obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen en configuratie van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc
superfury
Ik heb nog een oude laptop liggen met Windows XP er op(Pentium III CPU). Kan ik deze in de meterkast bij de modem hangen en als PHP server gebruiken om WOL te laten functioneren? Gebruikt die dan niet te veel stroom? Of moet ik voor laag stroomgebruik eerst Linux er op installeren? Btw, de computer kan geloof ik niet automatisch opstarten na stroomuitval(kapotte batterij). Met de knop valt hij wel aan te zetten(voor zolang hij op de netstroom aangesloten zit, zonder netstroom valt hij uit vw de dode batterij).

Gezien het een legale Windows XP versie is (voor zover ik weet), is het misschien handiger om freeNAS op een 8GB USB stickje te zetten en via dat een PHP server te maken voor WOL(bootable linux USB ) ?
Gewijzigd door superfury op 15-08-2016 15:05
 
hanh
Tsja superfury, je vraagt nogal wat.

In principe zou zoiets met een oude laptop wel moeten kunnen.
Je zou er bv een ssh server op kunnen zetten en
php for Windows....
Dan zou het tenslotte kunnen gaan zoals ik schreef m.b.v mijn NAS.
Linux er op zetten is ook een optie.

Maar je moet wel op zijn minst een enthousiaste It hobbyist zijn,
goed tegen teleurstellingen kunnen en liefst een maatje hebben die je kan helpen.....

Wil je per se WOL dan lijkt me 2b (uit mijn eerste post)
een veel eenvoudiger te realiseren optie.
Ie de routing in je netwerk laten verzorgen door een router
die static ARP aan boord heeft.

Ook hierbij zal het ff bijten worden als je niet goed ingevoerd bent
in dit soort dingen.
Als dit zo is dan dan heb je ook in dit geval een maatje nodig.

Dit alles bij dit topic in detail behandelen voert te ver- althans voor mij.

Succes, verder.

Groet, Han
 
hanh
Sorry. Ik zag FreeNAS te laat.
Zou wellicht kunnen. Geen ervaring mee.
 
superfury
Heb vannacht mijn oude LG-P710 telefoon gepakt en 3 softwarepakketjes voor PHP server op geïnstalleerd:
PHP server(PHP7): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.esminis.server.php
FTP server: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.medhaapps.wififtpserver
Always on service(tegen Standby): https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.aboutall.android.tools.backlightmanager

Vervolgens PHP server doorgekoppeld naar modem(POORT>1024 vanwege Android, custom poort in port forwarding). Daarna na wat sleutelen aan bestaande scriptjes(ivm veiligheidsredenen) de scriptjes erop gezet. Computer kan dan extern via browser worden wakkergemaakt via de PHP server(stuurt WOL pakketje naar de modem). So far lijkt het te werken, zelfs met de PC uit(niet met de power knop!) en de PC weg uit de DHCP tabel(Zowel verlopen als via Force Available knop). Beetje moeite moeten doen om de telefoon extern(via WAN) te bereiken, maar lijkt nu na een volle nacht prima bereikbaar. Enige bekende probleem is waarschijnlijk de stroomtoevoer van de LG-P710(gammel stekkertje van de Jumbo) Grin. Straks nog ff controleren via ander netwerk(laatste test 3 uur geleden), dus niet het Ziggo-netwerk.
 
Black Tiger
Php op een telefoon? Wat ze toch al niet uitvinden he. Smile
Maar wel een interessant projectje. Leuk dat je dat met ons deelt!Thumbs Up
Greetings, Black Tiger
 
superfury
Het PHP servertje werkt tot nog toe prima. Uiteindelijk wel een ander FTP-servertje erop gezet(de eerder genoemde FTP-server stop ermee zodra de verbinding met het netwerk verbroken wordt(bijvoorbeeld vanwege reboot van de modem of tijdelijke uitval WiFi).

Helaas had Ziggo van de week onderhoud uitgevoerd, waardoor de modem behoorlijk van slag was(meer dan 3 reboots van modem en apparaten nodig omdat de statische IP-adressen niet uitgedeeld werden(de telefoon en andere apparaten kregen een normaal DHCP IP-adres toegediend ipv de instellingen in het tabblad Static Lease onder Gateway in de Ubee EVW-3200). Uiteindelijk na een paar reboots en handmatig herverbinden PC en LG-P710(modem twee of drie keer 1 minuut uitgezet) werkte de IP-toewijzing gelukkig weer correct. Zou eigenlijk toch niet mogen gebeuren(instellingen welke helemaal niet toegepast worden)?

Edit: De FTP-server is vervangen door "FTP Server - Access files over the Internet" van Banana Studio ( https://play.google.com/store/apps/details?id=net.xnano.android.ftpserver ). Deze lijkt prima om te gaan met de omstandigheden(reboots van de modem en telefoon in standby etc.)

Uiteindelijk de server nog een beetje aangevoegd met een cronjob scriptje welke regelmatig(elke 5 minuten) aangeroepen wordt door "Cronjobs - web cron" ( https://play.google.com/store/apps/details?id=st.tom.cronjobs ). Dit scriptje werkt de publieke IPv4 en IPv6(wanneer beschikbaar, gek genoeg kan ik geen enkele v6 ip gegevens vinden naast wat er al in de DNS records staat(geplaatsd door de dynu.com app in Windows 10)) van mijn DNS provider periodiek bij(bij elke aanroep van het script, dus elke 5 minuten). Alle lookups op verschillende sites geven alleen IPv4 gegevens? Zelfs http://whatsmyip.net/ geeft een oncompleet adres (::xxxx:xxxx:xxx ipv volledig adres, vervang xxxx door 4 hexadecimale getallen).
Gewijzigd door superfury op 23-01-2018 09:49
 
Black Tiger
De eerste modem types willen nog wel eens raar doen met de gereserveerde leases. De Ubee werkt er nog wat beter mee, de Cisco's willen ze wel eens helemaal kwijt raken.
Maar gelukkig dat je alles weer aan de praat hebt gekregen.
Wat dat betreft hier gelukkig geen last, heb er zelf een Fritzbox tussen hangen, scheelt een bak irritatie. Smile

Zelfs een FTP server op de telefoon? Wat grappig.
V.w.b. het ipv6 dat zou ik zo niet weten. Als je bij whatsmyip.net (of watismijnip.nl) gaat kijken geven die alleen je externe Ziggo ip door en dat is er maar 1, een ipv4 zo te zien in jouw geval geen ipv6.

Of heb jij in je modem een ipv6 staan wat nu getunnelt wordt naar een ipv4 extern?
Greetings, Black Tiger
 
superfury

Quote

Black Tiger schreef:

De eerste modem types willen nog wel eens raar doen met de gereserveerde leases. De Ubee werkt er nog wat beter mee, de Cisco's willen ze wel eens helemaal kwijt raken.
Maar gelukkig dat je alles weer aan de praat hebt gekregen.
Wat dat betreft hier gelukkig geen last, heb er zelf een Fritzbox tussen hangen, scheelt een bak irritatie. Smile

Zelfs een FTP server op de telefoon? Wat grappig.
V.w.b. het ipv6 dat zou ik zo niet weten. Als je bij whatsmyip.net (of watismijnip.nl) gaat kijken geven die alleen je externe Ziggo ip door en dat is er maar 1, een ipv4 zo te zien in jouw geval geen ipv6.

Of heb jij in je modem een ipv6 staan wat nu getunnelt wordt naar een ipv4 extern?


Ondertussen blijkt de IP-adrestoewijzing redelijk te werken(IP geconfigureerd in het apparaat zelf, static leases zitten in de modem, maar de apparaten gebruiken nu geen DHCP autoconfiguratie meer(vanwege de storingen bij elke keer als ziggo weer eens onderhoud uitvoert).

De Ubee modem/router geeft nu zelfs helemaal geen teken meer dat het uberhaupt IPv6 ondersteund. Alleen maar IPv4 addresses in alle tabbladen. Misschien heeft Ziggo IPv6 voor deze modem geschrapt? Het was oorspronkelijk heel even aanwezig, maar kort na de introductie was het alweer verdwenen?

Extern IP in de modem geeft alleen IPv4 aan(IPv6 is verdwenen).

Heb nooit een of andere tunnel gebruikt(ik neem aan dat je VPN-tunnels bedoelt?).
 
Black Tiger

Quote

maar de apparaten gebruiken nu geen DHCP autoconfiguratie meer(vanwege de storingen bij elke keer als ziggo weer eens onderhoud uitvoert).

Als dat vaker gebeurt kun je inderdaad beter zonder dhcp werken, dan blijft tenminste alles goed staan.

Voor zover mij bekend houdt iedereen die een ipv4 heeft dit voorlopig en krijgen alleen nieuwe klanten een ipv6 of met wat pech de mensen die een nieuw modem krijgen. Kan me vergissen maar ik dacht dit zo ergens gelezen of gehoord te hebben.

V.w.b. de tunnel bedoelde ik echt een ipv6 tunnen, maar die maak jij zelf dan ook niet, die wordt buiten je modem door Ziggo opgezet.
Er zijn twee manieren om een ipv6 te krijgen. Een is rechtstreeks, gebeurt dacht ik alleen op de nieuwe modem types, dan kun je ook forwards maken.
De andere wijze is een ipv6 wat via een ip-tunnel een ipv4 wordt. Deze hebben het nadeel dat je daar dus geen poort forwards mee kunt maken.

Er staat ergens een heel stuk hierover te lezen op het officiële Ziggo forum. Maar ik ben het alweer grotendeels kwijt omdat ik toch geen gebruik maak van ipv6. Smile

Bedankt voor je terugkoppeling!Thumbs Up
Greetings, Black Tiger
 
superfury
De oude Ubee is sinds kort vervangen door een Arris TG2492LG-85.
Zoals eerst weer opnieuw ingesteld.
Nu heb ik static IP ingesteld en vervolgens het bereik van DHCP verminderd.

Daarna op de PC ARP en NS offloading aangezet. Vervolgens de LAN kabel er uit en terug erin.

Daarna de PC in standby gezet (verbonden met mijn switch). Vervolgens de router opnieuw opgestart.

Na opnieuw opstarten van de modem met een simpele ping op Android en daarna ARP cache bekeken: Hij herkent nu het MAC adres! Hetzelfde geldt voor de modem!

Nog eens gedouble-checked door de modem en telefoon nogmaals te rebooten. Beiden blijft via ARP nu blijkbaar de PC bekend!

Hij geeft bij DHCP een leasetijd van 0 weer, dus dat werkt eindelijk?

Aanzetten over WAN lijkt nu te werken? In ieder geval binnen aantal minuten? Probeer over een half uurtje weer.

Echter een klein vraagje: kan je in Windows 10 ook ARP offloading (nodig lijkt het om te forwarden) gebruiken als je voor afsluiten (S5 power state?) ipv slaapstand kiest?
Gewijzigd door superfury op 06-01-2023 01:13
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
Marco van Basten naar Ziggo Sport Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Ziggo GO nu ook beschikbaar voor Apple TV, Android TV en Amazon Fire TV Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Hilversum klaar voor Gigabit-internet, twee derde van Nederland zsm Ziggo nieuws : 1 12-11-2019
Advertentie