Onderwerp bekijken
Ziggo verbindingsproblemen. Geen verbinding met internet? Meld hier je ervaringen met storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
nieuwe modem meteen wifi problemen
jems
Omdat bij mij de wifi regelmatig uitviel of haperde, Ziggo gebeld bleek dat ik een hele oude modem had en als oplossing kwam er een nieuwe - de Ziggo Smartwifi modem.
Nu werkt het op mijn laptop en mobile maar daar houdt het mee op. De printer (draadloos) blijft offline. Ik heb een Dali sound hub met BluOS uitbreiding, maar deze kan de nieuwe wifi niet instaleren, BluOS is een app op mijn mobiel. Beide apparaten werkten prima met oude modem maar nu dus geen printer en ik kan geen muziek streamen.
Ik heb reset, hard reset modem gedaan niets helpt.
iemand een idee?

Zippo
Dit probleem komt vaker voor na de overstap naar de Ziggo SmartWifi modem (Connectbox of Giga). Het ligt meestal niet aan de printer of de Dali, maar aan instellingen in de nieuwe Ziggo-modem.
Mogelijk helpt dit om alles weer aan de praat te krijgen.

Ziggo’s nieuwe SmartWifi-modem gebruikt standaard:
* 2,4 GHz en 5 GHz banden met dezelfde naam (SSID)
* Band steering, die apparaten automatisch laat wisselen
* WPA3-beveiliging (optioneel actief)

Veel oudere apparaten — printers, Dali/BluOS, smart speakers —
kunnen niet goed overweg met gecombineerde wifi-namen of WPA3.

Oplossing stap voor stap
Stap 1 – Inloggen op je Ziggo-modem
1. Ga op je laptop naar http://192.168.178.1
2. Log in (wachtwoord staat op de sticker onderop het modem)

Stap 2 – Zet de wifi-namen (SSID) uit elkaar
1. Ga naar Draadloos > Geavanceerde instellingen
2. Kies:
* 2,4 GHz → geef bijv. de naam: Thuis_24G
* 5 GHz → geef bijv. de naam: Thuis_5G
3. Sla op

*Hiermee voorkom je dat apparaten proberen te verbinden met de verkeerde frequentie.*

Stap 3 – Verbind oudere apparaten opnieuw
* Verbind de printer en Dali met de 2,4 GHz-naam (Thuis_24G)
* Moderne apparaten (laptop, telefoon) kun je op 5 GHz laten

Stap 4 – Controleer de beveiligingsinstellingen
Ga opnieuw naar Draadloos > Beveiliging:
* Zet WPA3 uit (alleen WPA2-Personal / WPA2-PSK gebruiken)
* Controleer dat je wachtwoord geen rare tekens bevat (gebruik alleen letters/cijfers)

Stap 5 – Printer resetten (indien nodig)
* Printer → “Netwerkinstellingen herstellen”
* Daarna opnieuw verbinden met Thuis_24G via printermenu of installatiesoftware

Stap 6 – Dali / BluOS opnieuw verbinden
* Open de BluOS-app
* Ga naar Instellingen > Netwerk > Configure Wireless
* Kies Thuis_24G en voer wachtwoord in
* Als het niet lukt: verbind tijdelijk via Ethernet om de wifi-configuratie te forceren

Extra tips
* Als je SmartWifi Pods hebt → tijdelijk uitschakelen tot alles werkt
* Gebruik de Ziggo Connect App om netwerkcontrole te doen, maar pas handmatig aan in het modem zelf — de app zet soms automatisch de SSID’s weer gelijk
speed-testing

jems
bedankt voor het uitgebreide antwoord maar het probleem was niet de dubbele bandbreedte noch voor de printer noch voor de sound-hub.
Een vriend die in IT werkt heeft geholpen en beide werken weer.
Het is absoluut geen prettige modem, en ziggo is slecht in enige service.

Black Tiger
Weet je hoe je vriend het opgelost heeft? Want daar zijn we wel nieuwsgierig naar.

Het nieuwe Smartwifi modem is in principe een heel goed modem. Enige nadeel is dat ze meteen daarin al met de nieuwere techniek, ook de oudere uitgeschakeld hebben.
Dat gebeurt echter niet alleen bij Ziggo maar ook bij KPN. Daarbij gaat het om oudere apparatuur die dan niet meer wenst te werken, ondanks dat het wel zou kunnen.

Het probleem ligt aan Wifi 6. Die zou volledig terugwaarts compatible moeten zijn, maar is dat niet 100% het geval.
Met name de Realtek wifi adapters hebben hier een probleem mee en zien dan geen SSID en willen niet verbinden.
Deze oorzaak is wel bekend.

Maar we zijn nu wel nieuwsgierig op welke manier jouw vriend het opgelost heeft, aparte Accespoint of router neer gezet? Want daarmee zou me het ook kunnen oplossen.
Greetings, Black Tiger

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'nieuwe modem meteen wifi problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Next problemen. Met 1 knop tv en next aan en uitzetten Hardware instellingen : 6 11-04-2025
Waar is de 2,4 WiFi Algemeen : 6 17-12-2023
zonnepanelen verbinden met wifi Ziggo kabel modems: Ubee, Cisco, Motorola, Arris, etc. : 4 05-09-2023
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Nieuwe tarieven Ziggo nieuws : 1 13-05-2022