obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen en configuratie van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc
superfury
4 uur later nadat de PC in standby geplaatsd was: WOL werkt nog steeds, over het internet! Grin
Dat lijkt dus mbv slaapstand goed te werken met de nieuwe modem!

Het is alleen jammer dat ARP offloading bij "Afsluiten" in Windows (dus naar S5 state) niet werkt en de router het IP dus vergeet daardoor omdat ARP stopt met reacties, waardoor WOL alleen in het locale netwerk werkt.

Maar de mogelijkheid van standby scheelt nog steeds een boel stroom en duurzaamheid van de PC.
Gewijzigd door superfury op 06-01-2023 15:07
 
superfury
Ik vraag mij toch ff iets af.

Ik heb ook regelmatig zelfgebouwde proxyserver software draaien op de genoemde WOL PC. Nu werkt alles prima met proxy-ARP (zolang de PC maar niet in soft-off(S5) state staat (standby werkt prima omdat hij nog op ARP reageert met ARP offloading ingeschakeld op de netwerkkaart).

Nu reageert deze proxyserver ook op ARP requests (alhouwel met een bereik aan MACadressen in het privébereik). Kunnen deze ARP replies ook problemen geven op de netwerkkaart omdat ARP offloading ingeschakeld is? Wat gebeurt er als zo'n reply het MAC adres van de host zou geven met een ander IP (van een client op de proxyserver) adres? Wordt deze ARP dan vervolgens in standby verkeerd beantwoord (met het proxy IP adres van deze server ipv het echte IP adres van de computer, waardoor WOL niet meer zou werken)?
 
Black Tiger
Sorry van mijn late antwoord, ik heb afgelopen maand erg druk gehad en vergeten hier in te loggen. Smile
Ben ook maar een hulp beheerder, dat scheelt.

V.w.b. die ARP offloading in W10 kan ik je niet helpen, geen idee hoe dat werkt.
Eigenlijk wilde ik ook eens met WOL gaan testen, maar gezien het 1 januari ook einde energiecontract is gaat hier niets meer in slaap stand, pc gaat gewoon uit en staat ook minder aan dan voorheen.
Jammer genoeg wat ik had nog meer om te testen en nu ook een andere snelle pc vrij, maar ja, dat moet dan maar even wachten voorlopig.

Ik heb ook nooit met proxyservers gewerkt dus helaas kan ik je op die vraag ook geen antwoord geven.
Maar het lijkt me dat dit wel een oorzaak zou kunnen zijn dat die WOL niet meer zou reageren.
Greetings, Black Tiger
 
superfury
De ARP offloading werkte on de meeste gevallen. Je moet de computer alleen niet volledig uitzetten (enkel slaapstand), dus geen S5(Soft power-off) stand (reageert nog wel op WOL, maar niet meer op ARP).

Gelukkig nog een oude NAS kunnen krijgen. Die vervolgens geconfigureerd om de PC wakker/aan te zetten met WOL broadcast (via PHP evenals NAS controlepaneel).

Grappig trouwens, na 1 volle nacht door te halen ook nog PS4-waker draaiend gekregen (vw de npx methode welke niet goed werkt. Installatie en vervolgens node gebruiken om het uit te voeren met handmatig pad(voor credentials bestand) naar gedeelde map, evenals om het wake commando te geven werkt prima Grin ). Pikte de pin maar niet, totdat ik hem draaiend kreeg door een credentials pad op te geven welke hij kon gebruiken (schrijfbaar pad ipv ongeldig Linux root pad).
 
Black Tiger
Oh kijk dat is mooi.
Ik had er nog een forward voor gemaakt maar ben er niet meer toe gekomen om dat te testen en vervolgens het geheel vergeten. Want memory leaks komen vaker voor op mijn leeftijd maar goed.

Echter vanwege energiebesparing staan mijn NAS systemen standaard uit, behalve eentje die in het weekend aan gaat om een backup te maken automatisch en dan ook weer op maandagmorgen vroeg automatisch uitschakelt.

Mijn PC gaat als ik 'm langer niet gebruik of paar uur weg ga of paar uur TV ga kijken ook in slaapstand. Alleen.... het kreng was na een paar minuten weer terug aanwezig.
En ik was dus vergeten hoe dat kon. Grin
In de bios stond alles van netwerk wake-up uit, dus dat was goed.
Toen ik er genoeg van had ging ik bij apparatenbeheer kijken en daar bleek dat daar nog aangegeven stond dat de netwerkkaart de pc uit slaapstand mocht halen.
Dat is nu uitgevinkt en er stond een apart vakje bij, dat de enige uitzondering een magic pakket de pc uit slaapstand mag halen, dus nu zijn daar alle hokjes bij het energiebeheer aangevinkt en inderdaad, hij blijft nu netjes in slaapstand.

Alleen is het hier nu veel te fijn weer en in de zomer doe ik weinig. Dus van de winter (of herfst) ga ik weer eens beginnen om te zien of ik hem van afstand op een of andere manier weer "wakker" krijgt dan. Liefst via de Smartphone of zo als dat kan. Maar dat wordt tegen die tijd weer opgezocht.

Een ander projectje wat in de wacht ligt is wat meer met die managed switch doen. Maar het nodige wat ik in gedachten had is afhankelijk van een eventueel nieuw energiecontract en de energiekosten wat we dan moeten gaan betalen.
Kon er nu al een krijgen, maar vond de prijzen nog niet interessant genoeg dus maar wat risico lopen en afwachten en dan zien of het nog wat gunstiger kan.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'port 9 voor wake on lan doorsturen naar mac van pc', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Student op zoek naar klantnummer Ziggo Algemeen : 4 22-04-2024
omruilen Giga modem voor modem dat wifi 6 ondersteunt Klacht over Ziggo : 3 22-08-2023
Connectbox port forwarden naar Fritzbox Hardware instellingen : 55 29-03-2023
Marco van Basten naar Ziggo Sport Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Ziggo GO nu ook beschikbaar voor Apple TV, Android TV en Amazon Fire TV Ziggo nieuws : 1 29-06-2020
Advertentie