obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemene onderwerpen. Post hier als je de goede categorie niet kan vinden.
 Onderwerp afdrukken
Firmware update SmartWifi pods
EricJorem
Goedemorgen,

Alvast excuus als ik een vraag stel waarop het antwoord al in het forum te vinden is; kan het vooralsnog niet vinden.

Ik heb zelf geen Ziggo (wel gehad een jaar of wat geleden), maar mijn zwager wel en die heeft ernstige verbindingsproblemen. De man is totale digibeet en komt er met de klantenservice (incl. monteur aan huis) niet uit.

Hij heeft van die SmartWifi pods (die zeshoekige dingen) in huis en naar het schijnt zit daar het probleem. Ik heb zijn PC hier; getest op mijn WiFi en die werkt perfect. Het modem (Connect box, zo'n witte) zal ook wel goed werken, want die wordt automatisch geupdate vanuit het kabelnetwerk. Na een zoektocht op internet kom ik diverse berichten tegen dat er een firmware-update op de pods beschikbaar is, maar die schijnt niet automatisch door te komen (best logisch als de verbinding steeds instabiel is).

Nu de hamvraag: hij is vanavond hier; kan ik hem die dingen (hij heeft er twee) niet gewoon mee laten nemen, dat ik ze even met een LAN-kabel in mijn netwerk plug (of direct vanaf een laptop verbind) en zo die firmware kan updaten en zo ja, heeft iemand die firmware voor me? De man z'n vrouw is net overleden en z'n hoofd staat (zeker als digibeet) wel ergens anders naar dan uren met een uitzendkracht van Ziggo-klantenservice die alleen maar protocolletjes opleest (we weten allemaal hoe dat werkt) aan de telefoon te zitten. Ik wil hem graag naar huis sturen met kant en klare pods die hij alleen maar in het stopcontact hoeft te duwen.

Alvast heel veel dank.

Eric
 
Ziggo Webcare
Goedemorgen Eric,

Wat ontzettend aardig van je dat je dit oppakt voor je zwager. Ik kan me goed voorstellen dat hij wel iets anders aan zijn hoofd heeft dan bellen met onze klantenservice gezien het overlijden van zijn vrouw. Gecondoleerd namens ons.

Je hebt zelf al het een en ander gelezen en het probleem kan inderdaad in de pods zitten die gebruikt worden. Deze kun je helaas niet zomaar elders aansluiten gezien ze gekoppeld worden aan het modem.

Wanneer je voor mij het klantnummer en de geboortedatum van je zwager hebt, wil ik graag een kijkje nemen in de gegevens om te checken wat er al gebeurd, gezegd en geschreven is. We vinden dan ook vast en zeker een oplossing voor de internet problemen.

Ik hoor graag van je.
Ziggo Webcare
 
EricJorem
Dank voor de reactie.

Even wat extra informatie die van belang kan zijn:

- ik heb de PC hier gehad en volledig nagelopen (en wat verbeterd); zowel via LAN als via (mijn) WiFi liep internet perfect, dus de WLAN-kaart lijkt in orde.

- ik heb de pods met een LAN-kabel in mijn netwerk gestoken en met de betreffende PC verbinding gemaakt (via WiFi) met de pods (beiden separaat getest); niets aan de configuratie veranderd. Ook nu functioneerde internet goed op beide pods; ca. 235 Mbit down and up, dus ook de pods lijken in orde (in ieder geval op mijn netwerk).

- PC is mee teruggegaan en op zijn adres weer (voor zover ik op afstand heb kunnen controleren) correct aangesloten. PC maakt verbinding met SSID "smart wifi", maar ik kan natuurlijk niet vaststellen of hij verbinding maakt met de pod (die zit in dezelfde kamer als de PC) of direct met de Connectbox (zelfde SSID, zou niet mogen uitmaken; ik twijfel ook aan het nut van die pod in die kamer, maar dat terzijde). Het internet functioneerde, maar de snelheid was lachwekkend: ping 18ms, down 0.75 Mbit, up 1.77 Mbit, terwijl hij 300 Mbit zou moeten hebben.

In een eerder stadium had ik ter plaatse een handmatige ping uitgevoerd en daar kwam al instabiliteit naar voren; minimaal 1 van de packets raakte lost bij iedere poging. Ik heb de Connectbox stroomloos gemaakt voor ca. 20 seconden en opnieuw gestart; maakte geen verschil. Ik heb voor zover ik bekend ben met de CB de instellingen nagelopen (heb zelf voorheen ook Ziggo gehad, dus weet redelijk de weg) en voor zover ik dat kan bepalen staan die goed.

Ik ben geen deskundige, maar ben best wel enigszins bekend met netwerken en volgens mijn bescheiden mening lijkt het erop dat het probleem óf in de communicatie tussen de pods en de CB zit óf tussen de CB en het WAN. Volgende keer als ik daar ben zal ik zorgen voor een laptop die ik direct met een LAN-kabel op de CB kan aansluiten; dan kan de WAN-communicatie mogelijk uitgesloten worden.

Idealiter kun je met deze informatie (en jullie mogelijkheden om op afstand de verbinding te peilen) het probleem vaststellen. Mocht dit niet het geval zijn, dan wil ik graag ter plaatse aanwezig zijn als we zaken moeten gaan uitproberen of als er een monteur komt (geen idee of dat noodzakelijk is), dus dat moeten we dan even plannen; ik woon nl. niet naast de deur Smile.

Ik wacht het bericht af; dank tot zover.

Groet
Eric
Gewijzigd door EricJorem op 15-02-2022 09:56
 
Ziggo Webcare
Goedemorgen Eric,

Excuus! Ik ontvang de klantgegevens graag in een persoonlijk bericht. Wil je de klant gegevens verwijderen uit je bericht?

Alvast bedankt voor je persoonlijke bericht Smile
Ziggo Webcare
 
EricJorem
Update: monteur is vandaag langs geweest. Ik had inmiddels WAN-problemen uitgesloten, maar hij kwam aan de hand van mijn relaas al snel tot de conclusie dat de WiFi middels de pods gewoon slecht was, ofschoon deze ruimschoots binnen de door Ziggo aanbevolen 9 meter hingen. Natuurlijk moet het signaal door muren etc., maar ik weet niet precies wat voor woning Ziggo voor ogen heeft, waarin CB en pod elkaar te allen tijde kunnen "zien".

Hoe dan ook: het geluk bleek aan onze zijde, want in vroeger tijden werd in dat gebouw een Vox-telefoonserver gebruikt, waarbij UTP-kabels gebruikt werden voor de inpandige aansluitingen. Met een paar UTP-stekkertjes en een knijptang was het vrij eenvoudig om de pods bekabeld te maken, waardoor het probleem opgelost was.

Ofschoon mijn zwager hier erg gelukkig mee is, neemt het niet weg dat Ziggo hier wel iets te verwijten valt. Mijn zwager klaagt over slechte wifi; Ziggo stuurt boosters en later pods die het probleem moeten oplossen en dat doen ze dus gewoon niet in een pand waar geen UTP-kabels liggen of de pod de CB "ziet" (en dat is bijna élk pand). Vervolgens komt er een monteur die een beetje op z'n keyboard speelt en op het moment dat de verbinding het éventjes doet snel wegvlucht, maar feitelijk niets veranderd heeft. De monteur van vandaag (zeer vriendelijke en behulpzame man) wist duidelijk wat hij deed en kende de problematiek met de pods ook. Ik ben ook van mening dat Ziggo hiervoor geen rekening moet gaan sturen (wat de monteur wel in het vooruitzicht heeft gesteld; kan hij ook niets aan doen).

Misschien kunt u daar iets aan veranderen.

Groet
Eric
 
Ziggo Webcare
Hoi Eric,

Bedankt voor de update! Fijn dat het issue verholpen is door de monteur, maar ik kan me voorstellen dat jullie niet geheel tevreden zijn met de oplossing.

Ik heb je een privébericht verstuurd.

Groet,

Ziggo Webcare
Ziggo Webcare
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Firmware update SmartWifi pods', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ziggo introduceert SmartWifi Ziggo nieuws : 2 24-10-2020
verouderde firmware? Firmware : 18 25-06-2018
Horizonbox Update Firmware : 6 19-12-2017
FirmWare update Firmware : 10 15-04-2017
Problemen met Ziggo Mobiel en hollandsnieuwe na de iOS 9-update oplossen Tips en Truuks voor Ziggo Mobiel Internet : 1 24-09-2015
Advertentie