obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Draadloos internetten met wifi geeft vaak problemen. De snelheid is traag, de verbinding valt weg. Het kanaal is bezet. Hier zijn vragen, oplossingen en tools. Ziggo levert de volgende WiFi routers: Netgear JWNR 2000, Netgear WGR 614, Sitecom WL 582, Sitecom WL 351, Sitecom WL 153, Sitecom WL 341. Internet Dongles: Netgear WNDA3100V2, Netgear WN111, Sitecom WL172, Sitecom WN344. Maar voor andere types als Linksys, D-Link, Cisco, TP-Link kunt u ook uw vragen stellen.
 Onderwerp afdrukken
Ubee modem - binnen 1 dag van 90/9 Mbps naar 3/9 Mbps
Yuregenu
Hallo allemaal,

Sinds enkele weken gedraagt onze draadloze modem (Ubee EVW320B) zich vervelend. De problemen begonnen toen ik mijn eigen router achter router had hersteld. Ik heb op de zolder apparatuur staan (twee pc's, een draadloos verbonden gameconsole) die buiten betrouwbaar bereik van het wifi-modem zijn. Al sinds we op dit adres wonen (juni 2011) ben ik bekend met dit probleem en vanaf dag één heb ik een cat6-kabel naar boven lopen die verbonden is met een router. Hieraan zitten weer kabels naar mijn apparatuur boven. Deze router werkte dus als switch. De wifi van de zolderrouter wilde echter nooit werken (of eigenlijk, niet langer dan een dag; zodra de wifi-modem een nieuw IP-adres aan de router verleende raakte de router zijn draadloze verbinding kwijt). Omdat ik boven ook een draadloos verbonden console heb (een Wii U) wil ik ook een betrouwbare wifi-verbinding. Onlangs probeerde ik dat te verkrijgen door Ziggo's gids te volgen die bedoeld is om een router achter de bestaande wifi-modem te plaatsen (https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/stappenplannen/router-achter-router). Helaas werkte dit niet, en heb ik alleen nog maar nieuwe problemen gekregen. Ik zal ze kort opsommen:

- Na een dag gaat internet van 90Mbps down en 9Mbps up naar 3/9. Upstream is zoals bedoeld, downstream heel zwaar afgeknepen. Gisteren gebeurde dit zelfs na 3 uur. Resetten herstelt het probleem tijdelijk, maar nooit langer dan 24 uur.

- Bij het doorlopen van de router-achter-router-gids wordt aanbevolen DMZ in te schakelen, zodat de router boven automatisch en probleemloos zou moeten verbinden met het wifi-modem. Dit werkte echter niet, de router boven geeft nog steeds eigen adressen uit (DHCP blijft gewoon aan staan) en wederom gaat na één dag de datastroom van 90/9 naar 3/9. Tevens wil Steam niet werken met DMZ, waardoor DMZ direct onbruikbaar is (https://support.steampowered.com/kb_article.php?s=1d2906342e272b3a65a54e4b0a2d069f&ref=1456-EUDN-2493).

- Bij het handmatig uitschakelen van DHCP op mijn router heb ik direct geen internet meer boven; mijn router wil alleen adressen in de range 192.168.0.x doorgeven, het wifi-modem alleen adressen in de range 192.168.178.x.

- Een veelgelezen tip is om de UPnP-functie uit te schakelen. Ook nu gaat de internetsnelheid nog altijd van 90/9 naar 3/9 en wil ons alarmsysteem niet meer inbellen naar de alarmcentrale. Het inbellen hoort via de telefoonlijn te gaan, maar werkt desondanks niet meer na uitschakelen van UPnP.

- Bij het instellen van mijn router kon ik bij beveiliging van het wifi-signaal alleen kiezen tussen AES of TKIP. Het wifi-modem had beiden ingeschakeld staan. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de wifi-instellingen van beide routers gelijk te stellen zodat bijvoorbeeld mijn telefoon kan switchen tussen de routers zonder dat hij een nieuw IP-adres hoeft op te vragen. De configuratietool van mijn router (TP-Link WRT740N) gaf aan dat AES niet wordt ondersteund voor wifi-N, en daarop schakelde ik alleen TKIP in. Toen ik bij het wifi-modem de beveiliging opdroeg alleen TKIP te gebruiken, ging mijn internetsnelheid direct van 90/9 naar, je raadt het al, 3/9Mbps. Versleuteling hoort niets te maken te hebben met de snelheid, laat staan van het bedrade netwerk, maar desondanks gaat alles naar 3/9. Resetten mocht niet baten.

Een laatste tip die ik vond op internet was om de cat6-kabel in een LAN-poort van de zolderrouter te plaatsen, momenteel zit hij in de WAN-poort. Dan zou de DHCP-server van het wifi-modem namelijk wel adressen kunnen uitdelen aan de bedrade apparatuur boven. Dit betekent dat ook de wifi-instellingen gelijkgetrokken zouden moeten worden, wat in het laatste probleempunt al werd aangestipt als onmogelijk.

Zoals gemeld is onze wifi-modem consistent in zijn grilligheid. Welke wijziging ik ook maak, hij besluit altijd om binnen een dag om te schakelen naar 3/9Mbps. Het feit dat de downloadsnelheid met een factor 30 vertraagd en de uploadsnelheid constant blijft geeft aan dat het niet aan de bedrade noch de draadloze verbindingskwaliteit ligt, maar simpelweg aan het wifi-modem.

We hebben contact opgenomen met Ziggo, maar behalve een nieuwe cat6-kabel opsturen (maar ze hebben een cat5 opgestuurd) weten ze ook niet anders dan een storingsmonteur langssturen. Hiervoor moeten we een afspraak maken, maar vandaag was continu de klachtenlijn bezet. Wellicht dat iemand hier bekend is met dit probleem?

Alvast bedankt,

Jurgen
 
Black Tiger
Veel info. Op zich goed, maar ik hoop dat ik alles goed opgenomen heb. Denk er aan dat zo'n monteur duur kan zijn als het een klant probleem is en geen Ziggo probleem.
Ziggo ondersteunt geen eigen routers dus dat is al een issue.

Het volgende valt me op:

Quote

zodra de wifi-modem een nieuw IP-adres aan de router verleende raakte de router zijn draadloze verbinding kwijt


Ik begrijp echter niet helemaal waarom je de modem kabel niet in de LAN kabel van de router kunt stoppen.
Dit moet gewoon mogelijk zijn.

Quote

Bij het handmatig uitschakelen van DHCP op mijn router heb ik direct geen internet meer boven; mijn router wil alleen adressen in de range 192.168.0.x doorgeven, het wifi-modem alleen adressen in de range 192.168.178.x.

De ip ranges maakt niet uit, belangrijk is om te ontdekken waarom je dan geen internet meer boven hebt.

Vaak wordt vanalles omgestoken, zonder de juiste procedure te volgen want bij o.a. Ziggo wil dat nog wel eens nauw luisteren.

Weet je hoe je de router als switch moet aansluiten?
Daarbij dus de WAN een vast ip geven, bijv. 10.0.0.2, met gateway en dns 10.0.0.1 en subnetmasker 255.0.0.0. Als hij dat niet accepteert dan leeg laten.
DHCP op de router UITschakelen.
Dan het LAN ip van de router handmatig naar 192.168.178.2 zetten, dat moet hij kunnen.
Subnetmasker 255.255.255.0 en gateway en naamserver/dns naar 192.168.178.1 zetten. Dan heeft hij een vast ip adres.
Een andere optie is om op basis van het mac adres een ip te laten reserveren in de Ziggo modem.
De DMZ is alleen voor portforwards belangrijk dus is normaliter niet van invloed, maar kun je voor alle zekerheid wel gebruiken. Zet deze dan ook naar het LAN ip van je router.

Nu komt het belangrijkste want vaak werkt dit niet in een keer goed op deze manier.

Schakel Ziggo modem en router uit of haal ze van de stroom af.
Wacht een paar seconden, geef dan eerst de Ziggo modem stroom en wacht tot deze echt helemaal is opgestart. Dat duurt even.
Als dat gebeurt is, zet dan pas de router aan en geef deze ook een paar minuten de tijd.

Dan moet e.e.a. gewoon werken en is je modem via 192.168.178.1 nog steeds bereikbaar en je router via 192.168.178.2 of een ip wat je vastgelegd hebt in dhcp van de modem.

De apparatuur op zolder krijgt dan ook een 192.168.178.x ip adres, dat is verder geen probleem.

Verder ben ik het met je eens dat versleuteling niets met snelheid te maken mag hebben. Dat zou kunnen wijzen op kuren van de TPLink.
Daar is Ziggo niet verantwoordelijk voor noch geven ze support op.

Daarvoor zou ik nogmaals willen manen voorzichtig te zijn een monteur van Ziggo te laten komen, dat kan echt geld gaan kosten.
Greetings, Black Tiger
 
Yuregenu
Ik heb gisteren de nieuwe kabel van Ziggo aangelegd en aangesloten op de LAN poort. Vervolgens heb ik het stappenplan van Ziggo grotendeels gevolgd, evenals een stappenplan van TP-Link (de bouwer van mijn router) (http://www.tp-link.com/en/article/?faqid=417).
- Het Ubee-modem deelt IP-adressen uit in de range van 192.168.178.10 tot en met 192.168.178.73, voor een totaal van 64 adressen. Dit is de fabrieksinstelling, daar heb ik niets aan gewijzigd.
- Ik heb mijn router (via zijn MAC-adres) via de Static Lease een vast IP-adres gegeven van 192.168.178.10 (static lease kan volgens de configuratietool van het modem alleen een adres zijn tussen 192.168.178.10 en 192.168.178.73)
- De cat5-kabel die Ziggo opstuurde loopt van Ubee's LAN-1 naar mijn TP-Links LAN-1.
- Ik heb de Ubee vervolgens uitgeschakeld, zodat ik wijzigingen kon maken in mijn router zonder dat de modem zich hier mee kon bemoeien.
- Ik heb van mijn router het LAN aangepast naar 192.168.178.10 en de draadloze instellingen geheel gelijkgesteld (behalve kanaal; Ubee is op kanaal 6 en TP-Link op kanaal 11). Het SSID, wachtwoord, beveiliging, etc. is exact hetzelfde. Dat betekent wel dat ik de beveiliging van Ubee van de fabrieksinstelling TKIP+AES heb omgezet naar enkel AES.
- Ik heb de DHCP server van de TP-Link uitgezet.
- Ik heb de TP-Link uit het stopcontact gehaald, zodat zowel modem als router uit staan. Ook heb ik mijn telefoon (de enige actieve wifi-gebruiker op dat moment) zijn wifi uitgeschakeld.
- Als eerste heb ik het modem weer opgestart.
- Na 15 minuten (wat aan de lange kant, maar better safe than sorry) ook de TP-Link weer opgestart.
- Na 15 minuten heb ik mijn bedrade computer op zolder aangezet; internet doet het Smile
- Speedtest gedaan; ik haal 80/9. Nog niet de 90/9 die ik verwachtte, maar desondanks goed genoeg voor een goede snelle internetervaring.

Maar nu komt de crux:

- Op mijn telefoon de wifi weer ingeschakeld. Hij krijgt direct een IP-adres toegekend en is verbonden met internet.
- Via de statistiektools van mijn router en van het modem zie ik dat de telefoon via mijn router is aangesloten. Dat is dus een stap in de goede richting.
- Via de statistiektools van het modem zie ik dat mijn telefoon IP-adres 192.168.178.10 is toegekend... Dat is dus hetzelfde adres als mijn router.
- Speedtest gedaan; ik haal nu 2/9... Dit ondanks het feit dat mijn telefoon op slechts enkele meters van de router zit en in de oude situatie gemakkelijk 45/9 haalde.
- In de statistiektools van het modem zie ik niet dat de router is verbonden. Wel de computer aan de router en zijn adres (192.168.178.11).

Heb ik ergens een foutje gemaakt? Of klopt het dat de router niet meer verschijnt in de gebruikerslijst van het modem nu hij in principe alleen maar data switcht?
Binnen het netwerkoverzicht van mijn computer zie ik hem er namelijk wel tussen staan (zie bijlage) en ik kan de router ook bereiken via zijn nieuwe adres.
Yuregenu voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Black Tiger
Alvast sorry als het wat meer tekst is. Ik schrijf mijn gedachtengang ook gewoon op. Soms ziet iemand daar weer iets in waar hij verder mee kan, anderen begrijpen er vaak weer uit hoe iets werkt, dus het werkt vaak wel positief.

Dus als ik het goed begrijp dondert de snelheid als een baksteen in naar beneden op het moment dat je de telefoon ook een wifi verbinding geeft?
Dat is vreemd.

Ik weet niet of het vreemd is dat de router niet meer in het gebruikerslijstje verschijnt, ik heb zelf geen Ubee. Zolang hij funktioneert en op het 192.166.178.10 ip bereikbaar is, hoeft dat niet perse een probleem te zijn.

Ik denk wel dat ik de oorzaak daarvan weet.

Quote

- Ik heb van mijn router het LAN aangepast naar 192.168.178.10

Op een gegeven moment meldt de router en denkt de Ubee dat hij het ip niet meer uitgedeeld heeft en is hij niet zichtbaar in de dhcp lijst van de Ubee.
Dat zou normaliter geen probleem hoeven zijn dus, en als dat wel gebeurt heeft alle apparatuur daar normaliter wel last van. Maar dat zit dan eerder in forwards dan in snelheid.

Daarom dat ik in principe ook adviseer om een ip buiten de dhcp range te nemen bijv. 192.168.178.2 en dit dan vast te zetten in de router (TP-Link). Maar dat gezegd hebbende weet ik ook dat dit ook wel eens een kuur oplevert, dus laat maar gewoon staan als het is.

Voor zover ik kan zien, zie ik nergens fouten, je hebt het perfect gedaan zoals het zou moeten.
Wat je nog van de Ziggo handleiding gebruikt hebt weet ik niet maar wat je hier beschrijft ziet er prima uit.

Is er geen andere router die je kunt testen of tijdelijk kunt lenen om eens te testen? Ik krijg namelijk het voorzichtige gevoel dat het toch aan de router ligt. Omdat e.e.a. opeens in elkaar kukelt als de telefoon wifi krijgt, dat hoort niet.
Greetings, Black Tiger
 
Yuregenu

Quote

Dus als ik het goed begrijp dondert de snelheid als een baksteen in naar beneden op het moment dat je de telefoon ook een wifi verbinding geeft?

Nou ja, dat niet zozeer, de wifi-verbinding krijgt de waardering "redelijk" van mijn telefoon en wordt vastgesteld als 12 à 36 Mbps verbinding. Dit ondanks de twee verschillende kanalen waarop het modem (6) en de router (11) werken. Dit zou juist crosstalk moeten voorkomen.

Quote

Daarom dat ik in principe ook adviseer om een ip buiten de dhcp range te nemen bijv. 192.168.178.2 en dit dan vast te zetten in de router (TP-Link). Maar dat gezegd hebbende weet ik ook dat dit ook wel eens een kuur oplevert, dus laat maar gewoon staan als het is.

Mijn ervaring is dat de modem gewoon vanaf 10 begint met het uitdelen van adressen, dus ik heb mijn router het statische adres 192.178.168.73 gegeven. Het doet helaas niets voor de snelheid van de bedrade noch draadloze verbinding, maar in het modem staat mijn router nu wel vermeld als verbonden via ethernet, met het juiste IP-adres.

Quote

Is er geen andere router die je kunt testen of tijdelijk kunt lenen om eens te testen?

Ik heb nog mijn oude router staan; een Belkin van zo'n tien jaar oud. Deze kan alleen wifi b/g uitzenden en geen n, daarom had ik de TP-Link gekocht voor twee tientjes Wink Ik zal hem binnenkort wel aansluiten, maar ik ga eerst even afwachten wat er gebeurt na een dagje in deze nieuwe situatie. Wellicht dat het systeem zichzelf recht trekt als Ziggo een nieuw extern IP-adres aan het modem verleent terwijl alle verbonden apparatuur aan staat? Het is een gok, maar aangezien het modem zich in het verleden al niet heeft gedragen zoals verwacht is afwachten misschien wel de moeite waard.

Daarnaast heb ik van mijn PC naar mijn HTPC (beiden via de TP-Link router verbonden) grote bestanden overgezet. De dataoverdracht ging met een snelheid van 11,3 MBps oftewel ~90 Mbps. De router heeft 100 Mbps poorten, dus overhead in acht nemend lijkt me dat de router met volle snelheid kan switchen.
Vervolgens heb ik mijn laptop aangesloten op het modem om wederom grote bestanden over te zetten vanaf mijn PC op zolder. Die reizen dan over de router en het modem over het interne netwerk. Ook hier een snelheid van 11,2 MBps oftewel ~90 Mbps. Daarna heb ik op de laptop ook een snelheidstest gedaan; nu ging mijn internet 5 Mbps down en nog altijd 9 Mbps up. Bij het downloaden verschenen er af en toe hoopvolle pieken richting 30 MBps, waardoor mijn gemiddelde downloadsnelheid op 5 ipv 3 uitkwam. De uploadsnelheid was stabiel.
Hieruit trek ik de voorzichtige conclusie dat mijn interne netwerk, in ieder geval bedraad, is opgewassen tegen de 90/9 MBps internetsnelheid die ik verwacht
 
briolet

Quote

Onlangs probeerde ik dat te verkrijgen door Ziggo's gids te volgen die bedoeld is om een router achter de bestaande wifi-modem te plaatsen (https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/stappenplannen/router-achter-router). Helaas werkte dit niet, en heb ik alleen nog maar nieuwe problemen gekregen.


Dat stappenplan is er eigenlijk meer om een Ziggo Router vóór een bestaande router te plaatsen. Op de Ziggo router moet je daarna ook geen verdere apparatuur aansluiten. Dat stappenplan creëert nml twee gescheiden netwerken die onderling niet kunnen praten.

Ik gebruikt dat stappenplan ook, maar in zijn algemeenheid is het beter je tweede router niet als router te configureren, maar als puur accesspoint.
Alhoewel dat dan een aantal problemen voorkomt, verklaart het niet de lagere snelheid.

Je router boven heeft echter slechts 100 Mbps poorten, dus zou ik die router door een 5 of 8 poorts gigagit switch vervangen en dan de router op 1 van die poorten aansluiten. Dan blijft je hoofdverbinding gigabit en loopt alleen het Wifi verkeer via de router boven.
 
Yuregenu

Quote

Dat stappenplan is er eigenlijk meer om een Ziggo Router vóór een bestaande router te plaatsen. Op de Ziggo router moet je daarna ook geen verdere apparatuur aansluiten. Dat stappenplan creëert nml twee gescheiden netwerken die onderling niet kunnen praten.

Dat klopt, daarom heb ik uit dat stappenplan alleen het configureren van een statisch IP gebruikt.

Quote

Ik gebruikt dat stappenplan ook, maar in zijn algemeenheid is het beter je tweede router niet als router te configureren, maar als puur accesspoint.
Alhoewel dat dan een aantal problemen voorkomt, verklaart het niet de lagere snelheid.

De router is ook ingesteld als accesspoint. Hij heeft een statisch IP toegekend gekregen in het modem, dat IP-adres is geconfigureerd als het LAN-adres van de router, de DHCP-server staat uit en het draadloze netwerk is identiek geconfigureerd als in het modem (op het kanaal na, uiteraard).

Quote

Je router boven heeft echter slechts 100 Mbps poorten, dus zou ik die router door een 5 of 8 poorts gigagit switch vervangen en dan de router op 1 van die poorten aansluiten. Dan blijft je hoofdverbinding gigabit en loopt alleen het Wifi verkeer via de router boven.

Mijn plan is om uiteindelijk mijn goedkope routertje te vervangen door een router met gigabit-poorten. Aangezien mijn internetverbinding onder de 100Mbit is en de kabels naar mijn apparatuur (behalve de kabel tussen het modem en de router) 100Mbit-kabels zijn is dat een te grote investering op een 'vermoeden'. Hij kon eerder wel werken met 90/9 Mbps op exact dezelfde router, maar toen was het inderdaad een apart netwerk achter mijn modem. Terugschakelen naar de oude situatie (één van de eerste dingen die ik probeerde) haalde niets uit en wat ik ook doe (router geheel loskoppelen voor testdoeleinden; router instellen als access point; modem naar fabrieksinstellingen terugzetten) herstelt mijn internetverbinding. Internet gaat altijd op 3/9 Mbps.
 
Black Tiger

Quote

De router is ook ingesteld als accesspoint.

Nja... ik ben misschien wat te perfectionistisch, maar hij is ingesteld als switch en je gebruikt heb als accespoint. Dat is toch een wezenlijk verschil en dan klopt het technisch ook beter. Er zijn immers ook routers zonder draadloos gebeuren.

Maar even een andere vraag...

Quote

Nou ja, dat niet zozeer, de wifi-verbinding krijgt de waardering "redelijk" van mijn telefoon en wordt vastgesteld als 12 à 36 Mbps verbinding. Dit ondanks de twee verschillende kanalen waarop het modem (6) en de router (11) werken. Dit zou juist crosstalk moeten voorkomen.

Dus de verbinding kukelt niet in elkaar? Ik kreeg juist die indruk omdat je het volgende schreef:

Quote

- Speedtest gedaan; ik haal nu 2/9... Dit ondanks het feit dat mijn telefoon op slechts enkele meters van de router zit en in de oude situatie gemakkelijk 45/9 haalde.

En 2/9 is toch een behoorlijk verschil met 45/9.

Verder zie ik je spreken over 100 Mbit kabels. Maar als jij Cat5e hebt, dan kunnen die een heel wat hogere snelheid aan.
Je hebt niet perse Cat6 kabels nodig voor en gigabit netwerken.

Daarom dat het idee van Briolet voor een gigabit switch te halen een goed idee is.

Ik gebruik zelf bijv. TPLink 8 poorts gigabit switches en die zijn niet duur en komen heel goed uit de testen.
Greetings, Black Tiger
 
Yuregenu
Bedankt voor alle antwoorden, maar ik heb toch de Ziggo-monteur langs laten komen. Vanwege het langslepende probleem en alle pogingen die ik heb gedaan om het te fiksen was mij toegezegd dat hij gratis zou komen kijken.

Het probleem bleek uiteindelijk te liggen in de modemrouter; het kanaal waar deze opzat (en ik had expres degene met de minste apparatuur gekozen) zorgde voor zoveel interferentie dat het modemgedeelte compleet werd overstemd en niet genoeg processortijd kreeg om goed te functioneren. De monteur was niet echt te spreken over de kwaliteit van de Ubee-apparatuur en opperde om het wifisignaal desnoods helemaal uit te zetten. Zo gezegd, zo gedaan en mijn internet doet het nu al enkele dagen weer op volle snelheid. Ik heb op zolder nu een nieuwe router geplaatst met sterkere antennes en in het gehele huis haal ik minimaal 25 Mbps over draadloos B/G, zelfs op afstanden tot 15 meter.
 
Black Tiger
Het is in elk geval wel coulant dat ze de monteur gratis is komen kijken.

Ook fijn om te horen dat het probleem toch echt aan de modemrouter ligt. Ik dacht dat de Ubee apparatuur wat beter zou zijn dan de Cisco maar dat blijkt toch niet het geval.

Nu weten wij in elk geval ook waar het probleem aan lang en kunnen die informatie eventueel in de toekomst bij soortgelijke vragen gebruiken.

Fijn te horen dat het nu wel goed werkt en bedankt voor de terugkoppeling!!Thumbs Up
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ubee modem - binnen 1 dag van 90/9 Mbps naar 3/9 Mbps', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc Hardware instellingen : 55 26-06-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
Marco van Basten naar Ziggo Sport Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Niet te stoppen procces retournering oud modem. Helpdesk : 4 15-03-2019
Advertentie