obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wil je meer apparatuur aansluiten op je internetverbinding dan heb je een router nodig. Ziggo levert nu de Ubee EVW3200 en de Cisco EPC3925, daarin zit al een router met wifi.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7581 achter Connectbox - geen guest wifi
FrankE
Ik probeer achter de connectbox een Fritzbox actief te maken.
Hierbij wil ik op de Fritzbox zowel een 'eigen intern' wifi beschikbaar hebben met toegang tot alle netwerk onderdelen (Waaronder NAS0.
Daarnaast ook een Gasten netwerk, die uiteraard nergens bij mag komen.

Momenteel heb ik wel de interne wifi werkend, maar de gasten wifi niet.
Instellingen zo ver:
Fritzbox op LAN 1 aangesloten op ConnectBox
Fritzbox ingesteld op 'IP Client' en DHCP uitgezet.
Guest access staat aan.
Ik krijg wel een IP adres toegewezen als in verbinding maak met het Guest netwerk, maar heb geen internet.

Bijzonder is, als ik ipv Guess Access kies voor 'Public Wifi Hotspot' in de Fritzbox, dan werkt alles 100%.
Echter, je begrijp dat ik niet mijn verbinding 'voor iedereen' zomaar beschikbaar wil stellen.

Iemand enig idee wat ik anders kan doen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Zippo
Ok je wilt dus alles in dezelfde ip range hebben.
Zo te zien heb je het wel goed ingesteld. Toch mis ik stappen om conflicten in het netwerk te voorkomen.

Als het mogelijk is om in de connectbox de lan range te laten beginnen bij 192.168.x.10 ipv 192.168.x.1 stel dat dan zo in. (je gateway moet wel 192.168.x.1 blijven)

Geef je Fritzbox in de connectbox een vast ip adres via dhcp, bv 192.168.x.5
EDIT: zet de dhcp server in de fritzbox uit!

Zet alle apparatuur uit en zet het 1 voor 1 weer aan.

Testen maar.
Gewijzigd door Zippo op 13-09-2020 14:05
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
FrankE
Beste Zippo,

het leek bijna te mooi om waar te zijn. Ik heb je aanbevelingen doorgevoerd.
Toegang tot lokale netwerk apparaten gaat prima zodra in op het 'prive' wifi zit.

Als ik echter gebruik maak van gasten wifi, heb ik helemaal geen internet.
M'n telefoon maakt er wel verbinding mee, krijgt ook een IP adres toegewezen in de range 192.168.189.21; met als router 192.168.189.1
Ik 'zie' op de Fritzbox ook alle gegevens van m'n telefoon terug, dus de verbinding is ok.

Echter, geen internet dus ...
Ik dacht ergens in een van de schermen gezien te hebben dat, als de Fritz ingesteld is al IP Client (in mijn geval dus), Guest Access niet zou werken.
Vreemd genoeg kan ik dan nu in geen enkel scherm meer terugvinden. Misschien stond het ergens toen ik met de instellingen 'aan het spelen was' en alle opties afliep om het maar werkend te krijgen.

Hopelijk is er toch nog een optie of iets anders die ik over het hoofd zie waardoor ik het wel werkend kan krijgen?
 
Zippo
Nog eens nagedacht over het privé wifi netwerk.
Je privé wifi netwerk loopt via een andere VLAN dan de rest van je fritzbox netwerk en heeft toegang nodig op de WAN poort van je fritzbox voor internet.
Oftewel een privé wifi verbinding, met internet toegang is op deze manier onmogelijk.

Heeft de connectbox geen optie voor een privé wifi (gastnetwerk)?
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
FrankE
Ik heb de UTP kabel van Connectbox op alle LAN poorten en de WAN poort nog een keer aangesloten en opnieuw opgestart. Helaas daarin ook geen verschil.

De Connectbox heeft zeker een gastenwifi. Probleem is alleen dat het signaal niet al te best is, en amper de begane grond dekt. Op de 1e en zolder geen enkele dekking.

Ik heb denk ik nog maar 2 opties:
- mesh systeem aanschaffen
- Connectbox op 'bridge' modus zetten, met daar achter een Fritzbox, en de fritzbox als router instellen. Ik heb er nog 2 liggen, dus kan daarmee alle verdiepingen wel afdekken.
'Spelen' met de bridge modus heb je Ziggo voor nodig, want je kunt dit zelf niet aanpassen. Niet handig als je 's avonds aan het proberen bent en bv. weer terug zou willen. Wordt mijn gezin niet echt blij van ....
 
Zippo
Is dit een optie:
Vanaf je connectbox LAN naar de WAN aansluiting van je Fritzbox. Stel in je connectbox de DMZ in voor het WAN ip adres van de fritzbox. Zo voorkom je dat je dubbel poorten moet open zetten.

Nu kun je met je FB je hele netwerk bedienen. Helaas zit je connectbox nu niet meer in het FB netwerk, maar kun je de connectbox toch bereiken als je het ip adres rechtstreeks gebruikt.

Wellicht zijn er van andere leden nog tips.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
FrankE
ik heb de connectbox toch maar in bridge modus laten zetten. Daar achter de fritzbox als router, en een aantal anderen als 'mesh' (via de vaste kabel) door het hele huis.

Werkt als een zonnetje, beter dan ik had verwacht.
 
Zippo
Mooi zo. Bedankt voor de terugkoppeling.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Black Tiger

Quote

Iemand enig idee wat ik anders kan doen?

Sorry, wegens omstandigheden heb ik dit helemaal gemist.
In Bridgemode heb je ook geen wifispots meer als je ergens anders bent dus dat is wel een nadeel.

Maar het werkt op deze manier wel goed.

Mocht je het eens anders willen zodat je weer wifi spots hebt dan kan dat ook.
Ik heb het zelf anders gedaan namelijk de wifi in de Connectbox uit gezet.
Aansluiting hetzelfde als jij, maar ik heb tevoren eerst de Fritzbox een ander ip adres gegeven (bijv. 192.168.0.1) en DHCP aangelaten.
- Connection to an external modem or router
- Establish own connection to the internet
Dan in de Connectbox het ip van de Fritzbox gereserveerd en als DMZ ingesteld, zo hoef je nergens meer naar te kijken.

Dan kun je in de Fritz doen met je gasten wifi wat je wilt, bijv beperken tot bijv. webverkeer en mail. Of wifi in Ziggo modem aan laten en daar de gastenwifi op activeren.

Mocht je het eens zo willen, laat het me dan gerust weten, neem ik de instellingen wel met je door.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7581 achter Connectbox - geen guest wifi', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Waar is de 2,4 WiFi Algemeen : 6 17-12-2023
zonnepanelen verbinden met wifi Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 05-09-2023
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
geen live mail en opslagmappen Algemeen : 3 30-08-2022
Advertentie