obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Een ieder mag hier "Nieuws van en over Ziggo" posten.
 Onderwerp afdrukken
Ziggo wil uitrol ipv6 nog dit jaar beginnen.
Undertaker
Ziggo is van plan om dit jaar nog daadwerkelijk ipv6-adressen aan klanten te gaan aanbieden, laat de provider weten aan Tweakers. "We willen zoveel mogelijk mensen een ipv6-verbinding geven", zegt woordvoerder Erik van Doeselaar.

Op dit moment is het netwerk van Ziggo al geschikt gemaakt voor ipv6-verbindingen, maar alleen grote bedrijven hebben bij Ziggo nu nog de mogelijkheid om op het ipv6-deel van het internet te worden aangesloten. Dit jaar moet het jaar worden waarin ook doorsnee particuliere gebruikers een ipv6-verbinding krijgen. "We willen een zo groot mogelijke groep mensen laten overstappen op ipv6", aldus Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar.

Het gaat daarbij om een dual stack-verbinding, waarbij de klant over zowel ipv4- als ipv6-toegang krijgt. Ipv4-toegang is noodzakelijk zolang de rest van het internet nog niet volledig over is op ipv6; anders kan met het 'ipv4-deel' van het internet niet worden gecommuniceerd. Hoe de precieze uitrol zal verlopen, is nog onduidelijk. Van Doeselaar durft nog niet aan te geven hoeveel klanten dit jaar ipv6 krijgen. Mogelijk wordt ipv6 regiogewijs uitgerold; dat is een van de opties die wordt overwogen. Vorig jaar suggereerde Ziggo dat klanten die graag ipv6 willen dat kunnen aanvragen, maar of dat doorgaat, is niet duidelijk.

De uitrol is ook afhankelijk van de vraag welke klanten al beschikken over een router die ipv6-ondersteuning heeft. Die zullen uiteindelijk een nieuwe router moeten krijgen. Of dat dit jaar al gaat gebeuren, is nog niet besloten. "Dat is het soort vragen waar we nu mee bezig zijn", zegt Van Doeselaar. Hij noemt een uitrol in 2013 daarnaast 'niet heilig'. "We hebben nog voldoende ipv4-adressen", aldus de woordvoerder. Eerder stelde UPC zijn ipv6-introductie uit naar medio dit jaar.

Het aantal ipv4-adressen is aan het opraken; een overstap naar ipv6 wordt gezien als de enige optie om het internet te kunnen laten groeien. Waar er circa 4,3 miljard ipv4-adressen zijn, ligt het aantal ipv6-adressen fors hoger. Er zijn om en nabij de 340 sextiljoen ip-adressen - dat is een getal van 39 cijfers - wat betekent dat er per aardbewoner veel meer ipv6-adressen beschikbaar zijn dan dat er in totaal ipv4-adressen zijn. Een nadeel is echter dat ipv4- en ipv6-packets niet compatibel zijn; daardoor is het noodzakelijk dat het hele internet het nieuwe protocol in gebruik neemt.

Bron: http://www.nu.nl
Met vriendelijke groet, Undertaker
 
Black Tiger
Nou voor mij hoeft het niet. Als ze wat efficienter met die ipv4 om zouden gaan zouden er daar ook nog een boel van vrij kunnen komen.

Maarja, dat zal niet gebeuren.
Hoe dan ook, ik hoef geen ipv6 voorlopig.
Greetings, Black Tiger
 
briolet

Quote

, ik hoef geen ipv6 voorlopig.

Zolang er nog IPV4 adressen zijn kunnen providers dual-stack draaien (=ipv4 & ipv6). Maar als die op zijn in hun regio kunnen ze alleen ipv6 aanbieden. Als je dan op zo'n site inlogt gebeurt er niets. Probeer maar op de site:

ipv6.google.com

Dat is googles search engine op een ipv6-only site. Wink Met de huidige ziggo verbinding kun je daar niets. Ziggo zal eerst ook dual stack aanbieden zodat gebruikers ook op ipv4-only en ipv6-only sites terecht kunnen. Voorlopig niet belangrijk, maar in aziƫ zijn de ipv4 adressen veel schaarser, dus als je vaak op Chineese sites inlogt.... (Ik moet toegeven dat mijn Chinees net zo vloeiend is als een stapel bakstenen)
 
Black Tiger
Ja dat is me wel bekend, maar er zijn momenteel nog maar bitter weinig sites die ipv6 only draaien. Dus dat scheelt wel een boel.
Ik log wel eens bij Chinezen in, maar alleen die sites waar je ook voor Engels kunt kiezen en die hebben gelukkig nog ipv4.
Greetings, Black Tiger
 
mesa57
Leuk hoor, ik had IPV6 op XP geactiveerd, gaat Google IPV6 activeren.
De DNS server gaf dus een IPV6 adres door waardoor de browser een hele tijd in de wacht ging en geen antwoord meer gaf.
IPV6 er maar weer afgegooid !
 
Black Tiger
Hahaha... da's precies de reden (rare kuren) dat ik standaard ipv6 ondersteuning niet alleen in XP maar ook in windows 7 heb uitgezet.
En het gaat pas weer aan als ik niet anders kan.Smile
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ziggo wil uitrol ipv6 nog dit jaar beginnen.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Student op zoek naar klantnummer Ziggo Algemeen : 4 22-04-2024
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
Advertentie