obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Klachten over Ziggo onderdeel. Post hier je Ziggo klacht over storing met internet, telefonie, televisie of modem.
 Onderwerp afdrukken
Ziggo IP routing raadselachtig
peegee
Vanwege redelijk hoge ping tijden heb ik mijn server van Amsterdam (Vultr) naar Delft (transIP) verhuisd, daar de meeste gebruikers in (de regio) Delft wonen en de afstand tot de server nu dus drastisch lager is.

Maar.... Nu is de ping tijd niet afgenomen maar juist toegenomen !!

Wat blijkt: Ziggo route de IP pakketten van gebruikers in omgeving Delft VIA AMSTERDAM naar de server in Delft !

Dat is hetzelfde als van Amsterdam naar Utrecht via Parijs Ziggo !!
Waar zijn jullie mee bezig ???
 
Black Tiger
Routes lijken soms onlogisch, maar zeker niet ongebruikelijk.

Wij zijn overigens niet van Ziggo, wij zijn een onafhankelijk forum, bedoeld om Ziggo gebruikers te helpen voor zover dat voor ons mogelijk is.
Maar we zijn dus geen Ziggo medewerkers.

Terug naar de vraag.
Je kunt dezelfde grap bij KPN verwachten. Misschien gaat het daar via Groningen naar Delft, wie weet.

Internet routing is apart, normaliter wil je graag je internet zo snel mogelijk hebben. Internet websites zitten in allerlei landen.
Wil je dat het snelst bereiken is het verstandig als je zo snel mogelijk naar een groot verzamelpunt kunt verbinden.
Het grootste en belangrijkste verdeelpunt in Nederland (en 2de in de wereld) is de AMS-IX in Amsterdam. Van daaruit lopen verbindingen overal naar toe met name de VS ook.
Dus het is eigenlijk vrij logisch dat de routing het snelst naar punten als de AMS-IX toe gaat.

De vraag is dan hoe de routing naar Vultr ging, want het kan van Ams-ix ook nog terug naar een langzamere nodig waar dan de hosting provider (bijv. Transip) op aangesloten zit en van daaruit weer naar het datacenter waar de server of vps hangt die je gehuurd hebt.
Ik zeg niet dat het zo -is- maar de kans is wel groot.

Dat kun je normaliter redelijk precies bekijken via een trace.
Dan kun je vaak ook zien waar precies de vertragingen liggen. Dat kan bij Ziggo zijn maar ook zeer zeker ergens anders.

Vergeet ook niet dat de randstad sowieso erg druk is.

Je schrijft over hoge ping tijden. Wat versta je daaronder?
Misschien wil je wel het ip van je server per pm eens naar me sturen dan kan ik van enkele plekken (van Zuid-Limburg, van Duitsland en van Finland) eens testen wat de verschillen zijn.

En uit nieuwsgierigheid... gezien je waarde hecht aan een hoge ping en je hebt gebruikers... gaat het hier om een gaming server of wat voor iets?
Greetings, Black Tiger
 
Zippo
Black Tiger weet er zowieso meer van dan ik, maar is het een idee om andere DNS servers op je pc/router in te stellen. Krijg je dan geen andere routing?
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Black Tiger
Klopt, je krijgt dan een andere routing.
We hebben het per pm nog over gehad situatie en waar het om gaat gehad.
Dit is vermoedelijk geen optie voor iedereen.
En het grotere nadeel is dat de vrije DNS servers (Google en Cloudflare) zich in de VS bevinden, dus die moeten dan eerst nog naar NL.

Van de andere kant... niet geschoten is altijd mis.
Alleen mocht het helpen, dan is het even een werkje om dit ook bij alle clients aan te passen.
Greetings, Black Tiger
 
Zippo
Verschillende DNS provider hebben wereldwijd dns servers staan.
Bv. cloudflare (1.1.1.1).
Zie: www.dnsperf.com

Met dnsbench kun je zelf de snelste dns server vinden.
dns/benchmark
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Black Tiger
Ja klopt, daarom schreef ik ook van nooit geschoten is altijd mis.

Het probleem ligt er in dat als er een snellere gevonden wordt, dit voor alle clients aangepast moet worden. Het gaat ook niet zo zeer om de snelste dns als wel om de snelste routing met de laagste ping.
Dat moet Peegee even testen en bekijken.
Greetings, Black Tiger
 
peegee
Andere DNS server ???
Dat lost niets op !
DNS vertaalt alleen url naar ip. De routing naar dat ip wordt in eerste instantie door je provider bepaald en zodra je buiten het netwerk van je provider komt door het volgende netwerk etc. Hier heb je als gebruiker totaal geen invloed op.
 
Black Tiger
Da's toevallig. Ik wilde dat juist komen antwoorden.
Ik was over deze optie aan het nadenken omdat ik toch bleef twijfelen en opeens schoot me ook te binnen dat dit verder niets aan de gateway verandert dus ook niets aan de routing inderdaad.
Pfff.... teveel witte wijn gehad vanavond. Grin

Dus nee inderdaad, heeft helaas geen effect verder.
Greetings, Black Tiger
 
peegee
ps: dns providers hebben inderdaad wereldwijd dns servers staan. Google o.a. in Amsterdam en Groningen, maar ook hier geld, welke je uiteindelijk krijgt wordt weer door de routing van de provider bepaald...
 
Black Tiger
Dat klopt ook nog eens, want je geeft wel direct het ip in van de dns server, maar de routing daarheen verloopt toch via het provider netwerk.
Gateway is hier alles bepalend wat dit betreft.
Maar resolven en antwoorden kan op andere DNS servers wel eens sneller gaan. Alleen heeft men daar niet zo vaak voordeel van.

Tenminste niet dat ik zo week. Ik gebruik zelf bijv. wel eens alternatieven naamservers voor na een domein verhuizing sneller wijzigingen te kunnen aanbrengen aan een forum of zo.
Want dat is ook iets waar Ziggo erg traag in is, althans hier wel, zit vaak steevast 4 uur te wachten terwijl het domein bij andere providers of datacenters wel al geresolved is.
Of mijn Fritzbox zorgt voor die vertraging, kan ook maar vermoedelijk niet.
Greetings, Black Tiger
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ziggo IP routing raadselachtig', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Student op zoek naar klantnummer Ziggo Algemeen : 4 22-04-2024
Ziggo VAW Klacht over Ziggo : 2 19-01-2024
Ziggo ver onder de maat bij verhuizing Klacht over Ziggo : 4 24-12-2023
Ziggo Safe Online Algemeen : 2 30-11-2023
Opzegging Ziggo Klacht over Ziggo : 2 27-07-2022
Advertentie