, maar dan kun je geen apparaten meer op de Ubee aansluiten of je moet ze een vast ip adres geven als je de dhcp op de Ubee uit gaat zetten.
Wifi spots blijft altijd actief zolang de Ubee niet in bridgemode staat.
Volgens mij heeft de Ubee met nieuwe firmware ook gast wifi netwerk mogelijkheid, weet ik echter niet zeker.

Quote

Router 1 LAN naar LAN Ubee

Ik zou wel in de omschrijving de goede volgorde aanhouden.
De Ubee staat altijd als eerste.
Dus als ik het goed begrijp wil je van Ubee LAN naar router 1 LAN.

Feitelijk als ik het uit de omschrijving bekijk, wil je allebeide routers als switch gaan gebruiken?
Is het niet makkelijker als je de Ubee toch niet wilt gebruiken, behalve voor wifispots, om dan de kabel van de Ubee LAN naar je router 1 WAN te doen? Heb je gelijk een apart netwerk.
Je kunt dan het mac adres van router 1 in de dhcp van de Ubee reserveren zodat deze steeds hetzelfde ip krijgt, en dat ip adres in de DMZ van de Ubee opnemen.
Dan wordt alles altijd naar router 1 geforward zodat ook evt. portforwards alleen in router 1 gedaan hoeven worden.


Kan ik dan wel bij apparaten aangesloten via LAN op Ubee? Hoe sluit ik router 3 dan aan? WAN - LAN op D-Link?

Wt ik graag wil is het volgende (wat mij nog steeds niet gelukt is en waar al wat leeswerk enz inzit...):

2 netwerken, 1x intern LAN met minstens 6 poorten en een gast wifi.
Er zijn 3 routers(Ubee modem/router, D-link router en TP link router).

Inmiddels geprobeerd Ubee DHCP te laten en de D-link van WAN naar LAN Ubee. Ubee geeft 192 adressen en D-link geeft 10 adressen. TP link AP. Probleem verkeer van D-link naar Ubee niet mogelijk.
Vervolgens geprobeerd D-link LAN naar LAN Ubee. DHCP Ubee uit en DHCP D-link aan. Iedereen Internet maar geen gast netwerk. Als ik in deze situatie het gastnetwerk van D-link instel krijg ik een ipadres toegewezen in de normale iprange van de Dlink dus kan overal bij.

Nu ben ik bezig met:
Dlink router LAN - LAN Ubee
TPlink router WAN naar LAN Ubee TPlink en Ubee zijn DHCP server met verschillende subnets: Ubee 10.0.0.1 en TP link 192.168.0.1. DHCP TPlink 192.168.0.100 - 150.
Probleem vervolgens dat ik met wifi aangesloten apparaten niet op internet kom omdat de dhcp van TPlink mij een verkeerd gateway geeft namelijk zichzelf de tplink. DIt moet natuurlijk het Ubee modem zijn...ALs ik als gateway in de TPlink de Ubee als ip ingeef geen internet.
Maakt mij niet uit wie DHCP servers zijn als ik maar op 1 netwerk 6 apparaten via LAN kan aansluiten en wifi heb voor buiten het privenetwrek. Omdat de TPlink ergens anders staat moet de TPlink eigenlijk buiten het prive netwerk gaan vallen..


Hoe kan ik dit nu het best bewerkstelligen?
Gewijzigd door surfertje op 10-07-2014 14:44
 
Black Tiger
Even een verzoek. Het beste is om mijn bericht niet te quoten, alleen datgene wat onduidelijk is. Dat maakt het overzichtelijker. Het beste is gewoon de antwoord knop gebruiken of het antwoordvenster.

Quote

Inmiddels geprobeerd Ubee DHCP te laten en de D-link van WAN naar LAN Ubee. Ubee geeft 192 adressen en D-link geeft 10 adressen. TP link AP. Probleem verkeer van D-link naar Ubee niet mogelijk.

En als je deze methode neemt, maar dan de D-link niet in de 10 range plaatst maar in net 192.168 segment, bijv. 192.168.0.xx?
Eigenlijk zou je dan ook bij de apparatuur op de Ubee moeten kunnen, zij het op basis van ip adres, niet op naam (netbios werkt dan niet).

Quote

als ik maar op 1 netwerk 6 apparaten via LAN kan aansluiten en wifi heb voor buiten het privenetwrek. Omdat de TPlink ergens anders staat moet de TPlink eigenlijk buiten het prive netwerk gaan vallen..

Dan zou ik het als volgt doen.
Ubee in zijn eigen range laten, standaard. Dat is het handigst voor als het eens gereset moet worden, dan hoef je niet alles opnieuw in te stellen.

Ubee LAN <-> Dlink LAN
Ubee Dhcp aan, dlink dhcp uit.
DHCP LAN ip adres in de range van de Ubee, buiten dhcp of reserveren, ik zou bijv. 192.168.178.2 nemen voor de D-link. Schakel beveiliging van Dlink uit. Wifi mag aan.

Daarna Dlink LAN <-> TPlink WAN.
DHCP van de TPLink aan.
TPLink LAN range een ander netwerk maken bijv. 10.0.0.x netwerk.

Op die wijze heb je 1 netwerk op de Ubee en de D-link, alles moet daar bereikbaar zijn, Ubee op 192.168.178.1 en D-link op 192.168.178.2.

De TPlink zit op die manier als een router te werken dus maakt ook een aansluiting buiten het prive netwerk.

Het enige wat ik niet kan overzien is hoe je een gastwifi met die D-link kunt maken, of daar bepaalde instellingen mee te doen zijn om die scheiding tussen beiden voor elkaar te krijgen.
Als ik straks tijd heb zal ik even in de handleiding van deze D-link duiken om te zien of hoe deze de wifi signalen scheidt.
Greetings, Black Tiger
 
surfertje
Zo ongeveer heb ik het nu ook, echter zit nu de TP-Link op de Ubee en niet op de D-link maar of dat dan wel gaat werken?

ALs ik de TP-Link op de D-link aansluit middels WAN-LAN en het WAN ip moet dan zijn? autoconfig of vast ip bijv:
D-link is 10.0.0.130
TP-link WAN adres 192.168.0.1 en gateway / DNS?
LAN ip TP-Link moet een ander ip krijgen dus bijv. 192.168.0.2?
Gateway en DNS heb ik geprobeerd de Ubee op te geven dat zou nu dan de D-link moeten worden maar die zit in een ander segment dus dat gaat toch ook niet werken?

De bedoeling van deze opstelling is wel dat de TP-link NIET bij de andere apparaten aangesloten op de D-link of Ubee moeten kunnen...
 
Black Tiger
De TP-Link op de Ubee is ook een mogelijkheid. Dan zou je er ook internet op moeten krijgen.
Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht omdat je zei dat die verder weg zou komen te staan.
Als dat kan maakt het de zaak een stuk makkelijker. Dan zet je die TPLink in router mode (lan Ubee naar WAN Tplink)
Dan gebruik je op de TPlink bijv. de 10.x.x.x range.

Quote

ALs ik de TP-Link op de D-link aansluit middels WAN-LAN en het WAN ip moet dan zijn? autoconfig of vast ip bijv:

Liefst vast ip. In jouw voorbeeld in de 10 range als het kan buiten het dhcp bereik van de D-link.

Wat je ook kunt doen (als dat kan in de D-link), het macadres van de tp-link vastleggen in dhcp zodat de TPlink steeds hetzelfde ip krijgt van de D-link dhcp en dan kun je autoconfig op de TPlink gebruiken.
Gateway en DNS komen in de WAN van de D-link naar degene die dhcp gebruikt. Gezien je ip heb je de Dlink in router mode aan de Ubee gekoppeld (via de WAN) dus dan moet gateway en dns naar het ip van de D-link. In mijn voorbeeld zou dat naar de Ubee moeten.

Quote

De bedoeling van deze opstelling is wel dat de TP-link NIET bij de andere apparaten aangesloten op de D-link of Ubee moeten kunnen...

Daarom en voor je andere opmerking dat ik ook juist voorstelde de D-link in het segment van de Ubee te gebruiken, dus meer als switch in te stellen, en de TP link in het 10 segment te gebruiken.
Dan zit je met de TP-Link tevens in een ander subnet (255.0.0.0) en zou dat probleem opgelost moeten zijn.

Of dus nog sneller... de TPLink aan de Ubee koppelen als dat kan.
Greetings, Black Tiger
 
surfertje
Hopelijk komen we verder want het lukt nog niet.

Hudige opstelling (ik hoor graag wat er fout is..):
Ubee DHCP server heeft zelf LAN ip 10.0.0.156 en geeft range 100-150 uit
D-link LAN op LAN Ubee heeft vast ip: 10.0.0.155
Tp-Link met WAN naar LAN Ubee dit moet dus een apart netwerk worden, iedereen die met wifi verbind moet niet bij de andere 2 apparaten kunnen, en hier is waar de schoen wringt...
TP-link heeft als WAN ip gekregen: 10.0.1.157 maar ik heb ook getest met 192.168.0.1
WAN gateway en DNS heb ik geprobeerd om zijn eigen ip in te vullen en het ip van de Ubee 10.0.0.156 maar dit werkt geen van beide. Als ik heb op autoconfig zet dan valt hij weer niet buiten de reeks van het Ubee en dus in hetzelfde netwerk...
Tp-link LAN adres? mag niet hetzelfde zijn als WAN adres dus heb ik er 10.0.0.158 van gemaakt.

Bovenstaande werkt dus niet, Ik kan niet op internet indien verbonden met YPlink hetzij via kabel met een laptop hetzij wireless. Beide lukt niet op internet...
Het probleem zit hem volgens mij, maar ik gok zo maar, in de gateway die de TP-link of dns moet hebben. Verschillen tussen LAN en WAN ipadres/gateway/dns/dhcp range is best lastig.
 
Black Tiger

Quote

Ubee DHCP server heeft zelf LAN ip 10.0.0.156 en geeft range 100-150 uit

Oh dan staat hij niet standaard ingesteld. In principe is dat geen probleem.

Quote

TP-link heeft als WAN ip gekregen: 10.0.1.157 maar ik heb ook getest met 192.168.0.1

Hier is waar het fout gaat. De TP-link moet verbinding kunnen maken met de Ubee om naar internet te komen. Het WAN ip van de TPlink moet dus ook binnen de range van de Ubee vallen.
Geef de TP-Link eens WAN ip 10.0.0.157.
Dan TP-Link LAN ip 192.168.0.1
Dan zou het feitelijk moeten werken.
WAN gateway ip en DNS van de TP-Link wordt dan beiden ip van de Ubee dus 10.0.0.156.
Wat je ook kunt doen is gateway 10.0.0.156 als gateway nemen en de beide 212 ip adressen van Ziggo als DNS, dat moet beiden werken.
Greetings, Black Tiger
 
surfertje
Jammer genoeg maar dit werkt niet.

Zoals je zei heb ik Tp-Link WAN een static ip gegeven in Ubee.
Na herstart krijgt TP-Link dan ook 10.0.0.154 van het Ubee static lease.
WAN gedeelte is nu gereed.

Vervolgens in DHCP de lease staat op: 192.168.0.100-150

Als ik nu connecteer wireless met de laptop dan krijgt de laptop 192.168.0.100, precies volgens de DHCP maar als gateway & DNS krijgt de laptop: 192.168.0.1 (dat is dus de TP-Link LAN adres. Hiermee kom ik dus nooit op Internet.
Geef ik bij DHCP zelf een gateway in zoals het IP van de Ubee dan verschijnt er een foutmelding in de TP-Link: ipadress is not in the same subnet with LAN adres, en dat klopt ook natuurlijk: LAN ip is 192.168.0.1 en de gateway die ik dan invul is 10.0.0.156.

Heb je suggesties?
 
Black Tiger
TP-Link is prima dan.

Quote

Als ik nu connecteer wireless met de laptop dan krijgt de laptop 192.168.0.100, precies volgens de DHCP maar als gateway & DNS krijgt de laptop: 192.168.0.1 (dat is dus de TP-Link LAN adres. Hiermee kom ik dus nooit op Internet.

Ja dat is precies zoals het hoort te werken.
Hoezo zou je daarmee nooit op internet kunnen komen?
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '2 routers / Ubee modem/router gescheiden netwerk', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
ASUS Router RT-AC66U_B1 IPv6 activeren Hardware instellingen : 2 25-11-2021
Wifi netwerk niet te zien op Samsung S7 WiFi, draadloos netwerk : 12 15-02-2021
Niet te stoppen procces retournering oud modem. Helpdesk : 4 15-03-2019
Bin-file van compal-modem wijzigen Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 25-12-2018
Advertentie