obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ziggo verbindingsproblemen. Geen verbinding met internet? Meld hier je ervaringen met storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
Internet verbinding valt iedere nacht weg
Maarten71
Sinds een paar dagen valt mijn verbinding met het internet iedere nacht weg.
ik heb een ABEE router (WIFI uitgezet) met daar achter een netgear router. Hoewel beide routers zijn bereikbaar kan ik niet naar het internet.
Een reset van de Netgear router verhelpt het probleem. Ik heb de configuratie de afgelopen maanden (jaren) niet gewijzigd. Het is net of er iets in het netwerk is veranderd.
Wat verder opvalt is dat de lease van de UBEE router maar op 3600 staat.
Voordat ik een nieuwe router koop zou ik uit willen sluiten dat er iets fout zit in de configuratie.
Suggesties?
Dank,
Maarten

UBEE EVW320B
HW: 3.9.2
sw: 9.9.6004
 
Zippo
Hoe heb je de netgear aangesloten op je Ubee modem?
Zit de lan netwerkkabel in de WAN of in een LAN poort van je netgear?
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Maarten71
Er zit één korte LAN kabel tussen de UBEE en de Netgear. Ze hangen 'naast' elkaar. Alle andere bedrade en WIFI verbindingen lopen via de Netgear.
Mijn Sonos kan dus wel muziek van de bibliotheek afspelen (via Netgear) maar geen internet radio.
De UBEE heeft via DHCP een IP adres aan de Netgear gegeven. En deze is, tot nu toe, altijd dezelfde.
Beide hebben een totaal verschillende IP range.
 
Zippo

Quote

Maarten71 schreef:

Er zit één korte LAN kabel tussen de UBEE en de Netgear. Ze hangen 'naast' elkaar. Alle andere bedrade en WIFI verbindingen lopen via de Netgear.
Mijn Sonos kan dus wel muziek van de bibliotheek afspelen (via Netgear) maar geen internet radio.
De UBEE heeft via DHCP een IP adres aan de Netgear gegeven. En deze is, tot nu toe, altijd dezelfde.
Beide hebben een totaal verschillende IP range.


Als eerste: sla de configuratie van de netgear op! Dan kun je altijd terug naar de oude situatie.
Omdat je aangeeft "Beide hebben een totaal verschillende IP range." ga ik er van uit dat je vanaf de UBee die korte LAN kabel in de WAN poort van je netgear hebt geplugd.

Als je deze situatie wilt houden kun je deze handleiding eens volgen: Stappenplan router-achter-router Ubee.

Probeer dat eens uit. Na configuratie wel alle apparaten uitzetten en weer aanzetten.
Ben je niet tevreden dan proberen we een andere optie. Namelijk de netgear als switch.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Maarten71
Back-up; ik zal zo een back up maken
Klopt, kabel zit in de WAN poort van Net gear
Ik ga het stappenplan volgen en zal de verschillen opschrijven.
Ik ben wel benieuwd, want er is aan mijn kant niets veranderd en het heeft altijd goed gewerkt.
Wordt vervolgd.
 
Maarten71
Het stappenplan gaat over het creëren van een statisch IP adres in de UBEE en maakt verder geen melding van de router achter de UBEE. Verder vraag je om een backup van de netgear. Ik neem aan dat je een backup van de UBEE bedoeld.
Ik heb een back up van beide gemaakt.
 
Zippo
Nee ik bedoelde echt van de netgear, maar het is goed dat je ook van de ubee een backup hebt gemaakt.

Zonder statisch ip, wat de ubee uitgeeft aan je netgear, blijft configureren van achterliggende apparatuur (netgear) altijd een gok. Want door een reboot kan de netgear zomaar een ander ip adres toegewezen krijgen.

Als je dat gedaan hebt kun je het beste de wifi van de ubee uitzetten. Dit om te voorkomen dat wifi apparaten met de ubee verbinding maken. Als je namelijk alles door de netgear laat verzorgen zien de apparaten elkaar wel omdat ze in hetzelfde ip range zitten.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Maarten71
Ik heb inmiddels de wijzigingen met succes doorgevoerd.
Heb eerste het stappenplan gevolgd en, hoewel dat werkte kreeg de Netgear nog steeds het DHCP IP adres.
Ik heb daarom de WAN settings in de Netgear gewijzigd naar een static ip. Dat heeft volgens mij wel het nadeel dat ik zelf de DNS servers moet managen.
Bijzondere waarneming; ik had eerst het verkeerde static IP adres in de Netgear ingevoerd en dit werkte ook.
Nu staat alles zoals het hoort en het werkt. Wat is precies de impact van die DMZ instelling in de UBEE?
Dank voor je hulp. ik kijk het even 48 uur aan en kom dan weer terug of alles ok is.
 
Zippo
De DMZ in de ubee zorgt ervoor dat het ip adres wat hieraan gekoppeld is niet te maken krijgt met beperkingen. Oftewel het is nu niet meer nodig in de ubee port forwards aan te maken, alles wordt nu door de netgear verzorgd.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Maarten71
DMZ; dank voor de uitleg. Ik heb een regel voor port forwarding in de UBEE staan, die zal ik dan ook verwijderen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internet verbinding valt iedere nacht weg', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PS4 wakker maken via internet? Eigen netwerk : 2 09-01-2022
Alecto ws-4500 wel ip geen internet? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 3 06-12-2021
Ziggo biedt heel Amsterdam gigabit-internet Ziggo nieuws : 1 13-10-2020
Ziggo herstart landelijke uitrol gigabit-internet in Hoogvliet Rotterdam Ziggo nieuws : 1 28-07-2020
Ziggo biedt heel Rotterdam gigabit-internet Ziggo nieuws : 1 10-03-2020
Advertentie