obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
netwerk
Jajo
Beste Forumleden,

Mijn Ubee modem-router staat in de meterkast buiten mijn appartement, hierdoor heb ik een slecht of geen wifi signaal.
Op mijn werkkamer heb ik mijn 2 computers staan en die zijn met een cat5 kabel aan het Ubee modem aangesloten.

Vanaf het Ubee modem een cat5 kabel getrokken naar de woonkamer en daar een Netgear router aangehangen voor een goed wifi signaal, hieraan hangt een harde schijf voor mijn films en muziek.
Aan de Netgear router heb ik ook een switch aangesloten met daar aan mijn TV, Appel TV en mediaspeler.

Alles doet het goed maar ik kan vanaf mijn pc niet de harde schijf met mijn films en muziek benaderen, zodat ik er muziek bij kan zetten. En mijn printer kan ik niet benaderen vanuit de woonkamer met de iPad.

Wat doe ik hier fout, ben al dagen bezig en weinig kennis van netwerken.
Graag een antwoord in duidelijke taal.
Dank!

Grtz Bennop
 
Matty
Hoi Bennop,

Je doet niets fout op zich enkel dat de modem en je computers een netwerk vormen en alles vanaf je netgear ook en die 2 communiceren niet wat logisch is omdat het andere netwerken zijn.

De handigste oplossing is om je computers ook achter je netgear te hangen (dus de kabels van de computers naar de netgear toe en je zult zien alles werkt zoals je wil.

de Ubee geeft dan internet aan je netgear en je netgear regelt de rest voor je.

De switch kun je gewoon blijven gebruiken dat is een soort van "verloopstekker" voor je netwerk.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ven geweest?

Succes

Matty
 
Jajo
Hoi Matty,
Bedankt voor je antwoord en ik snap het........ maar ik kan met geen mogelijkheid van mijn woonkamer waar mijn router staat naar de PC's in de werkkamer. Kan ik niet de neatgear als bigde instellen en alleeen het draadloze signaal gebruiken?
Dan staat alles toch in verbinding met de Ubee moden buitenshuis?
Als het neatgear modem in brigde mode kan hoe doe ik dat dan?
 
Matty
Hoi Bennop,

Wat je kunt doen is de switch aansluiten waar nu de router zit en dan de router achter de switch zitten en daarop niets meer aansluiten mocht je dan aansluitingen te kort komen dan zou je nog een switch erbij kunnen zetten op deze manier loopt alles bedraad via het modem echter alles via wifi niet.

Zou je dus je printer vanaf de ipad niet kunnen benaderen maar dat is dat is het dan ook.

ubee ---> switch ---> aparaten en router

succes

Matty
 
Black Tiger

Quote

Kan ik niet de neatgear als bigde instellen en alleeen het draadloze signaal gebruiken?

Natuurlijk wel en dat lijkt me ook de betere oplossing.

Als hij al geen "bridge" instelling heeft (moet je even in de handleiding kijken), kun je hem nog als switch aansluiten, dat vergt wel een klein beetje configuratie.

Om hem nadien te kunnen bereiken moet je eerst de Netgear een LAN ip geven binnen hetzelfde netwerk als de Ubee, maar buiten de dhcp range.

Dus als Ubee 192.168.178.1 heeft en dhcp loopt van 192.168.178.10-192.168.178.254 ofzo, dan kun je bijvoorbeeld 192.168.178.2 gebruiken met subnetmasker 255.255.255.0.
Zet dan DHCP op de Netgear UIT.
Daarna sluit je de UTP kabel die nu van de Ubee komt en in de WAN poort van de Netgear zit aan in een van de 4 LAN poorten.

En klaar is kees. Kan zijn dat je wat apparatuur opnieuw moet starten want alles krijgt vanaf dat moment een ip vanaf je Ubee.
Je Netgear werkt dan als switch maar zorgt wel voor je wifi signaal.

De Ubee is dan bereikbaar op 192.168.178.1 en je Netgear op 192.168.178.2 om bijv. het wifi wachtwoord aan te passen.

Het maakt dan verder ook niet meer uit waar die switch komt te hangen want de Netgear werkt ook als switch en het maakt ook niet meer uit waar je een apparaat op aansluit of dat het op wifi zit of niet.
Greetings, Black Tiger
 
Jajo
Dank voor de reacties!
Black tiger, ik begrijp het toch niet helemaal.
Als mijn router in bridge mode gezet kan worden is het allemaal wat makkelijker?
Dus in bridge mode zetten en DHCP uitzetten zou het oplossen?
 
Black Tiger
Dat correct Silvi@. Vermits jouw router een bridgefunctie heeft.

Wat ik beschreef is nog een mogelijkheid als de router geen bridge functie heeft.
Als je dat wilt doen wil ik evt. nog wel eens stap voor stap uitleggen wat je dan moet doen. Is niet veel werk en ook niet moeilijk.
Greetings, Black Tiger
 
Jajo
Bedankt Black Tiger,
Ik ga het dit weekend uit proberen.
DHCP uitzetten op een neatgear gaat dat ook makkelijk?

Grz Silvi@
 
Jajo
O ja nog wat vergeten.
Wat betekent passfrase??
 
Black Tiger
Passfrase=wachtwoord, daarmee kan men ook de netwerksleutel van het wifi netwerk bedoelen.

Mocht je geen bridge hebben dan het volgende.
DHCP uitschakelen gaat ook makkelijk maar je moet wel de juiste volgorde aanhouden in dat geval.

1.) DHCP op de Netgear uitschakelen.
2.) LAN ip adres van vermoedelijk 192.168.0.1 naar 192.168.178.2 wijzigen.
Als je dat opslaat heb je vermoedelijk daarna geen verbinding meer met je Netgear.
Haal dan de stroom van de Netgear en:
3.) Steek de kabel in de WAN poort in een van de 4 LAN poorten van de Netgear.
4.) Geef de Netgear weer stroom
5.) Herstart alle apparatuur die op de Netgear aangesloten zat voordien.

Dan moet het werken. Succes.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'netwerk', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Wifi netwerk niet te zien op Samsung S7 WiFi, draadloos netwerk : 12 15-02-2021
VodafoneZiggo test ‘netwerk van de toekomst’ Ziggo nieuws : 1 22-08-2018
LTE-M-netwerk Vodafone nu live Ziggo nieuws : 1 29-06-2018
Onbekende aansluiting op mijn netwerk Computer vragen : 11 12-11-2017
Ziggo verhoogt prijzen alweer ! Maar de service en het netwerk hier zijn matig Klacht over Ziggo : 3 23-05-2017
Advertentie