obey-robots.txt
23 Juni 2017, 17:35
Navigatie
Ledenenquête
Fox Sports prijs p/m.

Elders 10 Euro minder, bye bye Ziggo
Ledenenquête: Fox Sports prijs p/m. Elders 10 Euro minder, bye bye Ziggo 33% [11 stemmen]
33% [11 stemmen]

Ik blijf bij Ziggo.
Ledenenquête: Fox Sports prijs p/m. Ik blijf bij Ziggo. 67% [22 stemmen]
67% [22 stemmen]

Stemmen: 33
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 21-08-2016

Enquête-archief
Steun ons
Voordeelcode: gebruikers2017 I-Telligent Usenet
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Ziggo Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Info en vragen over de verschillende Ziggo modems en WiFi, poorten, portforwarding en de firewall instellingen. Modems: Horizon Mediabox GW-7400, Cisco EPC 3925 WiFi, Cisco EPC 3928 WiFi ,Ubee EVM 3200, Ubee EVW 3200 Wifi (Ambit EVW320B), Ubee EVW 321B Wifi, Ubee EVW 3226 Wifi. En de oudere modems: Motorola SBV 5100e, SBV 5101e, SBV 5120e, SBV 5121e, Arris CM450B, TM401B, TM501B, TM702B, Ubee EVM 320B, Cisco EPC 3212.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

DDNS (Dynamic DNS) op Ziggo Connectbox?

RJHGisolf
Een waarschuwing aan de wat geavanceerdere netwerk gebruiker:

Tja, ik ben ook slachtoffer van de Ziggo Connect Box...
Ik had een UBEE en dat ging best goed, afgezien van de belabberde WiFi. Maar ik heb een LyncSys WiFi Access Point en die doet het prima.
Op een gegeven moment was mijn Internet weg. Ik heb Ziggo helpdesk gebeld en de dame zei dat ze het modem niet kon zien. En dat er dus een nieuw modem moest komen.
Later bleek dat er gewoon weer een storing op mijn locatie was. En die loste op en alles werkte weer. Maar het nieuwe modem was onderweg. Toen die dagen later aankwam heb ik deze in vol vertrouwen geïnstalleerd met het idee dat nieuwer wellicht beter is.
Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Dit zijn de problemen:
1. Intern IP address is niet in te stellen. Uiteindelijk lijkt het via een truuk wel mogelijk om het subnet 192.168.178.x te wijzigen. Namelijk door de DHCP-scope te veranderen (eventueel door 192.168.100.1 te benaderen). Hierin kan het derde octet namelijk gewijzigd worden. Na reset staat het modem op 192.168.<subnet>.1
2. Inter host IP-address is echter NIET instelbaar. Is altijd <subnet>.1
3. DDNS bestaat niet meer. Dus het modem kan configuratie niet doorgeven aan bijvoorbeeld DynDNS.com
4. Ook de DDNS service van mijn Synology NAS doet het niet, omdat de connectie niet tot stand komt. Had ik voorheen nooit getest. Dyn Updater op mijn Windows 10 PC doet het wel, maar moet dan steeds actief zijn.
5. Ipsec werkt niet meer. VPN van Synogogy NAS kan dus niet verbinden. OpenVPN geprobeerd, maar werkt ook niet. Mijn Windows 10 werkstation kan het wel, via de standaard Windows VPN.

Omdat ik wat IP-camera's heb, een NAS en wat (vrituele) servers met vaste IP-nummers zou ik dus van alles in mijn netwerk moeten gaan aanpassen wat betreft subnet en Default Gateway, omdat een simpel aanpassen van het interne Ziggo router IP-nummer niet meer mogelijk is.
Uiteraard heb ik Ziggo weer gebeld, maar ze kunnen niet helpen. Er wordt gemeld dat een aantal instellingen niet meer kunnen, "om te voorkomen dat mensen die er geen verstand van hebben problemen krijgen".
Maar zaken als DHCP en IP-forwarding kun je nog wél wijzigen... Dus daar is niet erg goed over nagedacht?

Ik wil nu dus maar weer terug naar mijn IBEE. Die had ik gelukkig nog niet naar de gemeentereiniging gebracht. In eerste instantie melde een medewerker van Ziggo dat dat niet kan. Maar toen ik dagen later weer belde omdat ik er achter kwam dat IPsec en dus mijn VPN van Synology niet meer werkte, bleek dat het eigenlijk toch wel zou kunnen.
 
briolet
Dank voor het uitgebreide verslag. Je laat mooi zien dat de eerste generatie routers van Ziggo een stuk beter zijn dan de huidige routers.

Ik ben een half jaar geleden overstapt naar een zzp abonnement, maar het er direct bij bedongen dat ik mijn Ubee kan blijven gebruiken. Dat ding werkt goed en die bugs die hij heeft ken ik en zijn oplosbaar.

Gelukkig kun je ook de routerfunctie in de Ziggo routers (laten) uitschakelen. Als het dan echt niet werkt kun je altijd nog een eigen router gebruiken. Bij mij hangt het echte netwerk ook achter een eigen router die in de DMZ van de Ubee zit.

Met die opzet geen probleem met de ddns, vpn en mailserver op mijn Synology nas.
 
RJHGisolf
Prima, ik snap dat als je gaat sleutelen, het uiteindelijk wel weer gaat werken. Je kunt al je interne host gaan aanpassen, of een eigen router neerzetten die je dan wél fatsoenlijk kunt configureren.
Maar dat alles omdat Ziggo je een nieuw modem stuurt??? Zonder enige waarschuwing van verloren functionaliteit? En terwijl de Ziggo helpdeskmedewerkers niet zijn ingelicht over deze potentiele problemen?

Bedankt voor de tip betreffende een router op DMZ. Dat lijkt mij idd beter dan het modem in bridge-mode te laten zetten, want dan ben je je WiFi, en dus indirect je Ziggo WiFi-spots kwijt. En dat is nu juist eens een aardige service van Ziggo.
Dus de Connect Box op default laten, dus 192.168.178.1 en bijvoorbeeld DMZ instellen op 192.168.178.2
Je router dan dus een extern adres 192.1678.178.2 en dan kun je intern weer naar een gewenst subnet. Dus intern adres van je eigen router bijvoorbeeld op 192.168.0.99
Dat is het idee, toch?
 
Black Tiger
Maar dat alles omdat Ziggo je een nieuw modem stuurt???

Nee eigenlijk omdat jij er voor kiest een afwijkende ip range te gebruiken. Tenzij je oud UPC klant bent, want Ziggo heeft al lang de 192.168.178 range in gebruik. UPC had dacht ik de 192.168.0 range.
Die Connect Box zit net als de rest in de 192.168.178 range dus van de kant van Ziggo uit gezien verandert niets. Ze kunnen niet ruiken dat jij een andere range gebruikt.

Dat is ook de reden dat ik al mijn interne hosts geen vaste ip adressen geef. Ik maak een lijst met mac adressen en die reserveer ik in de modem/router, geen vuiltje aan de lucht.
Mocht er een ander modem komen of andere provider, kiep ik die mac adressen weer in de dhcp reservering en krijgen ze weer netjes hun ip. Dan hoeft je geen apparatuur te gaan wijzigen.

Maar zaken als DHCP en IP-forwarding kun je nog wél wijzigen... Dus daar is niet erg goed over nagedacht?

Jawel want die functionaliteit moet je juist kunnen wijzigen als klant. Zeker forwardings, dhcp niet perse.

Kun je me iets uitleggen?
2. Inter host IP-address is echter NIET instelbaar. Is altijd <subnet>.1

Kon dat met de Ubee dan wel? Ik dacht dat die ook beperkt was tot de 192.168.x.x range.
De Cisco's in elk geval wel.

Je router dan dus een extern adres 192.1678.178.2 en dan kun je intern weer naar een gewenst subnet. Dus intern adres van je eigen router bijvoorbeeld op 192.168.0.99
Dat is het idee, toch?

Juist, zo heb ik het hier ook, ondanks dat ik wel gewoon het 192.168 netwerk kan wijzigen naar iets anders..
Dus ik kan 192.168.0.x t/m 192.168.254.x als ik zou willen, maar daarvoor heb ik gelukkig nog een Cisco.
Mijn router is een Fritzbox en ben er happy mee. Want het verhaal van dhcp reserveringen gebeurt in de Fritz. Het bleek dat de Cisco modems van Ziggo reserveringen plots wensten te vergeten, een irritante bug.
Maar ik had hem sowieso ook vanwege de wifi die stukken beter is dan die van Cisco of Ubee.

Ben zo'n Connect Box bij een kennis tegen gekomen. Bahbah, wat een onnodige beperkingen weer.
En dat argument "dat de klant dan minder verkeerd kan doen" is een onzin argument van ze, daarvoor bestaan reset knopjes.
Maarja, wie zijn wij he....
Gewijzigd door Black Tiger op 22-02-2017 23:30
Greetings, Black Tiger
 
Black Tiger
Ohja, dat van die Synologie moet je even nakijken want dat moet gewoon werken hoor. Misschien een bug in de firmware?
Ik heb hier een Asustor en een Qnap en die werken beiden prima met ddns en nu met no-ip.com ook.
Of anders even de gateway checken misschien? Moet toch ergens een oorzaak voor te vinden zijn.
Greetings, Black Tiger
 
RJHGisolf
Ik denk dat Multikabel standaard op subnet 0 zat. Ziggo heeft Multikabel ingelijfd en is later idd standaard naar 178 gegaan.
Vaste adressen wijzigen of MAC-adressen weer invoeren, je moet dus toch aan de slag met wijzigingen. Maar jij hebt toch een eigen router die ook DHCP doet? Dan hoef je nooit iets te wijzigen, behalve eventueel het "buitenadres" van je router, dus het IP-nummer op het tussen-netwerk (of DMZ) van de provider-router. En dat is dus wel erg handig. Maar kost je een router.

Ik heb nooit iets anders dan een klasse C netwerk nodig gehad. Dus altijd de private class C range zijnde 192.168.x.x en dus nooit geprobeerd er iets anders geconfigureerd kon worden. Wat ik bedoelde is dat het host-adres van de router (het laatste cijfer dus, bij klasse C) bij de nieuwe Connect Box niets anders dan 1 kan zijn. Bij UBEE kun je dat wijzigen. Mijn vaste IP-adressen zitten tussen 1 en 99, mijn DHCP begint bij 100. Vandaar dat ik mijn router op 99 had. En dat kan dus niet meer. En mijn Hyper-V server kan dus nu niet meer op 1, want daar zit die modem/router nu dus.

Waarom zou je als "domme" klant iets aan DHCP moeten wijzigen? Daar kun je je netwerk ook stuk mee krijgen... meer nog dan met afwijken van 192.168.178.x
En wie zijn wij...? Nou, wij hebben er wél verstand van. Dat kun je niet zeggen van diverse Helpdeskmedewerkers. Ze doen hun best, maar kennen die beperkingen van de Connect Box (nog) niet.
 
Black Tiger
k denk dat Multikabel standaard op subnet 0 zat. Ziggo heeft Multikabel ingelijfd en is later idd standaard naar 178 gegaan.

Daarom schreef ik ook "tenzij...", Multikabel was ik even vergeten die zat er ook bij.
Ja dan is het natuurlijk andere koek.

Vaste adressen wijzigen of MAC-adressen weer invoeren, je moet dus toch aan de slag met wijzigingen.

Dat klopt, maar het is wel een enorm verschil of je dat slechts in 1 apparaat hoeft te doen (je modem/router dus als je het vast legt in dhcp) of op elk apparaat apart (bij vaste ip adressen).

Zeg nooit nooit. Mijn router kan ook stuk gaan of verouderen zodat het tijd wordt voor een nieuwe, misschien wel van een ander merk.

Het blijft een keuze die je maakt. Op deze manier kost het je een extra router. Je kunt ook alles eenmalig naar 192.168.178.x omzetten dan hoef je ook "nooit" meer iets te veranderen. Totdat je misschien eens een andere provider neemt of glasvezel of zo en een nieuw modem met weer andere ip range.
Dan is zo'n router wel een voordeel inderdaad. De mijne is een Fritz maar kon ik tweedehands toch nog aan een leuk prijsje krijgen terwijl hij nog geen 2 jaar oud was.Smile
Eigenlijk heeft iedereen genoeg aan klasse C private, maar omdat sommige routers of modems ook al met 192.168.2.x begonnen wilde ik gewoon voorkomen dat ik ooit ergens een conflict zou krijgen en zaken perse moest veranderen, daarom dat ik standaard klasse A private net ben gaan gebruiken, de 10.x.x.x range dus. En altijd plaats genoeg.Grin

Ah dus het laatste cijfer van de modem kan alleen een 1 zijn. Is dat problematisch dan? Vroeger hadden zowat alle routers en modems de .1 als laatste, in die tijd was .254 een uitzondering.
Juist om die reden heb ik nooit apparatuur een .1 of .254 ip gegeven.
Sowieso hield ik tot .10 altijd vrij voor vaste ip's, alleen gebruik dus tegenwoordig dhcp reserveringen.

Hahaha, ja helpdeskmedewerkers.... ben ik met je eens. Ze moeten het helaas leren van cursussen en echte IT mensen zitten er niet, of als die er zijn slechts tijdelijk. Je merkt het ook meteen als je er eentje aan de lijn hebt.
Maarja da's een beetje overal hetzelfde.
Greetings, Black Tiger
 
RJHGisolf
De helpdeskmedewerkers van xs4all hebben veel meer kennis, het kan dus wel. Ik heb een tijd een router gehad met twee WAN poorten, omdat Ziggo niet betrouwbaar was. Op de tweede WAN zat een xs4all (dus Fritzbox) modem. Als Ziggo dan weer eens uitviel, kon ik verder werken op de backup-lijn van xs4all. Maar dat was ADSL, en dus langzamer.
Ik ben over xs4all duidelijk meer tevreden dan over Ziggo. Helaas is de telefoon-koperdraad langzamer dan de cable-aansluiting van Ziggo. Maar ik kan voor de kabel nog steeds niet zelf mijn provider kiezen...
 
Black Tiger
De helpdeskmedewerkers van xs4all hebben veel meer kennis, het kan dus wel.

Wacht even. Nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Een provider als Tweakdsl heeft ook medewerkers met veel meer kennis.
Maar dat zijn allemaal relatief kleine providers. Die hebben ook vaak eigen mensen in dienst voor de helpdesk die beter betaald worden.

Ziggo zat al dik over de miljoen klanten en met UPC erbij over de 4 miljoen klanten, dan spreek je over heel iets anders.
UPC was vroeger ook zo groot en dan moet je dus net als KPN dat ook doet, je helpdesk gaan uitbesteden als je zo groot bent. Dan kun je niet meer alleen gespecialiseerde mensen c.q. mensen met kennis aannemen zoals Xs4all en Tweakdsl dat kunnen, dat wordt veel te duur.
Dus het is ook logisch dat met dit soort enorm grote providers, de kwaliteit van de helpdesk achteruit gaat.
Zie je ook bij Vodafone. Helpdesks zitten daar vol met Randstad uitzendkrachten die opgeleid zijn door Vodafone zelf, zo gaat het met Ziggo ook, maar het verloop is daarom ook groot.

XS4all is daarnaast dacht ik ook nog iets duurder dan andere adsl providers dus je betaald er ook voor. Maar daar is niet zo'n groot verloop dus betere kennis, vrij logisch, relatief kleine provider.
Logisch dus ook dat je meer tevreden bent over xs4all helpdesk dan over de Ziggo helpdesk.

Om goed te zijn zou je bijv ook de mensen van Webcare moeten gaan vergelijken met de xs4all helpdesk, dan zou het heel anders uitpakken en qua kennis vrijwel gelijk zijn denkelijk.

Zijn er nog meerdere kabel providers trouwens? Ja Caiway en ZeelandNet maar van Caiway hoor ik ook klachten. Alleen Zeelandnet niet, maar ook dat zijn maar kleine providers.
Zou je daar klant bij willen zijn dan bij een van die twee? Want iets anders is er niet meer bij mijn weten op de kabel.

Hier bij ons is het bijzonder vervelend dat we niet kunnen kiezen voor glasvezel. Omringende dorpen hebben dat wel, maar een stad met dik 120.000 inwoners als Maastricht nog steeds niet. Sad
Greetings, Black Tiger
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DDNS (Dynamic DNS) op Ziggo Connectbox?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Mijn 1e speedtest bij ZIGGO Algemeen 18 11-06-2017 15:24
Ziggo verhoogt prijzen op 1 juli 2017 Abonnementen 23 10-06-2017 13:11
Ziggo verhoogt prijzen alweer ! Maar de service en het netwerk hier zijn matig Klacht over Ziggo 3 23-05-2017 15:17
Slechte service ZIGGO Klacht over Ziggo 7 04-05-2017 08:52
Non-stop gratis extra’s voor Ziggo klanten met een Vodafone abonnement Ziggo nieuws 1 03-04-2017 10:34
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| Gilex< 5 mins
| Ziggo Webcare00:06:40
| abbenhui02:04:59
| ESW02:41:14
| Desmark03:50:33
| Black Tiger04:10:37
| Zippo04:36:35
| Chou07:27:15
| lex07009:29:26
| MisterSenseo16:36:23
Laatste Artikelen
| PHP-Fusion
| Nieuwe regels voor v...
| Ziggo Mail / Email i...
| Ubee Stappenplan rou...
| Cisco Stappenplan ro...
Klets Café
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

04-04-2017 18:17
Vragen a.u.b. op het forum, daar is de shout niet voor. Voor Canal Digitaal zijn er satelliet forums zoals bijv. https://www.satel.
..
die je daar wellicht antwoord op kunnen geven

21-03-2017 11:42
Ik heb een vraag over de diensten via satelliet dus via Canal digitaal. Is er in de komende tijd een uitbreiding van het pakket mogelijk of dat de sport golf eraf gaat en vervangen sport racing

06-08-2016 00:41
2/2 dan wel retourgeschikt zijn ivm Replay en Myprime

06-08-2016 00:41
@kezeltje: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
is je account nog niet omgezet naar Replay, als gevolg daarvan blijft de HB in de installatie hangen. Versterker mag ( hoeft niet ) maar moet

05-08-2016 13:01
mag of moet er een versterker tussen AOP en HB geplaatst worden? En moet deze dan retourgeschikt zijn???