obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ziggo helpdesk! Geef zelf tips, opmerkingen en ervaringen om de helpdesk te helpen. Hoe werkt het telefonische keuzemenu van de helpdesk.
 Onderwerp afdrukken
dns revisited
carelv
Goedendag,
een jaar geleden waren er plotseling wat problemen met internet verbindingen http://ziggo.gebruikers.eu/forum/view...ead_id=396
Na opendns ingesteld te hebben (208.67.222.222 en 208.67.220.220) op alle draadloze pc´s in het netwerk ging het bijna een jaar goed. Opvallend is dat thuiswerk pc, die met een kabel aan de router zit, geen problemen heeft gehad, maar ja die werkt via een VPN verbinding buiten DNS om.
Afgelopen zomer ontdekte ik dat ik al geruime tijd 20 euro teveel betaalde. In de Casema tijd waren de tv, internet en digitale telefonie gescheiden pakketten (met zelfs verschillende gebruikersnummers). Dus in juli 2009 gevraagd of dit niet kon worden omgezet in een alles in 1 plus pakket (qua reclame dezelfde snelheid als mijn toenmalige internet verbinding). En dan nog extra een gratis decoder en digitale tv.
In juli bleef alles bij het oude, blijkbaar een proefperiode voor het alles in 1 (in ieder geval alle digitale kanalen).
Begin augustus een midweekje vakantie. Bij terugkomst op 9 augustus ´s avonds gauw de pc aangezet om de mail te controleren. Geen verbinding....
Een andere pc in het netwerk bleek ook wat performance problemen te hebben gehad en kreeg regelmatig foutmeldingen bij het ophalen van email.
Het snel email ophalen duurde dus een paar uur. Alles resetten (de volgorde kende ik nog Smile adapters opnieuw instellen, kreeg ik uiteindelijk verbinding en kon mijn email lezen.
Toen ik tv keek, zag ik dat blijkbaar de proefperiode verlopen was en nu dus het plus pakket actief.
Internet bleef echter traag en bij het email ophalen ging het vaak de eerste keer na het opstarten mis (timeout en server niet gevonden). Internet was traag tot zeer traag (download 8 kb/s en up 3 kb/s), aanmerkelijk langzamer dan ervoor en zelfs (in mijn herinnering althans) dan de goede oude ISDN verbinding in 2003. Het oude truucje van de refresh kende ik nog, de F5 toets is inmiddels bijna niet meer herkenbaar.
Vanochtend rond 9 uur heel even verbinding. Email ging goed, internet was traag. Rond 9.30 uur geen enkele pagina meer, maar werkte email nog. Rond 9.45 uur gaf ook de email aan dat er een verbindingsprobleem was op meerdere pc´s....
Na 1 uur van resetten, adapters opnieuw instellen zag ik dat de router geen ip-adres meer kreeg. Een laptop direct verbonden met een kabel kreeg ook geen verbinding (uiteraard na het modem resetten).
Rond 11 uur de helpdesk gebeld (waar de mededeling volgde dat mijnZiggo een storing had). Na 5 minuten wachten een medewerker. Ik zei dat ik een storing wilde melden. Vervolgens weer alle stappen doorlopen van resetten opnieuw koppelen. Netjes was dat ik mobiel gebeld werd, want het resetten van het modem zou de digitale telefoon verbinding verbreken.
Vervolgens een nieuwe ethernet kabel gepakt, laptop in veilige mode gaf nog steeds geen correct ip-adres. Kabel vervolgens in een andere pc, alles weer resetten en ja, daar kwam een verbinding. Wel viel me op dat het een ander ip-adres was dan ik voorheen kreeg (teken van een wijziging naar het alles in 1 pakket?). Toen maar weer de router aangesloten en nee hoor, geen verbinding. De conclusie van de medewerker was dat het een router probleem was en dat ik maar moest bellen als ik er niet uit kwam. (deel 2 volgt)
 
carelv
Deel 2.

Wel kreeg ik de waarschuwing dat ik wel moest weten wat ik deed als ik instellingen ging veranderen....
Rond 12.30 alle apparatuur uitgeschakeld om even uit te waaien (afkoelen was het niet echt).
Rond 13.30 de kabel weer in de pc en een aantal dingen gecontroleerd zoals ip-adressen, dns servers etc. Dit bleken andere te zijn dan ik tot dan toe gezien had (o.a. vroeger de oude Casema dns-servers).
Vervolgens de router weer opgestart en via een derde laptop de instellingen gecontroleerd. Wat opviel was dat o.a. er nog een dns-server gedefinieerd stond in de 83 range en een opendns server. Beide gewijzigd naar een server in de 212 range. Nog steeds geen ip-adres voor de WLAN verbinding.
De LAN werkte uitstekend en snel. Dus maar weer even alles rebooten, weer geen ip-adres. Maar weer een adapter opnieuw definieren toen na een reset, geen LAN meer op die pc.
Bij controle van de router op een andere pc, bleek deze ineens een ip adres te hebben in de 94 range en op die pc was er ook weer verbinding met internet. Dus de niet verbonden pc maar gereboot en ja, er was weer email en (een trage internet verbinding).
E-mail geeft de eerste keer nog steeds een fout, maar de vervolgophalingen gaan goed. Internet is nog steeds een slak en af en toe moet je refreshen, maar het doet het in ieder geval weer. Rond 15.30 brandmeester.
Waarom zo´n lang verhaal (zie deel 3).
 
carelv
Deel 3

De moraal van dit verhaal.
Toen er weer verbinding was ben ik even gaan kijken wat de storingen waren voor mijn postcode gebied. Toevallig zou er rond 9.30 uur een groeps storing zijn opgelost. Mijn Ziggo gebruik ik niet, dus dat zij me verder niet zoveel.
Ik ben op internet de nodige posts tegengekomen met (soms een deel) van wat ik ben tegengekomen.
Sinds 9 augustus is regelmatig de verbinding weggevallen, zowel ´s ochtends als ´s avonds. Heel vervelend als je een aantal dingen binnen 1 dag via internet moet afronden. Met traagheid kan ik af en toe leven, maar het is geen pretje om een filmpje (tot 50Mb) te uploaden, zeker als dan na 90% ook nog de verbinding verbroken wordt (naar een server in Amerika).
Ik heb een paar conclusies.
1. Het begon toen het abonnement is omgezet in Alles in 1. Helaas was ik op vakantie, anders had ik vast en zeker ook datum en tijd van de wijziging geweten. Ben benieuwd of iemand weet wat op zo´n moment allemaal wijzigt aan beschikbare ip-range, dns servers etc. Als er wat wijzigt, moeten consumenten daarvan dan niet op de hoogte gesteld worden?
2. Het lijkt erop dat er toch weer iets aan de hand is met de DNS servers bij Ziggo.
3. De beloofde snelheid van de internet aansluiting wordt bij verre niet gehaald. Een vorm van compensatie zou op zijn plaats zijn.
4. Wat ook opviel was dat de (digitale) tv verbinding niet onderbroken werd bij de vele resets van het modem. Zou het samenvoegen van de 2 accounts dan toch niet volledig gelukt zijn?
5. De helpdesk heeft ongeveer een uur aan de telefoon gehangen (80% naar mijn mobiele nummer, helaas geen 0900). Echter, de probleem oplossing gaat via checklists (normaal niet mis mee) zonder te luisteren naar suggesties van de consument (die lang niet altijd zonder kennis van zaken als, ervaringsdeskundige Smile, is).

met vriendelijke groet,

Carel a.k.a. Filmpje komt zo
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'dns revisited', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie