obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Draadloos internetten met wifi geeft vaak problemen. De snelheid is traag, de verbinding valt weg. Het kanaal is bezet. Hier zijn vragen, oplossingen en tools. Ziggo levert de volgende WiFi routers: Netgear JWNR 2000, Netgear WGR 614, Sitecom WL 582, Sitecom WL 351, Sitecom WL 153, Sitecom WL 341. Internet Dongles: Netgear WNDA3100V2, Netgear WN111, Sitecom WL172, Sitecom WN344. Maar voor andere types als Linksys, D-Link, Cisco, TP-Link kunt u ook uw vragen stellen.
 Onderwerp afdrukken
Slechte/geen wifi mét andere router
peterrr
Sinds een tijd (eigenlijk sinds we een nieuw Cisco modem kregen vanwege die hotspots) hebben we zeer slechte wifi in huis.
Wat is er sindsdien gebeurd? (excuses voor het lange verhaal Wink )
- gebeld met klantenservice die niet echt veel konden doen behalve wat met kanalen spelen en de software updaten.
- extern router gekocht (TP-link TL-WR841N), aangesloten en wifi-functie van Cisco router handmatig uitgezet.
- gebeld met duur Ziggo nummer omdat de helpdesk er niet meer uit kwam. Deze meneer kwam tot de conclusie dat het Cisco modem niet goed was want de maximum snelheid werd niet gehaald en de snelheid was bij lange na niet constant.
- monteur langs geweest. Die constateerde dat de wandaansluiting oud was en heeft deze vernieuwd. Toen was de snelheid wel constant en goed (bekabeld!) maar het wifi nog steeds slecht.
- monteur heeft Cisco router vervangen door Ubee router en vertrok. Helaasch... nog steeds slecht wifi in huis. Dus weer nieuwe afspraak met nieuwe monteur gemaakt.
- nieuwe monteur kwam langs. Die speelde wat met zijn telefoon met ´wifi analyzer´ (wat ik zelf uiteraard ook al had gedaan) en veranderde het kanaal af en toe. Ik kreeg niet de indruk dat de beste man enig idee had wat hij aan het doen was overigens, hij zei bijvoorbeeld dat het kanaal op 1,6 of 13 moest staan. Toen ik zei dat kanaal 4 het minst gebruikt werd en ik daarom de router daarop had vastgezet, kreeg ik te horen dat dat niet goed was want dan werd het signaal zowel door 1 als door 6 gestoord. Toen ik hem vroeg of dan niet ál die anderen op kanaal 1 of 6 mij gingen storen als ik het kanaal daarop zou zetten, kreeg ik niet echt een antwoord.
- eindconclusie 2e monteur: hier kan Ziggo niks aan doen, koop maar wifi range extenders.
- daarna zelf nog geprobeerd: wifi functie van Ubee uitgezet, TP link aangesloten. Maar dit haalt niets uit.

Even de situatie: het gaat om een huis uit 1900 met houten muren, geen gewapend beton of wat dan ook met een totaal oppervlak van ca 50m2, verdeeld over 2 verdiepingen. Ik vind het dus vrij vreemd dat wifi niet werkt in zo´n klein huis.

Heeft iemand tips? Zou het bijvoorbeeld helpen om de router functie van de Ubee helemaal uit te laten zetten door de klantenservice of zou dat niets uitmaken?
 
mesa57
Wat verwacht je eigenlijk van je wifi snelheid ?
Een extender verlaagt die snelheid ook nog.
En de 2e monteur had gelijk, je kunt het beste 1,6 of 13 kiezen waar ook anderen zitten. Anders krijg je last van sideband storingen.
 
peterrr

Quote

mesa57 schreef:

Wat verwacht je eigenlijk van je wifi snelheid ?
Een extender verlaagt die snelheid ook nog.
En de 2e monteur had gelijk, je kunt het beste 1,6 of 13 kiezen waar ook anderen zitten. Anders krijg je last van sideband storingen.


Ah juist, verwachting... Mijn verwachting ligt nog niet in snelheid, maar in het feit dat wifi überhaupt niet werkt op dit moment. Naast de meterkast en op de benedenverdieping (slaapkamer) doet wifi het goed tot redelijk maar op de 1e verdieping (woonkamer) doet wifi het gewoon niet. Laptop heeft af en toe verbinding met wifi maar heeft geen internet en telefoons idem. De afstand van de router tot de eettafel is het grootst en die kan ik overbruggen met een kabel van 10 meter. Oftewel, een rechte lijn naar de eettafel is nog niet eens 10 meter en naar de bank nog minder.

Mijn verwachting is dus dat wifi het überhaupt doet in ons hele (best kleine) huis. De snelheid zien we dan later wel, we doen niet veel meer dan wat internetten.

Ok, dan begreep de monteur het toch beter dan ik dacht, weer wat geleerd! Wat niet wegneemt dat wifi het ook op 1, 6 of 13 niet doet...
 
briolet
Wat een goed alternatief kan zijn, is de Ziggo router beneden in de meterkast laten staan en met een met homeplug een verbinding maken naar de 1e verdieping en daar de 2e Wifi zender neerzetten. (Als je geen draden omhoog wilt trekken)

Homeplug is ook niet optimaal, maar lijkt me beter dan de 2e router als extender te schakelen.

(Een set van 2 homepluggen kost iets van 40 tot 70 euro)
 
peterrr

Quote

briolet schreef:

Wat een goed alternatief kan zijn, is de Ziggo router beneden in de meterkast laten staan en met een met homeplug een verbinding maken naar de 1e verdieping en daar de 2e Wifi zender neerzetten. (Als je geen draden omhoog wilt trekken)

Homeplug is ook niet optimaal, maar lijkt me beter dan de 2e router als extender te schakelen.

(Een set van 2 homepluggen kost iets van 40 tot 70 euro)

Dat klinkt als een goede optie, ik wil inderdaad geen draden trekken... Werkt zo'n homeplug goed en moet ik dan beide wifi zenders uit laten zenden? Met zelfde SSID of juist niet?
 
briolet
Zo'n Homeplug is een beetje Russisch roulette. Frown Je bent afhankelijk van de 230V bedrading in het huis. En als je huis nog de oorspronkelijke bedrading van 1900 heeft, kan het een probleem zijn.

Wat van belang is, is dat beide stopcontacten op dezelfde fase zitten. En dat is juist iets wat je niet in de hand hebt. Ik ben net een kennis hiermee aan het helpen. Tussen de Ubee en de hal bleef de snelheid steken op 20 Mbps. Maar tussen de Ubee en de PC haalden we wel een snelheid van 50 Mbps. (Homeplug van 500 Mbps) Beter dan de Wifi verbinding die soms erg vertraagd als de buren ook druk bezig zijn.

Ik heb een tp-link TL-PA551 gekocht. (€ 58.- per twee). Voordeel daarvan is dat de stopcontact doorverbonden is en er ook nog een ontstoring op de stekker zit. En er is ook Mac stuursoftware voor en niet alleen Windows software. (Als 100% mac gebruiker, belangrijk voor mij).

Het resultaat is dus sterk afhankelijk hoe je 230V bekabeling ligt. Dat kan per stopcontact dus al wisselen. Ik zag dat er ook al pluggen zijn met ingebouwde Wifi. Als je die aansluit op een netwerk met een router van hetzelfde merk, neemt hij zelfs automatisch SSID en wachtwoord van de routerinstellingen over.

Beste is volgens mij : zelfde SSID maar verschillend kanaal. En dus ja, beide aan als het kan.
 
Gierjean
Wij hebben precies dezelfde ervaring met slechte wifi sinds de wifimodem, geen bereik op zolder.
Vorige week maar eens geïnvesteerd in verbetering en daarvoor homeplugs aangeschaft.
Wij namen de powerline van Devolo en.....
Warempel we hebben nu op elke verdieping goed draadloos bereik.
Plug in meterkast, via draad met modem. Daarna op elke verdieping een homeplug en die via de knop die daarop zit met elkaar verbonden.
Ik ben er blij mee! De smart tv ook meteen bekabeld verbonden boven, het is een pracht!
Ik kan het aanraden, ik las slechte reviews over de devolo cackpit app maar ook die doet t hier goed.
Prijs valt misschien tegen, 129€ maar daarvoor hadden we een plug voor de meterkast en dan nog twee (voor de verdiepingen)
En geen gehannes meer.Thumbs Up
 
peterrr

Quote

Gierjean schreef:

Wij hebben precies dezelfde ervaring met slechte wifi sinds de wifimodem, geen bereik op zolder.
Vorige week maar eens geïnvesteerd in verbetering en daarvoor homeplugs aangeschaft.
Wij namen de powerline van Devolo en.....
Warempel we hebben nu op elke verdieping goed draadloos bereik.
Plug in meterkast, via draad met modem. Daarna op elke verdieping een homeplug en die via de knop die daarop zit met elkaar verbonden.
Ik ben er blij mee! De smart tv ook meteen bekabeld verbonden boven, het is een pracht!
Ik kan het aanraden, ik las slechte reviews over de devolo cackpit app maar ook die doet t hier goed.
Prijs valt misschien tegen, 129€ maar daarvoor hadden we een plug voor de meterkast en dan nog twee (voor de verdiepingen)
En geen gehannes meer.Thumbs Up


En heb je dan alleen homeplugs (met wifi) of ook nog extra routers op elke verdieping?
 
Gierjean
De powerline plugs worden als router gezien en ik heb begrepen dat ze als hotspot werken, dat de signaalsterkte even sterk is als uit de modem.
Er zit op iedere plug ook een uitgang waar je een kabeltje in kunt doen, voor een pc of zo waar je liever geen wifi voor gebruikt.

Google maar op devolo powerline wifi
 
briolet

Quote

peterrr schreef:En heb je dan alleen homeplugs (met wifi) of ook nog extra routers op elke verdieping?


Het zijn dan pure accesspoints zonder router functie:

Van Devolo heb je hier b.v. een set van drie waarvan er twee 2.4 GHz Wifi ingebouwd hebben. Kosten 123 euro.

Maar ik begreep dat je al een eigen Wifi router hebt dus kunt ook je eigen 2e router op de plug aansluiten. En dan heb je misschien ook de 5GHz van je eigen Wifi-router.

Wat me wel opvalt is dat het gros van de Homeplugs nog geen gigabit poorten heeft. Ook bovenstaande Devolo pluggen hebben slechts 100 Mbps aansluitingen. Dus > 80 Mbps kun je daar nooit mee halen, ook al zijn het 500 Mbps pluggen. Ik zou in elk geval bij de plug in de meterkast een gigabit ethernetpoort willen hebben. Dan zit daar in elk geval niet de bottleneck.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Slechte/geen wifi mét andere router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Waar is de 2,4 WiFi Algemeen : 6 17-12-2023
zonnepanelen verbinden met wifi Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 05-09-2023
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
geen live mail en opslagmappen Algemeen : 3 30-08-2022
Ci+ en smart card geen zenders vinden Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 11-07-2022
Advertentie