obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Onderwerp afdrukken
DDNS (Dynamic DNS) op Ziggo Connectbox?
HaLavan
Sinds vandaag heb ik de beschikking over de Ziggo Connectbox. (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/)

Na activatie ben ik op zoek gegaan naar de DDNS (Dynamic DNS) instellingen, maar DDNS (b)lijkt niet meer ondersteund te worden door Ziggo.
Mijn oudere UBEE UVW200 had deze ondersteuning wel.

Iemand een idee hoe ik DDNS alsnog ingeregeld/ingesteld kan krijgen?
 
Black Tiger
Geen DDNS ondersteuning meer? Nja ik ben er niet rouwig om, want de ondersteuning van die dynamische ip sites was toch al erg gebrekking. Zo werd no-ip.org ook niet ondersteund. In de Cisco was het uitsluitend DDNS terwijl er veel meer mogelijkheden zijn.
Zo ondersteund een Zyxel modem, die je bij Ziggo ook als router kunt gebruiken wel diverse dynamische systemen inclusief "custom" oftewel zelf in te stellen. Kun je ook een ander nemen die je niet steeds hoeft te updaten.

Om terug te komen op jouw vraag. Daar bestaat een tooltje voor wat je op je pc kunt installeren en laten draaien.
Alsjeblieft, klikbare link:
http://dyn.com/apps/updater-windows/

Iets soortgelijks bestaat ook voor no-ip.org dus voor mensen die no-ip hebben en dit handig vinden, alsjeblieft:
http://www.noip.com/download?page=win
Greetings, Black Tiger
 
HaLavan
@Black Tiger,

Dank voor je snelle reactie.

Of je niet meer rouwig om moet zijn dat DDNS niet meer ondersteund wordt omdat de DDNS gebrekkig ondersteund werd op Cisco kan ik niet beoordelen.
Het werkte bij mij tot 24 uur geleden iig nog als een zonnetje (dyn.com) icm UVW3200.

Om verder in te gaan op je adviezen.

Installatie op een device zoals een PC met Windows zie ik als een workaround, en in mijn situatie niet als een 100% oplossing.
Dit omdat een PC met Windows bij mij steeds minder vaak altijd aan staat.

Tocht heeft je mail mij wel geïnspireerd omdat ik van dit soort tootjes niet op de hoogte was.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op ddclient, voor installatie op mijn Raspberry Pi.
Die RPi staat bij mij het meest aan, maar zeker niet altijd.
Dit werkt voor nu afdoende.

Ik ben van mening dat dit bij de bron (bij binnenkomst/uitgaan van het dataverkeer) moet worden opgelost, in de Connectbox in mijn geval.
Hierdoor kan het hele netwerk van buiten gevonden worden, eigenlijk voor hetgeen waar DDNS voor bedoeld is.
En ben ik niet afhankelijk van de device waar zo'n tooltje op draait.
Of ik moet op meerdere devices zo'n tooltje installeren als een vorm van backup.

Voor nu een acceptabele workaround.
Verder hoop (verwacht) ik dat Ziggo DDNS alsnog gaat ondersteunen vanuit de Connectbox.


Naast DDNS is VPN is ook niet meer beschikbaar in de Connectbox ben ik achtergekomen.
Eigenlijk verwacht je bij vervanging van een modem/router geen degradatie van functionaliteit en techniek.
Dat is op deze punten wel het geval, ondanks andere positieve aspecten zoals dual band wifi, 801.11AC ondersteuning, enz.

Een ander modem/router zoals de Zyxel? Dan zou ik desnoods terug kunnen gaan naar de UVW3200 waar DDNS en VPN wel werkte.
En dan maar de andere beperkingen zoals het automatisch switchen tussen 2.4 GHz en 5 GHz voor lief nemen.
Ziggo levert mij een nieuw kastje (Connectbox) en daar verwacht ik ook deze functionaliteit op. Misschien een verkeerde en niet naar Ziggo uitgesproken verwachting van mij maar toch...
Dan wil ik zo'n kastje ook niet meteen ter zijde schuiven, want linksom of rechtsom betaal ik er wel voor.
 
Black Tiger
Ja oke, dat rouwig zijn is natuurlijk ieders eigen keuze. Maar sinds dyn besloten heeft niet meer gratis te zijn denk ik er zo over. Commerciele initatieven zouden ook moeten betalen aan fabrikanten voor support.
Maar dat terzijde.

Je hebt inderdaad gelijk dat installatie op een device zoals een PC een workaround is. De pc hoeft ook niet altijd aan te staan. Je kunt ook de pc of de tool los starten als je ip gewijzigd wordt, hetgeen eigenlijk zelden gebeurt, maar het blijft een workaround.

Feitelijk zouden gewoon alle modems en routers zoiets moeten ondersteunen, maar het feit is dat dit niet het geval is, even los van de vele mogelijkheden. Want je hebt bijv. de custom optie nodig om de gratis duckdns er in te kunnen krijgen.

Ik heb ooit eens contact gehad met iemand die invloed kon uitoefenen bij de wensen die Ziggo aan de firmware ontwikkeling kon maken.
Daarbij is toen aangegeven dat men alleen dyndns er in had zitten terwijl standaard op de meeste modems meer zat en met name ook het (sinds dyn stopte met gratis support) populaire no-ip.org.
We hebben toen geprobeerd dit er bij te krijgen want er kwam toen nieuwere Cisco firmware aan. Diverse standaard opties worden er bij custom firmware helaas uitgehaald.
Helaas bleek na overleg het antwoord dat dit verder geen prioriteit had. De overweging was dat er toch nieuwere types modems aan zaten te komen en de ddns geen dienst van Ziggo was, dus als het niet in de modem zat of onvoldoende zagen zij ook geen reden dat uit te breiden. Of er moesten al veel vragen vanuit de klanten komen.
Dus vermoedelijk klagen we te weinig over dit soort dingen. Smile

VPN is weer een verhaal apart. Dat is een aparte optie. Ik stam nog uit de tijd van "vroegah". Een modem was toen een modem en een router een router. Als je ziet wat voor extra toeters en bellen aan functionaliteit zijn toegevoegd die feitelijk niet bij die dingen horen te zitten, is het wel te verwachten dat men het op een gegeven moment ziet als iets "standaards".
VPN moet ook gewoon werken middels port forwarding zoals het origineel ook hoort bij mijn weten.

Je kunt overigens gewoon terug naar je UVW3200 als je die nog hebt. Heb je die niet, dan zijn die vaker nog wel verkrijgbaar via marktplaats voor een klein bedrag.

Quote

Misschien een verkeerde en niet naar Ziggo uitgesproken verwachting van mij maar toch...

Een correcte veronderstelling dat je er v.w.b. deze opties incorrect over denkt. Maar dat is Ziggo feitelijk ook zelf wel wat schuld. Net als andere providers trouwens.
Hoe meer functionaliteit je in een modem (of andere apparatuur) stopt, hoe hoger het verwachtingspatroon van de klant logischerwijze is bij vervanging of vernieuwing. Op zijn minst verwacht deze dus een gelijke mogelijkheid qua functionaliteit.
Niet terecht maar je wekt als bedrijf die verwachting wel. Dan moet je daar duidelijker voer naar de klant communiceren als dat niet het geval is.

Er is nog een oplossing. Zelf een router kopen die wel alles ondersteunt wat je graag wilt, de modem in bridgemode zetten en klaar is kees.
Dan moet je er wel zelf geld in steken, maar dan kunnen ze je een modem leveren wat ze willen, dan blijf jij je functionaliteit behouden.

Let wel even op want als je de Ziggo modem in bridgemode zet heeft dat weer het nadeel dat je geen gebruik meer kunt maken van wifi spots van Ziggo.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

Black Tiger schreef:Daarbij is toen aangegeven dat men alleen dyndns er in had zitten terwijl standaard op de meeste modems meer zat en met name ook het (sinds dyn stopte met gratis support) populaire no-ip.org.

We hebben toen geprobeerd dit er bij te krijgen want er kwam toen nieuwere Cisco firmware aan. Diverse standaard opties worden er bij custom firmware helaas uitgehaald.
Helaas bleek na overleg het antwoord dat dit verder geen prioriteit had. De overweging was dat er toch nieuwere types modems aan zaten te komen en de ddns geen dienst van Ziggo was, dus als het niet in de modem zat of onvoldoende zagen zij ook geen reden dat uit te breiden. Of er moesten al veel vragen vanuit de klanten komen.
Dus vermoedelijk klagen we te weinig over dit soort dingen. Smile


Blijkbaar hebben ze toch geluisterd want in de huidige Ubee firmware zit DynDNS en No-IP. En die firmware is er ook al een jaartje. Maar 2 stuks is inderdaad erg weinig.

De fabrikanten van veel netwerkapparaten hebben vaak ook een eigen DDNS dienst. b.v. IP camera's en nassen. Alles apparaten die 7/24 uur aanstaan. Zolang er maar 1 apparaat in je netwerk aan ddns doet, ben je er al.
 
Black Tiger

Quote

Blijkbaar hebben ze toch geluisterd want in de huidige Ubee firmware zit DynDNS en No-IP.

Als dat het geval is vraag ik me af waarom het niet ook in de Cisco's zit.Sad
Hoe dan ook, hebben in elk geval de Ubee bezitters dan nog iets aan de inspanningen gehad. Smile
Maar ik heb zoiets van als je het toch inbouwt, bouw dan gelijk een range in en een custom optie, dan kan iedereen vooruit. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
Greetings, Black Tiger
 
HaLavan
@Black Tiger, @briolet,

Dank voor jullie reactie.

Connectbox in bridge zetten en een andere router erachter zetten?

Dan komt er toch een ander device in het netwerk te hangen (en staat er een 2e router in mijn woonkamer).
En is een RPi een stuk goedkopere en meer flexibele oplossing. Die kan én DDNS'en en VPN'en, en veel meer. Wellicht kan dit zelfs met een RPi Zero (heb ik nog niet in bezit en daarom ook niet geprobeerd).
Daarnaast is die RPi beter weg te werken dan een 2e router.

Vwb het activeren van DDNS en VPN, ik neem aan dat de leverancier (Compal Broadband Networks, http://www.icbn.com.tw/) van deze Connectbox deze opties er in de standaard modellen vast wel heeft zitten maar zijn uitgeschaked door of i.o.v. Ziggo.
En anders had Ziggo dit wel van deze leverancier kunnen eisen indien ze dit hadden gewild.

Waar ik inmiddels wel achter ben: DDNS activeren is net iets meer dan het toevoegen van een paar regels met listboxen en velden. Dit wist ik tot een paar uur geleden ook nog niet.
Dit ivm de gebruikte protocollen in de devices (zie https://sourceforge.net/p/ddclient/wiki/protocols/). Bij een router zie je die protocollen meestal niet. Dat wordt hier onder water geregeld.
Maar als ddclient het kan met een chacacter based UI (character based broertje van de GUI) moet een router dit met een GUI ook wel kunnen.

Ik doe het voorlopig wel met de RPi oplossing.
Dit zijn juist de devices die ik van 'buiten' wil benaderen.

Mijn hoop is nog wel gevestigd op Ziggo en dat ze met een passende oplossing komen. (terecht op onterecht)
De supportdienst van Ziggo heeft dit als klacht genoteerd en komen er de komende week op terug.
De reactie van Ziggo zal ik hier wel posten.
 
Black Tiger
Ik ga er van uit dat het met een RPi ook moet kunnen ja. Dat draait op Linux en er bestaan ook Linux update tools voor ddns en no-ip.

Quote

deze opties er in de standaard modellen vast wel heeft zitten maar zijn uitgeschaked door of i.o.v. Ziggo.
En anders had Ziggo dit wel van deze leverancier kunnen eisen indien ze dit hadden gewild.

Ja dat gaf ik eerder ook al aan. Er worden vaker dingen op wens van de provider uit modems gehaald, niet alleen bij Ziggo. Telfort en met name KPN hebben hier ook een handje aan.

Quote

De supportdienst van Ziggo heeft dit als klacht genoteerd en komen er de komende week op terug.

Aha, dan ben ik benieuwd! We zien al nieuwsgierig uit naar wat de reactie zal zijn!
Greetings, Black Tiger
 
HaLavan
Even weer een update.
Intussen ben ik 2 keer gebeld door de klachtenservice.
De klachtenservice is zeer behulpzaam maar heeft minder technische kennis. Is ook niet zo erg.

Samengevat
Er zijn blijkbaar 2 typen Connectboxen (met ip 192.168.0.1 en 192.168.178.1 als herkenning) waar bij mijn type Connectbox (192.168.178.1) het wel mogelijk zou moeten zijn om te DDSN-en en VPN-en.
Samen met de klachtenservice ben ik er achtergekomen dat ik het goede type zou moeten hebben. Blijkt dus toch niet zo te mogen zijn.

De ondersteunende afdeling zal gaan kijken of er een nieuwe firmware beschikbaar kan worden gesteld waarin DDSN-en en VPN-en zal worden toegevoegd.

Als alternatief is een 2e router voorgesteld waarbij de connectox in bridge modus zal worden gezet, maar dan zit ik weer met een 2e kastje in de woonkamer.
Die optie heb ik (opnieuw) afgewezen.

Het vrijgeven van de firmware met DDSN-en en VPN-en kan wel even gaan duren.
Dat is voor mij niet zo erg. Ik heb immers een workaround.
In mijn specifieke geval gaat kwaliteit en betrouwbaarheid boven snelheid.

Voorlopig blijf ik wel werken met mijn RPi. Dit werkt voor nu afdoende.

Wordt vervolgd zodra ik meer weet.
 
briolet

Quote

HaLavan schreef:
Er zijn blijkbaar 2 typen Connectboxen (met ip 192.168.0.1 en 192.168.178.1 als herkenning)


Zijn dat niet de default IP ranges van resp oud-UPC en oud-Ziggo? Die kunnen er inderdaad elk andere software op gezet hebben.

In plaats van een tweede router kun je er ook een nas achter zetten. Dan heb je direct ook een centrale dataopslag in huis, die ook simpel van buiten benaderbaar is. Ik hen b.v. een Synology nas waar een gratis ddns dienst bij zit en die ook een vpn server heeft.
Alle andere merken nas hebben deze opties ook.

Zo'n ding hoeft niet in de woonkamer te staan, maar kun je overal 'verstoppen' als je hem maar via een deugdelijke ethernet-kabel met de router verbindt.
Gewijzigd door briolet op 03-09-2016 11:24
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DDNS (Dynamic DNS) op Ziggo Connectbox?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
Advertentie