obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier de upload en download resultaten van speedtests! Krijgt u de beloofde snelheid na een snelheidsverhoging?
 Onderwerp afdrukken
lage snelheid intern netwerk en download
carpdemon
ik hen een gigabit netwerk liggen met allemaal cat 5e kabel geschikt voor gigabit dataverkeer.
mijn computer nas router en laptop hebben allemaal een gigabit netwerk aansluiting
de router bevestigd dat het allemaal een gigabit verbinding is
en toch is mijn interne snelheid maximaal 18 Mbyte per seconde en download 3,5 Mbyte per seconde
en dit terwijl mijn download speed volgens ziggo 120 mb per seconde zou moeten zijn
mijn router is een linksys rvs 4000 met de firmware al geupdate
ik had trouwens ook de zelfde snelheid via een gigabit switch
wie heeft hier een oplossing voor
 
MaXMhZ
Er bestaat nogal wat verwarring over de maximale snelheid die ethernet kabels kunnen verwerken.

Allereerst; er bestaat een groot verschil tussen de theoretische maximale snelheid, en de werkelijke maximale snelheid.

De werkelijke snelheid zul je altijd moeten meten met een file-transfer.

Let er hierbij op dat de zwakste schakel bepalend is. Als de file van of naar een USB stick gaat, zul je uiteraard niet hoger komen dan ca. 60 MB/s, ofwel 480 Mb/s (bij USB 2.0). van/naar een SATA II is dit maximaal 3 Gb/s ofwel300 MB/s, SATA III 6 Gb/s ofwel 600 MB/s, USB 3.0 600 MB/s. Al deze snelheden zijn maximaal-theoretisch. De werkelijke snelheid zal lager liggen.

Ethernet transfers hebben een overhead die bestaat uit extra controle packets die mee worden verzonden met de werkelijke data.

Ook zullen niet alle computers 1Gb/s kunnen verwerken doordat het OS/CPU gewoon deze snelheid niet aan kan.

Ik gebruik zelf Cat6 kabels op mijn Gb LAN met een DLink DIR-655 router. Voor meten van snelheid gebruik ik onder WinXP SP3 32bit NetPeeker (30-dagen probeer versie is gratis), en onder Ubuntu 10.4 x64 de standaard System Monitor. De theoretische snelheid van 1250 MB/s kun je wel vergeten over een Gb LAN. Die haal je dus nooit.

Ook firewalls en AV software zullen de maximaal haalbare snelheid verlagen.

Internet snelheden zijn helemaal leuk. Ook hier geldt: meten met een file-transfer en NIET met een online meter. Die dingen zijn totaal onbetrouwbaar. Bij internet snelheden moet je meerdere keren op verschillende tijden meten. Het maakt heel veel uit hoe druk het op moment van meting is op het net.

Het voordeel van NetPeeker/Ubuntu System Monitor is dat ze een grafische weergave bijhouden van de netwerk snelheden up/down.


Installeer onder Windows Free Download Manager en download/upload een grote file naar GameFront. Dit is zo'n beetje de enigste server die de hoge Ziggo snelheden aankan.
Gewijzigd door MaXMhZ op 17-02-2011 19:36
 
kobus1960
Aanvullende, heb je een IDE schijven op 5400 RPM, zit je aan een max van 60 Mb/s.
Om de opmerking van Max aan te halen, de zwakste schakel......................
Bezit je windows 7 en je kijkt naar de score onder systeem zie je heel vaak dat de
schijven de zwakkere schakel zijn. En dus valt je theoretische snelheid vet omlaag.
 
carpdemon
ik heb windows 7 maar de enige schijven op 5400 rpm zijn puur opslag
c schijf en de 2 primaire schijven zijn sata 3 ssd
en ook op die schijven is de snelheid laag
 
kobus1960
Wat is de windows 7 score op je harde schijven dan?
Ook hier geldt, de xwakste schakel........................
 
MaXMhZ
sata3 SSD zou op Win7 een score in de 7.x moeten geven denk ik. (ook als ze niet in RAID staan).
 
kobus1960
Het gaat erom wat je score is zoals je pc nu staat, dus met alle HD's erin.
Die kan je opnieuw laten meten, bekijk dan je HD score en je weet of dat
het probleem is, je moet toch wat uit kunnen sluiten alvorens je verder gaat.
Da's ook de reden waarom Max die uiteenzetting gaf (ga ik vanuit).
Schattingen heb je niets aan.
 
carpdemon
mijn score is met hd 7.4
 
wongo

Quote

MaXMhZ schreef:
... De werkelijke snelheid zul je altijd moeten meten met een file-transfer.

Let er hierbij op dat de zwakste schakel bepalend is. Als de file van of naar een USB stick gaat, zul je uiteraard niet hoger komen dan ca. 60 MB/s, ofwel 480 Mb/s (bij USB 2.0). van/naar een SATA II is dit maximaal 300 Mb/s, SATA III 600 Mb/s, USB 3.0 600 Mb/s. Al deze snelheden zijn maximaal-theoretisch. De werkelijke snelheid zal lager liggen. ...

Waarom kan ik dan kopieren van of naar een esata schijf met 100 MB/s ?

Quote

MaXMhZ schreef:... Ook zullen niet alle computers 1Gb/s kunnen verwerken doordat het OS gewoon deze snelheid niet aan kan. ...

Dat lijkt mij meer een beperking van de hardware.
 
MaXMhZ
eSATA (= SATA2) max snelheid 3GBit/s = ca. 375 MB/s, alleen als de file kleiner is dan de cache RAM in de drive kan je hoger komen. Dit is echter zeer tijdelijk. (tot de cache vol zit en de daadwerkelijke drive write speed een rol gaat spelen). Dan zul je meestal teruggaan naar 250 MByte/s of minder. Dit is dus zonder netwerk transfer en zonder USB transfer. Stel je je computer in op de meest-compatible PIO (Programmed I/O) in plaats van DMA, dan moet het OS/CPU de transfer volledig voor zijn rekening nemen in plaats van de SATA/IDE controller, en keldert de snelheid verder in. Probeer maar eens, en zeg maar daaag tegen 100 MB/s. Wink
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'lage snelheid intern netwerk en download', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Wifi netwerk niet te zien op Samsung S7 WiFi, draadloos netwerk : 12 15-02-2021
Nieuwe GIGA snelheid bij Ziggo Zakelijk Ziggo nieuws : 1 16-10-2019
VodafoneZiggo test ‘netwerk van de toekomst’ Ziggo nieuws : 1 22-08-2018
LTE-M-netwerk Vodafone nu live Ziggo nieuws : 1 29-06-2018
internet snelheid Snelheid : 7 18-12-2017
Advertentie