obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
Ja ik heb ook zo'n mail gehad
Ja Ja 17%[1 stem]
Nee Nee 83%[5 stemmen]
Totaal stemmen : 6
 Onderwerp afdrukken
Pas op voor mailtjes van: "bank x introduceert op 1 september 2014 contactloos betalen."
Zippo
Pas op voor mailtjes van: "bank (vul hier een willekeurige bank in) introduceert op 1 september 2014 contactloos betalen."

Gisteren en vandaag van dit soort mailtjes ontvangen. Ik verwacht dat dit soort mailtjes massaal verstuurd worden en wil jullie hiervoor waarschuwen.

In de regel kan ik spam mailtjes heel makkelijk herkennen, maar deze serie is anders. Professioneel en authentiek uitziende mailtjes die je wijzen op het gratis aanvragen van een nieuwe pas met de mogelijkheid contactloos te betalen (NFC). Na 1 september zou hiervoor betaald moeten worden. Contactloos betalen is de nieuwste trend en hier wordt handig op in gespeeld.

Check dit soort mailtjes op de volgende kenmerken om te zien of ze ook daadwerkelijk van uw bank komen.

  • Check het verzend mail adres. Is dit iets wat uw normale bank ook gebruikt?
  • Check het mail adres aan wie het verstuurd is. Is dit mail adres bekend bij uw bank? Bij mij was het mail adres verborgen, maar je kunt met de optie headers checken aan wie het verstuurd is.
  • Zweef boven de "aanvraag" link, maar klik er niet op. Door erover heen te zweven wordt het adres zichtbaar in de statusbalk. Werkt dit niet kijk dan in de html van de body en zoek de link op. De link is namelijk niet van uw bank maar er wordt een ip adres (dus zonder naam) getoond om de werkelijke websitenaam te verhullen.


Nogmaals klik nooit op zo'n link, want het kan zijn dat bij het openen van de pagina als een virus overgebracht wordt. Dit hoeft niet persé als het alleen maar gaat om het achterhalen van privé gegevens.

Iemand nog tips om dit soort mailtjes te checken?

Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Puma
Nee niets vernomen in mijn mailbox. Ik gebruik uitsluitend Gmail voor privé mail. Wel heb ik een Ziggo mail account en is deze gekoppeld aan mijn Gmail. Ik krijg per maand 1 mail via dat adres en dat is de notificatie van de factuur.
 
kobus1960
Ik net zo.
 
mesa57
Een bank verstuurt nooit mailtjes met gevoelige gegevens of links naar klanten.
 
briolet
Je kunt je phishing mailtjes forwarden naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl

Dat is een geheel geautomatiseerde mailbox. Zij verwerken de mailtjes verder. Ik neem aan dat ze er de nieuwe phishing-mailtjes uitfilteren en daarvan de afzenders op blacklisten proberen te zetten en filtersoftware updaten.

Ik kreeg een paar week geleden een Phishing mail over de IBAN verandering. Ze hadden echter de link helemaal gecodeerd zodat scansoftware hem niet opmerkte. Probleem voor hun was dat Apple Mail de link ook anders interpreteerde en dus niet werkzaam was Grin

Met de muis erover bewegen liet niets zien. En toen ik hem via een beveiligde omgeving aanklikte, bleek de link door de codering dus niet te werken. Althans niet op iMac's omdat ze het 'http://" in de link weggelaten hadden. Windows voegt dat dan toe, maar Apple Mail negeert die incomplete links dan.

Dat mailtje was echter aan Briolet gericht. Vreemd, omdat ik dat mailadres privé nooit gebruik, alleen voor registratie bij fora. Dan vraag je je toch af waar dat vandaan komt. Think
 
mesa57
Van dit forum zeker Pfft
 
Black Tiger
Je kunt ze ook naar je bank sturen, da's zelfs nog iets beter.
valse-email@ing.nl
valse-email@rabobank.nl
valse-email@sns.nl
valse-email@nl.abnamro.nl

Die kunnen er namelijk ook meteen een takedown notice voor geven.

Ik heb overigens niet zo'n mailtje gehad, wel weer eentje van de invoering van IBAN met een phishing link.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Op de website van de belastingdienst wordt vandaag ook weer gewaarschuwd voor phishing mails met als onderwerp: Digitale Aangifte Inkomstenbelasting!!' en 'AANMANING BETALEN' die door resp. DigID en de belastingdienst verstuurd lijken.

Links dus altijd wantrouwen en door er de cursor boven te plaatsen, zonder te klikken, kijken of de link inderdaad naar de goede website gaat en niet een onbekende.
 
Black Tiger
Nog beter is om helemaal niet op links in mails te klikken dit soort dingen (banken, belasting etc.) die naar gegevens verwijzen.
Controleer eventueel zoals Briolet zegt of de link correct is.
Maar open de browser en surf zelf naar de pagina van de belasting of je bank toe zoals je dat altijd doet.
Alleen als het om informatie gaat die je kunt verkrijgen, kun je klikken als de link goed is, maar niet als er ook maar ergens gegevens ingevuld moeten worden.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Je hebt gelijk dat het altijd beter is om de site-naam in de browser in te tikken. Zelfs met betrouwbare links kun je mensen voor de gek houden met subdomeinen, als ze niet thuis zijn in de opbouw van de link.

Als je bijvoorbeeld een website hebt met de naam "Phishingsite.com" en je maakt een subdomein aan met de naam 'nl' en die geef je weer een subdomein met de naam belastingdienst, dan wordt de volledige link:

belastingdienst.nl.phishingsite.com/

Als je dan niet goed doorleest tot aan de slash, zie je alleen 'belastingdienst.nl'. Shock
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Pas op voor mailtjes van: "bank x introduceert op 1 september 2014 contactloos betalen."', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc Hardware instellingen : 55 26-06-2023
Ziggo GO nu ook beschikbaar voor Apple TV, Android TV en Amazon Fire TV Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Hilversum klaar voor Gigabit-internet, twee derde van Nederland zsm Ziggo nieuws : 1 12-11-2019
waar is gwlogin.net gebleven voor horizon media box xl? Algemeen : 2 11-08-2019
Advertentie