obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Klachten over Ziggo onderdeel. Post hier je Ziggo klacht over storing met internet, telefonie, televisie of modem.
 Onderwerp afdrukken
Gebruikelijke fabeltjes plasma in 'Zie'
JAM1971
In 'Zie'-magazine lente 2010 staat op bladzijde 29 de rubriek 'Ziggo antwoordt'. Hier worden 7 zaken behandeld waarop je zou moeten letten bij de aankoop van een nieuwe TV.

Het meeste ben ik het wel mee eens/komt logisch op me over, maar wat er bij punt 4 ('Plasma, LCD of LCD LED'Wink staat klopt maar voor een klein deel. Even een citaatje:

Quote

... Bedenk wel dat een plasma-tv over het algemeen minder duurzaam is dan zijn LCD-broertje. ...

Dit is dus niet waar! Bij een plasma duurt het gemiddeld 50.000 uur voordat het paneel de helft van z'n originele lichtopbrengst heeft bereikt. Dan is de plasma-tv dus nog niet aan het einde van z'n levensduur. Bij een conventionele LCD is de backlight veel eerder dan die 50.000 uur defect en dan loop je toch echt tegen een reparatie aan die de dagwaarde van de TV overstijgt.

Volgende citaat:

Quote

Hij verbruikt meer energie en er wordt beweerd dat het scherm sneller inbrandt.

Voorbeeld: een plasma van 50" verbruikt ongeveer evenveel als een (conventionele) LCD van dezelfde grootte. Er zijn genoeg serieuze tests op internet te vinden die dit onderbouwen.
Van het inbranden van de huidige generatie plasma's is allang geen sprake meer. Het enige waar plasma's nog wel last van hebben is beeldretentie (het achterblijven van een restlading in plasmacellen die langdurig felle kleuren moeten weergeven. Bijvoorbeeld zenderlogo's). Dit is echter een tijdelijk verschijnsel en verdwijnt na enkele minuten.
Verder vind ik het niet professioneel om gewoon te publiceren dat er iets beweerd wordt, zonder uit te zoeken of het waar is.

Citaat 3:

Quote

De afgelopen tijd is het plasmascherm minder populair geworden en dus flink in prijs gedaald.

Ik heb wel een vermoeden waardoor die verminderde populariteit komt. "Need I say more?"

Citaat 4:

Quote

Kenners bestempelen de LED als de tv van de toekomst. ...

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het hier om de OLED TV als de tv van de toekomst. Dat is een heel andere techniek dan LCD met LED-backlight.

Dit moest ik even kwijt nadat ik me al een tijdlang loop te ergeren aan die spookverhalen. Wink
Gewijzigd door JAM1971 op 25-03-2010 23:01
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Gebruikelijke fabeltjes plasma in 'Zie'', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie