obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Draadloos internetten met wifi geeft vaak problemen. De snelheid is traag, de verbinding valt weg. Het kanaal is bezet. Hier zijn vragen, oplossingen en tools. Ziggo levert de volgende WiFi routers: Netgear JWNR 2000, Netgear WGR 614, Sitecom WL 582, Sitecom WL 351, Sitecom WL 153, Sitecom WL 341. Internet Dongles: Netgear WNDA3100V2, Netgear WN111, Sitecom WL172, Sitecom WN344. Maar voor andere types als Linksys, D-Link, Cisco, TP-Link kunt u ook uw vragen stellen.
 Onderwerp afdrukken
2 snelheden SiteCom router 300N WL-350??
Ramiri
Ik heb afgelopen week een draadloos router gekocht in het nieuwe Ziggo informatiepunt in Utrecht.
Heel goed geholpen, mar thuis is alles dan toch wer wat anders.
De gekochte router is de SiteCon 300N WL-350
Ik wil deze gebruiken voor mijn Laptop, een Asus K70A.

Na aansluiten zie ik maar één van de SSID's: de 2,4 GHz.
Er wordt aangegeven dat ook de 2e (en snellere SSID, 5,0 Ghz) te zien zou moeten zijn.
Alleen "ziet" de Laptop 'm niet.

Hoe kan dat?? Of is dat een instelling die ik nog moet maken?
Of ligt aan de LapTop??
 
MaXMhZ
SSID is de naam die je aan je netwerk geeft.

2,4 GHz is de normale frequentie-band die door de meeste netwerken gebruikt 5 GHz is een tweede extra band die alleen gebruikt wordt door routers en netwerk kaarten die over "dual band" beschikken. Als je laptop hier niet over beschikt ziet hij uiteraard alleen de 2,4 GHz band
 
Ramiri
Bedankt voor het antwoord.
Maar hoe kan ik controleren of mijn Laptop over dual band beschikt of niet?
 
MaXMhZ
Het makkelijkst is waarschijnlijk inSSIDer te installeren. Dit gratis programmaatje laat onder andere zien welke WiFi netwerken op je locatie actief zijn, en heeft mogelijkheden 2,4 GHz of 5GHz band te selecteren. Als de 5GHz band niet geselecteerd kan worden, beschikt de laptop waarschijnlijk niet over deze mogelijkheid. Dan zal er een netwerk adapter op moeten worden aangesloten die deze mogelijkheid wel biedt. Er is een ruime keuze in dit soort adapters.

EDIT: Kijk ook nog even in de doos van de router.

Vaak wordt er een USB netwerk adaptertje meegeleverd voor de computer. Die dingen zijn snel over het hoofd te zien en vaak verstopt in de piepschuim blokken die het artikel beschermen.
Gewijzigd door MaXMhZ op 01-01-2011 22:35
 
Ramiri
Hi MaxMhz,

Ondertussen inSIDDer geïnstalleerd en gedraaid:
2m4ab5x

Daar zie ik dan wel wat weergegeven bij de 2,4 Ghz TAB, maar niets bij de 5,0 Ghz TAB.
Conclusie: niet ondersteund door de LapTop????
 
MaXMhZ

Quote

Ramiri schreef:
Hi MaxMhz,

Ondertussen inSIDDer geïnstalleerd en gedraaid:
2m4ab5x

Daar zie ik dan wel wat weergegeven bij de 2,4 Ghz TAB, maar niets bij de 5,0 Ghz TAB.
Conclusie: niet ondersteund door de LapTop????


Crosspost - Ik heb net mijn vorige post ge-edit.

Kijk nog even of er geen dual-band adaptertje voor de computer bij de router in de doos zit.

Als er bij de 5GHz niets wordt weergegeven is de laptop waarschijnlijk single-band. Ik kan niets vinden in de technische specificaties voor de Asus K70A. Als de laptop single band is zullen ze er niet mee te koop lopen uiteraard, bij dual band schreeuwen ze het van de daken. Wink

Gelukkig is zo'n USB adaptertje niet al te duur. Intern zou natuurlijk mooier zijn i.v. m. uitstekende delen.
 
kobus1960
Even de handleiding (PDF op Asus.com) bekeken, geen dual.

Quote

Draadloos gebruikskanaal voor verschillende domeinen
N. Amerika 2,412-2.462 GHz Kanalen 01 tot 11
Japan 2,412-2.484 GHz Kanalen 01 tot 14
Europa (ETSI) 2,412-2,472 GHz Kanalen 01 tot 13
 
MaXMhZ
Nog een mogelijkheid is de laptop leverancier even te bellen en vragen of het interne WiFi netwerk kaartje vervangen kan worden door een Dual-band 2,4/5 GHz type. Als de laptop in een winkel dichtbij is gekocht kunnen ze dit hoogstwaarschijnlijk doen terwijl je wacht. Oude kaartje eruit, nieuwe erin, drivers installeren, klaar. Zorg wel even dat je de drivers CD erbij krijgt. Dat scheelt weer zoeken / downloaden.

Je moet je wel realiseren dat de opgegeven snelheden vaak veel te optimistisch zijn. 300Mbps (2,4 single-band op 802.11n en 600 Mbps op 2,4GHz + 5GHz 802.11n) <- halveer die snelheden maar rustig.

Ook zal de accu bij gebruik van dual band eerder leeg zijn (bij mobiel gebruik).

Als de laptop alleen thuis gebruikt wordt is bekabeld werken de snelste en betrouwbaarste oplossing.
Gewijzigd door MaXMhZ op 02-01-2011 08:16
 
Ramiri
Hi MaxMhz,
Dus geen dual band op de LapTop.
LapTop is niet echt dichtbij gekocht. Nu zou ik wel naar een lokale computerwinkel kunnen, maar ik gebruik het hoofdzakelijk voor internetten en niet voor downloaden/uploaden. Voor internetten werkt de 2.4GHz wel OK. En bekabelen werkt idd beter, maar ik heb juist draadloos gekocht om niet aan één plek in huis vast te zitten.

In ieder geval hartelijk dank voor alle info en hulp.

@Kobus1960:
Dank voor de tip en info. Ook grappig dat ik juist een nieuwe alles in één Cisco decoder heb gekocht voor de HD TV waar dit plaatje ook in voorkomt. Maar die opstelling gaat ook uit van bekabelling en ik wil juist graag draadloos.
 
kobus1960
Het staat in m'n handtekening naar voorbeeld van MrSenseo, daar er heel
veel vragen komen over de aansluiting, die worden op die manier weer sneller
geholpen, verder graag gedaan!
Gewijzigd door kobus1960 op 03-01-2011 12:45
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '2 snelheden SiteCom router 300N WL-350??', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ASUS Router RT-AC66U_B1 IPv6 activeren Hardware instellingen : 2 25-11-2021
Router aanschaffen?? WiFi, draadloos netwerk : 3 01-02-2018
Website(s) blokkeren op Cisco router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 07-07-2016
Ubee modem gebruiken als router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 17 03-06-2016
Router: Sitecom WLR-5002 (AC750) Software vragen : 4 07-03-2016
Advertentie