obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wil je meer apparatuur aansluiten op je internetverbinding dan heb je een router nodig. Ziggo levert nu de Ubee EVW3200 en de Cisco EPC3925, daarin zit al een router met wifi.
 Onderwerp afdrukken
twee routers
reem1999
Klopt @Briolet, iets dergelijks is idd de bedoeling. Volgens mij is 't mogelijk om in de Asus router de range te definieren (zie ook hieronder in 't antwoord aan jullie beiden)
Maar @Black Tiger als ik de handelingen uitvoer, zoals jij die als laatste beschrijft, dan krijg ik bij 't contact maken met internet door zowel PC (aangesloten op lan van router 2) en als m'n mobiel (via wifi op router 2 en na goedkeuring van ww) geen IP adres. Daar stokt 't dus ...

@Black Tiger/@Briolet:
Hieronder m'n antwoorden/reacties (in hoofdletters) op Black Tiger's laatste bericht:

LAN ip adres router 1 = 192.168.1.1
LAN ip adres router 2 = 192.168.1.2

dhcp range router 1 = 192.168.1.10 t/m 192.168.1.250

PC OP LAN POORT ROUTER 2: Als alles goed aangesloten is, mag het geen verschil maken of je jouw pc nu aansluit op router 1 of op router 2, omdat router 2 feitelijk dan als een switch werkt dus geen routerfunkties meer heeft.

JA: De internet kabel komt in elk geval in de WAN/Internet poort van router 1.
JA (ONDERBROKEN DOOR EEN NETWERKSTOPCONTACT -zie ook oorspronkelijke vraag): En van een van de 4 LAN poorten van router 1, gaat er een netwerkkabel naar een van de 4 LAN poorten van router 2.
JA: Dus de WAN poort van router 2 wordt niet gebruikt.
NIET GELUKT: Evt. kun je van router 2 ook de NAT en firewall uitschakelen voor zover aanwezig.

JA: Staat DHCP uit op router 2? JA
JA: Router 2 moet dan al het LAN ip gewijzigd hebben zoals in stap 2 in de link genoemd is anders krijg je een ip conflict met router 1 en dus geen internet.

GEDAAN: Als je de zaken weer gaat aansluiten, is dit de goede volgorde.
1.) PC los koppelen
2.) routers aansluiten
3.) PC weer aansluiten en evt. pc even herstarten.

JA (ZIE HIERBOVEN): Router 2 moet dan al het LAN ip gewijzigd hebben zoals in stap 2 in de link genoemd is anders krijg je een ip conflict met router 1 en dus geen internet.

NEE: Zoals je het nu hebt aangesloten, kun je wel router 1 en 2 bereiken?
Wat is het merk en type van router 1? Asus WL520GC (zie m'n oorspronkelijke vraag)

GRAAG!: Dan kan ik wellicht een op jouw toegesneden handleiding maken
 
Black Tiger
Ik heb deze reactie van mij even aangepast omdat ik net jouw antwoord zag.

Maarreh.... volgens mij hoef ik geen op jouw toegesneden handleiding te maken. V.w.b. datgene wat je me nu verteld kan ik geen fouten ontdekken.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de Asus een van de sporadische routers is, die niet toe laat dat er een ip adres buiten de DHCP range gebruikt wordt.

Zet het LAN ip van de Linksys (router 2) eens op een ip adres BINNEN de dhcp range van de asus, dus bijv. op 192.168.1.11
Wel even opletten of dat ip adres niet al in gebruik is door je pc, indien dat het geval is kun je het LAN ip van de Linksys op 192.168.1.10 zetten bijv.

Controleer daarna ook even of je beide routers kan pingen.
Evt. andere netwerkkabel proberen.

Heb je die netwerkcontactdoos zelf aangesloten? Zoja, hoe is de pinbezetting aan beide kanten afgewerkt?
Gewijzigd door Black Tiger op 08-09-2012 17:44
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

reem1999 schreef:JA: Staat DHCP uit op router 2? JA

Voor de duidelijkheid: je kunt DHCP op twee plaatsen uitzetten. De eerste is hoe hij zijn externe IP adres krijgt van de internet provider. Dat mag gerust aan blijven omdat de wan poort niet gebruikt gaat worden.
Op een andere plaats staat DHCP server. Daar gaat het modem zelf locale Ip adressen vergeven. Dit moet uit staan omdat de eerste router dit al doet.
 
reem1999
't Lukt helaas nog niet ... De internetverbinding van de PC komt niet tot stand, hij blijft even hangen bij de statusmelding 'netwerkadres verkrijgen'. Daarna geeft 'ie aan beperkte of geen verbindingsmogelijkheden te hebben. Ook krijg ik geen ip adres als ik met m'n mobiel draadloos contact leg met m'n 2e router.

Wat nu? Kunnen/willen jullie nog verder kijken? Is de Asus router goed ingesteld? Kan 't ook te maken hebben met het Ziggo modem wat daar weer voor hangt, de CISCO EPC3212?

PS Netwerkcontactdoos is door een electricien geinstalleerd.
 
briolet
Als jij met een computer rechtstreeks op die netwerkdoos kunt werken, zal dat deel goed zijn.
Maar misschien is het nog steeds een ip conflict op het netwerk om dat je wel dhcp kunt uitzetten op dat modem, maar niet het hele routing deel zelf.

Je zou kunnen proberen het vaste IP adres van de tweede router in een heel andere range te kiezen. Voor intern gebruik zijn er 3 ranges gereserveerd die je mag gebruiken. (zie IPv4 private addresses in de wikipedia)

Je zou het vaste IP adres dus ook eens op 172.16.0.1 of 10.0.1.1 kunnen zetten. Maar zo op afstand gezien doe je niets fout.

Een modem doet niets, zal dus geen probleem mogen geven. Anders had je dat al wel gehad bij het eerste modem.

Nu je de handleidingen van beide routers doorgelezen hebt, heb je misschien wel een idee welke de beste is qua opties/gebruiks gemak. Als die tweede beter lijkt kun je ook overwegen ze te verwisselen. Dat zou ik echter alleen als laatste optie over houden, en alleen als je denkt dat die tweede router eigenlijk beter zou zijn qua firewalls e.d.
 
Black Tiger

Quote

Daarna geeft 'ie aan beperkte of geen verbindingsmogelijkheden te hebben.

In dat geval ziet het er naar uit dat de pc geen ip adres krijgt van router 1. Staat alle beveiliging van router 2 uit?

Quote

Je zou kunnen proberen het vaste IP adres van de tweede router in een heel andere range te kiezen.

In tegenstelling tot Briolet zegt zou ik zeker geen andere ip range gaan proberen op router 2, want dan loop je zelfs de kans dat beide routers helemaal niet meer met elkaar kunnen communiceren, omdat je dan met 2 verschillende netwerken zit. En DHCP gaat ook geen ip geven op een andere range.
Als je dat gaat doen, kun je evengoed router 2 op de WAN poort aansluiten. Dus ik begrijp dat advies niet echt.
Ga je op een andere interne range zitten zul je dat op beide routers moeten doen.

V.w.b. het modem... soms kan het zijn dat als je aan router 1 een wijziging maakt, dat deze niet meer goed opnieuw een ip krijgt van Ziggo.

Ik zou alles even uitschakelen qua stroom en wacht dan even een paar minuten.
Dan eerst het Ziggo modem starten, wacht rustig af tot die helemaal weer terug is, dat duurt wel een minuut of 3.
Als alle lampjes branden zoals ze moeten branden, geef dan router 1 stroom en laat die ook even rustig zijn ding doen.
Daarna start je router 2.

In feite zou je dan internet moeten hebben.

Lukt het nog niet en krijg je ook niet automatisch een ip dan zou ik tijdelijk
op je pc bijv. 192.168.1.50 als ip nemen, subnetmasker 255.255.255.0 en gateway en DNS beiden op 192.168.1.1 (het ip van router 1 dus).

Dan kijken of je dan wel bij router 1 kunt komen via de browser en of je kunt zien of deze wel een goed ip van Ziggo krijgt en of DHCP nog wel aan staat.

Maar er is al kans dat de zaak werkt als je zo'n herstart hebt gedaan zoals ik boven adviseerde.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

Black Tiger schreef:
In tegenstelling tot Briolet zegt zou ik zeker geen andere ip range gaan proberen op router 2, want dan loop je zelfs de kans dat beide routers helemaal niet meer met elkaar kunnen communiceren, omdat je dan met 2 verschillende netwerken zit. En DHCP gaat ook geen ip geven op een andere range.

Het was juist de bedoeling om twee verschillende netwerken te hebben. Dan zitten ze ook niet in elkaars vaarwater als je de routerfunctie niet uit kunt krijgen. Dat de tweede router dan geen IP adres krijgt via dhcp is geen probleem omdat je heb al een statisch adres gegeven hebt.

Toen ik mijn 2e router ooit via dmz achter mijn eerste router heb gestopt heb ik ook ooit eens geprobeerd ze beide in de zelfde adres range te laten werken. Ik kreeg dit niet voor elkaar hoewel ik het volgens mij zo gedaan had dat ze binnen de range wel elk een eigen stukje gebruikten. Ik wilde dat omdat de Ubee het syslog alleen naar een adres in de eigen range kon sturen.
Uiteindelijk heb ik het opgegeven en beide weer in een geheel eigen range laten werken.

Maar ik moet zeggen dat ik zeker ook geen expert ben en dit waarschijnlijk wel weer via de subnet mask was op te lossen. In elk geval is het geen probleem om beide routers op verschillende ranges in te stellen. Zeker omdat je in dit geval de dhcp uit die 2e range toch niet wilt gebruiken. Is alleen een noodgreep omdat de routerfunctie niet echt uit te zetten is. Ik denk dat de NAT functie nog steeds problemen geeft als ze in de zelfde range zitten.

Nu te laat, maar bij de aanschaf van een tweede modem waarvan je alleen de wifi wilt gebruiken zou ik zorgen dat ik er een kocht waar de router ook echt uitgezet wordt. (b.v. de Airport, maar er zijn er vast meer)
 
Black Tiger

Quote

maar bij de aanschaf van een tweede modem waarvan je alleen de wifi wilt gebruiken zou ik zorgen dat ik er een kocht waar de router ook echt uitgezet wordt.

Het maakt niet uit of de routerfunktie wel of niet echt uitgezet kan worden, de routerfunktie vindt namelijk alleen plaatsen tussen de WAN en LAN en niet tussen de LAN onderling, daar kan hooguit nog een firewall voor problemen zorgen.
Het enige voordeel van een router die je in bridge kunt zetten is dat je een extra LAN poort overhoudt. Voor de rest is het allemaal lood om oud ijzer.
Daar ken ik die thuis apparatuur te goed voor.

Quote

Dat de tweede router dan geen IP adres krijgt via dhcp is geen probleem omdat je heb al een statisch adres gegeven hebt.

Dat kan theoretisch, maar dan moet het wel via het subnetmasker goed werken en dat laten ook niet alle routers toe. Daarnaast is het nadeel dat je dan ook niet meer je tweede router kunt bereiken om wijzigingen te maken omdat je in een compleet andere adres range zit.
Dus als je zoiets tijdelijk doet om te kijken of er geen ip conflict is, oke, maar niet als vaste instelling.

Via het subnetmasker is wel meer op te lossen maar dan ben je al weer geavanceerd bezig voor iemand die in feite een leek is, dat werpt alleen maar problemen op als er later weer iets gewijzigd moet worden.
Afwijkende ip ranges wordt normaliter alleen in bedrijven gebruikt, en juist ook meestal voor afdelingen te splitsen.

Ik ben daarom ook benieuwd of zo'n volledige herstart geholpen heeft.
Jammer dat ie niet in Zuid Limburg woont anders ging ik eens kijken want ik wordt wel nieuwsgierig naar waar het precies mis gaat, alle instellingen heeft ie namelijk goed staan, zoals jij ook zag.
Ik kan me daarom niet aan de indruk onttrekken dat het toch een instellings of bekabelingsfout is ergens.

Want er is nu 1 extra kabel bijgekomen, van contactdoos naar router 2.
Misschien die kabel eens vervangen door een andere?
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

Daarnaast is het nadeel dat je dan ook niet meer je tweede router kunt bereiken om wijzigingen te maken omdat je in een compleet andere adres range zit.


Ok, mijn ervaring is misschien toch te beperkt. Omdat het bij mij werkt denk ik misschien dat het algemeen geldig is. Zelf had ik een netwerk met airport router en alles stond in de adres range 10.0.1.x. (enkele computers, nas, enkele ip-cameras, tablet, etc)

Pas eind vorig jaar toen ik er een tweede router van Ubee voor zou krijgen heb ik er me in verdiept hoe ik dat zou oplossen met twee routers. Die Ubee gebruikt standaard de range 192.168.178.x en dat heb ik zo gelaten. Nooit een probleem gehad, ik kon beide routers gewoon op hun eigen IP adres aanspreken en settings veranderen.

Het ging pas mis toen ik een paar maand later eens probeerde ze in de zelfde range te krijgen. (Om het Ubee syslog naar mijn server te laten loggen.) Na een paar uur knoeien gaf ik het op en nu werken ze weer ieder in hun eigen range. De eerste paar maand via de DMZ optie en de laatste paar maand via de speciale mac-passthrough optie op de Ubee. Dat laatste voorkomt ook de double-nat waarschuwing op mijn airport, hoewel die waarschuwing nooit tot een conflict geleid heeft.

In elk geval hebben beide routers eigenlijk altijd een verschillende range gehad en ik heb nooit iets speciaal hoeven instellen. En het is ook geen mac feature omdat ik ook via mijn android tablet, die in de 10.0.1.x range zit, gewoon de Ubee settings kan bedienen.

Maar goed, dit is een heel beperkte ervaring en die Ubee EVW3200 heeft wel meer speciale features die niet gebruikelijk zijn. Er wordt veel over geklaagd, maar ik ben er alleen nog maar tevreden over.
Gewijzigd door briolet op 10-09-2012 23:02
 
Black Tiger
Ja het is inderdaad vreemd, het kan wel dat je dan internet hebt inderdaad.
Maar ik vind het heel vreemd om te horen dat je via de ene netwerk range ook gewoon een router in een andere netwerkrange kunt bereiken om hem in te stellen.

Had je de routers wel bij elkaar op de LAN poort aangesloten? En welke subnetmasker gebruikte je? Dat van het 10 netwerk of dat van het 192.168 netwerk of beiden door mekaar?
Ik heb dit inderdaad wel eens eerder gezien maar het werkt zeker niet altijd. Normaliter zijn er de minste problemen in dezelfde range.

Ik heb bijvoorbeeld mijn hele netwerk op het 10 netwerk in 10.0.0.x zitten met subnetmasker 255.0.0.0 wat ook bij dat klasse A netwerk hoort dus. Ik kan ook mijn Cisco 9325 bereiken op 192.168.178.1 maar dat is om dat ik er een Fritzbox in router mode tussen heb hangen, maar wel met het WAN ip van de Fritzbox als DMZ ip ingesteld in de Cisco. Da's meer de router achter router WAN methode dus.

Laatst had ik hier een ander modem om te testen, wat op 192.168.0.1 zat, maar daar kon ik mooi niet bij vanuit mijn eigen 10 netwerk, gewoon op LAN aangesloten.

Dus ik weet dat het voorkomt dat het wel kan, dat blijkt ook wel uit jouw ervaring, en dat ontkende ik ook niet. Maar dat heeft dan volgens mij met het subnetmasker te maken en je router moet het ook toelaten, ze doen dat niet allemaal.

Dus dat je er internet op had, verbaast me niet, het verbaast me wel dat je dan ook op een andere ip range instellingen kunt wijzigen. Vraag ik me af of dhcp bij jou werkte en als je statische ip's gebruikte, welk subnetmasker je gebruikte en wat de gateway en dns ip's waren.

Hij kan het allicht eens proberen, Proberen kost immers niks. Maar het is normaliter niet de aan te bevelen methode, omdat dit vaak niet werkt.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'twee routers', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Hilversum klaar voor Gigabit-internet, twee derde van Nederland zsm Ziggo nieuws : 1 12-11-2019
kan wifispots al ruim twee weken niet activeren. Klacht over Ziggo : 4 26-04-2016
2 routers / Ubee modem/router gescheiden netwerk Eigen netwerk : 36 12-07-2014
2 Routers achter EVW3200 WiFi, draadloos netwerk : 5 24-01-2014
WiFi erg instabiel, graag experttips om mijn routers in te stellen Storing : 7 17-04-2013
Advertentie