obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van Ziggo of een externe VOIP aanbieder. Hoe sluit ik een eigen thuiscentrale, alarmcentrale of personenalarmering aan. Kan ik een Siemens Gigaset, Profoon of ander merk gebruiken.
 Onderwerp afdrukken
Hoe gebruik maken van Voipbuster
mrbomb
Ik overweeg om over te stappen naar Ziggo Alles in 1.
Graag wil ik hierbij goedkoop kunnen bellen naar vaste lijnen, bijvoorbeeld met Voipbuster. Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.

1. Volgens mij moet je eerst je Ziggo modem in bridge mode laten zetten.
2. Dan een andere router/modem erachter plaatsen die VOIP ondersteunt.
Ik heb zelf nog een Speedtouch 706. Kan ik deze gebruiken voor VOIP. Zo ja, hoe dan?
 
Black Tiger
Je hoeft niet perse je modem in bridge te laten zetten om voip te kunnen gebruiken. Maar het is natuurlijk wel handiger als je de andere poorten toch niet gebruikt.

Dus om antwoord te geven.

1.) Niet pers, maar wel handiger.
2.) Niet als je het modem in bridgemode gaat zetten, als ik het goed voor heb is de 706 namelijk geen router maar een adsl modem/router zonder kabel ondersteuning zoals de Fritzbox dat bijv. wel heeft.
Je zult dus op zoek moeten naar een andere router met voip poorten, bijvoorbeeld een Fritzbox.

Er is een kans dat het je ook lukt als je het modem niet in bridgemode zet. In dat geval moet je de Speedtouch een ip geven binnen de ragen van het Ziggo modem maar buiten dhcp range liefst.
Dus bijvoorbeeld 192.168.178.2 en daarna in het Ziggo modem de DMZ instellen naar 192.168.178.2 dus naar het ip wat je Speedtouch heeft.
Als dat gelukt is kun je kijken of je Voipbuster in je Speedtouch geconfigureerd krijgt.

Dat wil wel soms wel eens lastig zijn als de Speedtouch door een provider als KPN geleverd is. Je moet er eentje hebben waar je echt overal bij kunt, dus admin toegang.
Greetings, Black Tiger
 
mrbomb
Bedankt voor je snelle reactie.
Weet je misschien waar ik iets meer info kan vinden om Voipbuster in mijn Speedtouch te configureren als ik deze achter een Ziggo modem hang?
Het is me namelijk al wel eens gelukt als ik alleen de Speedtouch zelf gebruik door de SIP gegevens in te vullen.

Kan ik dan ook mijn Ziggo telefoonnummer voor inkomende gesprekken gebruiken en Voipbuster voor uitgaande?
Gewijzigd door Black Tiger op 16-07-2012 23:25
 
Black Tiger
Ik heb effe de quote weggehaald, a.u.b. liever de knop "antwoorden" gebruiken i.p.v. complete berichten te quoten.Smile

V.w.b. de snelle reactie, graag gedaan.
Meer info heb ik even voor je gezocht, maar ik kan zo vlug niets vinden. Het meeste wijst zich eigenlijk wel vanzelf, sip.voipbuster.com gebruiken op poort 5060 voor sipserver en sip proxyserver.
En uiteraard je gebruikersnaam en wachtwoord.
Een stun heb je niet nodig voor uitgaande gesprekken en proxy.

Ziggo nummer voor inkomende gesprekken kun je wel gebruiken, maar dan alleen via je Ziggo modem.

De enige modem/router die ik ken waarmee je zowel Ziggo alsook voip telefonie kunt regelen is de Fritzbox.
En dat is ook alleen maar omdat je een externe telefoonlijn (is eigenlijk een adsl modem) kunt regelen en zo de voip uitgang van het ziggo modem, kunt koppelen aan de adsl/tel ingang van de Fritzbox.

Tot nu toe heb ik dat nog niet met andere modems zien werken. Je zou het kunnen proberen.
Greetings, Black Tiger
 
mrbomb
De Speedtouch heb ik opgegeven. Ik richt me nu op de Fritzbox. Hier heb ik een aantal vragen over:

1. Kan ik hiervoor bijvoorbeeld een Fritzbox 7170 van Marktplaats kopen?
2. Moet ik dan nog letten op Annex A of B? Ik wil GEEN gebruik maken van ISDN, moet ik dan perse Annex A hebben of mag Annex B ook?
3. Heb ik nog speciale kabels nodig? Ik las iets over een Y-kabel?
4. Kan ik het Ziggo modem/router gebruiken en de Fritzbox 7170 alleen voor de VOIP?
En dan uitbellen met Voipbuster en inkomende gesprekken gewoon via mijn Ziggo telefoonnummer?
En dan gewoon de router van het Ziggo modem/router gebruiken en dus niet in bridge mode laten zetten?
Gewijzigd door mrbomb op 25-07-2012 20:37
 
Black Tiger
Ik ga je vragen even beantwoorden op de puntsgewijze manier zoals je ze stelde, dat werkt misschien het makkelijkst.

1.) Ja dat kan, die heb ik zelf ook. Denk er wel aan dat een 7170 geen gigabit poorten heeft dus je snelheid wat dat betreft ook beperkt zal worden als je bijv. een 120 mbit ziggo account hebt. Bij een 50mbit account zul je vanwege allerlei instellingen ongeveer zitten rond de 45 mbit. Is wel netjes.

2.) Dat maakt bij de 7170 niet uit. Bij het opzetten van de firmware kun je zelf aangeven of je hem annex A of annex B wilt maken. Je hebt Annex A nodig uiteindelijk.

3.) JA! Wil je de telefonie van Ziggo aansturen of liever gezegd ontvangen via de Fritzbox zodat je alles via de Fritz kunt regelen, dan is die Y kabel noodzaak. Een goed verkoper heeft dat ook gewoon erbij zitten.

Verder horen er ook koppelstukjes bij te zitten. Wil je tegelijk een telefoon rechtstreeks op het modem aansluiten heb je het zwarte koppelstukje nodig. Het grijze is voor adsl dus dat heb je niet nodig.
Het koppelstukje ziet er ongeveer zo uit:
http://www.profoon.nl/images/producti.../IS-30.gif
Ongeveer dan he, maar dan in het zwart.

4.) Uiteraard, maar zoals gezegd heb je dan wel die Y kabel nodig van de Fritzbox en moet de Fritzbox middels die zwarte kabel met de phone poort van je Ziggo modem verbonden zijn.
Als je echter je Ziggo modem als modem/router wilt blijven gebruiken, is dat wel mogelijk, maar moet je de DMZ naar het ip van de Fritzbox zetten om een goede voip werking te waarborgen.
Je kunt ook gewoon de Fritz gebruiken voor je pc's, ook dan moet het Ziggo modem in DMZ staan, hoeft dus niet perse in Bridge mode.
Voordeel is dat het bereik van de 7170 wifi beter is dan dat van het Ziggo modem. Dus eigenlijk is er geen noodzaak om het modem te blijven gebruiken maar het kan wel.

De Fritz kun je zo instellen dat je uitgaande gesprekken niet doet via Ziggo maar via Voipbuster.
Je kunt zelfs een fallback maken dat als voipbuster het niet doet, hij automatisch via Ziggo gaat bellen.
Je kunt ook regels instellen zodat bepaalde nummers wel via Ziggo gebeld worden. Zoals 09x en 08x nummers want dat kan voipbuster niet.
Dat is het fijne van de Fritzbox, enorm veel mogelijk.

Over die gigabit poorten nog even. De Fritzbox 7340 en 7390 en nieuwere types hebben dat wel. Maar die hebben momenteel een bug.

Let even op met het aansluiten van de Fritz. Stel hem eerst zelf even apart in met een pc of laptop die niet aangesloten is op het Ziggo modem.
De Fritzbox heeft standaard ook een ip adres in de 192.168.178.x range en daar werkt dhcp ook op.
Dus dat zul je even moeten wijzigen, en even zien wie dhcp mag gebruiken (Ziggo modem of Fritzbox) etc.

Ik heb zelf hier de Cisco met een 7170. De DMZ in de Cisco naar de 7170 gezet en alle apparatuur en telefonie gaat via de Fritzbox, werkt prima hier.
Greetings, Black Tiger
 
mrbomb
Wederom bedankt voor je reactie!

Ik zag vandaag dat er naast Voipbuster ook Voipbuster Pro bestaat.
Op internet lees ik van sommige mensen dat ze GEEN starttarief betalen, en dus 15 euro per jaar voor 365 freedays.
Geldt dit ook voor VOIP met een Fritzbox, of betaal je dan wel die 5ct starttarief?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: juli 27 2012 14:09:43:
Mijn pc's staan achter op zolder. De COAX kabel en telefoonkabel komen voor in de woonkamer binnen. Tussen de woonkamer en de zolder ligt momenteel een telefoonkabel van 25m.
Hier wil ik een CAT5 kabel van 25m bij gaan leggen. Deze CAT5 kabel verbind ik dan van het Ziggo modem naar de Fritzbox voor het internet. De Fritzbox komt dan bij de pc's te staan.

Zou ik dan de Fritzbox met de huidige 25m telefoonkabel kunnen verbinden met het Ziggo modem, om de Ziggo telefonie te ontvangen via de Fritzbox?

Bij mijn pc's is de telefoonkabel al verbonden met een RJ11 connector.

Moet deze kabel via een RJ45 stekker in het Ziggo modem?
Zo ja, kan ik dan het andere eind vd telefoonkabel ook verbinden met een RJ11 connector en daar dan vervolgens het koppelstukje Rj11 -> RJ45 opzetten?

Aan de Fritzbox zou ik dan mijn andere bestaande telefoonlijn met 2 telefoons kunnen koppelen (zie plaatje)?

situatie

Dan hoef ik niet in de draden te gaan knippen.
Gewijzigd door mrbomb op 27-07-2012 14:09
 
kobus1960

Quote

Hier wil ik een CAT5 kabel van 25m bij gaan leggen


Doe jezelf een groot plezier en leg er CAT6 bij, ben je in 1 keer klaar.Music
 
Black Tiger

Quote

Op internet lees ik van sommige mensen dat ze GEEN starttarief betalen, en dus 15 euro per jaar voor 365 freedays.
Geldt dit ook voor VOIP met een Fritzbox, of betaal je dan wel die 5ct starttarief?

Let even op de datums van zaken die je leest. Dat met 365 freedays is wel zo'n beetje voorbij volgens mij. De Pro lijkt wel zo te werken.
Voipbuster pro is ook anders, daar betaal je starttarief. Zoals ik het op een site las is het zodat als je ongeveer een 250x een gesprek gedaan hebt, dan ben je door je 10 euro heen want dan is dat op aan starttarief.
En daarna kun je gaan betalen.
Bij een gewoon voipbuster account betaal je geen starttarief maar daar krijg je dan ook maar 120 freedays. Kun je maximaal 300 minuten per 7 dagen voor naar gratis bestemmingen bellen.
Het ligt er dus maar aan hoe vaak je belt. Ik denk niet dat ik zou overstappen naar de Pro versie.

De kosten voor gebruik maken niets uit voor gebruik met een Fritzbox of een stukje software.

Quote

Zou ik dan de Fritzbox met de huidige 25m telefoonkabel kunnen verbinden met het Ziggo modem, om de Ziggo telefonie te ontvangen via de Fritzbox?

Neen, want zoals gezegd heb je die Y-kabel nodig of je moet zelf RJ45 pluggen met een bepaalde bezetting op een telefoonkabel gaan zetten.

Als je toch kabel gaat trekken, trek dan een Cat6 en zet je een gigabit switch boven bij je pc's. Bijvoorbeeld TP-Link SG1008D, die zijn behoorlijk goed en niet eens duur.
En de Fritz kun je dan het beste beneden in de buurt van je Ziggo modem laten staan. Wil je perse een telefoonkabel naar boven, sluit die dan beneden op de Fritzbox aan maar laat de Fritz onder staan.
Dat zou mijn advies zijn.

Quote

Aan de Fritzbox zou ik dan mijn andere bestaande telefoonlijn met 2 telefoons kunnen koppelen (zie plaatje)?

Het plaatje bijvoegen is zo te zien niet gelukt.

De voip aansluiting voor het Ziggo modem is een RJ-11 aansluiting, de phone/dsl aansluiting van de Fritzbox die je hiervoor moet gebruiken is een RJ-45 aansluiting. De Y-kabel van de Fritzbox heeft aan beide kanten een RJ-45, vandaar ook dat je dat zwarte verbindingsstukje van de Fritzbox erbij moet hebben van RJ45 naar RJ11.
Misschien dat een van de winkel ook werkt, maar dat weet ik niet zeker.

Je kunt op de voip poorten van je Fritzbox aansluiten wat je wilt. Zoals gezegd kun je zelf instellen of daar alleen mee uitgebeld moet worden of dat er ook binnenkomende gesprekken van Ziggo op mogen binnenkomen.

Er is een kans dat je het ook kunt doen zoals jij wilt, maar dan moet je de preciese pinbezetting weten van alles. Want je zult uiteindelijk bij de Fritzbox toch naar RJ-45 moeten met je telefonie die van het Ziggo modem komt.
Vandaar dat het 't makkelijkst is om die hele handel beneden bij elkaar te hebben staan.

P.s. Een evt. volgend antwoord van mij kant kan pas eind van de week komen, want ik moet een paar dagen naar het ziekenhuis voor een kleine ingreep.
Greetings, Black Tiger
 
mrbomb
Ik lees net dat Voipbuster Pro nu ook nog maar 120 freedays geeft. Volgens mij is deze nu vergelijkbaar met Voipbuster.

Als ik een 50 mbit Ziggo abonnement neem, dan zou ik zelfs met de 7170 Fritzbox toch nog steeds die 50 mbit moeten kunnen halen? De Fritzbox heeft immer 100 mbps WAN poorten en 125 mbps Wifi.

Kan ik de Fritzbox als switch/accesspoint/voipbox gebruiken en dus alleen de router uitschakelen? Dan kan ik beneden de Ziggo router/modem met WIFI blijven gebruiken en hoef ik me volgens mij niet druk te maken over wat welk ip-adres moet krijgen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Hoe gebruik maken van Voipbuster', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PS4 wakker maken via internet? Eigen netwerk : 2 09-01-2022
klein thuisnetwerk maken met ip camera Eigen netwerk : 2 06-02-2015
vpn op cisco maken Hardware instellingen : 10 08-10-2014
lcd tv geeft bij analoog gebruik"geen signaal aan Algemeen : 5 19-07-2014
Kan geen verbinding maken met ziggo netwerk hotspots op smartphone Instellingen software : 4 07-12-2013
Advertentie