obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Draadloos internetten met wifi geeft vaak problemen. De snelheid is traag, de verbinding valt weg. Het kanaal is bezet. Hier zijn vragen, oplossingen en tools. Ziggo levert de volgende WiFi routers: Netgear JWNR 2000, Netgear WGR 614, Sitecom WL 582, Sitecom WL 351, Sitecom WL 153, Sitecom WL 341. Internet Dongles: Netgear WNDA3100V2, Netgear WN111, Sitecom WL172, Sitecom WN344. Maar voor andere types als Linksys, D-Link, Cisco, TP-Link kunt u ook uw vragen stellen.
 Onderwerp afdrukken
Onderzoek WiFi problemen met Ubee modem
kobus1960
Geen idee, hier totaal geen last mee, met zowel Netgear als TPlink.
Denk eens aan bekabeling en/of UTP stekkers, iedereen roept, bij
mij is alles goed, ik heb dat ook ooit geroepen. Begin bij het begin!
 
Zippo

Quote

Jamayadje schreef:
Ter Info, indien mogelijk laat je DHCP server de DNS servers 8.8.8.8 en 4.4.4.4 uitdelen (beide DNS servers van Google). Ooit lang gezocht waarom ik met mijn kabel verbinding niet naar www.intel.com kon browsen (en wel met mijn iPhone via 3G).

DNS servers van Ziggo zijn (helaas dat ik het moet zeggen) niet de allerbeste (zeg maar bagger). Als je de DNS van bijvoorbeeld Google neemt, zullen websites stukken sneller laden ;-)


Met DNS Benchmark van GRC.com komt bij de DNS van ziggo wel als beste uit de bus.
DNSBench
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
briolet
Dat soort benchmark programmas kunnen heel foute indrukken geven. Dit omdat in de PC ook een DNS cache zit en ook routers kunnen een eigen DNS cache bijhouden.

Resultaat is dat de laats gebruikte DNS server altijd hoger scoort. Wil je het goed doen, dan moet je eerst de router + PC restarten vóór de test.
 
kobus1960
Oke Zippo, opnieuw volgens de regels!!
 
briolet
Ik heb het programma namebench gebruikt om de DNS weer eens te testen. Het is beschikbaar in een windows, mac, android etc versie.

Je kunt daar een lijstje met IP nummers van eigen DNS servers invullen. Met 2 checkboxen kun je daar aan toevoegen:
- 6 grote internationale DNS servers (google OpenDNS etc)
- Een heleboel lokale DNS servers.

Namebench_zps43727dae

Die laatste optie kun je beter uit laten of het testen duurt heel lang. In het bovenste invulveld staat standaard de locale DNS server die de computer gebruikt. Vervang die door: 212.54.35.25, 212.54.40.25 om de Ziggo DNS servers expliciet met de grote servers te vergelijken.

Links onderaan staat het lijstje "Query Data Source". Dat is de lijst met URLs die getest gaan worden. Je kunt daar een standaardlijst met Amerekaanse URLs testen, maar daar heb je in Nederland niet veel aan. Je kunt ook kiezen om de URLs in je browser cache te gebruiken. In mijn geval zijn dat 2093 stuks in mijn Safari cache. En dat zijn de typische urls die ik ook zelf bezoek en is dus representatief voor mijn persoonlijke surfgedrag. Je kunt daar ook de Firefox cache kiezen.

In mijn geval krijg ik het volgende advies:

Top3DNS_zpsaaf93314

Oftewel die van Ziggo als 1e nemen en dan de twee OpenDNs servers als 2e en 3e (als je systeem meer dan 2 toelaat)

Je krijgt ook een grafisch resultaat:

ResponstijdDNS_zps65e69c18

Of nog gedetailleerder:

ResponstijdgrafiekDNS_zpsc4d4b26c

Bij deze laatste grafiek zie je duidelijk dat er ook een flinke spreiding in de reacties zit. Een klein deel is bij alle servers beduidend trager dan de snelste responsen. Mij valt ook een verschil in de twee Ziggo servers op. Maar dat kan ook een moment opname zijn en morgen weer anders zijn.
 
kobus1960
Leuke test! prima resultaten voor Ziggo dus, Thumbs Up
 
Zippo
Ziet er mooi uit! Heb namebench al wel gedownload maar nog niet geïnstalleerd. Ga er morgen mee aan de slag.

Trouwens via die link van jou kwam ik uit bij Softonic. Als ik dan wat wil downloaden lijkt het erop dat ik eerst een downloader van Softonic moet installeren. Daar ben ik altijd huiverig voor. Even gezocht en uitgekomen bij de bron: https://code.google.com/p/namebench/.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
kobus1960
Bij Softonic krijg je veel gratis mee, meer werk om alles
er weer af te gooien dan wat installeren bij die lui.
Filehippo bevalt me beter voor gratis dingetjes.
 
briolet

Quote

Als ik dan wat wil downloaden lijkt het erop dat ik eerst een downloader van Softonic moet installeren


Ik heb hem 2 jaar geleden ergens opgehaald dus weet ik ook niet meer waar mijn versie vandaan kwam, maar het was vast een mac-only site. Ik gaf Softonic omdat daar ook windows versies stonden en niet alleen de Mac versies. Maar jouw link is beter. Dat is de originele bron van de ontwikkelaar. Smile
Ik zie dat de laatste release versie van 6 juni 2010 is (althans de Mac versie 1.3.1), maar de code op de website is nog ge-update tot mei 2011. Dus wil je het nieuwste hebben, dan zul je zelf moeten compileren.

Het programma is volkomen in de taal Python geschreven wat maakt dat dezelfde code op bijna alle computer platforms draait.

Er zit geen help file bij, via de link van Zippo kun je op de originele site ook de FAQ en een serie Wiki paginas raadplegen.
Eén waarschuwing die er in staat is dat bij elke volgende test, je eigen DNS server steeds beter gaat scoren vanwege cache opbouw. Dus raden ze aan om tussendoor een test te runnen die niet op je browser cache gebaseerd is, maar op de "alexa-top-2000" lijst. (Dat kun je via de menu's kiezen)
 
Zippo
Ik heb de complete test afgewerkt inclusief die alexa-to-2000 lijst.

Quote

Your current primary DNS server is Fastest
Recommended configuration (fastest + nearest)

Primary Server 212.54.35.25 SYS-212.54.35.25
Secondary Server 208.67.220.220 OpenDNS
Tertiary Server 208.67.222.220 OpenDNS-3


Zie wel verontrustende dingen als: "www.paypal.com is hijacked: www.paypal.com.akadns.net"
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Onderzoek WiFi problemen met Ubee modem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Waar is de 2,4 WiFi Algemeen : 6 17-12-2023
zonnepanelen verbinden met wifi Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 05-09-2023
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Wifi punt Zyxel Wap6807 Algemene computer en software vragen. : 8 16-01-2022
Wifi netwerk niet te zien op Samsung S7 WiFi, draadloos netwerk : 12 15-02-2021
Advertentie