obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Spoofing
pxist
beste Ziggo internetters,
Ik zal vast niet de enige zijn die gebeld wordt door iemand met een Indiaas Engels accent, die vertelt dat er een probleem is met de computer, en of je er even voor wilt gaan zitten.
Zogauw je Pc overgomen wordt door hun, ben je de pineut, worden er zaken geinstalleerd die al je gegevens doorsturen gebruikte wachtwoorden e.d.
Ziggo zegt dat ze er niks tegen kunnen doen, want het telefoon nummer dat je ziet is niet echt, OK dat begrijp ik, maar mensen uitleggen wat er gebeurt en waarschuwen (zeker voor de digibeten) is wel wenselijk, maar ik wil een andere methode in de groep gooien.
Sta ze te woord, en zogauw je voor de PC zit (of ze denken dat je voor de Pc zit) wordt je doorverbonden naar een zogenaamde specialist die je vraagt allerlei zaken in de Windows Run command line in te voeren, doe net alsof je het inderdaad doet, want ze spellen namelijk iedere letter die je in moet typen, en doe net alsof je verkeerde letters intypt,
Als je bijvoorbeeld test intypt en op OK klikt komt er te staan Windows cannot find "test", make sure you typed the name correctly, then try again.
Ze zijn best wel hardnekkig, maar maak ze maar gewoon helemaal gek met stomme dingen die je zogenaamd intypt.
Na verloop van tijd wordt je waarschijnlijk net als bij mij verteld"God told me you're a idiot, fucking idiot" en al die tijd kunnen ze niemand anders lastig vallen, daarna is het aan jou om ze nog een beetje verder over de rooie te helpen..
Mij is het in ieder geval goed gelukt, en aangezien ik zelf Jaren op PC helpdesks heb, weet ik dat je dit maar een bepaalde tijd volhoudt, daarna kies je voor een andere baan die niet zoveel stress geeft.

Dus ik zou zeggen, zegt het voort, en doe er iets tegen

Succes, Peter
 
Black Tiger
Bedankt voor je berichtje.

Maar dit is al enkele jaren aan de gang. Het verbaast me eerlijk gezegd dat er nog mensen zijn die hier niet van op de hoogte zijn. Maar een extra waarschuwing kan natuurlijk nooit kwaad.

Het zijn in de meeste gevallen mensen die zich uitgeven voor Microsoft medewerkers. Vaak laten ze je dan ook terugbellen door een "bedrijf wat het voor je in orde gaat maken". En die ontdekken natuurlijk veel (wat ze er zelf op zetten) en dan moet je dik betalen om het er af te halen.

Zoals gezegd is dit al een aantal jaren gebruikelijk. En uiteraard nooit geloven als iemand je belt, want feitelijk kan geen vreemde weten dat je een probleem hebt, of anders je telefoonnummer in elk geval niet.

Ik zou er niet eens tegen gaan praten.
Gewoon de hoor op de haak gooien is de beste methode.
Greetings, Black Tiger
 
pxist
Ik help nogal eens mensen, en zeker de senioren trappen er nogal eens in.
Ze weten wel dat dit soort dingen gebeurt, maar niet hoe het in zijn werk gaat.
Voor mij is dit ook een taak van de provider om zijn klanten in te lichten, maar dat doen ze niet, je krijgt een standaard mailtje.
Ik weet dat het telefoon nummer dat ze meesturen gespoofd is, maar het is VOIP, dus tevens ook IP gerelateerd.
Maar niemand weet hoe vaak het gebeurt, en niemand registreert het, ik heb Ziggo ook gevraagd om in ieder geval de mogelijkheid te geven het te melden met datum en tijdstip, wellicht dat er toch nuttige informatie uitkomt.
Na 30 jaar ICT en ook support, ben ik wel redelijk thuis in dit wereldje, maar niemand weet hoeveel mensen hiervan inmiddels de dupe zijn geweest, en dat vindt ik een slechte zaak.
Het is tijd dat daar verandering in komt, en ik weet dat het tijd en moeite kost.
Vroeger was het Z.G. Microsoft die belde, maar dat doen ze al niet meer, eerst krijg je iemand aan de telefoon, en als je dan doet alsof je voor de Pc zit, wordt je met de specialist doorverbonden.
Algemene deler is wel dat het altijd iemand is die Engels spreekt met een India's accent.
Als ik toch niks te doen heb op het moment dat ze bellen, vermaak ik me wel door ze het leven heel zuur te maken, en terwijl ze mij aan de telefoon hebben, kunnen ze niet iemand anders lastig vallen.
Let niet op de typefouten, de Engelse spellingscontrole is actief!

Wat veel mensen niet beseffen is dat iemand die een beetje van computers weet, er niet in zal trappen, maar voor iemand voor wie een Pc een soort black box is is dit moelijk, en die worden het slachtoffer, waarschuwen helpt niet als ze niet weten wat er precise gebeurt.

Na Jaren helpdesk weet ik maar al te goed dat als je tijdens je werk regelmatig over de rooie gaat door een klant, je het op een gegeven moment echt niet meer op kunt brengen om het te blijven doen.
ik heb zo al veel collega's zien opbranden.
 
Black Tiger
Het is inderdaad zo dat ouderen er wat sneller in trappen.
Het is echter geen taak van de provider om de klanten in te lichten, dat doet geen enkele provider.
Maar het zou wel mooi zijn als ze op hun website ergens wat van deze waarschuwingen plaatsen.
Idem als met die FBI en Politie virussen die om zich heen slaan. Er zijn toch altijd nog mensen die dat bedrag gaan betalen.
De gedachten om hier verandering in aan te brengen is mooi, maar hoe wil je het gaan doen en waar trek je de lijn want er zijn zoveel dingen om de mensen tegen te waarschuwen....

V.w.b. typefouten, daar let ik niet op, die maak ik zelf ook nog wel en het is hier een forum, geen formeel iets waar alles pietje perfect moet zijn v.w.b. taal en spelling.

Ik heb zelf ook enkele jaren helpdesk achter de rug en mij is het ook bekend hoe sommige klanten het bloed onder je nagels uit kunnen halen. Ben dan ook bij dat hier eindelijk op een gegeven moment bij veel helpdesks de regel is ingevoerd, dat als een klant grof wordt, je netjes mag aangeven dat niet meer te willen en je de verbinding mag verbreken.
Helaas wordt daar nu wel eens bot misbruik van gemaakt dus tja..


Maarja dat is een ander verhaal. Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn als leken beter geinformeerd zouden worden.
Op dit moment zijn forums en internet daar het beste voor.
Bijkomend probleem is namelijk dat je een klant ook wel per email kunt waarschuwen hiervoor. Deze vorm van oplichting doet zich echter al zeker een jaar of 3 voor.
En zelf heb ik al meegemaakt dat mensen die ik 3 jaar geleden gewaarschuwd heb toen het vaker voor kwam, afgelopen jaar gebeld zijn en me alsnog niet wisten wat ze ermee moesten.
Gelukkig belden ze mij.

Dus mensen vergeten ook vrij snel, omdat er zoveel gebeurt en internet een zee van informatie is en dat is jammer.
Beter is als leken gewoon een cursus zouden volgen als ze beginnen met internetten, waarin dit soort oplichterij methodes ook aan de orde komt.
Zou eigenlijk standaard bij een computercursus aanwezig moeten zijn.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Spoofing', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie