obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier al je vragen over de firmware van modems, routers, decoders. Wat is de nieuwste firmware. Hoe kan ik mijn firmware versie vinden. Zelf een firmware upgrade gespot, deel het met ons.
 Onderwerp afdrukken
UPNP veroorzaakt ping spikes
bblack
Probleem

Wij hebben net een nieuw modem gekregen van ziggo de Cisco EPC3925
Als ik het UPnP protocol aanzet krijg ik ongeveer om de 40-50 seconden een ping spike tussen de 900-5000ms (ping naar het modem toe)
dit veroorzaakt lagg tijdens het gamen.

Oude Modem
Het oude (niet wifi) modem is meegenomen door ziggo. Hier hadden wij voorderest geen problemen mee.

Waarom zet ik UPnP niet uit?

Ik gebruik Plex i.c.m. de google chromecast.
Beide het ik uitgezet en dit is dus uitgesloten.

Wat heb ik geprobeerd?
ik hem de modem met 1 kabel naar een vaste pc getest.
0 Wi-Fi devices verbonden.
probleem met UPnP is aanwezig. Zonder niet.


Wie o wie kan mij helpen???
 
Black Tiger
Wat je kunt proberen is om alle beveiliging in het modem uit te zetten.

Normaliter is uPNP voor poorten naar buiten open te zetten, voor intern netwerkverkeer zou je dat dus helemaal niet nodig hebben.
Ik zou zo vlug niet weten wat het probleem is.
Greetings, Black Tiger
 
legacythe2nd
Ik heb exact hetzelfde probleem, na het uitzetten van UPNP zijn de lagspikes weg.
 
Black Tiger
Ik zou het dan ook zo houden. Het is uit veiligheidsoverwegingen sowieso beter om uPnP op het modem uit te laten staan.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Op de Ubee 3200 gaat UPnP na elke reset weer aan. In de settings lijkt die echter wel uit te staan. Om hem dus uit te houden moet je na elke stroomonderbreking UPnP dus even aan zetten en dan weer uit.

Dat UPnP vanzelf weer aan gaat, zie je aan het feit dat UPnP weer werkt en ook tools zien de UPnP functionaliteit weer na een stroomonderbreking. (Of dit ook voor de Ubee 3210 geldt weet ik niet, maar ik neem aan van wel.

Heel vervelend omdat de settings zelf niets laten zien.
 
Black Tiger
Oh vaagheid. Normaliter staat dit bij modems tegenwoordig uit.
Je zou het eens moeten testen door geen port forwards te maken en dan een game te starten als server die van uPnP gebruik maakt. Als die dan van buitenaf te bereiken is dan staat hij inderdaad aan.
Reden genoeg voor een bugmelding als dat in de settings zelf niet et zien is.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Geen vaagheid. Als je b.v.het programma "UPnP portmapper" runt, kun je precies zien welke poorten via UPnP geforward zijn. (UPnP forwards zie je niet in het gewone menu van de Ubee of Cisco). Met dit programma kun je ook UPnP portmappings toevoegen die dan ook werken. Ook als de settings aangeven dat UPnP uit staat.

Als mijn zus langs geweest is, staan er weer twee Skype portmappings in mijn Ubee omdat zij Skype op haar smartphone heeft staan.

"UPnP portmapper" is een Java programma dat zowel op Mac/Windows?Linux draait, zolang Java maar geïnstalleerd is. Leuk om te zien wat software allemaal ongemerkt met je router doet en hoe er gaten in de firewall geschoten worden.

______

Maar in het licht van het originele topic: Als het uitzetten ook helpt tegen die spikes, dat moet je er aan denken dat UPnP na elke storing weer uitgezet wordt en je de checkbox hierbij niet kunt vertrouwen.
Gewijzigd door briolet op 03-09-2014 00:16
 
Black Tiger

Quote

Geen vaagheid.

Ik doelde daarmee op het feit dat als je hem uitzet, dat het na een reboot dan toch weer aan staat terwijl dat niet in de settings zichtbaar is. Dat is toch echt wel vaagheid te noemen.

Maar die uPnP portmapper zal het hier niet gaan worden omdat ik standaard geen Java installeer. Weer een stukje veiliger allemaal.Smile

Ben ik toch blij dat ik een Cisco heb, daar staat uPnP uit en dat blijft daar ook fijn uit.
Greetings, Black Tiger
 
briolet
Java is geen groot veiligheidsrisico. Het probleem was altijd de Java-browser-plugin waarmee computers werden aangevallen, maar dat is een apart Java programma.

Het kan zelfs zijn dat je de plug-in verwijderd hebt, maar dat het programma nog ergens aanwezig is. Op de mac staat Java b.v. diep in de systeem bibliotheken verstopt. Dat kun je niet simpel even weggooien.
Maar de browser plugin werd het laatste jaar systematisch bij een systeemupdate verwijderd.
 
Black Tiger

Quote

Java is geen groot veiligheidsrisico. Het probleem was altijd de Java-browser-plugin waarmee computers werden aangevallen, maar dat is een apart Java programma.

Java bevat de browser plugin en is zeker geen apart Java programma, dus is wel degelijk een groot veiligheidsrisico.
Ik ken tenminste geen versie van Java waar de plugin niet in zou zitten.

Wel is het zo dat javascript ingebouwd zit in systemen en dat krijg je ook niet weg, maar dat is iets anders dan Java.
Kan het niet zijn dat je die beiden met elkaar verwisseld hebt? Of mis ik ergens iets, zoja zou ik graag weten waar, want ik ken maar 1 Java. En ik gebruik geen Mac.Wink
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'UPNP veroorzaakt ping spikes', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Upnp multi casting Algemeen : 2 19-01-2018
Random ping spikes elke 5-10 seconden Snelheid : 2 06-12-2014
Hoge ping naar Gameserver Klacht over Ziggo : 18 12-11-2014
Latency Problemen (lag spikes) Klacht over Ziggo : 5 03-07-2014
UPnP over WiFi via EVW321B werkt niet Eigen netwerk : 6 11-02-2014
Advertentie