obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Goedkope Mini server
MaXMhZ
Voor het streamen etc. heb je geen echt server OS nodig.
De normale Windows XP Pro SP3 32 bit werkt prima bij mij, evenals Ubuntu 10.4 AMD64 Desktop (geen Server dus). Alles wat ik bij Ubuntu gedaan heb is Samba installeren. Bij Windows XP is het aanmaken van een paar accounts en het aanzetten van NetBIOS al genoeg. Even onder beide OS de shared folders opzetten, en je kunt vanaf de video speler toegang krijgen. Bij Ubuntu heb ik de /media folder ingesteld als shared onder Samba. Daar staan alle schijven onder, inclusief de DVD drive. Die is dan meteen ook onder de pannen. Filmpje draaien of muziek CD vanaf de N200 is geen enkel probleem. Smile
 
BMP
Kijk er zijn vele wegen die leiden naar Rome Grin

oke opties:

Windows home server vail 64 bit RC beta
Ubuntu/server 10.4 AMD64 Desktop
Windows XP Pro SP3 32 bit.

Eerste twee zijn gratis, de windows heb ik nog liggen, voordeel van WHS vail is wel dat het 64 bit is Smile, maar ubuntu is dat ook. welke is het lichtste voor het systeem, ik gok op ubuntu.

Interface WHS zeer gemakkelijk zo ook de configuratie

Nog maar even nachtje over slapen Cool morgen komt de hardware binnen.

Frown
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MaXMhZ
Windows opzetten/configuratie is waarschijnlijk het makkelijkst.
Ubuntu heeft denk ik meer mogelijkheden, en is veel makkelijker in onderhoud. 24/7 draaien jarenlang met minimale update downtime.
10.4 wordt ondersteunt tot 2013 Dan is er een volgende Long Term Support versie. (LTS ondersteuning is 3 jaar voor Desktop, 5 jaar voor Server). Het enigste verschil tussen Ubuntu server en desktop is de desktop GUI. Die kan vij de server editie toegevoegd worden trouwens. De echte server kan als LAMP geïnstalleerd worden. = Linux, Apache, Mail, PHP. Helaas mag je van Ziggo geen server draaien. Waarom eigenlijk niet... Een gewoon systeem werkt ook min of meer als server. Ik merk dat Vuze BT client veel sneller (en meer) verbindingen opzet onder DHT als ik met Anno ADSL 20/1 draai. Bij Anno mag je zover ik weet wel een server draaien. Ik betaal 18,95 €/maand voor de ADSL lijn. Geen email, geen website. wel 20Mb/1Mb, en inclusief non-linesharing (wat je bij Ziggo aan de netwerk beheerder betaald; 15,50 €/maand bij Cogas).

Alleen bij hele grote swarms met veel breedband peers is een torrent onder Ziggo Ai1extra sneller. Meestal is de torrent sneller onder Anno ondanks de mindere upload. Die mindere upload resulteert dan tevens in minder disk-access en dus langere levensduur drives. Ik heb 7 van die krengen met in totaal iets van 10 TB via USB 2.0, dus dat telt ook wel mee. Ook heeft Ubuntu een ruimere keuze aan file systems (NTFS, ext2-ext4, Reiserfs, bij 10.10+ btfs, en nog meer. Ik gebruik ext4 op m'n SSD, NTFS op bijna alle data drives. 1 data drive met ext4. De ext4 drives hoeven nooit te worden ge-defragmenteerd. BitTorrents worden door de aard van het beestje vreselijk gefragmenteerd aangeleverd op NTFS. Niet zo onder ext4. Als je daar 1 torrent hebt lopen wordt die in 1 fragment op de ext4 schijf gezet. Die kun je vervolgens overzetten naar een NTFS schijf. Dan blijft het 1 fragment. Alleen als er meerdere torrents tegelijk binnen komen naar dezelfde folder, kunnen ze ietwat gefragmenteerd raken (vaak 2 of 3 fragmenten).

Ubuntu heeft wel weining low-level software voor schijherstel. Eigenlijk alleen de standaard Disk Utility. Die werkt echter 100 maal sneller dan de windoze chkdsk /f

Ubuntu is vanuit hybernate in 1 seconde opgestart vanaf SSD. Een cold boot duurt ca. 6s (door mijn 7 USB schijven). Met 1 USB schijf is dit onder de 4s.



tja keuzes, keuzes. Smile

Je leert een heleboel door zo'n Atom systeempje op te zetten.
Alleen dat is het al meer dan waard.

Als ik denk wat die opleiding van mij gekost heeft. Ze zouden zo'n Atom bij het begin van de opleiding gratis moeten krijgen, en betalen moeten als het ding aan het eind van de opleiding niet tiptop in orde was.

Dikke winst op alle fronten.

Het zal mij benieuwen hoe die LAN chip zich houdt.
Ik zal eens zoeken naar problemen onder Ubuntu...

Niet veel gevonden.

Maar wel dit, en dat is nu weer leuk van Ubuntu gebruikers: http://www.marthijnvandenheuvel.com/2...er-part-1/
Gewijzigd door MaXMhZ op 09-03-2011 02:33
 
Undertaker
Ik zou lekker server variant van Ubuntu erop kwakken
Met vriendelijke groet, Undertaker
 
MaXMhZ
Ik heb zelf voor een dual-boot XP Pro 32bit - Ubuntu 10.4 AMD64 Desktop gekozen omdat Ubuntu nog steeds iets achterloopt met drivers voor speciale randapparatuur. Mijn laser muis werkt b.v. maar gedeeltelijk. Knoppen zijn niet te programmeren bijvoorbeeld. Ook mijn Sidewinder X6 toetsenbord werkt maar gedeeltelijk. Joystick zelfde verhaal. Allemaal omdat de meeste fabrikanten nog moeten leren dat er zoiets als een groeiende Ubuntu markt bestaat. Windows wordt daar duidelijk beter bedeeld. Ook bestaan er meer low-level utilities en programma's voor windows en zijn er betere media spelers, zoals bij voorbeeld Media Player Classic Home Cinema.

Desktop omdat de meeste Ubuntu gebruikers dit draaien. 64 bit 10.4 omdat ik gemerkt heb dat de LTS versies het minste last hebben van de voortdurende ontwikkel cyclus van Ubuntu.
De 64 bit versie is iets sneller en stabieler dan de 32 bits versie. De Desktop verschilt alleen van de server omdat het een grafische desktop bezit. Best handig, en hierdoor ook goed bruikbaar om tekst verwerker, grafisch, webbrowser, email etc. te gebruiken.
XP 32 bit omdat dit nog steeds het beste ondersteund word wat betreft drivers etc.

Dual boot zodat ik vrij snel door heb of problemen aan hardware of software te wijten zijn. Het is ook onwaarschijnlijk dat zowel XP als Ubuntu de peier ingaan. Het systeem als geheel wordt er dus robuster op.
Ubuntu bevalt ondertussen zo goed dat XP vrijwel nooit meer draait. Eigenlijk alleen nog om de NTFS data hard drives te defragmenteren of een full-hd filmpje te kijken.

Voor de rest doe ik alles bijna onder Ubuntu.
Daar heeft de server-side wat betreft streamen/printer aansturing geen enkele last van.
Gewijzigd door MaXMhZ op 09-03-2011 08:50
 
MaXMhZ
TIP:

Aankomende zaterdag 12/3/2011 heeft de Aldi weer 16 GB USB 2.0 sticks voor 15 euro. Dit zijn snelle sticks. Ik heb er zelf meerdere. Ideaal om Ubuntu op te installeren. Dan heb je als het ware een "poor man" SSD. Binnen een paar seconden opstarten. Ubuntu 10.4 is al geoptimaliseerd, hoewel met een paar instellingen alles nog net iets sneller kan. Voor 15 euro geen slechte investering. Desnoods kun je de stick gebruiken om bittorrents te bufferen zodat de hard drive kop niet continu van hot naar her hoeft te klapperen. Als ik Ubuntu er op zet is het opstarten nauwelijks langzamer dan mijn SSD.
 
BMP
Update, syteempje doet het Smile eerst WHS vail er op gezet werkt prima, @senseo er zit wel een atom 525 1.8 duo core in, de lan chip doet het goed alhoewel er een windows update beschikbaar voor is, maar ik heb het idee dat hij na de installatie niet meer doet Cool

Downloaden gaat (nog) niet sneller dan 44 Gbit/s weet nog niet waarom (driver? die ik niet durf er op te zetten Cool) (processor beperkingen?)

Ik kon er twee hdd is kwijt, er is zelfs ruimte voor 3 ......Grin sabnzbd er op gezet (niet via remote service) maar direct op het OS, dmv een snelkoppeling van de bewaakte nzb map op mijn geconnecte pc zijn de nzbees daar in te dumpen en de server begint met downloaden.

@Max ik ga idd even een poor mans ssd usb stikje halen Grin ik wil ubuntu ook even goed bekijken.

Gister al een blu-ray gestreamd gaat perfekt vanavond kijken hoe het streamen naar de playon hd gaat. (zit 10-100 bekabeld op.)

Windows Home server vail 2011 is nog een gratis te testen beta versie te downloaden via Microsoft connect na registratie windows live.
WHS doet mij vriendelijk overkomen gemakkelijk dashboard om de server in te stellen, back-ups worden gemeld indien ze nodig zijn, een vrij eenvoudige interface van dashboard,
Zitten nog wel wat foutjes is, maar het is tenslotte nog een beta Grin

Het atom systeempje draait lekker, snelheid valt mij erg mee, geen geschikte drivers voor whs op de bijgeleverde cd.
Nu druk bezig wat data te verplaatsen en de hddees verder netjes inrichten.

Heren bedankt voor de tips zover Grin
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MaXMhZ
Je bent een goed eind op weg zo te horen.

Die 10/100 Mb lijn is geen enkel probleem om Full HD 1080p te streamen naar de Playon. Mijn N200 heeft ook maar een 100 Mb lijn met cat.5e kabeltje. Over het algemeen heb ik het beste resultaat met m2ts bestanden die .h264 gecodeerd zijn. DivX/XViD .mkv met AC3 werkt ook prima, maar neemt over het algemeen wat meer bandbreedte.

Ik laat Vuze over het algemeen gewoon draaien tijdens streamen. Alleen bij streamen sommige HD movies die meer bandbreedte nodig hebben en als het begint te stotteren schakel ik Vuze uit.

Mooi dat er een D525 in zit. Is het geval ook makkelijk te overklokken?

Ik heb mijn ASRock 330 ION op 1,9 GHz draaien in plaats van de standaard 1,6 GHz. Ik kan tot 2,1 GHz, maar 1,9 geeft de beste resultaten. Een balans tussen prestatie en warmte-ontwikkeling.
Bij 1,6 of 2,1 gaat de temperatuur omhoog, en wordt de case fan me te luid.
Gewijzigd door MaXMhZ op 10-03-2011 18:50
 
BMP
Update 2 Cool

Inmidddels, WHS er weer af gegooid en na proberen Ubuntu weer terug op Windows 7 64 professional.
Ubuntu kom ik op terug wil wel een dual boot creëren .

WHS wilde niet een backups goed definieren en een aantal bugs tegengekomen.

Windows 7 daarentegen werkt vlekkeloos zowel met de back-ups op de netwerk-share en ook sabnzbd draait er prima op. Mooi thuisgroepen maken en iedereen zijn eigen backup mapje.

Ook een Aten 2- port usb KVM switch gekocht, ideaal met een druk op de knop zit je met je muis keyboard en monitor op de andere pc.

@Senseo de realtek lan doet het prima, ook na de updates.

Nu nog even de Playon hd instellen voor het streamen, daar kom ik ook op terug.

Grin
You cannot be a true petrolhead until you've owned an Alfa (Jeremy Clarcson)
 
MisterSenseo
BMP ik hoop voor jou dat die LAn het blijft doen,bij mij ging het mis na 2 weken en 15 keer rebooten en/of opstarten,dus hou hoop.......Pfft

Helemaal off topic : ik heb me een partij last van een giga traag inladen van gebruikers.eu sites,je wilt het niet weten !
Zowel Ziggo als Alice duurt meer dan 3 minuten voordat elke pagina geladen is,terwijl willekeurig welke andere website er al is voordat ik geklikt heb.......ben ik de enige of is er weer een één of andere aanval op de beveiliging van gebruikers.eu ?
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Goedkope Mini server', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
dns server Ip4 Klacht over Ziggo : 9 06-12-2016
Andere DNS server Snelheid : 5 19-08-2015
Email wordt van server verwijderd Algemeen : 6 05-06-2015
Transport Tycoon Eigen Server hoe?: Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 23-05-2015
DNS server reageert niet Algemeen : 13 18-05-2015
Advertentie