obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Klachten over Ziggo onderdeel. Post hier je Ziggo klacht over storing met internet, telefonie, televisie of modem.
 Onderwerp afdrukken
Automatische reset van Ubee EVW321B
Roelof
Beste mensen/deskundigen,

Een vreemd verschijnsel, maar wel perfect reproduceerbaar...

Na de aanschaf vanmorgen van Acronis True Image 2017 zorgt elke start van dat programma ervoor, dat mijn Ubee zichzelf gaat resetten. Ik ben dan dus mijn internetverbinding kwijt. Dat is nogal lastig, omdat dat programma via internet geregistreerd moet worden.

Zolang ik Acronis actief houd blijft ook het modem zich telkens opnieuw resetten; zodra Acronis gestopt wordt maakt het modem zijn laatste resetcyclus af en staat daarna weer tot mijn beschikking.

Dit is met name vervelend omdat op zo'n moment ook mijn telefoonverbinding wegvalt. Midden in het gesprek was ineens de lijn dood.

FWIW: Systeem = Windows 10 (1511). Verbinding: bedraad.

Een klacht bij Acronis deponeren (heb ik uiteraard ook gedaan) is natuurlijk niet de juiste oplossing. Het kan niet zo zijn, dat door een ongelukkige programmering van een app een modem van slag raakt. Hooguit moet hij bij problemen maar wat boodschappen weggooien; het internetprotocol is daarop berekend.

Iemand tips?

Groeten, Roelof
 
Matty
Hoi Roelof,

Dat is wel heel apart dat software je ubee van slag maakt kun je in de ubee bij de error log kijken waarom hij zo van slag raakt?

Groeten

Matty
 
Roelof
Hallo Matty,

Inderdaad is de Ubee blijkbaar niet monkey proof geprogrammeerd - en dat hoort gewoon niet.

In de log van de Ubee kijken (welke?) heb ik wel geprobeerd, maar letterlijk alle soorten logs zijn nog steeds helemaal leeg (of ik zie er eentje over het hoofd). Ik heb alleen vinkjes gevonden om de gelogde berichten ook naar een e-mailadres te sturen, maar het aan- of uitzetten van de log op zich leek zo op het oog niet optioneel.

Groeten, Roelof
 
Matty
Beste Roelof,

Je zou in je modem in ieder geval moeten kunnen terug zien dat hij zichzelf reset.. ?

Dat is in een log duidelijk zichtbaar.

groeten Matty
 
Roelof
Dag Matty,

Dank voor je reakties.

Inderdaad, dat zou je in het modem moeten kunnen zien. Maar helaas: alle logs in het modem zijn na een reset helemaal leeg.

Overigens heeft Acronis hiermee wel een zwakte in o.a. de Ubee blootgelegd. En het probleem tijdelijk omzeild door van een aantal poorten (ik dacht bij UDP) de uPnP-berichten te laten blokkeren door de brandmuur van de computer. Na een update op het programma zal het probleem dus wel verholpen zijn.

Maar kwaadwillenden zouden een virus kunnen ontwikkelen, dat op dezelfde wijze het modem plat gooit. En daarvan weet je nooit welke poorten je zou moeten blokkeren...

Ergo: ook de modemleverancier moet met betere firmware komen. En dat is IMNSHO een zaak van Ziggo.

Groeten,
Roelof
 
Matty
Beste Roelof,

IMNSHO ??? ik geen idee hebben wat je hiermee bedoeld maar kan aan mij liggen..

Dat er software is waar een modem van op tilt slaat en dat dit onderzocht moet worden geef ik je gelijk in.

Helaas is inderdaad een log leeg als een modem reet baal ik ook van want ik wil graag weten waarom mijn mode een reset doet...

Misschien kan de helpdesk dat wel zien ? geen idee misschien iets testen met dezelfde software op een andere computer?


Groeten Matty
 
Roelof
Beste Matty,

Quote

Matty schreef:
...
IMNSHO ??? ik geen idee hebben wat je hiermee bedoeld maar kan aan mij liggen..
...

IMNSHO = In My Not So Humble Opinion --> naar mijn niet zo bescheiden mening... Wink

Overigens is het probleem inmiddels door Acronis onderkend en tijdelijk omzeild. Met een scriptje kon ik de brandmuur op mijn computer zo instellen, dat hij de multicast UPnP berichten via het UDP protocol, afkomstig van hun programma's, kon blokkeren. De verbinding is weer stabiel en ik wacht op de beloofde verbeterde programmatuur.

Gezien de oorzaak komt het mij voor, dat testen op een andere computer niet meer zoveel zin heeft; de programmatuur is hetzelfde en het voor crashes gevoelige apparaat ook.

Groeten, Roelof
 
briolet
Ik heb die resets in het verleden ook gehad op mijn Ubee 320B. Ik kon ze terugvoeren op een programma op mijn PC die een alternatieve DNS server gebruikte. Deze stuurde encrypted informatie via poort 53.

Blijkbaar was er iets in de firewal die daar over struikelde en de router geheel resette. Ik heb dat toen opgelost door de DNS info via poort 443 te versturen (Dat was al een optie in mijn DNS programma).

In elk geval was hiervan niets in het log terug te vinden. Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een syslog server in mijn netwerk heb. Naar een syslog kun je de Ubee nog veel meer info laten loggen. Maar ook daar was niets te vinden. Alleen als ik aangaf om ook configuratie acties te loggen, kon ik in elk geval de resets in het log terug vinden (Of eigenlijk de herstarts). Daaruit bleek dat de herstarts vooral optraden als ik actief op een PC webpaginas aan het openen was, zodat ik toen pas de restarts met het computergebruik kon linken en op het DNS verkeer uitkwam.

Jij bent al verder en kunt het zelfs aan een specifiek programma linken. Ik zou om te beginnen de firewall in de Ubee eens uitzetten om te zien of dit het oplost, want volgens mij moet dit komen door een bug in de firewall.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Automatische reset van Ubee EVW321B', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Ubee EV|M3200 of 3226 wifi? Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 2 19-10-2017
Ubee modem icm ip camera probleem Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 23 30-08-2017
'Reset' van 5Ghz naar 2.4GHz WiFi, draadloos netwerk : 3 16-04-2017
Ziggo ubee 3200 Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 5 22-10-2016
Ubee modem gebruiken als router Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 17 03-06-2016
Advertentie