obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier al je vragen over de firmware van modems, routers, decoders. Wat is de nieuwste firmware. Hoe kan ik mijn firmware versie vinden. Zelf een firmware upgrade gespot, deel het met ons.
 Onderwerp afdrukken
Feature request firmware - vrije DDNS provider kiezen
jochem
Graag zou ik een mini, mini feature toegevoegd willen zien aan de firmware van mijn Ubee-wifi-router. Deze router heeft een uitgebreid aantal opties, maar ik mis er eentje. Je kunt kiezen voor het gebruiken van Dynamic DNS (DDNS), zodat wijzigingen in je IP-adres automatisch worden geforward naar de DNS server van je domein. Toen ik de modem kreeg kon je echter alleen kiezen tussen None en Dyndns.org (Dyn.com). Ik gebruik nu echter joker.com voor deze service. Zou deze optie (een vrij in te vullen ddns provider) ook kunnen worden toegevoegd aan de firmware van de Ubee?

Op mijn D-link router kan je een eigen ddns-provider aangeven, dus heb ik Ziggo gevraagd de Ubee in bridge-modus te zetten. Op zich heb ik nu dus een werkende setup, maar ik vind het zonde dat er dubbel stroom wordt gebruikt en ik wil graag een oplossing die blijft werken als ziggo ipv6 gaat uitrollen (mijn D-link router ondersteunt geen ipv6).

Mijn vraag is, hoe krijg ik deze feature request geimplementeerd? Via de 1e, 2e (en 3e?) lijns helpdesk van ziggo kwam ik geen stap verder. Werkt deze optie toevallig al in een nieuwere versie van de firmware dan ik getest heb (een half jaar geleden). En zo nee, bij wie kan ik deze optie aanvragen? Bij Ubee? Bij Ziggo? Iemand enig idee?

Dank voor het meedenken!
 
MisterSenseo
Als je het al bij de helpdesk hebt geprobeerd en je geen response hebt gekregen vrees ik dat je dit niet voor elkaar gaat krijgen.
Misschien iets voor een ideeënbus, maar ik betwijfel of Ziggo die heeft......Pfft
Wij als onafhankelijk gebruikersforum kunnen er in ieder geval niets mee, hoewel het Ziggo Webcareteam hier ook actief is, wie weet pakken zij het op en kunnen zij er iets mee.
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
briolet
Ik heb zelf een IP camera en een nas die ook een DDNS service ondersteunen. Bij beide kan ik alleen uit een lijst met voorgedefiniëerde providers kiezen. (resp 4 en 10 stuks). Dus de vrije keus om alles te kunnen invullen die je op je oude router hebt is zeker niet standaard en zie ik ziggo nog niet zo snel toevoegen. De kans voor een request voor meer keuzes lijkt me groter. Zelf gebruik ik No-IP.com als ddns server en die zit ook niet op de Ubee.

Als het alleen om de DDNS service ging had je ook de Ubee kunnen blijven gebruiken en je ouder router in brugmode kunnen instellen en alleen voor het ddns deel actief laten. Er bestaan ook programmas voor je computer die een ddns server kunnen aansturen. Moet je computer wel vaak genoeg aanstaan om effectief te zijn.
In mijn log zie ik dat de nas één keer per dag aan de ddns server doorgeeft dat hij nog bestaat. Ik ga er wel vanuit dat hij een verandering van IP nummer direct doorgeeft.
Gewijzigd door briolet op 16-08-2012 11:49
 
Black Tiger
Volgens mij heb ik dit ook al eens aan Piotje of iemand geschreven, weet het niet meer zeker.

Ik ben ook voorstander van mogelijkheid tot eigen inbreng. De Fritzboxen hebben dat bijvoorbeeld ook.
Temeer daar dyndns wel erg populair was maar met de nadruk op WAS. Nu niet meer aangezien het niet meer gratis is voor nieuwe accounts.
Dus stappen mensen veelal over op no-ip.org of anderen.

Het is niet al te moeilijk dus het lijkt ook mij hoog tijd om dit vrij te gaan geven in de firmware.
Greetings, Black Tiger
 
jochem
Dank voor alle reacties.

@MisterSenseo: Ik snap dat ik niet na een berichtje op het gebruikersforum kan verwachten dat mijn wens geimplementeerd wordt. Ik hoop dat of mensen van Ziggo die hier wat aan kunnen doen toevallig mijn bericht (en van anderen die hetzelfde willen) lezen en denken, hier ga ik mee aan de slag. Ziggo heeft, denk ik, contact met Ubee, want het standaard wachtwoord van de firmware is ook Ziggo-specifiek gemaakt. Of misschien dat andere lezers van dit forum mensen bij Ubee kennen die dit kunnen fixen.
[offtopic]
Zo hebben we jaren geleden eens, na lang zoeken, via via een techneut kunnen vinden die een triviale fix (case-insensitive getElementById) in de javascript van Rabobank Internetbankieren kon doen, waardoor deze site ook werkte in Firefox (of Mozilla). Dit na meer dan een jaar zeuren en escaleren via officiele weg, wat heilloos was.
[/offtopic]

@briolet: Ik weet dat er programma's zijn die ddns implementeren. Jouw oplossing werkt echter niet; het gaat erom dat de router zelf het publieke IP-adres krijgt, daarna kan je dan per poort naar specifieke andere apparaten/servers/services verwijzen. Als ik b.v. een publiek IP-adres koppel aan mijn server zou ik (in mijn geval) mijn huis anders (dubbel) moeten bekabelen of switches met VLAN's e.d. installeren en configureren. Bij het inzetten van mijn huidige router is dan nog steeds niet mijn IPv6-probleem opgelost en blijft ik dubbel stroom gebruiken. Uiteraard is deze setup mijn eigen keuze, het kan ook anders, maar ik denk dat deze (simpele!) optie toevoegen voor meerdere mensen de mogelijkheden enorm kan verbreden.

@Black Tiger: Inderdaad, no-ip wordt denk ik populairder dan dyndns. Zelf gebruik ik joker.com, de kans dat een limitatieve lijst voor mij gaat werken acht ik klein.
Gewijzigd door jochem op 20-08-2012 13:26
 
MisterSenseo

Quote

jochem schreef:
@MisterSenseo: Ik snap dat ik niet na een berichtje op het gebruikersforum kan verwachten dat mijn wens geimplementeerd wordt.


Vaak wordt hier wel een oplossing gevonden maar wij hebben inhoudelijk niets met Ziggo zelf te maken, vandaar.
Het houdt dus niet automatisch in als je hier een bericht post, dat daarmee het probleem door Ziggo meteen opgepakt wordt.
Waar we op kunnen hopen is dat het Webcareteam meeleest en actie gaat ondernemen, zij werken wel bij Ziggo.
Met vriendelijke groet, MisterSenseo

De dokter zei dat ik aan MPS lijd maar wij vinden van niet hoor !
 
briolet

Quote

jochem schreef: Jouw oplossing werkt echter niet; het gaat erom dat de router zelf het publieke IP-adres krijgt, daarna kan je dan per poort naar specifieke andere apparaten/servers/services verwijzen. Als ik b.v. een publiek IP-adres koppel aan mijn server zou ik (in mijn geval) .

Nee hoor, je krijgt nog steeds het publieke adres van de router. Toen ik met mijn nas begon, zat hij achter een airport als router. De DDNS kreeg echter steeds het publieke adres, zodat ook IP-cameras, die onafhankelijk van de nas achter de router hingen, via de ddns provider benaderbaar waren. Op de cameras hoefde ik dus geen eigen DDNS in te stellen.


Was wel even spannend toen ik die Ubee router er voor kreeg. Had ik dus Ubee --> via DMZ naar Airport --> nas. Toch stuurde de nas nog steeds het publieke adres naar de ddns provider en hij kwam niet in de war door al die routers achter elkaar.

Dit had dus exact hetzelfde resultaat als wanneer de Ubee router de ddns zou verzorgen.
 
ajw
Deze feature request is nu wel heel actueel omdat dyndns de gratis ddns dienst heeft gestopt. Ik heb altijd de gratis dyndns gebruikt en had daarom het probleem niet, maar nu dus wel. Zelf heb ik gelukkig wel een acceptabele oplossing gevonden. Ik gebruik de ddns service om een server te benaderen die altijd aan staat. Op deze server heb ik nu een programma geïnstalleerd die hetzelfde doet, maar dan voor een ddns service naar keuze. Het betreft in mijn geval een Linux server met het programma ddclient, maar voor een ander OS zijn er vergelijkbare programma's.

Ik heb nu gekozen voor de gratis ddns bij noip. De configuratie van /etc/ddclient.conf is:

protocol=dyndns2
use=web, web=checkip.dyndns.org/
server=dynupdate.no-ip.com
login=myusername
password='mypassword'
myddnshostname.ddns.net
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Feature request firmware - vrije DDNS provider kiezen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Firmware update SmartWifi pods Algemeen : 6 23-02-2022
Vrije keuze modems Ziggo nieuws : 2 27-05-2021
verouderde firmware? Firmware : 18 25-06-2018
DDNS (Dynamic DNS) op Ziggo Connectbox? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 34 19-08-2017
FirmWare update Firmware : 10 15-04-2017
Advertentie